رانندگان وسیله نقلیه در هر حادثه‌ای مسئول آن حادثه و اتفاق‌های مربوط به آن هستند. پس اگر در اثر برخورد ماشین با افراد و یا ماشین‌های دیگر خسارت مالی یا جانی به آن‌ها وارد شود، راننده مقصر موظف بوده تا خسارت‌های ایجاد شده را جبران کند. بعضی مواقع خسارت‌ها به حدی سنگین هستند که ممکن است از توان راننده مقصر خارج باشد که در این مواقع بیمه شخص ثالث کمک زیادی خواهد کرد. امکان دارد تصادفاتی نیز پیش بیاید که هر دو طرف به یک میزان مقصر باشند. در این مقاله ما را همراهی کنید تا درمورد این مدل تصادفات، نحوه محاسبه خسارت ۵۰ ۵۰ و دیه تصادف موتور با ماشین پنجاه پنجاه بیشتر بدانید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

اهمیت خرید و تمدید بیمه شخص ثالث

یکی از عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث، انتقال خودرو در صورت جریمه به پارکینگ است و شخص برای ترخیص ماشین خود از پارکینگ نیروی انتظامی، باید برای خودروی خود بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد و هزینه پارکینگ را نیز پرداخت کند. جریمه دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث نیز به صورت روزشمار و با توجه به نوع ماشین و تعداد سیلندر آن تعیین می‌شود.

همچنین در صورت نداشتن بیمه، خرید و فروش خودرویی که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست، امکان‌پذیر نبوده، پس اگر مالک خودروی فاقد بیمه‌ثالث قصد معامله آن را داشته باشد، در اولین فرصت باید برای وسیله نقلیه خود بیمه شخص ثالث بخرد. مالک خودروی فاقد بیمه شخص ثالث در زمان وقوع حادثه و تصادف باید خسارت‌های ایجاد شده را از جیب بدهد، چون تحت پوشش این بیمه نیست. حالا که در مورد اهمیت بیمه شخص ثالث بیشتر دانستید، در ادامه با ما باشید تا در مورد این بیمه و همچنین محاسبه بیمه شخص ثالث در خسارت ۵۰ ۵۰ اطلاعات کسب کنید.

مقصر بودن 50 50 طرفین در تصادفات

شرایط تصادف و نحوه محاسبه خسارت ۵۰ ۵۰

گاهی در تصادف ممکن است شرایطی پیش بیاید که هر دو راننده به صورت ۵۰ ۵۰ مقصر شناخته شوند. در چنین شرایطی اگر افسر راهنمایی و رانندگی تشخیص دهد که هر دو راننده در تصادف ۵۰ ۵۰ مقصر هستند، هر یک از آنها موظف بوده که ۵۰% خسارت وارده به خودروی طرف مقابل را جبران کند که این ۵۰% خسارت را باید بیمه شخص ثالث طرف مقابل پرداخت کند.

در چنین مواقعی هر یک از رانندگان در تصادف باید با مراجعه به هر یک از شعب نمایندگی بیمه شخص ثالث طرف مقابل نسبت به تشکیل پرونده و دریافت خسارت محاسبه شده اقدام کند. این نکته هم بدانید که در قانون جدید بیمه راننده مقصر بر اساس ماده ۳ قانون مصوب بیمه اجباری خسارت‌های وارد شده به شخص ثالث از سوی اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، مجاز به دریافت میزان حداقل دیه از بیمه حوادث خواهد بود.

اگر در تصادفات ۵۰ ۵۰ بیمه بدنه داشته باشیم، تکلیف چیست؟

اگر خودروهای زیان‌دیده تحت پوشش بیمه بدنه باشند، جبران خسارت از طریق بیمه بدنه شخص زیان دیده صورت خواهد گرفت. برای دریافت خسارت از طریق بیمه بدنه هم باید به این مسئله توجه کنید که بعد از کارشناسی و ارزیابی خسارت وارده به ماشین، مبلغی از هزینه جبران خسارت به‌عنوان فرانشیز کم می‌شود و این مبلغ بسته به شرایط تصادف و تعداد دفعات استفاده شده از بیمه بدنه محاسبه خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر در مورد بیمه بدنه، قیمت بیمه شخص ثالث، تخفیف و فرانشیز بیمه و … به وبسایت آیتول سر بزنید.

نحوه محاسبه در تصادف ۵۰ ۵۰

جبران خسارت در خودرویی که فاقد بیمه بدنه و شخص ثالث است

در مواقعی که خودروی ما دچار خسارت می‌شود، داشتن بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث، خیال ما را از خیلی جهات راحت می‌کند و در صورت نبود آن برای جبران خسارت ناشی از تصادفات، راننده زیان‌دیده باید از طریق شورای حل اختلاف برای دریافت خسارت پیگیری کرده و فرد مقصر مجبور است تا همه هزینه‌های خسارت طرف زیان‌دیده را شخصا پرداخت کند.

اگر در پرداخت هزینه‌های یکجا برای بیمه مشکل دارید، می‌توانید از بیمه بدنه و بیمه ثالث اقساطی استفاده کنید، تا هم مجبور به پرداخت یکجا نباشید و هم خودرویتان را از حوادثی که احتمال دارد در آینده گریبان گیر آن شود، ایمن سازید.

محاسبه دیه و تعیین میزان خسارت در تصادف ۵۰ ۵۰

سوال دیگری که در نحوه محاسبه خسارت ۵۰ ۵۰ مطرح می‌شود این است که آیا به هر میزانی که طرفین مقصر باشند باید نصف دیه طرف مقابل و سرنشینان اتومبیل را بدهند؟ همچنین در تصادف ۵۰ ۵۰ منجر به فوت قاضی چه حکمی صادر می کند؟
در جواب باید بگوییم که عده‌ای اعتقاد دارند که در این حالت هر یک از راننده‌ها مسئول پرداخت نصف دیه بوده و اگر کارشناس راننده‌ای را از راننده دیگر کمتر مقصر بداند، این امر تاثیری در مسئولیت مساوی طرفین ندارد و اگر تقصیر به هر دو راننده نسبت داده شود، هر کدام ضامن نصف دیه هستند و اما عده‌ای دیگر بر این عقیده‌اند که در این حالت برای پرداخت دیه، ملاک مسئولیت، میزان تقصیر هر یک از راننده‌هاست. اما با توجه به ماده ۵۲۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در حادثه‌ای که یکی از راننده‌ها ۷۰ درصد و دیگری ۳۰ درصد مقصر باشد و حادثه منجر به فوت یکی از سرنشینان اتومبیل شده باشد، هر دو راننده مسئول نصف دیه هستند.

همچنین اگر راننده مقصر علاوه بر مقصر بودن، گواهینامه نیز نداشته باشد، به میزان مجازات او تحت شرایط خاصی افزوده شده ولی تأثیری در میزان مسئولیت او در وقوع حادثه ندارد. چه بسا اگر شخصی در حادثه رانندگی که منجر به قتل و یا نقص عضو شده، فاقد گواهینامه بوده و علت وقوع حادثه گردش به چپ یا بی‌مبالاتی طرف مقابل باشد، در این حالت، مسئولیتی بر گردن راننده بدون گواهینامه نیست. اگر هر دو راننده مقصر نیز در حادثه فوت کنند، در خصوص دیه، با اینکه دیه نوعی مجازات به حساب می‌آید، قانون‌گذار آن را نوعی جبران خسارت نیز فرض کرده که در صورتی که ورثه هر یک از مقصرین ماترک یعنی اموال به جای مانده را پذیرفته باشند، باید به میزان مسئولیت متوفی دیه را بپردازند. اگر خودروها بیمه باشند، در این میان شرکت بیمه مسئولیت پرداخت دیه کامل انسان را بر مبنای میزان تقصیر متوفی در حادثه برعهده خواهد داشت. بیمه شخص ثالث برای جبران همین خسارت‌ها به وجود آمده و با خرید بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه متعهد می‌شود که اگر حادثه‌ای پیش آمد، خسارت را به افراد زیان‌دیده پرداخت کند.

دیه پنجاه پنجاه برای عابر پیاده

آیتول؛ پلی میان شما و بهترین بیمه‌گران ایران

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس گرفته و با کارشناسان ما گفتگو کنید.