آیا می‌دانید هزینه سند خودرو چقدر است؟ یا چه کسی موظف به پرداخت آن است؟ وقتی شخصی قصد فروش خودروی خود را داشته باشد، باید مراحل متعددی را برای انتقال سند طی کند. هر یک از این مراحل هزینه‌هایی در پی دارند که با توجه ‌به معیارهای مختلفی تعیین می‌شوند. یعنی هزینه سند ماشین برای هر خودرو متفاوت با دیگری است.

در این مقاله، اطلاعات کاملی درباره هزینه‌های انتقال سند به دست می‌آورید و هیچ ابهامی در ذهنتان باقی نخواهد ماند. اگر قصد خرید و فروش خودرو دارید، مطالعه مطلب پیش رو را از دست ندهید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

عقد قرارداد رسمی؛ اقدام اصلی پیش از پرداخت هزینه سند خودرو در دفترخانه

پیش از هر اقدامی در ابتدا باید قرارداد خرید را به‌صورت رسمی در یک دفترخانه تنظیم کنید. برای این کار لازم است که کلیه جزئیات معامله مانند مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، نوع و مشخصات ماشین و اطلاعاتی از این قبیل در قرارداد ثبت شود. سپس هر دو طرف معامله باید پای قرارداد را به نشانه توافق امضا کنند. برای هزینه سند خودرو در دفترخانه نیز باید مبلغ جداگانه‌ای پرداخت شود. مرحله بعدی نوبت گیری تعویض پلاک است که پیش از انتقال سند صورت می‌گیرد. در بخش بعدی این مرحله را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

عقد قرارداد رسمی؛ مرحله‌ای مهم پیش از پرداخت هزینه سند خودرو در دفترخانه

تعویض پلاک؛ یکی از مهم‌ترین مراحل پیش از انتقال سند خودرو

اقدام بعدی که باید برای انتقال سند خودرو انجام دهید، تعویض پلاک است. در این مرحله باید به همراه فروشنده یا یک وکالت‌نامه رسمی از او به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. هزینه این وکالت‌نامه بر عهده فروشنده است. پلاک جدید جایگزین پلاک قبلی می‌شود. همچنین برگ سبز خودرو نیز به نام خریدار صادر خواهد شد. البته پیش از این کار باید با مراجعه به سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، نسبت به پرداخت مالیات وسیله نقلیه اقدام شده باشد. پرداخت این مالیات بر عهده مالک ماشین است و در صورت پرداخت نکردن مبلغ تعیین شده، امکان تعویض پلاک وجود نخواهد داشت. میزان این مالیات برای هر خودرو متفاوت است و باتوجه‌به فاکتورهای مختلفی مانند نوع خودرو، ارزش روز ماشین و سال ساخت آن برآورد می‌شود.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو؛ مرحله‌ای مهم پیش از تعویض پلاک

پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به جریمه و خلافی؛ مرحله‌ای الزامی برای انتقال سند خودرو

برای انتقال سند خودرو باید کلیه جریمه‌ها، خلافی‌ها و عوارض مربوط به خودرو تسویه شود. برای این کار می‌توانید از روش‌های مختلفی اقدام کنید؛ اما یکی از بهترین راه‌ها، استفاده از امکانات موجود در سایت و اپلیکیشن آیتول است. شما می‌توانید کلیه اطلاعات مربوط به عوارض، جریمه و خلافی خودرو را فقط با در دست داشتن شماره پلاک و کد ملی مالک ماشین استعلام کنید. اگر خریدار هستید، پیش از خرید از تسویه این مبلغ‌ها اطمینان حاصل کنید. اگر هم قصد پرداخت خلافی و عوارض خودرویتان را دارید، به‌راحتی آن‌ها را از طریق سامانه آیتول استعلام گرفته و پرداخت کنید.

کلیه ماشین‌های دست دوم باید بیمه شخص ثالث داشته باشند. حتما پیش از خرید خودروی موردنظرتان به سامانه سنهاب بیمه مرکزی مراجعه کرده و بیمه شخص ثالث خودرو را نیز مورد بررسی قرار دهید.

الزام پرداخت کلیه هزینه‌های مربوط به عوارض و جریمه‌ها، پیش از انتقال سند خودرو

ارزش معاملاتی خودرو؛ عاملی موثر در تعیین هزینه نهایی سند ماشین

پس از عبور از مراحل فوق، نوبت به تعیین ارزش معاملاتی خودرو می‌رسد. هزینه سند خودرو ارتباط مستقیمی به نوع ماشین، سال ساخت، کارخانه سازنده و داخلی یا خارجی بودن آن دارد. هرچه خودرو جدیدتر و گران قیمت‌تر باشد، ارزش معاملاتی آن نیز بالاتر می‌رود. نیم درصد از مبلغ تعیین شده به عنوان ارزش معاملاتی خودرو به عنوان حق ثبت در نظر گرفته خواهد شد. شما می‌توانید کلیه این مراحل را از طریق سایت آیتول طی کنید. حتی در این سایت امکانات متنوع دیگری مانند ترخیص خودرو نیز در اختیار کاربران قرار داده شده است. البته در حال حاضر فقط شهروندان تهرانی امکان ترخیص غیرحضوری خودروی خود را دارند.

ارزش معاملاتی ماشین؛ عاملی مهم در تعیین هزینه سند خودرو

پرداخت مبلغ حق التحریر و هزینه صدور سند الکترونیک؛ از مراحل نهایی انتقال سند خودرو

پس از پشت سر گذاشتن مراحل ذکر شده برای انتقال سند خودرو، نوبت به پرداخت مبلغ حق‌التحریر و هزینه صدور سند الکترونیک می‌رسد. به‌طور کلی حق‌التحریر، حق ثبت، مالیات و حق تمبر، از جمله هزینه‌هایی است که میزان و مبلغ آنها، به نرخ و تعرفه‌ای که هر سال اعلام می‌شود بستگی دارد و نوع خودرو، سال ساخت و ارزش معاملاتی آن هم متفاوت خواهد بود و بر اساس فرمول و نحوه محاسبه هر سال در دفاتر اسناد رسمی تعیین می‌شود.

هزینه سند خودرو با کیست؟ خریدار یا فروشنده؟

سوال مهم اینجاست که هزینه سند خودرو به پای کیست؟ چه کسی باید این هزینه‌ها را بر عهده گیرد؟ خریدار یا فروشنده؟ قسمتی از هزینه‌های انتقال سند بر عهده فروشنده است و بخشی از آن بین طرفین تقسیم می‌شود. کلیه این هزینه‌ها باید به حساب دولت ریخته شود یا به دفترخانه تعلق گیرد. در برخی شرایط مانند تعیین هزینه سند خودرو در مزایده، باید به سراغ افراد متخصص همچون یک وکیل بروید تا مشکل حقوقی برایتان ایجاد نشود.

در بخش بعدی راهی آسان و سریع برای محاسبه آنلاین هزینه انتقال خودرو و استعلام و پرداخت هزینه‌هایی مانند عوارض ماشین را به شما معرفی خواهیم کرد.

محاسبه آنلاین هزینه انتقال سند خودرو در سامانه آیتول

در این مقاله به سوال‌های «هزینه سند خودرو چقدر است؟» و «هزینه سند خودرو بر عهده کیست؟» پاسخ دادیم و کلیه مراحل انتقال سند را بررسی کردیم. هزینه نقل و انتقال با توجه‌ به عوامل مختلفی تعیین می‌شود و مبلغ نهایی آن برای کلیه ماشین‌ها یکسان نیست.

با استفاده از سایت یا اپلیکیشن آیتول به‌راحتی می‌توانید کلیه مراحل پرداخت عوارض، جرایم، خلافی‌ها و مالیات نقل و انتقال خودرو را به‌صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام دهید. سامانه آیتول همچون یک نرم افزار محاسبه هزینه سند خودرو، میزان هزینه کلی را برای شما تخمین می‌زند و پرداخت آن را برایتان تسهیل می‌کند. پرداخت هزینه سند خودرو آنلاین هم باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و هم به شما کمک می‌کند تا کلیه مراحل را کاملا دقیق و به موقع پشت سر بگذارید. اگر تابه‌حال از خدمات آیتول استفاده کرده‌اید، لطفا نظر و پیشنهاد خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.