قدمت و تاریخ ارائه خدمات بیمه ماشین به سال‌های قبل برمی‌گردد و برای جبران انواع خسارت در خودرو به وجود آمده است. برای خودرو دو بیمه شخص ثالث و بدنه وجود دارد که در مواقع حادثه استفاده می‎شوند.

آتش‌سوزی، سرقت، تصادف با افراد و وسیله نقلیه‎های مختلف نمونه‌هایی از این موارد است. بیمه‎ها می‌توانند هر یک از مشکلات و حوادث احتمالی که ممکن است برای هر وسیله نقلیه به وجود بیاید را پوشش بدهند. بیمه بدنه اجباری نیست، اما بیمه شخص ثالث برای تمام وسایل نقلیه اجباری بوده و بعد از خرید ماشین و موتور و هر وسیله نقلیه دیگری، مهم‌ترین کار خرید این بیمه است.

بیمه زمانی به درد ما می‌خورد که خدایی نکرده تصادفی رخ دهد. متاسفانه در کشور ما آمار تصادفات بسیار بالاست و به همین دلیل بیمه شخص ثالث به عنوان بیمه اجباری ماشین در نظر گرفته شده و از موضوعات مهمی که هر سال در مورد این بیمه مطرح می‌شود، قیمت بیمه شخص ثالث و نرخ آن است. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این بیمه و مسائل مربوط به آن بیشتر بدانید.

بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه، کدام‌ ضروری است

چرا بیمه شخص ثالث اجباری است و باید آن را خریداری کرد؟

دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث، به وجود آمدن مسائل مختلف اجتماعی و اقتصادی در اثر سوانح رانندگی است. فکر کنید شخصی در حادثه رانندگی آسیب دیده و دچار از کار افتادگی شود؛ او دیگر قادر به کار کردن نیست.

همچنین اگر فردی در اثر سانحه رانندگی فوت کند، طبق قانون باید شخصی که راننده خودروی مقصر حادثه بوده، بر اساس قانون دیه، مبلغی را به عنوان غرامت به زیان دیده پرداخت کند. در این میان اگر راننده قادر به پرداخت این هزینه نباشد، تکلیف چه می‌شود؟

راننده باید به زندان رفته و زیان دیده هم تا زمان تمکن مالی مقصر، مبلغی را دریافت نخواهد کرد! چنین مسئله‌ای هم برای خانواده آسیب دیده از حادثه مشکل‌ساز می‌شود و هم به ضرر خانواده راننده مقصر بوده که مجبور به سپری کردن سال‌هایی از زندگی خود را در زندان است. گاهی نیز این حادثه شدیدتر بوده و اوضاع را برای راننده بدتر هم خواهد کرد.

با توجه به این توضیحات نتیجه می‌گیریم که نداشتن بیمه شخص ثالث زیان‌های جبران ناپذیری را برای یک یا چند خانواده به همراه دارد. به همین دلایل مقرر شده که این بیمه‌نامه اجباری شود و حتی مراکز مختلفی مثل تعویض پلاک، دفاتر اسناد رسمی و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی موظفند تا به خودروهایی که دارای بیمه شخص ثالث معتبر هستند، خدمات ارائه دهند و حتی بر اساس قانون، خودروهای بدون بیمه‌نامه معتبر در صورت توقف، به پارکینگ منتقل خواهند شد.

قیمت و نرخ بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شود؟

حق پایه بیمه شخص ثالث با اعلام میزان دیه در ابتدای هر سال تعیین می‌شود که بر همین اساس در سال۱۴۰۲، نرخ دیه کامل انسان در ماه‌های حرام معادل ۹۰۰ میلیون تومان و ماه‌های غیر حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

از عوامل تاثیر گذار بر قیمت و نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ می‌توان به نوع و مدل خودرو، سال ساخت و کاربری آن اشاره کرد. همچنین میزان و مبلغ درخواستی برای سقف تعهدات پوشش مالی بیمه هم در محاسبه بیمه شخص ثالث بی‌تاثیر نیست و قیمت وسیله نقلیه را بالا و پایین می‌برد.

نرخ بیمه شخص ثالث چگونه محاسبه می شود؟

تاثیر سطح پوشش‌ مالی بیمه شخص ثالث

از طرف سازمان بیمه مرکزی، نرخ رسمی بیمه‌نامه شخص ثالث با ۲۱% افزایش قیمت اعلام شده است. حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث ۲.۵% مبلغ دیه هر سال در ماه حرام بوده و با توجه به این افزایش در سال ۱۴۰۱، حداقل تعهدات مالی شرکت‌های بیمه در بیمه شخص ثالث، از ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ می‌رسد که برای گرفتن خسارت مالی تا سقف این مبلغ براساس قانون، نیازی به گزارش مقامات انتظامی و کروکی پلیس ندارید. همچنین در صورتی است که هر دو طرف گواهینامه داشته باشند و خسارت جانی هم اتفاق نیفتاده باشد. حداکثر سقف تعهدات مالی این بیمه اجباری ماشین نیز ۵۰% یا نیمی از مبلغ دیه تعیین‌ شده است.

این نکته را نیز یادآور شویم که در کنار خرید این بیمه برای کاهش تصادفات، رفتن به مراکز معاینه فنی تهران و شهرستان‌ها برای چکاپ خودرو هم بسیار مهم و ضروری بوده و در کاهش سانحه و تصادف کمک خواهد کرد.

مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث چقدر است؟

بیمه‌های شخص ثالث معمولا یک‌ساله صادر می‌شوند، اما اگر بخواهید می‌توانید بیمه‌نامه شخص ثالث کوتاه مدت به‌صورت شش‌ماه یا نه‌ماهه هم خریداری کنید. می‌توان گفت که بیمه اجباری ماشین یا همان شخص ثالث در هنگام خرید وسیله نقلیه از ابتدایی‌ترین کارهایی بوده که در کنار تعویض پلاک باید انجام شود. شما برای تعویض پلاک خودروی خود نیز می‌توانید نوبت دهی تعویض پلاک اتحاد، خاوران، چیتگر و یا هر مرکز دیگری را که به شما نزدیکتر است انتخاب کنید.

این نکته هم بدانید؛ افرادی که شروع اعتبار بیمه‌نامه آن‌ها قبل از ۲۹ اسفند سال گذشته باشد، برای افزایش مبلغ دیه نیاز به الحاقیه ندارند، ولی چون تعهدات مالی بیمه‌نامه آن‌ها ۳۰ میلیون تومان است، اگر مایل باشند می‌توانند این قیمت را افزایش دهند.

مدت اعتبار بیمه نامه شخص ثالث چقدر است

هزینه جریمه دیرکرد بیمه‌‍ شخص ثالث چگونه تعیین می‌شود؟

دیرکرد در تمدید بیمه شخص ثالث، جریمه دیرکرد و افزایش قیمت بیمه را در پی خواهد داشت. این خسارت دیرکرد به صورت روزشمار محاسبه شده و با توجه به نوع ماشین به حق بیمه افزوده می‌شود. اگر مدت اعتبار بیمه شخص ثالث منقضی شود و خسارت مالی یا جانی رخ بدهد، بیمه‌گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت و خود شخص مالک وسیله نقلیه زمینی باید خسارت را پرداخت کند. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به ازای هر روز معادل با تقسیم حق بیمه کامل بدون تخفیف یک سال خودرو بر تعداد متعارف روزهای سال یعنی ۳۶۵ است. علاوه بر این، بابت هر روز دیرکرد، باید جریمه بیمه شخص ثالث نیز به اضافه مبلغی که گفته شد، پرداخت شود که میزان آن هر سال توسط سازمان بیمه مرکزی اعلام می‌گردد.

نحوه محاسبه تخفیف عدم خسارت در قانون جدید بیمه

اگر در طول مدتی که بیمه دارید،‌ تصادفی برای شما رخ بدهد و از شرکت بیمه خسارت نگیرید، شرکت‌ بیمه موقع تمدید بعدی بیمه‌نامه به شما تخفیف می‌دهد. طبق قانون بیمه مرکزی همه شرکت‌های بیمه‌ای تخفیف عدم خسارت را برای بیمه‌های شخص ثالث دارند. نرخ این تخفیف‌ها هم یکسان است و براساس تعرفه‌های مصوب برای سال اول ۵%، برای سال دوم ۱۰%، برای سال سوم ۱۵% است و در صورت ادامه تمدید‌ها تا سال چهاردهم به ۷۰% خواهد رسید. گاهی اوقات برخی از شرکت‌های بیمه‌ به مناسبت‌های مختلف مثل سالروز تاسیس، اعیاد مذهبی یا تاریخی نیز تخفیفاتی را به بیمه‌گذاران خود ارائه می‌دهند. سامانه سنهاب، متعلق به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمامی اطلاعات بیمه شخص ثالث خودروها را ثبت کرده است و استعلام بیمه ایران با کد ملی و یا شماره پلاک امکان‌پذیر است.

نحوه محاسبه تخفیف عدم خسارت

تخفیف بیمه شخص ثالث ارائه شده از طرف شرکت بیمه‌

شرکت‌های بیمه‌ با توجه به قیمتی که هر سال بیمه مرکزی به آن‌ها ابلاغ می‎کند، مبلغی مطلوب را به عنوان حق بیمه ثالث خودرو به بیمه‌گذاران اعلام می‌‌کنند. برخی از شرکت‌ها نیز با لحاظ تخفیف‌های مجاز، قیمت بیمه شخص ثالث پایین‌تری را به بیمه‌گذاران پیشنهاد داده که حق بیمه شخص ثالث پرداختی بیمه‌گذار نباید از حداقل مبلغ حق بیمه‌ای که بیمه مرکزی اعلام کرده، کمتر باشد. شما برای استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث خود و همچنین خرید و تمدید آن می‌توانید از طریق آیتول اقدام کنید.

انتخاب بهترین قیمت بیمه شخص ثالث در آیتول

آیتول، سامانه جامع خودروی من بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث را یکجا جمع کرده و شما با مقایسه خدمات هر شرکت می‌توانید بهترین بیمه شخص ثالث را برای خودرو خود تهیه کنید.
برای شروع کافی است شماره پلاک و شماره یکتای بیمه‌نامه خود را وارد کنید تا اطلاعات اتومبیل شما نمایش داده شود. سپس می‌توانید نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. همچنین خدمات دیگری مثل معاینه فنی و تعویض پلاک غیرحضوری، پرداخت عوارض و بدهی، تعویض روغن و تعمیرگاه قابل دسترسی است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به‌صورت ۲۴ ساعته با بخش پشتیبانی ما در تماس باشید.