بیمه سبز خودرو از جمله بیمه‌های مورد نیاز برای سفر به خارج از کشور است که باید قبل از مسافرت‌های خارجی تهیه شود. این نوع بیمه درواقع یک نوع بیمه‌نامه شخص ثالث بین‌المللی است که باید هنگام سفر با ماشین به کشورهای اروپایی به همراه داشته باشید. در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید تا در مورد بیمه سبز خودرو و مراحل دریافت این نوع بیمه بیشتر بدانید. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع بیمه‌ها و همچنین مقایسه قیمت بیمه بدنه و شخص ثالث می‌توانید به وبسایت آیتول مراجعه کنید.

بیمه سبز خودرو چیست و از چه زمانی اجرا شده است؟

بیمه کارت سبز خودرو برای آن دسته از رانندگانی است که قصد تردد موقت در کشورهای اروپایی را دارند و در صورت نداشتن آن، حق ورود به این کشورها را نخواهند داشت. این کارت بین‌المللی برای وسایل نقلیه موتوری به‌نام بیمه سبز خودرو به توصیه کمیسیون اقتصادی برای اروپا به وجود آمده است. این نکته هم بدانید که نزدیک به ۳۰ درصد تصادفات رانندگی مرتبط با موتورسیکلت‌ها بوده ولی متاسفانه خیلی از موتورها بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند و در زمان وقوع حادثه خسارت زیادی را متحمل می‌شوند. پس خرید بیمه موتور سیکلت نیز برای کاهش تصادفات بسیار مهم و ضروری است.

این سیستم بین‌المللی بر اساس توصیه‌نامه شماره پنج کمیته فرعی حمل و نقل جاده‌ای و با هدف حمایت و همچنین پشتیبانی از زیان‌دیدگان و رانندگان در تصادفات رانندگی طرح‌ریزی شده که کمیسیونی اقتصادی برای اروپا و وابسته به سازمان ملل بوده و در سال ۱۹۴۹ به وجود آمده است.

این سیستم، فعالیت رسمی خود را در سال ۱۹۵۳ آغاز کرد و برای عضویت در این کمیته این شرط را در نظر گرفت که اگر بیمه شخص ثالث در کشور شما اجباری باشد، حق عضویت برای این بیمه سبز خودرو را دارید. در حال حاضر ۴۸ کشور عضو این سیستم هستند که اکثرشان هم اروپایی بوده. کشور ایران در سال ۱۳۵۶ به این سیستم پیوست.

نحوه عضویت بیمه سبز خودرو

پوشش‌های بیمه کارت سبز

دفتر مرکزی کارت سبز، تمام خسارت‌های مالی و جانی اشخاص ثالث را بر اساس قوانین و مقررات کشورِ محل وقوع حادثه تعیین کرده و این سازمان تعهدات قانونی کشورهای عضو را نیز هر سال اعلام می‌کند.

نحوه عضویت برای بیمه سبز خودرو چگونه است؟

یکی از موارد و شروط مهم برای عضویت در سیستم کارت سبز این است که حتما باید قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری T.P.L در کشور متقاضی عضویت وجود داشته باشد. در کشور ما نیز بیمه شخص ثالث اجباری است. بیمه آنلاین شخص ثالث نیز در دسترس بوده و شما برای تهیه آن می‌توانید به راحتی و به‌صورت غیرحضوری هم اقدام کنید.

پوشش‌های بیمه سبز خودرو

چه دفاتری مسئولیت بیمه سبز خودرو را به عهده داشته و آن را صادر می‌کنند؟

هر کشوری که عضو سیستم کارت سبز باشد، تمام کارهای رسیدگی، مدیریت و پاسخگویی در رابطه با خساراتی که ناشی از تصادفات وسایل نقلیه بوده را بر عهده دارد و به اسم دفتر ملی کارت سبز است. این دفتر بر اساس قوانینی که در هر کشوری دایر بوده، اقدامات مربوط به این کارت را انجام می‌دهد. همچنین این کارت به وسیله‌ی شرکت‌های بیمه‌ای صادر می‌شود که در هر کشور بیمه شخص ثالث را صادر کرده و به عنوان عضو دفتر کارت سبز کشور پذیرفته شده باشد.

در حال حاضر شرکت بیمه ایران تنها شرکتی در کشور است که در دفتر بیمه کارت سبز عضو بوده و اجازه صدور کارت سبز را دارد. شرکت بیمه ایران همچنین خدماتی مثل بیمه شخص ثالث قسطی هم پوشش می‌دهد و در صورت نیاز می‌توانید هزینه‌هایتان را به این صورت مدیریت کنید.

اگر برای شما حادثه‌ تصادفی پیش بیاید که در آن راننده مقصر خارجی باشد و کارت سبز هم داشته باشد، زیان‌دیده می‌تواند به دفتر کارت سبز آن کشور مراجعه کرده و زیان‌های وارده را جبران کند.

بیمه کارت سبز را از کجا بگیریم؟

فعالیت‌های کارت سبز به وسیله‌ی دفاتری مدیریت می‌شود که به عنوان دفاتر ملی کارت سبز در هر کشوری در نظر گرفته شده است. دفتر مرکزی شرکت‌های صادر کننده بیمه ماشین بین‌الملل در شهر لندن قرار گرفته. مسئولیت این دفاتر، نظارت بر حسن انجام صدور و همچنین خسارت بیمه کارت سبز بر اساس موافقت‌نامه بین دفاتر است.

دفاتر بیمه سبز خودرو

بیمه سبز خودرو را چگونه تهیه کنیم؟

همان‌طور که قبل‌تر در مورد آن صحبت کردیم، تنها شرکت عضو دفتر کارت سبز در کشورمان، شرکت سهامی بیمه ایران است. این شرکت، عملیات صدور و همچنین خسارت کارت بیمه سبز را در کشور ما انجام می‌دهد. همچنین شما برای محاسبه بیمه شخص ثالث می‌توانید به وبسایت بیمه ایران مراجعه کنید. این نکته هم یادآور شویم که برای استفاده از خدمات کارت سبز باید حتما گواهینامه بین‌المللی داشته باشید. برای اینکه درخواست خود را برای صدور کارت سبز خودرو ارائه دهید، باید به همراه مدارک اصل گذرنامه و گواهینامه بین‎الملل و یک قطعه عکس به شرکت بیمه ایران مراجعه کنید.

قیمت بیمه سبز ماشین چه‌قدر است؟

هزینه بیمه سبز خودرو با توجه به مدت زمانی که در کشوری اقامت دارید و همچنین نوع خودروی شما محاسبه خواهد شد. برای استعلام اصالت بیمه نامه و همچنین قیمت آن می‌توانید با شعب بیمه ایران در تماس باشید.

خرید انواع بیمه از آیتول

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. همچنین شما می‌توانید انواع بیمه‌های خودرو را از آیتول خریداری و در صورت اتمام آن تمدید کنید. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.