این روزها به علت شرایط جدید، شاهد تغییرات زیادی در زندگی هستیم. رشد جمعیت و در کنار آن حمل و نقل شهری و بین شهری بیشتر شده که باعث تخلفات بیشتر در رانندگی خواهد شد. این تخلفات جریمه‌هایی هم به همراه دارد که پرداخت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این میان برخی از افراد هستند که به دلایلی قادر به پرداخت یکجای جریمه‌ها نیستند. برای این دسته از اشخاص راهکاری به‌نام پرداخت قسطی خلافی خودرو وجود دارد که امکان موردی خلافی را برایشان مهیا کرده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد راه‌های پرداخت اقساطی خلافی و بهترین روش آن بیشتر بدانید.

استعلام خلافی خودرو

پرداخت قسطی خلافی در چه شرایطی امکان پذیر است؟

خلافی تمامی خودروها را می‌توان به صورت قسطی پرداخت کرد. فقط تفاوتی که وجود دارد در مبلغ جریمه است. در صورتی که مبلغ خلافی زیر ۱ میلیون تومان باشد، هر موقع که خواستید می‌توانید از طرح پرداخت قسطی استفاده کنید. اما اگر مبلغ بیشتر بود، حتما باید اول مقداری از خلافی خودرو را پرداخت کنید تا به کمتر از ۱ میلیون تومان برسد و بعد از آن امکان قسط‌بندی برایتان فراهم خواهد شد.  استعلام خلافی ماشین سنگین نیز از این طریق امکان‌‌پذیر است.

اگرچه پرداخت اقساطی خلافی برای تمام خودروهاست، اما با این حال این ماشین‌ها باید چند شرط مهم را داشته باشند:

  • جرائم حادثه‌ساز بیشتر از ۴۰% نباشد، به این منظور که نوع خلافی برای پرداخت اقساطی خلافی موثر است.
  • خودرو شکایت قضایی نداشته باشد، زیرا در صورت داشتن اینگونه جرائم، امکان پرداخت به‌صورت اقساط وجود ندارد.
  • خودرو فرسوده نباشد. البته این فرسودگی با توجه به نوع کاربری و سوخت متفاوت بوده، ولی به‌طور کلی سن ۲۰ سال را در نظر می‌گیرند که ماشین‌های تولید شده قبل از آن مشمول پرداخت قسطی ماشین نخواهند شد.

سایر افراد نیز می‌توانند از روش‌های مختلف پرداخت خلافی خودرو استفاده کرده و بعضی از جرائم خود را بپردازند.

شرایط پرداخت قسطی خلافی

اگر خلافی خودرو زیاد باشد، امکان پرداخت قسطی خلافی وجود دارد؟

همانطور که قبلتر اشاره کردیم، اگر خلافی ماشین شما از سه میلیون تومان بیشتر باشد، اولین کار، دریافت سریع خلافی خودرو و کاهش این رقم بوده و بعد از آن می‌توانید مابقی خلافی را به صورت قسطی پرداخت کنید. به این خاطر که با جریمه ۳ میلیون تومانی اگر اتومبیل شما توسط پلیس دیده شود، به پارکینگ منتقل خواهد شد و شما تنها در صورتی می‌توانید برای قسطی کردن خلافی ماشین خود اقدام کنید که مجموع جریمه‌هایتان را به کمتر از یک میلیون تومان رسانده و بعد برای قسط‌بندی اقدام کنید. پرداخت جریمه خودرو و خلافی ماشین از مواردی است که روزانه تعداد زیادی از ما با آن سروکار داریم. بعضی از افراد به دلایلی نمی‌توانند تخلفات معوقه خود را یک جا پرداخت کرده و اقدام به پرداخت موردی می‌کنند که به این شیوه پرداخت اقساطی خودرو می‌گویند.

توقیف خودرو در صورت پرداخت نکردن جریمه

انواع جرائم حادثه ساز کدامند؟

  • سبقت غیرمجاز
  • تجاوز از سرعت مجاز
  • حرکت مارپیچ در مسیر
  • دور زدن در محل ممنوع
  • عدم رعایت حق تقدم عبور
  • عبور از پیاده‌رو با وسیله نقلیه
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی
  • گردش به چپ یا راست در محل ممنوع
  • مصرف مشروبات الکلی و مواد روانگردان
  • عدم رعایت فاصله ایمنی با سایر خودروها
  • رانندگی با وجود نقص فنی موثر در ماشین
  • عدم رانندگی با موارد درج شده در گواهینامه مانند عینک
  • خراب بودن چراغ‌ها و سیستم روشنایی خودرو، به‌خصوص به‌هنگام رانندگی در شب

این نکته را بدانید که اگر پیامک جریمه حاوی اطلاعات شناسه پرداخت باشد، اما راننده خودرو بر این باور است که تخلفی مرتکب نشده، می‌تواند به مراکز اجرائیات پلیس مراجعه کرده تا به این موضوع رسیدگی شود.در حال حاضر استعلام خلافی خودرو از طریق  vin و تماس با سامانه گویای پلیس راهور امکان پذیر نبوده و پیشنهاد می‌شود که برای مشاهده سریع جزییات خلافی خودروی خود از طریق سامانه آیتول اقدام کنید.

انواع جرائم حادثه ساز

نرخ جرایم رانندگی در سال ۱۴۰۱

لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که افزایش نرخ جریمه مثل سال‌های قبل معادل ۵% بوده و سقف جریمه‌های رانندگی به ۴۵۰ هزار تومان افزایش یافته است. اما نکته مهم این است که مبلغ جریمه برای هر کدام از تخلفات به اینکه تخلف در کدام شهر اتفاق افتاده باشد بستگی دارد. همچنین مبلغ جریمه در شهرهای بزرگ و شلوغی مانند تهران نسبت به مناطق روستایی بیشتر است.

همچنین در اسفندماه ۱۴۰۰، پس از یک نشست علنی، نمایندگان مجلس، لایحه‌ای را تصویب کردند که براساس آن، تخلفات و جریمه‌های رانندگی، طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی و از طریق پیامک به مالکان خودروها اعلام خواهد شد. یکی از این جریمه‌ها زمانی پیش می‌آید که به دلیلی خودروی شما توسط پلیس متوقف می‌شود و درصورتی که بیمه شخص ثالث شما همراهتان نباشد، غیر از جریمه شدن احتمال توقیف خودرو نیز وجود دارد.

استعلام خلافی خودرو

چطور خلافی خودرو را قسطی پرداخت کنیم؟

پرداخت قسطی خلافی خودرو به سه روش امکان‌پذیر است. در ادامه به معرفی این سه روش و بهترین راه پرداخت قسطی خلافی می‌پردازیم.

پرداخت سریع و آنی قسطی خلافی با سامانه آیتول

شما می‌توانید به صورت آنلاین و خیلی سریع از طریق سامانه آیتول، خلافی خودروی خود را موردی انتخاب و پرداخت کنید. از مزایای آیتول نسبت به دیگر روش‌ها این است که چند راه برای پرداخت خلافی وجود دارد، همچنین دیگر کارهای خودروی خود را نیز می‌توانید به‌صورت یکجا از طریق آیتول انجام دهید. در ادامه به ۳ روش پرداخت خلافی از طریق آیتول می‌پردازیم:

  1. با داشتن کد ملی و شماره تماس مالک، می‌توانید خلافی خود را به صورت موردی و قسطی بپردازید. همچنین استعلام نمره منفی در این قسمت امکان‌پذیر است و بعد از آن، هر زمان که بخواهید می‌توانید آخرین استعلام خلافی خود را مشاهده کنید.
  2. امکان پرداخت خلافی به صورت تجمیعی و یکجا و با استفاده از شماره پلاک خودرو نیز وجود دارد.
  3. پرداخت جرایم پیامک شده و سایر قبوض با استفاده از شناسه پرداخت و شناسه قبض امکان‌پذیر است.

این نکته را نیز بدانید که غیر از پرداخت خلافی خودرو که به صورت قسطی امکان‌پذیر است، آیتول بیمه اقساطی خودرو را نیز ارائه می‌دهد. در ادامه به دیگر خدمات آیتول می‌پردازیم.

پرداخت قسطی خلافی

پرداخت اقساطی خلافی خودرو در راهور ۱۲۰

اگر برای پرداخت قسطی خلافی بخواهید از طریق راهور ۱۲۰ اقدام کنید، باید ابتدا به سایت آن مراجعه کرده و حتما از قبل ثبت‌نام کرده باشید. سایت راهور به علت ترافیک بالایی که دارد، کند است و زمان می‌برد تا کار شما پیش برود. پس از آنکه بالاخره توانستید وارد سایت شوید، می‌توانید روی قسمت پرداخت الکترونیکی جرائم کلیک کرده تا بتوانید پرداخت خلافی خودرو را به‌صورت موردی و یا قسطی انجام دهید.

پرداخت اقساطی خودرو با دستگاه خودپرداز

درصورت پرداخت از طریق دستگاه‌های خودپرداز و یا شعبه‌های بانک ملی می‌توانید همان روز رسید کاغذی دریافت کرده و به مراجع مربوطه تحویل دهید. البته این روش حضوری بوده و مطمئنا روش آنلاین سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. 

تنها در چند دقیقه کارهای خودرو را آنلاین انجام بده!

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که غیر از استعلام و پرداخت خلافی، خدمات متعددی چون عوارض بین شهری، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها حتی بیمه موتورسیکلت و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.

پرداخت اقساطی خلافی خودرو برای خودروهای توقیف شده چطور انجام می‌شود؟

اگر ماشین توقیف شده‌ای یکی از انواع جرائم حادثه‌ساز که در این مقاله درمورد آن گفتیم را انجام نداده باشد، با وجود جریمه‌های سنگین هم نمی‌تواند از پرداخت قسطی خلافی استفاده کند و مجبور است تا مبلغ خلافی را به‌صورت یکجا پرداخت کرده تا بتواند ماشین خود را ترخیص کند. در ادامه به صورت کامل در مورد آن توضیح می‌دهیم.

  • در ابتدا مالک ماشین باید به‌همراه مدارک خودرو و مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی به ستاد ترخیص که محل آن در پشت قبض پارکینگ نوشته شده است، مراجعه ‌کند.
  • در گام بعدی، بعد از تحویل و بررسی مدارک به وسیله مامور مربوطه، تعهدی مبنی بر پرداخت کامل جریمه ماشین در مدت یک‌سال از مالک گرفته خواهد شد که در صورت عدم انجام این تعهد، ماشین مجددا توقیف می‌شود و همانطور که در ابتدا گفته شد، تنها یک میلیون تومان از مبلغ جریمه به‌صورت قسطی پرداخت خواهد شد و بقیه آن را باید به‌صورت نقدی و قبل از ترخیص خودرو بپردازید.
  • در مرحله آخر و پس از اخذ تعهد پرداخت مبلغ جریمه، می‌توانید ماشین را ترخیص کنید. پلیس مُهر شکایتی را در زمان ترخیص روی مدارک ماشین شما می‌زند که نشان از آن دارد که خودرو دارای خلافی بوده و شما در حال استفاده از طرح پرداخت اقساطی خلافی هستید. این را نیز باید بدانید که در این‌صورت معامله خودرو در زمان تعهد شده امکان‌پذیر نیست.

در این مقاله درمورد ۳ روش پرداخت قسطی خلافی خودرو و بهترین راه آن گفتیم. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید به مقالات دیگر در این رابطه مراجعه کرده یا نظراتتان با کارشناسان ما در میان بگذارید.