همانطور که مطمئنا می‌دانید، بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌ای اجباری برای تمام خودرو‌هاست که اگر به حادثه‌ای دچار شدید از طریق آن خسارت‌های مالی و جانی به فرد سوم و شخصی غیر از راننده پرداخت خواهد شد. پوشش جانی در این بیمه، هزینه‌های دیه فوت و نقص عضو اشخاص ثالث را جبران می‌کند. همه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث یک حداقل و حداکثر تعهدات پرداختی دارند و میزان این تعهدات آن با توجه به نرخ دیه همان سال مشخص می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد بیمه شخص ثالث و تعهد جانی این نوع بیمه بیشتر بدانید.

خسارت‌های بیمه شخص ثالث چند نوع است؟

بیمه‌نامه شخص ثالث دو نوع خسارت را برای شخص آسیب دیده در تصادفات پوشش می‌دهد که شامل خسارت جانی و مالی می‌شود. برای جلوگیری از این خسارات همیشه یک قدم جلوتر از حادثه باشید! و با خرید بیمه این ضرر و زیان را به حداقل برسانید. برای استعلام بیمه بدنه و همچنین خرید و تمدید آن می‌توانید از طریق آیتول اقدام کنید. تعیین مبلغ پرداختی در خسارت مالی و جانی نیز در بیمه شخص ثالث متفاوت است که در ادامه بیشتر به آن‌ می‌پردازیم.

تعهد جانی بیمه شخص ثالث و خسارت ‌های آن

تعهد جانی بیمه شخص ثالث چیست؟

پوشش خسارت جانی بیمه‌نامه شخص ثالث شامل خسارت جانی و همچنین بدنی فرد آسیب دیده در تصادفات است. اگر شخصی در یک تصادف آسیب ببیند، بیمه شخص ثالث راننده‌‌ای که مقصر است، باید درمان یا دیه او را پرداخت کند. خسارات جانی در بیمه شخص ثالث شامل مواردی مثل نقص عضو، بستری شدن در بیمارستان و غرامت فوت است. همچنین خودروی آسیب دیده در صورتی که قابل راندن نباشد، به پارکینگ منتقل خواهد شد و باید برای بیرون آوردن وسیله نقلیه از پارکینگ، مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ را طی کنید.

سقف خسارت جانی بیمه شخص ثالث چه‌قدر است؟

سقف پرداخت خسارت جانی بستگی به مبلغ دیه دارد که سالیانه با توجه به نرخ تورم؛ رئیس قوه قضاییه توسط بانک مرکزی اعلام می‌کند. سقف پرداختی در خسارت جانی با دیه کامل یک انسان در ماه‌های حرام برابری می‌کند. امسال نسبت به سال قبل، دیه در ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ تومان و در ماه‌های غیرحرام ۹۰۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده است. اگر تعداد آسیب‌دیده‌های تصادفی بیشتر از تعداد سرنشینان هر ماشین باشد، صندوق تامین خسارات جانی بیمه مرکزی پرداخت خسارت را برعهده خواهد گرفت. همچنین با حذف بیمه‌نامه‌های فیزیکی، تمام فرایندهای مرتبط با بیمه شخص ثالث از طریق کد یکتا قابل پیگیری است و شما برای استعلام وضعیت بیمه نامه خود می‌توانید به‌راحتی اقدام کنید.

سقف خسارت جانی بیمه شخص ثالث

سقف خسارت بیمه ثالث شرکت‌های مختلف بیمه چه‌قدر است؟

تمام شرکت‌های بیمه مثل ایران، آسیا، کوثر، تعاون، سامان، رازی، پارسیان، پاسارگاد، البرز و ملت اجازه افزایش سقف تعهدات بیمه ثالث را به مشتریان خود می‌دهند. اما میزان این افزایش در هر شرکتی با شرکت دیگر متفاوت است و با خرید بیمه از شرکت‎هایی با توانگری مالی بالاتر، می‌توانید سقف پرداخت مالی بیشتری برای بیمه‌های شخص ثالث خود انتخاب کنید. این نکته را در مورد خسارت مالی هم در نظر داشته باشید که هر چه مبلغ درخواستی شما برای میزان تعهدات مالی بیشتر باشد، قیمت بیمه شخص ثالث هم بالاتر خواهد رفت.

اگر خسارت خودرو بیشتر از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد، تکلیف چیست؟

گاهی تصادف آنقدر سنگین است که احتمال می‌رود که میزان خسارت آن از سقف خسارت بیمه شخص ثالث مقصر بیشتر باشد. برای مثال ممکن است یک تصادف زنجیره‎ای اتفاق بیفتد و راننده مجبور باشد خسارت ۳ تا ۵ ماشین را از بیمه شخص ثالث خود پرداخت کند! در چنین مواقعی می‌توانید از بیمه بدنه شخص زیان ‌دیده برای پوشش خسارت استفاده کنید. اینکه بیمه بدنه چند درصد خسارت را می‌دهد، بستگی به هزینه‌ها دارد. این نکته هم بدانید که این هزینه‌‎‌ها بعدا به‌صورت قسطی از راننده مقصر گرفته خواهد شد. همچنین استفاده از بیمه بدنه در این شرایط، تخفیف‌های راننده را بین نخواهد برد، چون درواقع به‌عنوان زیان‌دیده و از پوشش ریکاوری خود استفاده کرده است.

حداکثر خسارت مالی در تعهد جانی بیمه شخص ثالث

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث چه‌قدر است  و چرا اهمیت دارد؟

بیمه گذار می‌تواند حداقل پوشش‌های مالی بیمه ثالث را انتخاب کند، اما با توجه به سوانح رانندگی و تعدد ماشین‎ها و اینکه پرداخت مابقی خسارت بیش از حداقل پوشش مالی بر عهده بیمه‌‌گذار مقصر بوده، منطقی است که پوشش‌های مالی بیشتری را برای بیمه‌ شخص ثالث وسیله نقلیه خود انتخاب کنید. این نکته هم در نظر بگیرید که پرداخت پوشش مالی بیشتر با افزایش حق بیمه همراه بوده، اما اگر هزینه بیشتری برای بیمه خود در نظر بگیرید، در هنگام وقوع حوادث پرهزینه سوانح رانندگی، برایتان به‌صرفه‌تر خواهد بود. در مورد هزینه بیمه نیز هر شرکت بیمه قوانین خود را دارد. برای مثال شاید در قیمت بیمه شخص ثالث پراید با بقیه ماشین‌ها تفاوتی وجود نداشته باشد ولی با توجه به انتخاب پوشش‌های مختلف، هزینه‌ها هم متغیر خواهد بود.

نحوه محاسبه نرخ دیه به چه صورت است؟

از آنجایی که تصادفات همیشه مسبب آسیب‌های مالی و جانی می‌شود و رفع خسارت‎های وارد شده بر عهده شخص مقصر است، قوانین بیمه تمهیدات جبران آن را ایجاد کرده و در رفع خسارت‌های غیرعمد، این جبران با پرداخت دیه صورت خواهد گرفت.

عنوان دیگری از زیر شاخه‌های دیه، ارش است که مقدار آن بر اساس موارد زیر محاسبه می‌شود:

  • انواع جرائم
  • مقدار خسارت وارد شده
  • نرخ مصوب دیه در سال جاری
  • گزارش ارائه شده توسط کارشناس‌های مربوطه
  • میزان آسیب وارده بر شخص یا اشخاص

نرخ دیه هم از مواردی بوده که بر اساس تغییرات اقتصادی و نرخ تورم تغییرپذیر است و پرداخت آن هم طبق نظر اعلام شده از سوی دادگاه و میزان آسیب وارده انجام می‌شود و این نحوه محاسبه در ماه‌های حرام با ماه‌های معمولی متفاوت است.

تعهد جانی بیمه شخص ثالث و تعهد مالی آن در تصادفات سنگین

استعلام، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث با آیتول

آیتول، سامانه جامع خودروی من، بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث را یکجا جمع کرده است و شما می‌توانید با مقایسه خدمات هر شرکت، بهترین بیمه شخص ثالث را برای وسیله نقلیه خود تهیه کنید. برای اطلاع از قیمت‌ها و مقایسه شرکت‎های بیمه با هم می‎توانید همین حالا از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.