بدون شک کارت ماشین، حساس‌ترین مدرک خودروی شخصی هر راننده‌ است. معمولا پیگیری کارت خودرو و انتظار برای صدور آن، کاری طاقت‌فرسا است. چرا که در هر لحظه از شبانه‌روز، ممکن است به این مدرک حساس، نیازمند شوید. در این مطلب همراه ما باشید تا راهنمای جامعی از مراحل پیگیری کارت ماشین صفر و کارت المثنی خودرو به شما هدیه دهیم.

چند روز باید منتظر صدور کارت خودرو باشیم؟

یکی از سوالات رایج و تکرار شونده درباره صدور کارت ماشین صفر یا صدور کارت خودرو المثنی، زمان لازم برای تکمیل پروسه اداری آن است. متاسفانه باید بدانید که بازه زمانی دقیقی برای صدور کارت خودرو وجود ندارد. این جمله به آن معناست که صدور کارت خودرو، ممکن است از ۱۰ روز تا نهایت ۲ ماه طول بکشد.

با این حال پلیس راهور مانند سایر خدمات خودرو مثل پرداخت خلافی خودرو، برای اطلاع مالکان خودروها از فرایند صدور کارت ماشین، روش‌های مختلفی تعبیه کرده است. در ادامه این مطلب با ۳ راه آسان و سریع برای پیگیری کارت خودرو آشنا خواهیم شد.

پیگیری کارت ماشین و سایر مدارک خودرو

آشنایی با سریع‌ترین روش‌های پیگیری کارت خودرو

تا چند سال پیش، رانندگان خودروهای شخصی به جای پیگیری تلفنی کارت خودرو یا پیگیری کارت ماشین با کدهای دستوری، از روش‌های سخت و وقت‌گیری مانند مراجعه حضوری به ایستگاه‌های پلیس +۱۰ استفاده می‌کردند. خوشبختانه این کار و سایر خدمات مرتبط با خودرو مانند پرداخت خلافی، نوبت دهی تعویض پلاک، تهیه بیمه خودرو و خدمات مشابه، این روزها کاملا اینترنتی انجام می‌شوند. بنابراین دیگر نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی، پرداخت هزینه و البته جابه‌جایی پوشه‌های قطور اسناد و مدارک را نخواهید داشت!

۱- پیگیری کارت ماشین از پست؛ تنها روش پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک

بیشتر روش‌های پیگیری کارت خودرو در ایران، به کمک کد پیگیری مرسوله پستی است. با این حال اگر به‌تازگی برای تعویض پلاک خودرو اقدام کرده‌اید و حالا به دنبال روشی برای پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک جدیدتان می‌گردید، سایت رهگیری مرسولات سازمانی، بهترین گزینه برای شما است. برای این کار کافی است قدم‌های زیر را دنبال کنید.

  1. وارد وبسایت post.ir شوید.
  2. از میان گزینه‌های موجود، سند «کارت خودرو» را انتخاب کنید.
  3. شماره پلاک خودرو را به همراه حرف میانی آن با دقت وارد کنید.
  4. اعداد و حروف کنترلی را برای احراز هویت انسانی خود وارد کنید.

پس از انجام این ۴ قدم بسیار آسان، آخرین وضعیت کارت ماشین، برای شما نمایش داده خواهد شد. اما اگر چندان مایل نیستید پیگیری کارت ماشین خود را با اینترنت جلو ببرید، دو روش بعدی برای شما کاربردی‌تر خواهد بود.

پیگیری کارت خودرو از طریق سایت شرکت ملی پست ایران

۲- پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک؛ روشی ساده و سریع

یکی از روش‌های آسان برای پیگیری کارت ماشین پس از تعویض پلاک، مراجعه به سایت رهگیری مرسولات سازمانی پلیس راهنمایی و رانندگی ناجاست.حال این سوال پیش می‌آید که آیا امکان رهگیری از طریق پیامک با کد ملی و شماره پلاک وجود دارد؟ باید بگوییم که متاسفانه همچین امکانی در حال حاضر راه‌اندازی نشده است و تنها روش، استفاده از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی است.

رانندگان در صورت داشتن شماره رهگیری پستی مرسوله خود، برای اینکه از آخرین وضعیت ارسال کارت ماشین خود اطلاع پیدا کنند، می‌توانند از طریق شرکت ملی پست، به‌صورت پیامکی اقدام کنند؛ اما پیگیری کارت خودرو با شماره پلاک از طریق سامانه پیامکی امکان‌پذیر نیست و فقط در صورت داشتن کد ۲۰ تا ۲۴ رقمی پستی، می‌توان رهگیری کارت ماشین را پیگیری کرد.

همین حالا در ابتدا کد رهگیری مرسوله پست خود را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ پیامک کنید. پس از آن چند دقیقه انتظار کافی است تا از آخرین وضعیت کارت خودروی خود مطلع شوید. پیشنهاد می‌کنیم اگر زمان بسیاری تا صدور کارت ماشین شما مانده است، برای انجام فعالیت‌های ضروری‌ مانند معاینه فنی خودرو، از خدمات معاینه فنی غیرحضوری بهره‌مند شوید.

پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک؛ روشی آسان و سریع

۳- پیگیری کارت خودرو با کد دستوری USSD

آخرین و شاید سریع‌ترین روش برای پیگیری کارت ماشین، استفاده از کد دستوری برای پیگیری کارت خودرو است. برای این کار کافی است کد دستوری #۱۱۰* را شماره‌گیری کنید. از آنجا که سامانه در حال به روز رسانی است برای اطمینان این روش را نیز امتحان کنید.

بعد از اینکه این کد را از طریق تلفن همراه خود شماره گیری کردید برای شما یک منو به نمایش در می آید که شامل گزینه های زیر است:

  • خدمات قابل ارائه
  • خدمات در دست اقدام

با وارد کردن گزینه ۱ مشاهده می‌کنید که تنها خدماتی که اکنون ارائه می‌دهد، استعلام خلافی خودرو است. اما حتماً این راه را امتحان کنید. شاید تا آن موقع، خدمات دیگر فعال شده‌باشند.

پیگیری کارت خودرو صفر و دست دوم با کد دستوری

علت تاخیر در صدور کارت خودرو چیست؟

صدور کارت ماشین ممکن است بین ۱۰ روز تا نهایت  ۲ ماه طول بکشد  اگر این زمان از نظر شما بیش از حد طولانی شد، بهتر است به فکر یافتن علت آن باشید. معمولا یکی از رایج‌ترین دلایل تاخیر در صدور کارت خودرو، برگشت‌ خوردن آن است.

برگشت‌ خوردن اسناد و مدارک ماشین می‌تواند به دلایل ساده‌ای مانند عدم حضور گیرنده در مقصد یا حتی آدرس اشتباه باشد. برای پیگیری کارت خودرو برگشتی از راهور، باید به‌صورت حضوری به یکی از دفاتر اداره پست مراجعه کنید. ماموران شرکت پست ایران شما را برای دریافت کارت خودرو راهنمایی خواهند کرد.

در یک نگاه کلی پیشنهاد می‌کنیم اگر با تاخیر در صدور کارت خودرو مواجه شده‌اید، اقدامات اساسی خودروی خود را فدای این تاخیر نکنید. این روزها با قابلیت‌های مختلفی که شرکت‌های بیمه و شرکت‌های واسطه به شما عرضه می‌کنند، بدون نیاز به در دست داشتن اصل مدرک و حتی بدون نیاز به مراجعه حضوری، می‌توانید از خدمات مختلف مرتبط با خودرو بهره‌مند شوید. برای مثال اگر زمان خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی شما فرا رسیده است، می‌توانید با مراجعه به صفحه قیمت بیمه شخص ثالث در آیتول، بدون نیاز به کارت خودرو، از تمدید آنلاین بیمه‌نامه خود بهره‌مند شوید.

خرید و تمدید آنلاین بیمه شخص ثالث خودرو

آیا پیگیری کارت ماشین با کد ملی ممکن است؟

در این مطلب از مقالات آیتول، با ۳ روش اصلی برای پیگیری کارت خودرو با شما همراه بودیم. متاسفانه با یک جست‌وجوی ساده در سطح اینترنت، با روش‌های غیرعملی و غیرکاربردی‌ای مانند استفاده از کدهای دستوری اشتباه یا پیگیری کارت ماشین با کد ملی مواجه می‌شویم.

به شما اطمینان می‌دهیم که آنچه در این مطلب مطالعه کردید، تنها روش‌های صحیح و کاربردی پیگیری کارت ماشین صفر و دست دوم است. اگر مطالعه این مطلب برای شما مفید و کاربردی بود، از هدیه ‌دادن آن به دوستان و آشنایانتان غافل نشوید!

خدمات خودرویی یکجا، در سامانه آیتول!

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض آزادراهی، تعویض پلاک و مالیات نقل و انتقال خودرو و هر سرویس‌ دیگری که در رابطه با خودرو فکر کنید را به مشتریان عرضه می‌کنند. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.