آیتول

عوارض خودرو ،خلافی خودرو ،بیمه

خلافی خودرو

استعلام و پرداخت خلافی خودرو

بیمه خودرو

شخص ثالث ، بدنه ، شخص ثالث موتور سیکلت

باتری خودرو

خرید انواع باتری، نصب رایگان

پیگیری کارت سوخت (معرفی ۵ روش استعلام کارت سوخت)

پیگیری کارت سوخت (معرفی ۵ روش استعلام کارت سوخت)

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تسریع فرایند صدور کارت خودروها خبر داد و بیان کرد که برخلاف بازه ۴۰ الی ۶۰ روزه گذشته، در حال حاضر رانندگان خودروهای شخصی برای صدور و دریافت کارت سوخت، فقط باید ۲۰ روز صبر کنند. اگر این بازه بیست‌ روزه برای شما به سر آمده است، اما همچنان اثری از کارت خودرو خود نمی‌بینید، با آیتول همراه باشید. در این مطلب همه روش‌های پیگیری کارت سوخت را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم تا راهنمای کاملی از نحوه استعلام کارت سوخت در دست داشته باشید.

روش‌های پیگیری کارت سوخت

روش‌های مختلفی برای پیگیری کارت سوخت وجود دارد که در زیر تک‌تک آنها را با هم مرور خواهیم کرد:

۱. پیگیری کارت سوخت از طریق سامانه خدمات الکترونیک انتظامی

نخستین راهی که برای پیگیری و استعلام کارت سوخت خودرو پیش‌رو دارید، مراجعه به سامانه پیگیری کارت سوخت به نام سامانه خدمات الکترونیک انتظامی است. در این سامانه www.epolice.ir پیگیری کارت سوخت به آسانی انجام می‌شود. تنها کافی است که در صفحه اول این پلتفرم، به بخش کارت سوخت وارد شوید. به‌علاوه در اینجا شما می‌توانید نسبت به درخواست کارت سوخت المثنی نیز اقدام کنید.

یکی از ساده‌ترین روش‌های پیگیری کارت سوخت از طریق اینترنت، وبسایت خدمات الکترونیکی پلیس است. شما می‌توانید در این وبسایت علاوه‌بر پیگیری کارت سوخت، از خدمات مختلفی مانند پیگیری گواهینامه، درخواست گواهی سو پیشینه و حتی صدور خلافی خودرو نیز بهره‌مند شوید. با این حال در نظر داشته باشید که این وبسایت فقط میزان خلافی را برای شما نشان می‌دهد و برای پرداخت آن، باید از سرویس پرداخت خلافی خودرو آیتول استفاده کنید.

پیگیری کارت سوخت در سامانه خدمات خودرو آیتول

۲. پیگیری کارت سوخت المثنی از پست با vin؛ روشی ساده و سریع

روش دیگری که برای پیگیری وضعیت کارت سوخت وجود دارد، استعلام مرحله صدور تا تحویل کارت سوخت از طریق سامانه پست به آدرس najatracking.post.ir است. در این سامانه برای پیگیری کارت سوخت پست، باید کد ۱۷ رقمی vin خودرو خود را وارد کنید و از وضعیت صدور تا تحویل کارت سوخت مربوط به آن مطلع شوید. به این ترتیب اگر کارت سوخت خودرو شما صادر و تحویل پست شده باشد، در این سامانه متوجه وضعیت آن خواهید شد. کد VIN درواقع همان شماره شناسایی خودروی شماست که تقریبا برای هر خدمتی درباره خودرو، از پیگیری کارت سوخت و گواهینامه گرفته تا استعلام و رزرو نوبت دهی معاینه فنی، به آن نیاز خواهید داشت.

اگر در پروسه استعلام کارت سوخت متوجه شدید که این کارت تحویل داده شده اما به دست شما نرسیده، به احتمال فراوان کارت سوخت شما برگشت خورده است. این مسئله ممکن است به دلایل زیر اتفاق بیفتد.

  • آدرس اشتباه مقصد
  • عدم حضور گیرنده در مقصد
  • اشتباهات رایج شرکت پست در تحویل مرسوله

برای حل چنین مشکلی کافی است با در دست‌ داشتن مدارک خودرو و کد پیگیری مرسوله، به یکی از دفاتر پستی شهرتان مراجعه کنید تا ماموران پست شما را درباره نحوه پیگیری کردن کارت سوخت از پست راهنمایی کنند.

مراجعه به دفاتر پست ملی با کارت ماشین برای استعلام کارت سوخت

۳- مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ جهت پیگیری کارت سوخت از طریق کدملی

شما علاوه‌بر امکان پیگیری کارت سوخت از پست با vin می‌توانید از مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ نیز بهره‌مند شوید. اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا بخواهید از طریق سنتی برای رهگیری کارت سوخت خودرو خود اقدام کنید، می‌توانید به سراغ یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ بروید. برای استعلام کارت سوخت در دفاتر پلیس +۱۰ باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید.

  • مدارک شناسایی مالک خودرو
  • مدارک شناسایی خودرو
  •  کد رهگیری کارت سوخت

با این حال توجه کنید که معمولا مراجعه حضوری به ادارات و دفاتر پلیس برای پیگیری و استعلام وضعیت مدارک خودرو، پروسه‌ای سخت و طاقت‌فرساست؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خدمات مختلف خود مانند خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، پیگیری کارت سوخت و حتی پرداخت خلافی، از روش‌های اینترنتی استفاده کنید.

استعلام خلافی خودرو

۴. پیگیری کارت سوخت با VIN از طریق پیامک

تا اینجا فقط درباره روش‌های پیگیری کارت سوخت خودرو صحبت کردیم. اما پیگیری کارت سوخت با VIN یکی از روش‌های کاربردی برای پیگیری کارت سوخت با پلاک به شمار می‌آید. برای این کار کافی است کد VIN خودرو  را به سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۴۰ ارسال کنید. البته دارندگان خودرو باید از فرمت V*VIN و دارندگان موتور سیکلت از فرمت M*VIN استفاده کنند. برای درک بهتر می‌توانید از مثال زیر بهره‌مند شوید. کد پیگیری کارت سوخت نیز اشاره به همین موضوع دارد. زیرا شما باید این کد را پیامک کنید.

درنهایت شما می‌توانید از طریق پیامکی نیز نسبت به پیگیری کارت سوخت اقدام کنید. فرمت ارسال این کد برای دارندگان خودرو و موتورسیکلت به شرح زیر است:

  • پیامک مثال برای دارندگان خودرو: V*IRPC90VV5I9658742
  • پیامک مثال برای دارندگان موتور سیکلت: M*IRKV91MN5O3685988
فرمت پیامکی برای دارندگان خودرو فرمت پیامکی برای دارندگان موتورسیکلت
V*VIN M*VIN

با این روش ساده، نه‌تنها به اینترنت و مراجعه حضوری نیاز ندارید، بلکه می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن از وضعیت کارت سوخت هوشمند خود مطلع شوید. برای اینکه درمورد کد vin یا شناسه یکتا بیشتر بدانید به وبلاگ آیتول سر بزنید.

پیگیری کارت سوخت با vin

۵. پیگیری کارت سوخت ماشین صفر یا کارکرده از طریق تلفن

آخرین روشی که برای پیگیری کارت سوخت به شما معرفی می‌کنیم، تماس با شماره‌ خدمات کارت سوخت هوشمند است. البته این راه ممکن است کمی زمانبر و طاقت‌فرسا باشد؛ بنابراین بهتر است چهار روش دیگر را جدی‌تر بگیرید.

برای این کار باید با شماره تلفن ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید؛ این شماره تلفن که متعلق به شرکت ملی پخش است، می‌تواند به شما در پیگیری کردن کارت سوخت کمک کند. همچنین در‌صورت تماس با پشتیبانان کارت طلایی ایران‌خودرو نیز می‌توانید از خدمات مشاوره آن‌ها استفاده کنید. اگر با خدمات این کارت آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله کارت طلایی ایران خودرو چیست را در وبلاگ آیتول از دست ندهید.

البته بدیهی است که پیگیری کارت سوخت ماشین را باید حتما بعد از تعویض پلاک انجام دهید.

نکته: در نظر داشته باشید که برای پیگیری کارت سوخت موتور نیز همین مراحل مشابه را پیش‌روی خود خواهید داشت. ضمن این‌که مانند مراحلی که برای استعلام معاینه فنی داریم، بهتر است که همه چیز را به‌صورت آنلاین پیش ببرید.

۶- پیگیری کارت سوخت جامانده در جایگاه؛ آیا می‌توان کارت جامانده را پس گرفت؟

تا این بخش از مقاله، درباره روش‌های پیگیری کارت سوخت المثنی یا هوشمند صحبت کردیم. اما تصور کنید زمانی می‌رسد که به قطع می‌دانید کارت سوختتان را در یکی از جایگاه‌های بنزین جا گذاشته‌اید. در چنین شرایطی، دیگر نیاز به روش‌های معرفی‌شده نخواهید داشت.

رهگیری کارت سوخت

برای این کار ابتدا باید با مدارک شناسایی و کارت ماشین، به یکی از دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و پرینت سوخت‌گیری خود را دریافت کنید. در قدم بعدی با این پرینت و مدارک خودرو به جایگاه بروید تا کارت سوخت جامانده خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که کارت سوخت‌های جامانده در هر جایگاه، پس از گذشت سه روز به شرکت ملی پخش تحویل داده می‌شوند؛ بنابراین بهتر است در انجام پروسه رهگیری کارت سوخت جامانده در جایگاه، سریع عمل کنید.

پیگیری کارت سوخت ماشین صفر (نوشماره)

از تیر ماه امسال بخش‌نامه جدیدی برای ثبت نام کارت سوخت خودرو تعویض پلاک شده صفر کیلومتر منتشر شده است. مطابق بخش‌نامه جدید، دارندگان خودروهای صفر کیلومتر یا نوشماره باید برای دریافت کارت سوخت به یکی از مراکز پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. برای این منظور به جز مدارک شناسایی خودرو، باید مدارک شناسایی مالک و همین‌طور بیمه شخص ثالث خودرو نیز ارائه شود. در این صورت کارت سوخت نیز کاملا صفر است و چیزی به عنوان استعلام آخرین سوختگیری کارت سوخت نداریم.

مشکلات رایج در ارسال کارت سوخت

جهت پیگیری مشکلات کارت سوخت می‌توانید با سامانه کارت سوخت تلفنی، به شماره تماس ۰۹۶۲۷، ارتباط برقرار کنید و با شرح موضوع، راه‌حل مرتفع ساختن آن را پیگیری کنید. در اکثر مواقع با جستجوی ساده در اینترنت، به پاسخ لازم برای رفع مشکلات کارت سوخت دسترسی پیدا خواهید کرد.

تاخیر کارت سوخت

گاهی کارت سوخت به‌موقع و در زمان استاندارد خود به محل آدرس ثبت‌شده نمی‌رسد. دلایل مختلفی ممکن است باعث رخ دادن این امر شوند که از جمله آن‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برخی مشکلات در سیستم ارسال مرسولات پستی
  • ثبت شدن آدرس اشتباه
  • غلط بودن کدپستی
  • نبودن شخصی برای دریافت کارت سوخت موقع مراجعه مامور پست (در نظر داشته باشید که طبق قوانین پست، تا سه بار مرسوله به وسیله مامور پست به محل آدرس فرستاده می‌شود و در صورتی که شخصی برای دریافت آن حضور نداشته باشد، کارت به سازمان پخش فراورده‌های نفتی بازخواهد گشت).

پیگیری کارت سوخت المثنی

لازم به ذکر است که برای پیگیری کارت سوخت المثنی، همان مراحل و روش‌هایی را باید در پیش بگیرید که در بالا برای پیگیری کارت سوخت اصلی بیان کردیم. به این ترتیب لازم است که شما ابتدا مدتی را منتظر بمانید تا مراحل صدور کارت سوخت جدید سپری شود؛ سپس در صورتی‌که کارت سوخت به دست شما نرسید، از روش‌هایی که ذکر کردیم، برای پیگیری آن اقدام کنید.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

کلام آخر

با نگاهی به فرایند صدور و تحویل کارت سوخت می‌توان گفت که این مراحل نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر شده است و کارت سوخت سریع‌تر به دست مالکان وسایل نقلیه می‌رسد. اگر شما تا به‌حال برای دریافت کارت سوخت اقدامی انجام داده‌اید، نظرات و تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران وب‌سایت به بحث و اشتراک بگذارید.

01چند روز برای صدور کارت سوخت صبر کنیم؟

در این مطلب با 5 روش اساسی پیگیری کارت سوخت یعنی پیگیری پیامکی، تلفنی، اینترنتی، حضوری و از طریق پست آشنا شدیم. معمولا مراحل صدور کارت سوخت از 40 روز تا 2 ماه طول می‌کشد. با این حال شما می‌توانید در هر لحظه از این بازه دو ماهه، به کمک یکی از روش‌های معرفی‌شده از وضعیت کارت سوخت هوشمندتان مطلع شوید. آیا شما روش دیگری برای استعلام کارت سوخت می‌شناسید؟ این مطلب را با نظرات خود تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و مربوط به شرکت کیان افق هیربد است.