از وقتی که فرهنگ استفاده از بیمه برای وسایل نقلیه اجباری شده، در میان مردم و در جامعه تاثیر مثبتی داشته، اما از طرفی هم باعث شده تا بعضی از افراد از این امر سوء‌استفاده کنند و از این جریان کلاهبرداری‌هایی انجام دهند. اشخاصی هستند که در این میان تصادف‌های ساختگی ایجاد می‌کنند تا از بیمه خسارت بگیرند! و متاسفانه مسبب خطراتی، هم برای خود و هم برای دیگران می‌شوند. البته در قانون بیمه شخص ثالث برای اینکار مجازاتی در نظر گرفته شده که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم، پس در ادامه با ما باشید تا در مورد جرم تصادف ساختگی بیشتر بدانید. برای خواندن مقالات بیشتر در زمینه‌های دیگری مثل خلافی خودرو، بیمه و هر آنچه که به خودرو مربوط است، می‌توانید به بخش اخبار و مقالات آیتول مراجعه کنید.

هدف تصادفات ساختگی چیست؟

متاسفانه یک سوم تصادفاتی که در کشور رخ می‌دهد و منجر به پرداخت دیه هم می‌شود، ساختگی است! هدف از تصادف ساختگی، جبران هزینه‌های زندگی بوده که به علت افزایش روز به روز قیمت‌ها و نرخ بیکاری بیشتر شده. در این تصادفات، افراد عمدا خود را جلوی ماشین پرت می‌کنند تا جراحتی برداشته و به واسطه آن بتوانند دیه دریافت کنند.

بیشتر این افراد کار خود را بلدند و به صورتی عمل می‌کنند تا دچار آسیب‌های خیلی جدی نشوند، اما به این فکر نمی‎کنند که ممکن است عامل تصادفات بیشتری نیز بشوند، حتی تصادفاتی که به صورت زنجیره‌ای اتفاق می‌افتند. اینکه در تصادف زنجیره‎ای مقصر کیست؟ سوالی است که ممکن است در آن لحظه از خودمان بپرسیم و متاسفانه ممکن است به همین دلیل رخ داده باشد.

جرم تصادف ساختگی در تصادفات زنجیره‌ای

تصادف ساختگی بیشتر در چه مناطقی رخ می‌دهد؟

این افراد بیشتر در مناطقی که اعیان نشین هستند حضور پیدا کرده و عده‌ای هم جاده‌های بیرون شهری و یا حتی روستایی را انتخاب ‌می‌کنند که تصادفات را طبیعی‌تر جلوه بدهند. در این میان اشخاصی هم هستند که خود را جلوی ماشین‌ها در اتوبان پرت می‌کنند، به همین دلیل همیشه توصیه می‌شود که راننده‌ها در لاین سرعت محتاط تر باشند.

روشی که این افراد در پیش می‌گیرند به دو صورت است:

اولین حالت این است که کمترین جراحت را به خود وارد کرده و یا اینکه به‌صورت کاملا حرفه‌ای خود را آسیب دیده نشان می‌دهند تا بتواند همانجا پول نقد بگیرند، به این بهانه که گرفتن دیه برای راننده و خود فرد آسیب دیده دردسر به همراه دارد.

دومین حالت به این صورت است که به روشی خود را به خودرو می‌کوبند تا فقط قسمتی از بدنشان دچار آسیب شود که هم کمتر ساختگی به نظر بیاید و هم باعث مرگشان نشود. البته در خیلی از مواقع حتی یک خودرو هم از قبل در نظر می‌گیرند. در واقع این افراد به صورت باندهایی هستند که صحنه‌سازی تصادف را از صفر تا صد انجام می‌دهند تا از این طریق راحت‌تر از بیمه شخص ثالث خسارت بگیرند.

جرم تصادف ساختگی در مناطق مختلف

چند نوع تصادف ساختگی داریم؟

تصادف ساختگی فقط در رابطه با برخورد افراد با خودرو نیست و می‌تواند بین دو وسیله نقلیه و یا حتی چندین وسیله نقلیه رخ بدهد. پس باید در این رابطه بیشتر مراقبت کنید. انجام معاینه فنی خودرو هم خالی از لطف نیست و شاید بتواند در کاهش تصادف نقش مهمی داشته باشد.

انواع تصادفاتی که می‌توانند در دسته تصادفات ساختگی جا بگیرند شامل این موارد است:

تصادف زنجیره‌ای: در این حالت خودرویی در جلوی شما در حال حرکت است و به دلیلی که منطقی هم بوده، ناگهان ترمز می‌کند. در صورت رعایت نکردن فاصله با او برخورد خواهید کرد و دو خودروی دیگر هم در سمت چپ و راست شما قرار خواهد گرفت که کمتر منحرف شوید و کاملا مقصر به نظر بیایید. این افراد برای دریافت پول بیشتر، تصادفات را زنجیره‌ای می‌کنند.

گیر کردن در ترافیک: اگر در ترافیک مانده باشید و خودرویی در جلوی شما یک بار با سرعت کم و بار دیگر با سرعت زیاد در حال رانندگی باشد، احتمال اینکه به دنبال ایجاد تصادفی ساختگی بوده زیاد است.

پیچیدن: گاهی افراد سعی می‌کنند تا با خودروی خود جلوی شما بپیچند، به طوری که شما را مقصر جلوه دهند. برای مثال اگر از خیابانی فرعی قصد ورود به خیابان اصلی را داشته باشید، یک نفر از قبل به راننده خبر می‌دهد که با سرعت در خیابان اصلی حرکت کند و روبروی شما در بیاید تا به او برخورد کنید و عامل تصادف بشوید.

تغییر لاین: وقتی که قصد تغییر مسیر و یا لاین خود را دارید، باید مراقب ماشین‌های کناری خود باشید تا افراد سودجو از این فرصت سوء‌استفاده نکنند و قصد برخورد با شما را نداشته باشند و تصادفی هم شکل نگیرد.

چند نوع تصادف ساختگی داریم؟

با چه روش‌هایی از تصادف ساختگی جلوگیری کنیم؟

شما با راه و روش‌هایی می‌توانید از تصادف‌های ساختگی جلوگیری کنید، اما اگر خدایی نکرده و به هر دلیلی چنین اتفاقی برایتان افتاد، با خرید بیمه بدنه خودرو دیگر نگران هزینه‌های احتمالی نباشید. در زیر به تعدادی از این رو‌ش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • فاصله خود را با وسایل نقلیه اطرافتان حفظ کنید و حتی بیش از حد استاندارد این فاصله را داشته باشید.
  • زمانی که هر واکنش سریعی اطرافتان اتفاق می‌افتد، کاملاً مراقب باشید و بیشتر از همه حواستان به سمت راست و کنار خود باشد.
  • در خیابان‌های باریکی که در اطرافتان است و ماشین‌های زیادی در دو طرف شما پارک شده، با سرعت کمتری برانید.
  • مراقب رفتارهای مشکوک اطراف خود باشید و اگر حس کردید که طرف مقابل قصد دارد تا تصادفی را ایجاد کند، بیشتر احتیاط کنید و سعی کنید فاصله با او را حفظ کنید.

در تصادفات ساختگی مراقب سرقت و زورگیری باشید

در برخی مواقع ایجاد تصادفات ساختگی به قصد سرقت و زورگیری انجام می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاقات حتما بعد از تصادف، خودروی خود را قفل کنید و اگر حس کردید افراد مشکوک هستند پیاده نشوید، چون ممکن است توسط چاقو یا قمه به شما حمله شود، مخصوصا اگر خیابان خلوت باشد و یا این اتفاق در شب رخ دهد، باید بیشتر مراقب باشید.

سرقت در تصادف ساختگی

تصادف ساختگی چه مجازاتی دارد؟

هر شخصی که به نوعی در ایجاد تصادف ساختگی نقش داشته باشد، مقصر است و اگر معلوم شود که این تصادف واقعا ساختگی است، جرم محسوب شده و مجازات خواهد داشت. بر اساس ماده ۶۱ قانون بیمه اجباری خسارت، اگر شخصی به دروغ و با تقلب وانمود کند که دچار خسارتی بر اثر تصادف شده ‌است، به حبس تعزیری درجه شش و پرداخت دو برابر وجوه دریافتی، مجازات خواهد شد. همچنین اگر راننده وانمود کند که مقصر بوده، به حبس درجه هفت محکوم می‌شود.

بعضی افراد تصور می‌کنند که با خرید بیمه شخص ثالث می‌توانند خسارات وارد شده را جبران کنند، اما به این فکر نمی‌کنند که ممکن است شرکت بیمه به خاطر ساختگی بودن تصادف، حاضر به قبول تعهدات نباشد. هزینه بیمه شخص ثالث یکی از مهمترین هزینه‌های دارندگان وسایل نقلیه است. استفاده از تخفیفات مختلف بیمه شخص ثالث موجب کاهش هزینه و قیمت بیمه شخص ثالث خواهد شد. شما می‌توانید از طریق سامانه سنهاب از استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث خود باخبر شوید. در مورد بیمه بدنه نیز باید گفت که اگر تصادف عمدی باشد، امکان استفاده از این بیمه نیز وجود ندارد.

استعلام، مقایسه و خرید آنلاین بیمه شخص ثالث پراید از آیتول

در این مقاله به سؤال جرم تصادف ساختگی چیست؟ پاسخ دادیم. متاسفانه این روزها به خاطر شرایط اقتصادی و همچنین بالا رفتن نرخ دیه، این نوع از تصادفات زیاد شده و باید بیشتر مراقبت کنید.

برای خرید آسان و سریع بیمه شخص ثالث از طریق سامانه خودروی من آیتول، می‌توانید همین حالا اقدام کنید. شما بعد از وارد کردن مشخصات خودرو، شرکت‌های بیمه را با هم مقایسه کنید و سپس هر کدام که با شرایط شما نزدیک‌تر بود را انتخاب کنید و هزینه آن را بصورت آنلاین پرداخت کنید و در کمتر از چند ساعت بیمه نامه برای شما صادر می‌شود. برای دریافت راهنمایی بهتر در خصوص خرید بهترین بیمه شخص ثالث می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.