تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز به آن دسته از تخلفات گفته می‌شود که منجر به بروز حادثه شده و برای مرتکبین این نوع حوادث، نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد. این حوادث در قوانین بیمه‌های خودرو و در محاسبه نرخ خسارت موثر است و طبق قانون، در صورتی که در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت، علت اصلی حادثه یکی از تخلفات حادثه‌ ساز رانندگی باشد، شرکت بیمه خسارت را بدون هیچ‌‌گونه شرطی پرداخت می‌کند، اما درصدی از خسارت را از راننده مقصر دریافت خواهد کرد. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز بیشتر بدانید.

استعلام خلافی خودرو

نحوه محاسبه بیمه درمورد راننده متخلف حادثه ساز

سابقه ارتکاب این تخلفات، در پرداخت خسارت بیمه خودرو موثر خواهد بود و تاثیر تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز در محاسبه بیمه به شرح زیر است:

  • اولین ارتکاب تخلف رانندگی حادثه‌ ساز: در مواردی که اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده منجر به حادثه در طول مدت بیمه‌نامه باشد، معادل دو و نیم درصد از خسارت‌های بدنی و مالی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.
  • دومین ارتکاب تخلف رانندگی حادثه‌ساز: در مواردی که این دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده منجر به حادثه در طول مدت بیمه‌نامه باشد، معادل پنج درصد از خسارت‌های بدنی و مالی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.
  • سومین ارتکاب تخلف رانندگی حادثه‌ساز: در مواردی که این تصادف سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده منجر به حادثه در طول مدت بیمه‌نامه باشد، معادل ده درصد از خسارت‌های بدنی و مالی توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد.
نحوه محاسبه بیمه درمورد راننده متخلف حادثه‌ساز

فهرست تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز

علاوه بر خلافی خودرو و جرایم رانندگی، قانون جدیدی برای پیشگیری از جرایم حادثه‌ساز و پرخطر از طرف راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است. این قانون شامل جریمه راننده و محروم شدن فرد متخلف برای مدتی از رانندگی است. به‌علاوه که طی این دوره، گواهینامه او نیز ضبط خواهد شد. از این قانون تحت عنوان نمره منفی گواهینامه یاد می‌شود.

عناوین تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز و نمره منفی گواهینامه رانندگی به شرح زیر است:

ردیف عنوان تخلف رانندگی نمره منفی وسایل نقلیه شخصی نمره منفی وسایل نقلیه عمومی سنگین
۱ هر گونه حرکات نمایشی، مانند دور زدن درجا، حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ

۸

۱۰

۲ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۱۰

۱۵

۳ تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت)

۵

۱۰

۴ سبقت غیر مجاز در راه‌های دوطرفه

۵

۱۰

۵ دور زدن در محل ممنوع

۳

۵

۶ عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی

۵

۱۰

۷ حرکت به صورت مارپیچ در راه‌ها

۳

۵

۸ حرکت با دنده عقب در بزرگره‌ها و آزادراه‌ها

۵

۷

۹ عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

۵

۷

۱۰ نقص فنی موثر یا نقص در سامانه روشنایی در شب

۳

۶

۱۱ رانندگی در حالت مصرف داروهای روانگردان و مشروبات الکلی

۱۰

۲۰

۱۲ گردش به چپ یا راست در محل ممنوع

۵

۹

۱۳ عدم رعایت حق تقدم عبور

۴

۶

۱۴ استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت

۳

۵

۱۵ عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص

۳

۷

۱۶ عدم رعایت مقررات حمل بار

۵

۸

۱۷ عبور از محل ممنوع

۴

۶

۱۸ عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور

۳

۵

۱۹ رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز

۷

از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ امکان گرفتن رایگان خلافی خودرو حذف شده و برای دریافت استعلام خلافی خودرو از سامانه خودروی من آیتول، موظف به پرداخت ۵۲۰۰ تومان هزینه هستید. البته این نکته را خاطر نشان کنیم که هزینه پرداختی شما به حساب راهنمایی و رانندگی واریز می‌شود و خود iToll به‌هیچ‌عنوان ذینفع نیست.

سامانه آیتول،‌ بهترین راه برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو

تلاش کردیم در مقاله «تخلفات رانندگی حادثه‌ ساز»، به کلیه سوالات رایج در این زمینه پرداخته و فهرست تخلفات و نمره منفی رانندگی حادثه‌ساز را بیان کنیم. آیتول، سامانه خودروی من، به کاربران این امکان را می‌دهد تا به کلیه سرویس‌های مرتبط با عوارض خودرو و بیمه دسترسی داشته باشند. با استفاده از سایت یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید از انواع خدمات از جمله استعلام و پرداخت خلافی خودرو، بیمه بدنه خودرو، بیمه شخص ثالث، معاینه فنی غیر حضوری، عوارض سالیانه و بسیاری امکانات دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت آیتول شده یا با شماره تلفن ۸۹۵۱۸۰۱۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.