همانطور که می‌دانید یکی از بیمه‌های اجباری دارندگان ماشین در کشور، بیمه شخص ثالث است و اگر این بیمه را نخرید و تمدید نکنید، جریمه خواهید شد. پس به هیچ عنوان در خرید و یا تمدید آن کوتاهی نکنید.

بیمه‌نامه شخص ثالث همه هزینه‌های مربوط به خسارت مالی و جانی افرادی که در تصادفات دچار زیان می‌شوند را می‌پردازد. زمانی که فرد به حادثه دچار شود، این وظیفه بیمه است که بر طبق قرارداد ذکر شده، حق بیمه را بپردازد. اگر در شرایطی شرکت بیمه میزان خسارت را کمتر از آنچه که در قرارداد آمده، بپردازد، فرد بیمه‌گذار، حق شکایت از شرکت بیمه را دارد.

برخلاف بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، بیمه بدنه بیمه‌نامه‌ای غیر اجباری برای وسایل نقلیه بوده و در آن خسارت‌های وارده به وسیله نقلیه به ذینفع پرداخت خواهد شد. اگر می‌خواهید در مورد بیمه شخص ثالث و همچنین قانون جدید راننده محور شدن این بیمه بیشتر بدانید، در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

قانونی به‌نام راننده محور شدن بیمه شخص ثالث

یکی از قوانینی که در رابطه با بیمه‌نامه شخص ثالث تغییر کرد، موضوع راننده محور شدن این بیمه بود. در این طرح رانندگانی که پرخطر هستند و ریسک بالایی دارند، باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و در مقابل آن، رانندگان محافظه کار از تخفیف برخوردار خواهند شد. در این نوع بیمه، علاوه بر سوابق راننده و وضعیت جسمانی، مسن یا جوان بودن فرد هم روی پرداخت حق بیمه تاثیرگذار است.

در قانون جدید بیمه شخص ثالث و راننده محور شدن آن، امکان خسارت بدون کروکی هم وجود دارد. در خیلی از حوادث رانندگی اگر مبلغ خسارت وارد شده از حداقل پوشش مالی در سال ۱۴۰۲ که برابر ۳۰ میلیون تومان است کمتر باشد، برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث نیازی به کروکی ندارید. فقط لازم است که هر دو طرف حادثه، یعنی فرد مقصر و فرد زیان دیده، بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر داشته باشند.

قانون انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث

در قوانین جدیدی که در بیمه شخص ثالث وضع شده است، انتقال تخفیف‌ در زمان فروش امکان‌پذیر نیست، به این معنا که هیچگونه تخفیفی در زمان خرید به خریدار تعلق نمی‌گیرد. البته این قانون در قیمت بیمه شخص ثالث پراید و هر خودروی دیگری اثری نخواهد داشت و در راستای راننده محور شدن بیمه‌نامه شخص ثالث وضع شده که بر این اساس فرد می‌تواند در زمان خرید ماشین دیگر، تخفیف خود را به ماشین جدیدش انتقال بدهد. البته این نکته هم در نظر بگیرید که نوع کاربری این دو خودرو باید یکسان باشد، در غیر اینصورت نمی‌توان تخفیف را انتقال داد. از مزایای دیگر قانون جدید می‌توان به این اشاره کرد که فرد می‌تواند تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به بستگان درجه یک خود منتقل کند.

انتقال تخفیف بین دو خودرو که به نام یک فرد بوده هم امکان‌پذیر است، ولی برای این انتقال باید سند، پلاک و بیمه‌نامه‌ی دو ماشین به نام یک فرد باشد. همچنین مبنای محاسبه تخفیف جدید، تخفیف بیشتر است. مثلا اگر در نظر بگیریم که یک خودرو ۵۰ درصد تخفیف داشته باشد و خودروی دیگر ۲۰ درصد؛ پس از انتقال، تخفیف نهایی همان ۵۰ درصد حساب می‌شود و تخفیف‌ها باهم جمع نخواهند شد. در زمان انتقال تخفیف به ماشین خود فرد یا خانواده درجه یک هم باید کاربری دو خودرو یکسان باشد. با این حساب انتقال تخفیف خودروی سواری به خودرو با کاربری تاکسی امکان‌پذیر نیست.

قانون جدید بیمه شخص ثالث راننده محور

ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه‌نامه شخص ثالث

یکی از قوانین بیمه‌نامه شخص ثالث، قانون ثبت اطلاعات گواهینامه است که طبق آن در زمان خرید بیمه‌نامه شخص ثالث، بیمه‌گذار باید اطلاعات گواهینامه افرادی که قصد استفاده از ماشین  را دارند، در بیمه‌نامه ثبت کند. این قانون برای شخصی‌سازی یا همان راننده محور کردن بیمه‌نامه شخص ثالث به وجود آمده است.

اضافه شدن گواهینامه رانندگی به بیمه‌نامه شخص ثالث باعث آن می‌شود که تخفیف عدم خسارت برای تمام رانندگان محاسبه شود و در صورت خسارت و تصادف تنها راننده‌ی مقصر مشمول قانون خواهد بود. با این حساب، وارد کردن اطلاعات گواهینامه تمام افراد الزامی نیست و یک گواهینامه برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث کافی بوده و بهتر است اطلاعات گواهینامه برای فردی باشد که بیشترین استفاده را از ماشین دارد. این نکته هم در نظر بگیرید که اگر فقط گواهینامه یک نفر ثبت شده باشد و در زمان استفاده شخص دیگری تصادفی رخ بدهد، تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نشده و خسارت به صورت کامل پرداخت خواهد شد.

سامانه سنهاب، متعلق به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمامی اطلاعات بیمه شخص ثالث خودروها را ثبت کرده و برای استعلام اصالت بیمه نامه، در دست داشتن اطلاعات شماره پلاک یا کد ملی مندرج در بیمه‌نامه کافی‌ست.

بیمه شخص ثالث راننده محور

راننده محور شدن بیمه‌نامه شخص ثالث، قانونی است که چند سالی در دست بررسی بود و در حال حاضر به‌طور جدی به اجرا رسیده است. درصد تخفیف بیمه شخص ثالث، درصد فرانشیز و … در این قانون با توجه به سوابق رانندگی و همچنین خسارت مالک ماشین تعیین می‌شود. یکی از اقداماتی که در زمینه راننده محور شدن بیمه شخص ثالث اجرا شده، قانون جدید انتقال تخفیف است که قبل‌تر در مورد آن صحبت کردیم. اضافه شدن گواهینامه رانندگی به بیمه شخص ثالث نیز باعث می‌شود تا تخفیف عدم خسارت برای همه راننده‌ها محاسبه شود و یا در صورت خسارت و تصادف فقط راننده‌ی مقصر مشمول قانون شود.

در واقع شرکت‌های بیمه در کنار ارگان‌های نظارتی طبق قانون بیمه شخص ثالث، می‌توانند به اطلاعات رانندگی افراد دسترسی داشته و با توجه به رانندگی کم‌خطر یا پرخطر آنها بیمه را تنظیم کنند. با توجه به قوانین جدید، شما می‌توانید محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث و انواع آن را در سایت آیتول مشاهده و بررسی کنید.

بیمه شخص ثالث راننده محور

برابری دیه در قانون بیمه شخص ثالث

یکی از قوانین مهمی که در بیمه شخص ثالث وجود دارد، پرداخت دیه و همچنین خسارت جانی بدون توجه به جنسیت و همچنین دین فرد آسیب‌دیده است. با توجه به این قانون، اگرچه بین مبلغ دیه بانوان و آقایان تفاوت است، همه اشخاص ثالث که در یک تصادف آسیب ‌بینند یا فوت کنند دیه برابر دریافت خواهند کرد.

قانون فرانشیز در بیمه شخص ثالث

اگر راننده‌ای به دلیل تخلف حادثه‌ساز باعث ایجاد خسارت مالی یا جانی شود، باید بخشی از خسارت را خودش پرداخت کند. این قانون برای جلوگیری از تخلفات حادثه‌ساز و رعایت هر چه بیشتر قانون و مقررات به وجود آمده است. این نکته هم بدانید که دیگر مثل قبل بیمه شخص ثالث کوپن ندارد و قوانین بیمه در این خصوص تغییراتی داشته. در مورد اینکه کوپن بیمه چیست و چرا حذف شده، باید گفت که به دنبال الکترونیکی شدن اکثر امور کشور، شرکت بیمه مرکزی نیز سعی در تشویق بیمه‌داران و شرکت‌های زیر مجموعه، به انجام کارهای بیمه به صورت آنلاین و انجام سریع امور مربوط به بیمه داشته است.

جریمه دیرکرد پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث

همان زمان که پرونده تصادف تشکیل و خسارت ارزیابی و تایید شد، شرکت‌های بیمه در یک بازه‌ی زمانی مشخص و با توجه به نوع و میزان خسارت باید آن را پرداخت کنند، در غیر این صورت به خاطر عدم پرداخت به‌موقع خسارت مشمول جریمه خواهند شد.

خرید بیمه از آیتول

آیتول یکی از معتبرترین سایت‌هایی است که خدمات متعددی چون پرداخت خلافی خودرو، عوارض بین شهری، استعلام و خرید انواع بیمه‌ها، تعویض پلاک و معاینه فنی غیرحضوری و هر سرویس‌ دیگری که در  رابطه با خودرو فکر کنید را ارائه می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع‌به این خدمات گسترده کسب کنید، فقط کافی است تا با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید.