این روزها سفر به خارج از کشور به‌خصوص در تعطیلات به کشورهای همسایه رونق بسیاری گرفته است. در این میان موضوع مهمی که اکثر مردم در این سفرها درگیر آن هستند، قیمت ارز و هزینه‌های زیاد مسافرت است، که به همین دلیل خیلی از افراد تمایل به سفر با ماشین شخصی را دارند.

اگر دوست دارید با خودروی شخصی خود سفر برون‌مرزی هیجان‌انگیزی داشته باشید و هر جا که دوست داشتید توقف کنید و از سفر لذت ببرید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد شرایط سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی بیشتر بدانید. برای خواندن مقالات بیشتر مثل الحاقیه بیمه چیست، می‌توانید به بخش اخبار و مقالات آیتول مراجعه کنید.

مدارک ثابتی که برای سفر به خارج از کشور نیاز دارید

اگر قصد سفر با ماشین شخصی به خارج از کشور با خانواده و یا دوستان خود را دارید، نگران نباشید، مدارکی که برای خروج نیاز دارید به شرح زیر است:

  1. دریافت پاسپورت معتبر برای خود و تمام همراهان
  2. دریافت ویزای مدت‌دار سفر برای تک تک مسافران در صورت نیاز
  3. عوارض خروج از کشور به‌ازای هر نفر
  4. بیمه شخصی سفر

اگر می‌خواهید قبل از سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی از میزان خلافی خود اطلاع داشته باشید، می‌توانید استعلام رایگان خلافی خودرو خود را از طریق آیتول دریافت کنید.

مدارک برای سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

کارهایی مهمی که باید قبل سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی انجام دهید

کاپوتاژ ماشین

به اخذ مجوز خروج برای خودروهای شخصی کاپوتاژ می‌گویند، برای همین، این کار یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای خروج از کشور باید انجام دهید.

جهت کاپوتاژ خودرو دو روش وجود دارد:

  • مراجعه به نزدیکترین گمرک (نزدیک به شهر یا محل سکونت)
  • اقدام با کمک یکی از کارگزاران گمرک

مثلا اگر در تهران یا کرج هستید، برای دریافت مجوز خروج از مرز با خودرو باید همراه مدارک لازم به اداره گمرک غرب تهران در جاده قدیم کرج مراجعه کنید. تمام مراحل دریافت برگه تردد بین‌المللی، حدود یک تا دو ساعت از وقت شما را خواهد گرفت.

مدارک لازم اخذ مجوز سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی

  • به همراه داشتن خودرو
  • برگ سبز خودرو
  • سند کارخانه
  • بیمه‌نامه معتبر خودرو
  • کارت ماشین
  • کارت ملی صاحب ماشین
  • گواهینامه صاحب ماشین
  • پاسپورت اعتباردار (حداقل ۶ ماه اعتبار)
  • دو قطعه عکس ۳ در ۴

برای تهیه مدارک لازم برای ماشین خود مثل خرید بیمه‌نامه معتبر می‌توانید به وبسایت یا اپلیکیشن آیتول مراجعه کرده و قیمت بیمه شخص ثالث ایران با دیگر بیمه‌ها را با هم مقایسه کنید و خریدی مطمئن انجام دهید.

کاپوتاژ ماشین

هزینه‌های کاپوتاژ در ایران

پروسه ثبت مدارک، اخذ برگه کاپوتاژ و خارج کردن ماشین از کشور، هزینه‌‌های مختلفی دارد، که شامل هزینه اداره گمرک، مالیات و کارشناسانی که این کار را انجام می‌دهند، می‌شود. هزینه گرفتن پلاک و گواهینامه بین‌المللی تا کارت عضویت کانون و عوارض خروج از کشور به طور مرتب از سوی دولت بروزرسانی می‌شوند.

زمان اعتبار کاپوتاژ خودرو حدود یک سال است. این نکته هم در نظر داشته باشید که این مجوز برای شخص صادر نمی‌شود و برای ماشین به ثبت می‌رسد. پس در هنگام فروش، برای حفظ موارد امنیتی، نیاز است که شخصا برای باطل کردن آن اقدام کنید.

آیتول این امکان را برای شما فراهم کرده تا تمامی کارهای خودروی خود را یکجا انجام دهید. شما می‌توانید برای مواردی مثل خلافی موتور سیکلت وارد وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول شوید و با وارد کردن شماره پلاک خودروی خود و تنها با یک کلیک خیالتان را از بابت کارهای ماشینتان راحت کنید.

دریافت گواهینامه بین‌الملل

بعد از مرحله کاپوتاژ، باید برای دریافت گواهینامه بین‌المللی اقدام کنید. در ایران این گواهینامه به‌صورت یک ساله و سه ساله صادر شده و به ۷ زبان بین‌المللی نیز ترجمه می‌شود.

برای دریافت گواهینامه بین‌المللی می‌توانید به دو روش حضوری و اینترنتی اقدام کنید. این مدرک به وسیله کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران صادر می‌شود.

می‎‌دانستید که از طریق آیتول می‌توانید تعویض پلاک را هم به صورت اینترنتی درخواست داده و انجام دهید. تنها کافی‌ست تا وارد سایت و یا اپلیکیشن آیتول شوید و شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید. نسخه iOS  اپلیکیشن را می‌توانید از سیب اپ، سیبچه و iApps و نسخه اندروید را از بازار، مایکت و گوگل‌پلی دانلود کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه بین‌الملل به شرح زیر است:

گواهینامه بین‌المللی قبلی

اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه

یک قطعه عکس تمام رخ ۳ در ۴

تکمیل فرم درخواست

پرداخت هزینه‌های اعلام شده

همراه داشتن کاپوتاژ خودرو

در کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران، علاوه بر گواهینامه، باید برای دریافت کارت خودروی بین‌المللی، پلاک ترانزیت و برچسب IR که هر کدام هزینه جداگانه‌ای دارد، اقدام کنید.

همچنین برای سفر به کشورهای خارجی باید بیمه‌ بین‌المللی تهیه کنید، که شرایط و هزینه در هر کشوری متفاوت است. برای تهیه این بیمه یا می‌توانید از شرکت‌های ایرانی آن را تهیه کنید و یا از یک شرکت خارجی در مرز کشور مقصد دریافت کنید. برای تهیه انواع بیمه‌ها مثل بیمه پارسیان شخص ثالث می‌توانید از طریق وبسایت آیتول اقدام کنید.

هزینه‌های سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی

هزینه‌های سفر به خارج از کشور با ماشین شخصی چطور است؟

این که سفرهای خارج از کشور برای هر شخص چقدر هزینه دارد، به عوامل بسیاری مثل نوع اقامت، فاصله کشور مقصد، مدت زمان سفر و… بستگی خواهد داشت. بعضی‌ها بر این باور هستند که هزینه سفر با خودروی شخصی ارزان‌تر از روش‌های دیگر باشد، اما اینطور که فکر می‌کنید نیست و سفر به خارج از کشور با خودرو شخصی برای آن دسته از افرادی است که می‌خواهند آزادی بیشتری در سفر داشته باشند و از مسیر لذت بیشتری ببرند.

مواردی که در سفر به خارج از کشور با خودروی شخصی مهم است

اگر می‌خواهید با خودروی شخصی سفر کنید، باید قبل از آن کارهایی را انجام دهید، مثلا یکی از این موارد مهم، وضعیت سلامت ماشین است. باید از همه نظر خودروی خود را از نظر فنی چک کنید، تا موقع سفر مشکلی پیش نیاید. همچنین بهتر است ابزار ضروری مثل تایر زاپاس، مثلث خطر و… را همراه خود داشته باشید. نکته مهم دیگر دانستن فرهنگ آن کشور است، چون قوانین رانندگی در هر کشوری تا حدودی متفاوت است.