برگ سبز، یک سند رسمی است که توسط پلیس به استناد ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی به وجود آمده. این سند در دفاتر اسناد رسمی یا به‌وسیله مراجع صلاحیت‌دار در حوزه صلاحیت خودشان صادر می‌شود، بنابراین سند برگ سبز خودرو صادر شده توسط پلیس به حساب می‌آید. کل مجموعه دستگاه قضایی، رسمی بودن آن را به عنوان سند خودرو به تایید رساندند. در این سند مشخصات مالک و وسیله ‌نقلیه و همچنین آدرس مالک و شماره وسیله‌نقلیه موجود است. برگ سبز خودرو به وسیله مرکز شماره‌گذاری با امضا و مهر برجسته رئیس مرکز صادر می‌شود.

در حال حاضر نیز در تبصره‌های ۲۹ قانون مذکور آمده است که نیروی انتظامی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌تواند امکان استقرار دفاتر را در مراکز نوبت دهی تعویض پلاک فراهم کند، به این علت که یکی از مشکلات این بود که برای ثبت سند خودرو مردم باید به دو مرکز مراجعه کنند. برای همین قانون‌گذار امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را در این مراکز نیز پیش‌بینی کرده است.

شماره برگ سبز خودرو کجاست

برگ سبز خودرو شامل چه مواردی است؟

پلیس راهنمایی و رانندگی بعد از تعویض پلاک، بررسی اصالت خودرو، تایید هویت مالک و مواردی از این دست، برگ سبز خودرو را تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌کند. در برگ سبز خودرو، در قسمت بالایی علاوه‌بر کلمه سند مالکیت خودرو، شماره سنا یا همان شماره مالکیت خودرو نیز درج می‌شود که همین حکایت از رسمی بودن برگ سبز ماشین دارد. البته باید توجه داشته باشید که این سند با برگه کمپانی خودرو متفاوت است.

در بخش اول سند تک‌ برگی، مشخصات منحصر به فرد یا همان شناسنامه خودرو ذکر می‌شود؛ این مشخصات شامل مواردی چون رنگ، نوع، تیپ، تعداد سیلندر، نوع سوخت، ظرفیت، تعداد چرخ، تعداد محور، شماره موتور، شماره شاسی و شناسه خودرو است. در بخش دوم نیز اطلاعات شخصی مالک مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد، نام پدر و محل صدور ذکر می‌شود.

یک کارت هوشمند خودرو علاوه بر برگ سبز نیز صادر می‌شود که شامل اطلاعات سند بوده و می‌توانید به عنوان کارت شناسایی خودرو همراه خود داشته باشید. این نکته را بدانید که این کارت‌ها با کارت طلایی ایران خودرو متفاوت است. کارت‌های طلایی مجموعه‌ای از خدمات پوششی، جانبی و سرویس‌دهی را ارائه می‌دهند.

شماره برگ سبز خودرو کجاست؟

شماره برگ سبز خودرو در دو محل درج شده است:

۱- روی خود برگ سبز:

  • در قسمت بالای سمت چپ، یک کادر آبی رنگ وجود دارد که در آن شماره سریال برگ سبز درج شده است. این شماره ۱۱ رقمی است و با “IR” شروع می شود.
  • در قسمت پایین سمت راست، یک کد QR وجود دارد که با اسکن کردن آن، می توانید به اطلاعات کامل برگ سبز در سامانه راهور ناجا دسترسی پیدا کنید.

۲- روی کارت ماشین:

  • در قسمت پشت کارت ماشین، شماره سریال برگ سبز درج شده است.

تفاوت سند رسمی با برگ سبز خودرو چیست؟

تا چند سال پیش در بالای برگه‎هایی که زمان فروش خودرو به مالک داده می‌شد، نوشته‌: شناسنامه وسیله نقلیه را می‌دیدیم، مدتی بعد به عنوان سند مالکیت ارائه شد، اما درواقع این سند مالکیت پلاک است نه ماشین؛ به این دلیل که طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی پلاک را به مالک خودرو تحویل می‌دهد. پس برگ سبز، شناسنامه خودرو یا سند مالکیت پلاک را هم باید نیروی انتظامی تحویل بدهد و این سند مالکیت پلاک به حساب می‌آید و به مالکیت خودرو مربوط نیست.

چندین سال قبل‌تر که پلاک با تغییر مالکیت خودرو تغییر نمی‌کرد، وقتی دفاتر سند ماشین را تنظیم می‌کردند، یک نسخه از آن هم برای راهنمایی و رانندگی می‌فرستادند و مشخصات کارت خودرو به‌طور کامل تغییر می‌کرد. در این میان دفترچه‌ای هم بود که راهنمایی و رانندگی آن را به مالک خودرو ارائه می‌داد و ستونی در آن دیده می‌شد که با هر نقل و انتقال، مشخصات به وسیله دفاتر اسناد رسمی در دفترچه ثبت می‌شد که اگر بخواهند نام مالک خودرو را استعلام کنند، بتوانند پاسخگو باشند، به این خاطر که استعلام‌ها همیشه از نیروی انتظامی صورت می‌گیرد. این نکته هم یادآور شویم که برای ترخیص خودرو از پارکینگ هم بهتر است تا برگ سبز خودرو را همراه خود داشته باشید.

برگ سبز خودرو

تنظیم سند اجباری یا اختیاری؟ مسئله این است!

مدتی قبل نیروی انتظامی اعلام کرد که در قانون جدید سند زدن خودرو، تنظیم سند اختیاری است، اما در اینجا این سوال پیش می‌آید که اگر اختیاری است، پس چرا برای آن قانون تصویب شده؟

در جواب باید بگوییم، به این دلیل که برای معامله یک وسیله نقلیه به اخذ دو سند از دو سازمان نیازی نیست و همانطور که در ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک هم آمده، نقل و انتقال مالکیت اموالی غیر منقول مثل ساختمان، زمین، مغازه، باغ و مانند آن باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود، اما برای نقل و انتقال اموال منقولی مانند طلا و جواهر و وسایل نقلیه و … ضرورتی برای مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست. همچنین در زمان‌های گذشته تنها سند رسمی که برای وسایل نقلیه نو صادر می‌شد، شماره تولید داخل و وارداتی بود و سند مالکیت صادره از سوی پلیس راهور ناجا (برگ سبز) به رسمیت شناخته می‌شد.

شماره برگ سبز خودرو

تایید برگ سبز خودرو به جای سند مالکیت چه مزایایی دارد؟

  • هزینه‌های نقل و انتقال خودرو کم می‌شود.
  • دیگر نیازی به تنظیم سند خودرو در دفترخانه ندارید.
  • زمان نقل و انتقال سند و معامله خودرو کاهش می‌یابد.
  • هزینه و زمان معاملات خودروهایی که فروشنده و خریدار ماشین در دو شهر مختلف هستند، کمتر می‌شود.

 وضعیت برگ سبز خودرو را چطور رهگیری کنیم؟

تمام مدارک مربوط به نقل و انتقال خودرو مثل برگ سبز و کارت مشخصات خودرو، با پست برای مالک ارسال می‌شود. بعد از اینکه مراحل قانونی را انجام دادید، مدارک در مدت زمان یک هفته تا نهایت یک ماه به دست خریدار خواهد رسید. این نکته را در نظر داشته باشید که در ابتدا کارت مشخصات و پس از آن برگ سبز توسط پست ارسال می‌شود. شما برای پیگیری وضعیت پستی مدارک خودروی خود، می‌توانید به بخش مرسولات سازمانی اداره پست مراجعه کنید. همچنین برای آشنایی کامل روش‌های پیگیری برای خودرو صفر می‌توانید مطلب آموزش پیگیری برگ سبز خودرو را مطالعه کنید.

شماره برگ سبز

همه خدمات خودرویی یکجا، در آیتول

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات بسیاری مثل پرداخت عوارض بین شهری، خلافی خودرو، استعلام و همچنین خرید انواع بیمه‌، معاینه فنی و تعویض پلاک غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.