از زمانی که موضوع آزادسازی واردات ماشین در مجلس مطرح گردید، این طرح چندین بار با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد، تا اینکه بالاخره در سال ۱۴۰۱ سخنگوی دولت و وزیر صمت، رسما خبر آزادسازی واردات خودرو را اعلام کردند و امسال نیز تغییری نکرده است. در این میان مواردی مثل نوع خودرو، تعداد آن و همچنین قیمت ماشین‌هایی که قرار است وارد شوند نیز اهمیت دارد که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت.

دلیل ممنوعیت واردات خودرو تا به امروز چه بود؟

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ به دلیل اینکه آمریکا از برجام خارج و تحریم‌های یک جانبه از سر گرفته شد. دولت واردات برخی کالاها را محدود کرد که خودرو یکی از آن‌ها بود. به این خاطر که تحریم‌ها سبب کاهش فروش نفت و در کنار آن کم شدن منابع ارزی کشور شد، تا آنجایی که در این چهار سال ماشین جدید خارجی به ایران وارد نشد.

حالا بعد از این چهار سال با برداشتن محدودیت‎ها شرایط واردات خودرو بهبود یافته و راه برای ورود خودروهایی از کشورهای مختلف باز شده است و شما حق انتخاب بیشتری برای خرید خودروهای متفاوت خواهید داشت. بعد از خرید ماشین مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، تهیه بیمه است که برای استعلام بیمه شخص ثالث خود باید به سامانه سنهاب مراجعه کنید.

واردات ماشین خارجی

شرایط واردات خودرو خارجی

وقتی خبر آزاد شدن واردات ماشین اعلام شد، با تکیه بر اقتصادی بودن، برای قوانین واردات خودرو دو شرط در نظر گرفته شد: اینکه سقف قیمت ماشین تا هفت هزار دلار و همچنین حجم موتور ۱۰۰۰ سی‌سی باشد! اما این محدودیت خیلی زود تکذیب شد و محمدجواد حاجی حسینی معاون پارلمانی وزارت صمت اعلام کرد که اخبار در خصوص محدودیت قیمت و حجم موتور شایعه است و صحت ندارد.

وزارت صمت بعد از آن، تعرفه واردات خودرو را اینگونه اعلام کرد که سقف قیمت بین ۲۰ تا ۲۵‌هزار دلار و حجم موتور بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی باشد. با این حساب و با توجه به قیمت بالای دلار و همچنین متغیر بودن آن، امسال واردات خودرو تا سقف قیمتی ۷۵۰ میلیون تومانی را شاهد خواهیم بود.

با افزایش قیمت خودرو، در کنار آن قیمت بیمه ماشین هم بالاتر خواهد رفت. شما با مقایسه بیمه‌های مختلف با هم می‌توانید بهترین انتخاب را برای خرید خود انجام دهید.

تعداد خودرو وارداتی

در مصوبه مجلس، ابتدا با واردات ۷۰ هزار ماشین برای هر سال موافقت شد، اما با بررسی کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصمیم بر این شد که دولت خودروهایی را که کم‌مصرف و ایمن هستند بدون سقف وارد کند.

در حال حاضر هر کس می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند و دیگر برای واردات به صادرات قطعه به کشورهای دیگر نیازی نیست. همچنین انجمن واردکنندگان خودرو در سال قبل اعلام کرد که نخستین ماشین‎های وارداتی، اواخر شهریور ۱۴۰۱ راهی بازار شدند. برای خودروهای وارداتی هم مانند خودروی داخلی خرید بیمه شخص ثالث اجباری بوده و شما در اسرع وقت بعد از خرید خودرو  باید نسبت به تهیه بیمه اقدام کنید.

تعداد خودرو وارداتی برای سال 1401

تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

واردات ماشین تا سقف قیمت ۲۵ هزار دلار به این معنا نیست که خودرو در بازار ایران هم همین قیمت فروخته شود. یکی از مواردی که باعث گران‌تر شدن ماشین‎های وارداتی می‌شود، تعرفه‌های بالای واردات است. تعرفه سال ۱۴۰۱ بین ۴۰ تا ۷۵‌ درصد بر اساس حجم موتور ماشین متغیر بود. در واقع هر چه‌قدر حجم موتور ماشین بالاتر و قیمت آن گران‌تر باشد، تعرفه واردات خودرو هم بالاتر خواهد رفت. همچنین هر چه کلاس خودرو بالاتر بوده و قیمت بیشتری داشته باشد،‌ مالیات نقل و انتقال خودرو هم بیشتر خواهد بود.

در جدول زیر به تعرفه واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم:

خودرو حجم موتور تعرفه واردات
بنزینی کمتر از ۱ لیتر ۱۰ درصد
بنزینی ۱ تا ۱.۵ لیتر ۵۵ درصد
بنزینی ۱.۵ تا ۲ لیتر ۷۵ درصد
بنزینی ۲ تا ۲.۵ لیتر ۹۵ درصد
بنزینی بالاتر از ۲.۵ لیتر ۱۰۰ درصد (ممنوعیت واردات)
هیبرید کمتر از ۱.۵ لیتر ۴ درصد
هیبرید ۱.۵ تا ۲ لیتر ۱۵ درصد
هیبرید ۲ تا ۲.۵ لیتر ۳۲ درصد
هیبرید بالاتر از ۲.۵ لیتر ۱۰۰ درصد (ممنوعیت واردات)
پلاگین هیبرید کمتر از ۱.۵ لیتر ۴ درصد
پلاگین هیبرید ۱.۵ تا ۲ لیتر ۵ درصد
پلاگین هیبرید ۲ تا ۲.۵ لیتر ۲۰ درصد
پلاگین هیبرید بالاتر از ۲.۵ لیتر ۹۵ درصد (ممنوعیت واردات)

شروط شماره گذاری خودروهای وارداتی چیست؟

سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور در رابطه با واردات خودرو اعلام کرده است که به ازای شماره‌گذاری هر ماشین وارداتی باید ۱، ۲ یا ۳ خودروی فرسوده اسقاط بشوند. همچنین واردات خودرو می‌تواند منجر به کاهش تصادفات شده و با این حساب وقت آن است که خودروسازان داخلی کیفیت محصولات‌شان را بالا ببرند و استانداردهای بیشتری را رعایت کنند.

می‌دانستید که با خرید و تمدید بیمه بدنه خودرو نیز می‌توانیم خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی را کاهش دهیم. بیمه بدنه یکی از پرطرفدارترین بیمه‌های خودرو در ایران است. این بیمه قیمت ثابتی ندارد و هزینه آن براساس برند، مدل، کاربری، سال ساخت خودرو و ارزش اتومبیل تعیین می‌شود.

شماره گذاری خودروهای وارداتی

سواری‌ها از لیست واردات حذف می‌شوند

برای قوانین واردات خودرو سه شرط در نظر گرفته شده است: ضوابط واردات ماشین و روش تامین ارز توسط دولت، عدم آسیب رسانی به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت و رعایت شرایط رقابتی، که طبق آن در جدیدترین لیست شرایط واردات خودرو، ماشین‎های سواری‌ از لیست حذف شده‌اند. این نکته هم یادآور شویم که برای شماره‌گذاری خودرو وارداتی نیز باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرد.

در جریان این بررسی واردات ۷۰ هزار دستگاه ماشین سواری امکان‌پذیر شد و بر اساس آن قرار بر این شد که ۵۰ هزار دستگاه از این تعداد ماشین سواری و ۲۰ هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز، هیبرید و برقی باشند.

در حال حاضر بررسی تبصره‌ها نشان از آن دارد که واردات هزار خودروی سواری در قانون بودجه کنار گذاشته شده و طبق بند (ک) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داده شده تا با رعایت سیاست‌های کلی نظام و همچنین شرایط وضع شده نسبت به صدور مجوز واردات ماشین با اخذ حقوق ورودی که به تصویب مراجع ذی‌ربط می‌رسد، اقدام نماید.

در رابطه با واردات خودرو به کشور چه روایتی وجود دارد؟

در تعیین قوانین و تعرفه‌های واردات خودرو به کشور، روایتی می‌تواند وجود داشته باشد که بر طبق آن تعرفه مانند دوره قبلی واردات ماشین به کشور به مرز ۱۰۰% (حدودا دو برابر) تعیین شده و در ادامه وضعیت فعلی اقتصادی هم رسیدن نرخ ارز به رقم‌هایی بیشتر از ۳۵ هزار تومان را شاهد هستیم. در چنین وضعیتی واردات یک ماشین ۲۰ هزار دلاری بیش از ۴۰ هزار دلار تمام می‌شود. اما بحث دیگری هم وجود دارد و آن هجوم سرمایه‌های سرگردان عظیم دلالان بازار ماشین در رابطه با نقل و انتقال خودروهای وارداتی است. در این حالت شاهد دلالی واسطه‎گران خواهیم بود و عملا تیراژ ماشین‎های وارداتی کفاف غلبه بر قدرت دلالان را نمی‌دهد. در چنین حالتی، تنها فایده‎ای که واردات خواهد داشت، افزایش تنوع و همچنین حق انتخاب برای قشر ثروتمند جامعه و تغییر قیمت بعضی از خودروهای خاص بوده که حتی از نرخ ارز هم بیشتر افزایش قیمت داشته‌اند.
قانون جدید واردات خودرو

همه خدمات خودرویی یکجا در سامانه آیتول

در این مقاله تلاش کردیم تا به کلیه سوالات رایج در این زمینه بپردازیم. آیتول، سامانه خودروی من، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به تمام خدمات خودرویی دسترسی داشته باشند. از طریق سایت یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید از انواع خدمات از جمله استعلام و پرداخت خلافی خودرو، انواع بیمه ماشین، معاینه فنی و تعویض پلاک غیر حضوری، عوارض سالیانه و بسیاری از امکانات دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.