با گواهینامه تاریخ‌گذشته رانندگی نکنید! طبق آخرین قانون، رانندگانی که با گواهینامه تاریخ‌گذشته رانندگی می‌کنند، حداقل ۳۰ هزار تومن مشمول جریمه خواهند بود. اما متاسفانه کار به همین جا ختم نمی‌شود؛ این دسته از رانندگان درصورت تصادف با خودروی دیگر، تحت پوشش بیمه نیز قرار نخواهند گرفت. به زبان ساده اگر تاریخ انقضای گواهینامه شما تمام شده، هر لحظه از رانندگی‌کردن خود، در کمین هزینه و خسارت‌های هنگفت هستید! بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب از وبلاگ آیتول با ما باشید تا مدارک برای تمدید گواهینامه را به شما معرفی کنیم و در کنار هم از مدت زمان تحویل گواهینامه باخبر شویم. این مقاله دست شما را خواهد گرفت تا بدون فوتی وقت، از مهلکه خسارت‌های مالی سنگین فرار کنید!

شرایط دریافت گواهینامه؛ دلایلی که تمدید نکردن گواهینامه را کنار می‌زنند

دلایل مختلفی می‌توانند مسبب نیاز شما به تعویض یا تمدید گواهینامه شوند. همین حالا گواهینامه خود را از کیفتان بیرون بیاورید و با دقت نگاهی به آن بیندازید؛ اگر کارت گواهینامه شما شامل هرکدام از موارد زیر است، بهتر است در سریع‌ترین زمان ممکن برای تمدید یا تعویض آن اقدام کنید.

  • اتمام تاریخ اعتبار گواهینامه
  • مخدوش‌شدن اطلاعات یا مهر کارت گواهینامه
  • تغییر اطلاعات هویتی راننده
  • مغایرت اطلاعات کارت گواهینامه (مانند گروه خونی) با اطلاعات حقیقی راننده
  • مفقود شدن یا دزدیده‌شدن کارت گواهینامه

در نظر داشته باشید که تفاوتی ندارد راننده خودرو هستید یا موتور سیکلت؛ قانون عدم پوشش بیمه درصورت تصادف با گواهینامه منقضی‌شده، هم برای بیمه موتور سیکلت صدق می‌کند و هم برای انواع بیمه خودرو. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بیش از این زمان را از دست نداده و به سراغ جمع‌آوری مدارکی که در ادامه این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد، بروید.

الزام تمدید گواهینامه برای رانندگان موتور و ماشین

مدارک مورد نیاز جهت تعویض گواهینامه

برای ثبت درخواست تمدید گواهینامه، مدارک زیادی نیاز ندارید. پیشنهاد می‌کنیم همین حالا یک پوشه تهیه کرده و با توجه به لیست زیر، مدارکتان را جمع‌آوری کنید.

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه؛ در صورت وجود توضیحات، کپی صفحه توضیحات با مهر ثبت احوال نیز الزامی است
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی
  • آدرس دقیق محل سکونت به همراه کد پستی
  • اصل گواهینامه‌ تاریخ‌گذشته
  • اصل و کپی کارت پایان‌خدمت
  • برگه آزمایش به همراه تعیین گروه خونی
  • چند قطعه تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+۱۰ گرفته می‌شود

علاوه‌بر موارد معرفی‌شده، اگر گواهینامه شما مفقود شده است، باید استعلام پلیس نیروی انتظامی را نیز همراه خود داشته باشید. همچنین در نظر بگیرید که به جز مدارک بالا، یک سری مدارک پزشکی نیاز خواهید داشت که در ادامه بیشتر آن‌ها آشنا می‌شویم.

کارت ملی و شناسنامه، مهم‌ترین مدارک تمدید گواهینامه

مراحل ثبت درخواست تمدید گواهینامه حضوری چیست؟

مراحل تمدید گواهینامه نیز بسیاری ساده است. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم به‌صورت جامع و قدم به قدم، این مراحل را به شما توضیح دهیم. با این حال اگر جزو مشتریان کارت طلایی ایران خودرو هستید، می‌توانید از مشاوره و راهنمایی متخصصان ایران خودرو نیز بهره‌مند شوید. در غیر این صورت، در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا ۳ قدم اصلی ثبت درخواست گواهینامه را بررسی کنیم.

قدم اول؛ مراجعه به پلیس +۱۰ و ارائه مدارک

در قدم اول، باید به یکی از شعبه‌های پلیس +۱۰ محل زندگی خود مراجعه کنید. خوشبختانه برخلاف سایر خدمات خودرو، مانند ترخیص ماشین از پارکینگ، نیازی نیست مسیرهای طولانی را برای رسیدن به ستاد ترخیص خودرو معین‌شده، طی کنید. پیشنهاد می‌کنیم نزدیک‌ترین شعبه پلیس +۱۰ را برای درخواست تمدید گواهینامه انتخاب کرده تا در رفت و آمدهای مداوم برای طی‌کردن پروسه اداری، دچار مشکل نشوید.

در این مرحله کافی است یکی از باجه‌های پلیس +۱۰ را انتخاب کرده و مدارکی که معرفی کردیم را ارائه کنید.

باجه‌های پلیس +10 و ارائه مدارک برای تمدید گواهینامه

قدم دوم؛ مراجعه به پزشک معتمد ستاد ناجا

در قدم دوم، باید برای بینایی‌سنجی، به یکی از پزشکان معرفی‌شده توسط ناجا مراجعه کنید. در نظر داشته باشید که اگر تا پیش از این با لنز یا عینک رانندگی می‌کرده‌اید، فقط باید توسط پزشک معتمد ناجا معاینه شوید. اما اگر گواهینامه شما با لنز طبی صادر شده است، پس از مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیکی انتظامی، باید به کاردان فنی راهنمایی و رانندگی نیز سری بزنید.

البته باجه کاردان فنی، فقط مختص به این افراد نیست؛ رانندگان بالای ۷۰ سال و افرادی که دچار نقص عضو بوده یا شده‌اند نیز باید برای تایید و معاینه کاردان فنی، به این باجه‌ها مراجعه کنند.

همچنین معمولا باجه‌هایی برای تمدید یا خرید بیمه خودرو نیز در شعبات مختلف پلیس +۱۰، آماده ارائه سرویس‌های خود به شما هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر طرفدار خدمات آنلاین هستید، خرید بیمه بدنه را اینترنتی انجام دهید تا زمان ارزشمند خود را پشت باجه‌های شرکت‌های بیمه، هدر ندهید.

مراجعه به باجه کاردان فنی برای معاینه و تایید بیماری‌های خاص

قدم سوم؛ پرداخت هزینه تمدید گواهینامه

آیا بینایی‌سنجی و سایر معاینات پزشکی را با موفقیت پشت سر گذاشتید؟ به شما تبریک می‌گوییم. چرا که فقط یک قدم تا اتمام پروسه درخواست تمدید گواهینامه فاصله دارید؛ پرداخت هزینه. ما تمام هزینه‌هایی که برای تمدید گواهینامه باید پرداخت کنید را در لیست زیر جمع‌آوری کرده‌ایم تا دید روشن‌تری از جزئیات این پروسه داشته باشید.

  • هزینه تعویض گواهینامه: ۵۰ هزار تومان
  • هزینه حق تمبر: هزار تومان
  • هزینه تصویر بیومتریک چهره: حدود ۱۴ هزار تومان
  • جریمه دیرکرد تعویض گواهینامه: به ازای هر سال ۲۵ هزار تومان

کلیه این هزینه‌ها توسط کارتخوان‌های هوشمند شعبات پلیس +۱۰ از شما دریافت می‌شود. همچنین در نظر داشته باشید که هزینه‌های آزمایش خون، آزمایش اعتیاد برای تمدید گواهینامه پایه دو یا یک و بینایی‌سنجی نیز با توجه به تاریخ مراجعه شما، محاسبه خواهد شد. برای اطلاع از کلیه هزینه‌ها لازم مقاله مدارک لازم برای گواهینامه پایه یک را مطالعه کنید.

آیا امکان تمدید گواهینامه غیر حضوری وجود دارد؟

در حال حاضر مهم‌ترین بخش صدور گواهینامه جدید یا تمدید آن، بخش هویت‌سنجی است. این قسمت از پروسه تمدید گواهینامه توسط دستگاه‌های هوشمند تعیین اثر انگشت در باجه‌های پلیس +۱۰ انجام می‌شود. بنابراین متاسفانه امکان تمدید گواهینامه غیر حضوری میسر نیست.

با این حال اگر تمام این قدم‌ها را انجام داده‌اید، می‌توانید به‌راحتی از سیستم آنلاین استعلام گواهینامه بهره‌مند شوید.

استعلام و پیگیری آنلاین گواهینامه

 

مدت زمان تحویل گواهینامه تمدید شده چقدر است؟

تا این بخش از وبلاگ آیتول، با مدارک برای تمدید گواهینامه آشنا شدیم. حالا زمان آن رسیده که به یک سوال اساسی پاسخ دهیم؛ مدت زمان تحویل گواهینامه چقدر است؟ خوشبختانه مدت‌زمان لازم برای تمدید گواهینامه چندان زیاد نیست. درواقع پس از اتمام قدم‌های ارائه مدارک، پرداخت هزینه و معاینه توسط پزشک، یک برگه پیگیری به شما ارائه می‌شود. از لحظه دریافت این برگه تا زمان دریافت اصل کارت گواهینامه، حدود یک هفته تا ۱۰ روز کاری زمان خواهد برد.

نظراتتان را درباره این مقاله از وبلاگ آیتول با ما درمیان بگذارید. همچنین اگر می‌توانید برای کامل‌تر شدن این مطلب نکته‌ای به آن اضافه کنید، ما مشتاقانه منتظر نظرات شما هستیم.