بدون شک این روزها شما هم بارها با عبارت «خیارات» مواجه شده‌اید اما شاید کاربرد دقیق آن را در مسائل حقوقی ندانید. زمانی را تصور کنیم که پس از معامله خودرو، یکی از طرفین معامله از عملکرد خود پشیمان شده و قصد ابطال قولنامه را دارد. در چنین شرایطی، با یکی از اشکال خیارات یا همان حق بهم‌زدن معامله، مواجه شده‌ایم.

در این مطلب از آیتول همراه ما باشید تا انواع خیارات در معامله خودرو را بشناسیم و یک بار برای همیشه یاد بگیریم که شرایط فسخ قولنامه ماشین چیست. تفاوتی ندارد شما خریدار هستید یا فروشنده؛ اگر تا انتهای این مطلب همراه ما باشید کلیه شرایط و هزینه‌های معطوف به خودتان در فسخ قولنامه ماشین را خواهید آموخت.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

آشنایی با ۶ تا از مهم‌ترین شرایط فسخ قولنامه ماشین

تنظیم قولنامه یا مبایعه‌نامه، قدم اول در خرید و فروش خودرو است. اگر هنوز در دومین قدم وارد نشده، مراحل سند‌زدن و نقل و انتقال خودرو را آغاز نکرده‌اید و از خرید یا فروش خودرو پشیمان هستید، ادامه این مطلب برای شما است. با مطالعه خیاراتی که در ادامه توضیح می‌دهیم می‌توانید یک دلیل قانونی برای بهم‌زدن معامله داشته باشید تا بدون پرداخت خسارت، از انجام معاملات ضررده در امان بمانید.

سرویس قولنامه خودرو آیتول

۱. خیار تخلف از شرط؛ ساده‌ترین علت فسخ قولنامه ماشین

یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین دلایل بهم‌زدن یک معامله، تخلف از شرط است. به این صورت که اگر یکی از طرفین (فروشنده یا خریدار) شرط کرده باشد کاری را به شیوه مشخصی انجام دهد اما به قول خود عمل نکند، طرف دیگر معامله می‌تواند به حکم خیار تخلف از شرط نسبت به فسخ قولنامه ماشین اقدام کند. در ادامه با برخی از معمول‌ترین خیارات تخلف از شرط آشنا می‌شویم.

  • پولی به شیوه خاصی واریز شود
  • موعد تحویل خودرو روز مشخصی باشد
  • زمان سندزدن ماشین تاریخ مشخصی باشد

پیشنهاد می‌کنیم اگر ابتدای راه هستید و مایلید از این بند حساس در مبایعه‌نامه معامله خود استفاده کنید، حتما یک نمونه قولنامه دستی ماشین را بررسی کرده و بر زیر و بم نحوه نگارش آن مسلط شوید. معمولا اشتباهات ساده در تنظیم مبایعه‌نامه مهم‌ترین دلیل دور شدن طرفین معامله از رسیدن به حقوق قانونی آن‌ها است.

خیار تخلف از شرط و نحوه فسخ قرارداد خودرو با استناد به این شرط

۲. خیار شرط؛ قانون فسخ معامله ماشین تا ۲۴ ساعت

به‌دنبال یک قانون فسخ معامله ماشین تا ۲۴ ساعت هستید؟ خیار شرط این امکان را برای شما فراهم می‌کند. خیار شرط به آن معناست که هر دو طرف معامله تا یک بازه زمانی مشخص، مثلا ۲۴ ساعت یا ۷۲ ساعت، امکان فسخ قرارداد بدون هیچ دلیلی را دارند.

توجه داشته باشید که اضافه‌کردن چنین بندی به مبایعه‌نامه ممکن است با دردسر همراه باشد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم هزینه خسارت فسخ معامله را نیز به‌دقت ثبت کنید تا اسیر دام کلاهبرداران خرید و فروش خودرو نیفتید.

۳. فسخ معامله خودرو به علت عیب با خیار تدلیس

تدلیس زمانی رخ می‌دهد که صاحب خودرو، مال را بهتر از چیزی که در واقعیت هست، نشان دهد. درواقع تدلیس در معامله یعنی فروشنده عیب و ایرادهای مال را از شما پنهان کرده و خریدار را فریب دهد. در چنین حالتی خریدار می‌تواند با استناد به خیار تدلیس نسبت به فسخ معامله خودرو اقدام کند. این حالت را غش در معامله خودرو می‌دانند.

یکی از تدلیس‌های متداول، پنهان‌کاری درباره میزان جریمه‌ها یا مالیات خودرو است. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید خودرو دست دوم، با مراجعه به سامانه مالیات خودرو، هزینه‌های جانبی اتومبیل مورد نظرتان را استعلام بگیرید.

امکان فسخ معامله خودرو به علت عیب ماشین با استناد به خیار تدلیس

۴. خیار رویت و تخلف از وصف، یکی از مهم‌ترین از شروط فسخ معامله خودرو

چهارمین شرط فسخ معامله خودرو، خیار رویت و تخلف از وصف است. این شرط زمانی پیش می‌آید که شما برای تعویض خودرو خود با خودرو دیگر یا خرید یک خودرو دست دوم، بدون مشاهده قبلی وسیله نقلیه، اقدام کنید. در چنین شرایطی شما با استناد به توصیفات فروشنده عمل کرده‌اید؛ اما چه اتفاقی می‌افتد اگر این توصیف‌ها با خودرو همخوانی نداشته باشند؟ در چنین شرایطی، خیار رویت و تخلف از وصف به کمک شما خواهد آمد.

عدم تطابق خودرو با توصیفات فروشنده در خیار رویت و تخلف از وصف

۵. خیار غبن؛ جلوی ضررهای احتمالی را بگیرید

بلافاصله پس از امضای مبایعه‌نامه، متوجه شده‌اید که در این معامله ضرر کرده‌اید؟ خیار غبن راه نجات شما است! ذکرکردن بند خیار غبن این امکان را برای خریدار و فروشنده فراهم می‌کنند که در هر مرحله از خرید و فروش خودرو، اگر متوجه شدند درحال ضررکردن هستند، سریعا معامله را به هم بزنند.

البته مشخص است که معمولا چنین بندی در مبایعه‌نامه‌ها ذکر نمی‌شود؛ چرا که احتمال کلاهبرداری یا سواستفاده را افزایش می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید یک معامله بی‌خطر داشته باشید، پیش از امضای هر نوع مبایعه‌نامه، ابتدا به تمامی هزینه‌های معامله آگاه باشید. درواقع میان قیمت اصلی خودرو، هزینه محضر یا قیمت بیمه بدنه تفاوتی وجود ندارد؛ ناآگاهی از هر مورد ممکن است سبب سواستفاده از شما شود.

۶. خیار مجلس؛ فسخ معامله خودرو بدون قولنامه

آیا هنوز در محل معامله قرار دارید و قولنامه را تنظیم یا امضا نکرده‌اید؟ اگر در این مرحله هستید و از معامله خودرو پشیمان شده‌اید، کافی است به بند خیار مجلس استناد کنید.

معمولا خیار مجلس بیشتر زمانی به کار می‌رود که حین معامله، متوجه می‌شوید خودرو ایرادی اساسی دارد یا پول کافی برای معامله ندارید. در این حالت می‌توانید با حکم خیار مجلس فسخ معامله خودرو بدون قولنامه را تجربه کنید.

فسخ قولنامه خودرو هنگام نگارش مبایعه‌نامه با خیار مجلس

شرایط فسخ قولنامه از طرف فروشنده چیست؟

تا این بخش از مقاله به معرفی خیاراتی پرداختیم که برای دو طرف معامله کاربردی و قابل استفاده بودند. در این بخش بد نیست نگاهی داشته باشیم به شرایط فسخ قولنامه از طرف فروشنده؛ به زبان ساده‌تر، آیا راهی دارد که فروشنده خودرو نسبت به فسخ معامله اقدام کند؟

ماده ۴۰۲ قانون مدنی، یعنی خیار تاخیر ثمن تنها شرایطی است که برای فسخ معامله خودرو، مختص به فروشنده می‌شود. خیار تاخیر ثمن به آن معناست که اگر تا سه روز پس از موعد معین‌شده، پولی به فروشنده پرداخت نشد، امکان فسخ معامله خودرو برای او فراهم است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر خریدار خودروی دست دوم هستید، پیش از اقدام برای درخواست و پیگیری کارت خودرو از پرداخت کامل هزینه خودرو، مطمئن شوید!

پرداخت هزینه خودرو برای عدم دچار شدن به خیار تاخیر ثمن و فسخ ماشین

هزینه فسخ قولنامه ماشین

متاسفانه پاسخ به سوال هزینه فسخ قولنامه ماشین چقدر است؟ عدد دقیقی نیست. در یک نگاه کلی، هزینه فسخ قولنامه باتوجه‌به هر یک از خیارات معرفی‌شده تعیین و صراحتا در متن مبایعه‌نامه ذکر می‌شود.

با این حال اگر برای معامله خود از یک قولنامه دستی استفاده کرده‌اید و بندی تحت عنوان هزینه فسخ قولنامه نیاورده‌اید، قاضی می‌تواند با بررسی مبایعه‌نامه شما، طرف مشمول هزینه و میزان هزینه را تعیین کند.

مدت زمانی قانونی فسخ معامله خودرو چقدر است؟

در این مطلب از وبلاگ آیتول با شرایط فسخ قولنامه ماشین، یعنی انواع خیارات آشنا شدیم. در نظر داشته باشید که در بیشتر مبایعه‌نامه‌های خودرو با ذکر عبارت «همه خیارات از جمله خیار غبن ساقط شده است.» حق فسخ معامله را برای هر دو طرف از بین می‌برند. بنابراین اگر مایلید حتما یکی از خیارات معرفی‌شده در معامله شما وجود داشته باشد، از ذکر آن در متن قولنامه مطمئن شوید.

همچنین فراموش نکنید که شرایط فسخ معاملات بسیار پیچیده است؛ بنابراین پیش از هر اقدامی بد نیست با یک وکیل یا حقوقدان در این زمینه مشورت کنید. اگر این مطلب برای شما مفید بود، نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید. نویسندگان آیتول آماده پاسخ به سوالات و ابهامات شما در موضوع شرایط فسخ قولنامه ماشین هستند.