بسیاری از افراد تصور می‌کنند در جاده‌های خلوت می‌توانند بی‌پروا رانندگی کنند؛ درصورتی‌که تصادف با اشیا ثابت یکی از رایج‌ترین نوع حوادث رانندگی است. خواب‌آلودگی و حواس‌پرتی پشت فرمان باعث برخورد خودرو با اجسام ثابت مانند گاردریل، درخت، تیر چراغ برق و علائم راهنمایی و رانندگی می‌شود. گاهی شدت برخورد به‌حدی است که آسیب‌های جدی به وسیله نقلیه و یا حتی راننده وارد می‌شود. در چنین شرایطی این سوال ذهن افراد را درگیر می‌کند که در برخورد با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است؟ اطلاعات موجود در این مقاله هنگام بروز حوادث یا سانحه‌های رانندگی به آرامش و حل مشکل شما کمک می‌کند.

در تصادف با اشیا مقصر کیست؟ راننده یا مالک اشیا

در قوانین بیمه، «شی ثابت» معمولا به هر وسیله‌ای گفته می‌شود که به‌صورت همیشگی و ثابت در یک محل قرار گرفته باشد؛ درختان، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تیر چراغ برق، کیوسک‌ها و گاردریل نمونه‌هایی از اشیای ثابت هستند. مالک چنین وسیله‌هایی معمولا یک سازمان دولتی مانند اداره راهنمایی و رانندگی یا شهرداری است. هنگام برخورد خودرو با اشیا ثابت، شما مقصر هستید و باید به اداره دولتی موردنظر خسارت پرداخت کنید.

هر چند کوه یک شی ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما سنگ‌ریزه‌های آن جزو اموال ثابت نیستند. اگر هنگام رانندگی کوه دچار ریزش شده و سنگ‌ریزه‌هایش با خودرو برخورد کند، متضرر حادثه شما خواهید بود. در چنین شرایطی می‌توانید از اداره مربوطه شکایت کرده و سپس خسارت جانی یا مالی دریافت کنید. البته اگر برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کرده باشید، سریع‌تر به نتیجه خواهید رسید.

راننده؛ مقصر تصادف با اشیا

پرداخت خسارت در برخورد با اجسام ثابت به عهده چه بیمه‌ای است؟

جبران خسارت وارد بر بدنه خودرو هنگام تصادف با اشیای ثابت به عهده بیمه بدنه است. اگر در چنین تصادفاتی شما به‌عنوان راننده یا سایر سرنشینان ماشین دچار زیان‌های جانی شوید، با استفاده از بیمه شخص ثالث می‌توانید خسارت‌های جانی را پرداخت کنید. بروز حوادث رانندگی بسیار شایع است و با محاسبه بیمه شخص ثالث متوجه می‌شوید که بیمه کردن خودرو نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده به حساب می‌آید.

۲ روش برای پرداخت خسارت در برخورد با اشیای ثابت

انواع تصادف‌ها از جمله برخورد با اشیا ثابت اتفاق غیرمنتظره‌ای است که همه افراد در معرض آن هستند. حتی اگر به رانندگی خود ایمان کامل دارید و همه قوانین را رعایت می‌کنید، باز هم احتمال بروز چنین مسئله‌ای وجود دارد؛ زیرا ممکن است اتومبیل دیگری سر راه شما سبز شده و باعث خارج شدن کنترل ماشین از دستتان شود. بعضی از افراد با پرسیدن این سوال که مگر بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد، سعی می‌کنند نخریدن بیمه را برای خود توجیه کنند؛ اما بیمه کردن خودرو و سرنشینان در مقابل حوادث یک حرکت آینده‌نگرانه برای کاهش میزان خسارت‌های ناخواسته است. انواع روش‌های پرداخت خسارت هنگام برخورد با اشیای ثابت عبارت‌اند از:

۱- مراجعه مقصر به شرکت بیمه همراه با معرفی‌نامه

هنگام برخورد با اشیای ثابت باید با پلیس تماس بگیرید تا حادثه را ثبت و گزارشی از آن تهیه کند. سپس نماینده سازمان مربوطه برای ثبت گزارش و محاسبه میزان خسارت وارد شده به اموال در محل حاضر می‌شود. حالا شما می‌توانید این گزارش‌ها را همراه با بیمه‌نامه، تصویر برابر با اصل گواهینامه، کارت خودرو، کروکی و اصل معرفی‌نامه نماینده سازمان به شرکت بیمه خودرو ببرید.

در چنین مواقعی است که اهمیت خرید بیمه مشخص می‌شود. بسیاری از افراد که توانایی خرید یک‌باره بیمه را ندارند، از فرصت‌هایی مانند بیمه شخص ثالث قسطی برای کاهش میزان خسارت هنگام تصادفات استفاده می‌کنند. بعد از تحویل مدارک به شرکت بیمه، کارشناس مربوطه مبلغ خسارت را محاسبه کرده و به حساب سازمان زیان‌دیده واریز می‌کند.

۲- مراجعه نماینده اداره یا سازمان به شرکت بیمه برای دریافت خسارت

در روش دوم نماینده اداره مربوطه باید همراه با مدارک مقصر حادثه و معرفی‌نامه به شرکت بیمه مراجعه کند. در این حالت، او باید همراه با یک کارشناس بیمه به محل تصادف رفته تا بعد از ارزیابی میزان خسارت، مراحل پرداخت طی شود.

در برخورد خودرو با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است؟

مدارک لازم برای پرداخت خسارت هنگام تصادف با اشیا

برای پرداخت خسارت وارد بر اشیا ثابت هنگام تصادف، باید مدارک زیر را به کارشناس بیمه تحویل دهید:

  • کروکی و گزارش پلیس
  • گزارش نماینده سازمان زیان‌دیده از میزان خسارت وارد بر اموال
  • مدارک خودرو
  • معرفی‌نامه صادر شده برای مراجعه نماینده سازمان به شرکت بیمه

یکی از تمهیداتی که شرکت‌های بیمه برای رفاه بیشتر مراجعه‌کنندگانشان در نظر گرفته‌اند، تخفیفات بیمه شخص ثالث است. درصورتی‌که به مدت یک یا چند سال از این بیمه استفاده نکنید، برای تمدید آن مشمول تخفیف‌های ویژه خواهید شد.

بعد از تصادف چگونه از بیمه استفاده کنیم؟

هنگام برخورد با اشیا ثابت باید چکار کنیم؟ نکات مهم برای استفاده از پوشش بیمه

در صورت تصادف با اجسام ثابت باید نکاتی را مدنظر قرار دهید تا شرایط پوشش بیمه برایتان صدق کند. از مهم‌ترین نکات بعد از برخورد با اموال ثابت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هنگام تصادف با اشیا به‌هیچ‌وجه صحنه را تغییر ندهید.
  • تماس با پلیس و تهیه گزارش توسط مقامات انتظامی ضروری است.
  • جبران خسارت وارد شده بر ماشین فقط با استفاده از بیمه بدنه خودرو امکان‌پذیر است.
  • کارشناس شرکت بیمه ارزیابی نهایی میزان خسارت وارد بر اموال دولتی را به عهده دارد.

هنگام تصادف با اشیا اول از همه با پلیس تماس بگیرید و از انجام هرگونه اقدامی خودداری کنید؛ زیرا تحت هر شرایطی شما به گزارش پلیس برای دریافت یا پرداخت خسارت نیاز خواهید داشت.

اقدامات لازم بعد از تصادف با اشیای ثابت

آیتول؛ بهترین سامانه برای خرید بیمه با مزایای بی‌شمار

در این مقاله به بررسی نکات مهم هنگام تصادف با اشیا پرداختیم. حالا شما می‌دانید که در برخورد خودرو با اشیا ثابت پرداخت خسارت چگونه است. بیمه کردن خودرو یکی از مهم‌ترین کارهایی است که دارندگان وسیله نقلیه باید انجام دهند. خوشبختانه در حال حاضر، شرکت‌های متعددی انواع بیمه‌ها را با شرایط و مزایای ویژه در اختیار شما قرار می‌دهند. با مشاهده و مقایسه شرکت‌های بیمه در سایت آیتول می‌توانید به‌راحتی برای خرید بیمه اقدام کنید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره، فقط کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان و پشتیبان‌های ما در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ‌گوی سوالاتتان هستند.