برای پیگیری کارت سوخت موتور، پس از آنکه همه مراحل ثبت‌نام را انجام دادید، باید صبر کنید تا کارت هوشمند سوخت شما از سمت پلیس راهور صادر شود و بعد از آن ارسال با پست برای شما صورت گیرد. ولی این مراحل زمان‌بر است و برای اینکه سریع‌تر انجام شود نیاز به پیگیری‌هایی دارد و روش‌های متفاوتی برای آن وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ادامه با ما همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

آشنایی با مراحل پیگیری کارت سوخت موتور سیکلت

صدور کارت سوخت موتور سیکلت‌هایی که صفرکیلومتر هستند به‌ صورت خودکار انجام می‌شود ولی گاهی امکان دارد که به هر دلیلی این کارت به دست شما نرسد. در چنین شرایطی و برای پیگیری کارت سوخت موتور صفر، نوشماره و کارت‌های المثنی باید این گام‌ها را پیش ببرید:

کد M*VIN Number را به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید و وضعیت کارت سوخت موتور خود را استعلام بگیرید.

به دفتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و در صورت عدم صدور کارت سوخت موتور سیکلت آن را پیگیری کنید.

این نکته را نیز بدانید که مالک یا وکیل قانونی باید در حین مراجعه به دفتر پلیس+۱۰ برای ثبت‌نام کارت سوخت موتور سیکلت، مدارک و اطلاعات زیر را به متصدی باجه کارت سوخت ارائه بدهد:

بیمه‌ موتور سیکلت

اصل و کپی کارت و سند موتور

مدارک شناسایی مالک موتور یا وکیل قانونی وی

آدرس دقیق پستی مالک موتور سیکلت به همراه کد پستی معتبر

فیش واریزی از طریق دستگاه کارت‌خوان مستقر در دفتر پلیس+۱۰

مراحل پیگیری کارت سوخت موتور سیکلت

نحوه پیگیری کارت سوخت المثنی برای موتور

اگر کارت سوخت المثنی برای موتور سیکلت خود می‌خواهید، در صورت درخواست آن کارت سوخت قبلی شما باطل می‌شود. پس حتما زمانی کارت سوخت المثنی را پیگیری کنید که مطمئن باشید که کارت قبلی به هر دلیل مفقود یا گم شده است.

همچنین اگر چند ماهی از درخواست شما برای ثبت‌نام کارت سوخت گذشت و خبری از آن نشد؛ چه صفر و چه المثنی، امکان دارد که ارسال صورت گرفته باشد ولی به هر دلیلی آن زمان در مقصد حضور نداشته باشید و کارت شما برگشت بخورد. در این وضعیت باید به سامانه پست مراجعه کرده و به بخش پیگیری مرسولات سازمانی و کارت سوخت بروید و شماره VIN یا شاسی موتور خود را وارد کنید تا از شرایط کارت‌ خود خبردار شوید. می‌دانستید استعلام بیمه با کد VIN نیز امکان‌پذیر است، البته روش‌های مختلفی وجود دارد که این یکی از انواع آنهاست.

اگر در سامانه پست اثری از کارت سوخت موتور خود پیدا نکردید، می‌توانید با شماره تلفن ۸۴۴۷۰۰۰۰-۰۲۱ متعلق به شرکت پست جمهوری اسلامی ایران تماس گرفته تا آنها در این رابطه شما را راهنمایی کنند.

نحوه پیگیری کارت سوخت المثنی برای موتور

نکات مهم در رابطه با صدور کارت سوخت موتور سیکلت

  • موتورهایی با عمر بیش از ۱۰ سال از نظر قانون، فرسوده به حساب می‌آیند و کارت هوشمند سوخت به آنها تعلق نمی‌گیرد.
  • در حال حاضر نیز تنها راه ثبت‌نام برای دریافت کارت سوخت موتور سیکلت، مراجعه حضوری مالک یا وکیل وی به دفاتر پلیس+۱۰ است.
  • رمز کارت موتور سیکلت‌های نوشماره، صفر و المثنی به‌صورت پیش‌فرض ۴ رقم سمت راست کد ملی مالک موتور است.
  • تنها راه تغییر یا حذف رمز کارت سوخت موتور نیز مراجعه حضوری مالک موتور به مراکزی است که به وسیله شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در هر شهر اعلام شده است.
  • فرایند صدور کارت سوخت بعد از دریافت اطلاعات مالک وسیله نقلیه مثل راستی‌آزمایی ناجا و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، شخصی‌سازی اطلاعات و پاکت‌گذاری برای تحویل به پست ۲۰ روز زمان احتیاج دارد. بعد از آن بین یک تا سه هفته باید برای دریافت کارت سوخت موتور خود انتظار بکشید.
پیگیری کارت سوخت موتور از طریق پیامک

پیگیری کارت سوخت موتور از چه طریق امکان پذیر است؟

افرادی که موتور دارند، حتما می‌دانند که در وبسایت epolice.ir پیگیری کارت سوخت امکان‌پذیر نیست و این سایت فقط برای استعلام شماره پلاک خودروهاست و خدمات مختلفی مانند پیگیری گواهینامه، درخواست گواهی سوءپیشینه و حتی صدور خلافی خودرو را ارائه می‌دهد؛ در نظر داشته باشید که برای پرداخت خلافی خودرو نمی‌توانید از این راه اقدام کنید و باید از سامانه‌ای مثل آیتول این کار را انجام دهید.

برای پیگیری کارت سوخت موتور سیکلت همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم، تنها کافی‌ست تا پیامکی را با این روند: ابتدا حرف M، سپس ستاره و بعد از آن شماره VIN، به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید. همچنین امکان استعلام کارت سوخت با پیامک، برای خودروها هم وجود دارد، با این تفاوت که به جای حرف M باید حرف V را جایگزین کنید.

شماره تلفن‌های پیگیری کارت سوخت موتور سیکلت کدام است؟

اگر به هر دلیل نتوانستید کارت سوخت خود را پیگیری کنید، با شماره تلفن‌های زیر تماس گرفته و از آنها راهنمایی بخواهید:

۱- شماره تلفن ۸۱۲۴۰۵۱۴۰-۰۲۱ پلیس ناجا (برای پیگیری صدور کارت سوخت)

۲- شماره تلفن ۱۹۳ شرکت ملی پست (برای پیگیری ارسال کارت سوخت)

۳- شماره تلفن ۰۹۶۲۷ شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی (برای هرگونه سوال در مورد کارت سوخت)

شماره تلفن‌ پیگیری کارت سوخت

اگر کارت سوخت موتور را گم کردیم چه کار کنیم؟

اگر کارت سوخت‌ شما گم شد، نگران نباشد، چون بدون رمز کارت سوخت، هیچ کسی نمی‌تواند از کارت شما سوءاستفاده کند. بعد از مفقودی هم اولین کاری که بهتر است انجام دهید، مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ و اقدام برای کارت سوخت المثنی است. هر زمان هم که صدور کارت شما انجام شد، کارت سوخت قبلی به‌صورت خودکار باطل می‌شود و هیچکس نمی‌تواند از آن استفاده کند.

با این حال بهتر است در نگهداری کارت سوخت خود دقت کنید تا درگیر پیگیری دوباره و انتظار برای آمدن آن نباشید. این را نیز در نظر بگیرید که غیر از کارت سوخت، بیمه شخص ثالث برای موتور بسیار ضروری است و اگر خدایی نکرده تصادفی صورت بگیرد، با اینکه قتل ناشی از تصادفات با موتور قتل غیرعمد بوده، ولی مقصر باید دیه کامل را پرداخت کند. در مورد اینکه دیه تصادف منجر به مرگ به چه کسانی تعلق می‌گیرد نیز باید گفت که بستگی به میزان صدمات وارد شده دارد و حکم نهایی نسبت به آن صادر می‌شود. در ادامه به آسان‌ترین و سریع‌ترین راه برای خرید و تمدید بیمه موتور اشاره خواهیم کرد.

پیگیری کارت سوخت موتور مفقود شده

خرید آسان بیمه موتور سیکلت در آیتول

متاسفانه حدود ۳۰% حوادث رانندگی به موتور سیکلت‌ها مربوط است. این درحالی‌ست که بیش از ۸۰% موتورها بیمه شخص ثالث ندارند! این مساله‌ هزینه‌های زیادی را زمان وقوع حادثه به افراد تحمیل خواهد کرد. سامانه جامع آیتول این امکان را برای شما فراهم کرده تا در کنار خرید و تمدید بیمه خودرو، استعلام قیمت بیمه موتور سیکلت را به همراه خرید و تمدید آنلاین از بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث موتور سیکلت انجام دهید. برای شروع تنها کافی‌ست تا اطلاعات موتور سیکلت خود را وارد کرده و پس از استعلام اطلاعات بیمه‌نامه موتور، نسبت به خرید یا تمدید آن اقدام کنید. هرگونه سوالی در این رابطه دارید، می‌توانید با شماره تماس ۸۹۵۱۸۰۱۰-۰۲۱ گرفته و با پشتیبانی آیتول در ارتباط باشید.