رانندگی با وسایل نقلیه در کشور‌ها نیازمند رعایت قوانین است و بدون گواهینامه امکان‌پذیر نیست.‌ از این رو در ایران نیز بدون گواهینامه نمی‌شود رانندگی کرد و در صورت عدم رعایت قانون بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه، با جریمه‌های سنگینی روبرو می‌شوید. وسایل نقلیه در تمام دنیا برای استفاده نیاز به آموزش دارد و فرد راننده حتما باید گواهینامه داشته باشد تا در صورت بروز حوادث و تصادف از نظر نقض قانون عدم دریافت گواهینامه مشکلی برای او پیش نیاید. بیمه شخص ثالث نیز بیمه‌‎ای اجباری است و هر فردی که وسیله نقلیه دارد باید نسبت به بیمه کردن آن اقدام کند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا در مورد قوانین جدید بیمه شخص ثالث بیشتر بدانید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

چه قوانینی به بیمه شخص ثالث اضافه شده است؟

در مورد این تغییرات می‌توان به قانون جدید انتقال بیمه شخص ثالث و اضافه شدن اطلاعات گواهینامه به بیمه‌نامه اشاره کرد، یعنی بیمه‌گذار در زمان خرید باید اطلاعات راننده را در بیمه‌نامه ثبت کند.

همچنین شما در زمان خرید و فروش ماشین به هیچ وجه نمی‌توانید تخفیف عدم خسارت بیمه‌نامه شخص ثالث را انتقال دهید، به جز خانواده یا اعضای درجه یک. این نکته هم اضافه کنیم که به عنوان فردی که وسیله نقلیه دارد، باید حواستان به مواردی مثل پرداخت عوارض آزادراهی و بدهی نیز باشد.

قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث

قوانین جدید در راستای راننده محور شدن صورت گرفته و اشخاصی که قانون را رعایت کرده و خسارتی وارد نمی‌کنند، می‌توانند تخفیفات خود را محفوظ نگه دارند. برای حفظ تخفیفات طبق قانون، باید اطلاعاتی مثل پلاک، بیمه شخص ثالث و سند خودرو به نام یک نفر باشد.

اگر شخصی صاحب دو ماشین بوده و هم خودرو و هم پلاک به نام خود او باشد، می‌تواند تخفیف یکی از خودروهای خود را به دیگری انتقال بدهد. آیتول این امکان را برای شما فراهم کرده که از طریق سرویس کارپرداز به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به حضور خود می‌توانید نوبت دهی تعویض پلاک را انجام داده و این کار را به سفیران آیتول بسپرید.

 

قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث

در قانون بیمه شخص ثالث که بیمه مرکزی به‌روز رسانی کرده است، باید اطلاعات گواهینامه به‌طور کامل ثبت شود. بر این اساس، در زمان خرید بیمه شخص ثالث، باید این نکته را در نظر بگیرید که بیمه‌گر اطلاعات گواهینامه شما را در بیمه‌نامه ثبت کند تا بعدا به مشکل دچار نشوید. این قانون به منظور شخصی سازی یا همان راننده محور کردن بیمه شخص ثالث صورت گرفته است.

پس اگر زمانی خودروی شما دست شخص دیگری باشد و تصادفی صورت بگیرد، تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نخواهد شد و باید به صورت کامل پرداخت شود. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، همچنین خدمت استعلام بیمه سنهاب را به منظور تسهیل فرایند استعلام بیمه خودرو از جمله استعلام بیمه‌نامه و بررسی اصالت نمایندگان بیمه ارائه می‌دهد.

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث

نحوه پرداخت خسارت راننده بدون گواهینامه از بیمه شخص ثالث چگونه است؟

اگر راننده‌ای در تصادف به عنوان مقصر شناخته شده و فاقد گواهینامه باشد، خسارت جانی و مالی شخص زیان‌ دیده از سمت بیمه پرداخت می‌شود. البته باید گفت چون شخص فاقد گواهینامه بوده، همه خسارت از فرد مقصر دریافت خواهد شد. به عبارت دیگر هیچ خسارتی از سمت حق بیمه او پرداخت نمی‌شود. همچنین امکان پرداخت قسطی برای فرد خاطی وجود خواهد داشت.

جریمه این افراد تا ۵ سال حبس و منتقل کردن خودرو یا موتور به پارکینگ است. می‌دانستید که خلافی خودرو را نیز می‌توانید به صورت قسطی انجام دهید، اما با توجه به تغییراتی که در سامانه راهور صورت گرفته است؛ استعلام خلافی خودرو با کد ملی مالک امکان‌پذیر است، اما پیش از آن نیاز است که در سامانه سخا ثبت‌نام کنید.

نکته دیگر اینکه اگر خسارت جانی به فرد ثالث و فوت او، قتل عمد حساب شود، طبق قانون با او برخورد می‌شود. البته اگر علت تصادف از سمت او نباشد، حتی اگر گواهینامه هم نداشته باشد، مقصر شناخته نخواهد بود. این نکته هم یادآور شویم که بیمه هیچ‌ خسارتی برای آسیب‌های جانی به راننده مقصر فاقد گواهینامه پرداخت نخواهد کرد.

نحوه پرداخت خسارت در قانون بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه

قانون بیمه شخص ثالث در رابطه با دیه ۱۴۰۲

نرخ دیه هر سال توسط قوه قضاییه تعیین می‌شود و تغییراتی که در بخشنامه جدید اعلام شده به این صورت است که طبق این قانون، پوشش جانی بیمه شخص ثالث برابر با ۹۰۰ میلیون تومان و پوشش مالی برابر با ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

به عبارتی دیگر اگر راننده مقصر در یک تصادف رانندگی به آسیب بدنی دچار شود، می‌تواند از بیمه شخص ثالث خسارت دریافت کند که به اندازه‌ی دیه در ماه‌های غیر حرام بوده و با صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، راننده مقصر هم تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

برای جلوگیری از این اتفاقات و همچنین کاهش تصادفات، انجام معاینه فنی به‌موقع بسیار مهم است. شما برای دریافت نوبت دهی معاینه فنی سراج و دیگر مراکز معتبر می‌توانید به سایت این مجموعه‌ها مراجعه کنید تا در صف معاینه فنی نمانید.

پرداخت دیه در بیمه شخص ثالث بدون گواهینامه

خرید آنلاین و آسان بیمه شخص ثالث از آیتول

بهترین روش برای خرید بهتر و آسان‌تر بیمه، استفاده از پلتفرم‌های خرید آنلاین بیمه مثل آیتول است. شما برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث و بقیه بیمه‌ها برای وسایل نقلیه خود می‌توانید از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول اقدام کنید و با مقایسه قیمت و پوشش بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف با هم بهترین خرید را انجام دهید. اگر سوالی در این زمینه دارید، برای اطلاعات بیشتر با بخش پشتیبانی ما در تماس باشید.