محال است صحبت از بیمه اتومبیل به میان بیاید و نام دو بیمه مهم مرتبط با آن در ذهن شما نقش نبندد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه دو مورد از مهم‌ترین انواع بیمه هستند که وجود آن‌ها برای همه افرادی که خودروی شخصی دارند ضرورت دارد. بزرگترین شباهتی که میان این دو بیمه وجود دارد، این است که هر دو می‌توانند خساراتی را بابت تصادف و حوادث مرتبط با اتومبیل پرداخت کنند. اما آیا از تفاوت‌های آن‌ها اطلاعاتی دارید؟ آیا می‌دانید که کدام نوع بیمه برای شما بهتر است؟ برای دریافت پاسخ این پرسش‌ها می‌توانید مهم‌ترین تفاوت‌های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را در ادامه مطلب بخوانید.

۱- تفاوت در پرداخت خسارت؛ کدام بیمه کامل‌تر است؟

مهم‌ترین دلیلی که این دو بیمه کاربردی را متمایز می‌کند، تفاوت در پرداخت خسارت است. به عبارت دیگر برای استفاده بهتر از هرکدام باید ابتدا معنای دقیق آن‌ها را بدانید و نحوه پرداخت خسارت را در هریک بشناسید.

بیمه بدنه خودرو؛ بهترین بیمه برای جبران خسارت بدنه

بیمه بدنه تضمین خسارت برای بدنه اتومبیل را به شما خواهد دارد. برای مثال تصور کنید که با خودروی شخصی خود به خودروی جلویی برخورد کرده‌اید. در این شرایط خودروی شما و فرد مقابل دچار خسارت شده است. اما بیمه بدنه اتومبیل تنها خسارت شما یعنی مالک بیمه را خواهد داد.

مزایای بیمه بدنه خودرو

بیمه شخص ثالث؛ بیمه‌ای برای جبران خسارت جانی و مالی

موقعیت قبلی را در نظر بگیرید. اگر برای شرایط مشابه بخواهید از بیمه شخص ثالث استفاده کنید، باید بدانید که این نوع بیمه تنها خسارت طرف مقابل را پرداخت خواهد کرد. بنابراین برای جبران خسارت خودروی خود نمی‌توانید از این بیمه استفاده کنید. از طرفی بیمه شخص ثالث علاوه بر جبران خسارت خودرو، وسایل نقلیه موتوری و اموال طرف مقابل، خسارت‌های جانی پیش آمده در تصادف را نیز جبران می‌کند. در حقیقت دیه نقص عضو یا فوت شدن در حادثه رانندگی نیز تا سقفی خاص توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. آگاهی از سقف مجاز و نرخ بیمه شخص ثالث به شما کمک می‌کند تا به خوبی در جریان فرایند پرداخت بیمه قرار بگیرید.

۲- ضرورت وجود بیمه بدنه و شخص ثالث؛ کدام بیمه اجباری است؟

اگر تنها یک بار طعم تصادف در رانندگی و خسارت دیدن را چشیده باشید، به خوبی می‌دانید که وجود بیمه‌های مرتبط با اتومبیل فارغ از اجباری بودن یا نبودن آن ضرورت دارد. اما اگر به دنبال بندهای قانونی هستید، باید بگوییم که با توجه به قوانین مرتبط با بیمه اتومبیل، وجود بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه اجباری است. در حقیقت اگر افسر راهنمایی و رانندگی شما را متوقف کند و بعد از بررسی مدارک متوجه شود که تاریخ بیمه شخص ثالث شما منقضی شده، باید جریمه پرداخت کنید.

اما بیمه بدنه اجباری نیست و با گذشت تاریخ آن نیز جریمه‌ای از سوی راهنمایی و رانندگی متوجه شما نخواهد بود. با این حال برای آسایش بیشتر بهتر است هر دو بیمه را خریداری کنید. برای آگاهی از نرخ بیمه شخص ثالث بیمه پاسارگاد کلیک کنید.

دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث

۳- تفاوت در میزان حق بیمه؛ ارزش بیمه چطور مشخص می‌شود؟

یکی از تفاوت‌های مهمی که میان بیمه بدنه و شخص ثالث وجود دارد، تفاوت در ارزش گذاری بیمه‌ها است. به عبارت بهتر، میزان حق بیمه در بیمه شخص ثالث، با توجه به میزان دیه و پوشش مالی مشخص می‌شود. در حقیقت حق بیمه در این نوع بیمه با بررسی و تحلیل خسارت احتمالی جانی و مالی در نظر گرفته می‌شود. در حالی که حق بیمه تعیین شده در بیمه بدنه بر پایه ارزش خودرو است و فارغ از نوع خسارت، بر اساس ارزش اتومبیل شما تخمین زده می‌شود.

استعلام و خرید بیمه بدنه آیتول

۴- میزان فرانشیز؛ یکی از تفاوت‌های مهم بیمه بدنه و شخص ثالث

فرانشیز یک عبارت آشنا در هنگام خرید بیمه است. این عبارت به معنی درصدی از خسارت است که به عهده بیمه گذار قرار دارد. برای خرید اغلب بیمه‌ها، درصدی از فرانشیز در نظر گرفته و در قرارداد بیمه‌ای ذکر می‌شود.

اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که میان بیمه بدنه و شخص ثالث وجود دارد، تفاوت در محاسبه فرانشیز است. بیمه شخص ثالث به شما تعهد می‌دهد که در زمان پرداخت خسارت، همه مبلغ خسارت را به شخص ثالث پرداخت کند. به عبارت دیگر این بیمه شامل فرانشیز نمی‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا خرید اینترنتی آن نیز ساده‌تر باشد. برای مثال اگر هنگام خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث البرز نگاهی به بندهای قرارداد بیمه بیندازید، متوجه شوید که خبری از بندهای مربوط به فرانشیز نیست.

در بیمه بدنه میزان فرانشیز برای خسارت‌های مختلف متفاوت است و پرداخت خسارت از سوی بیمه به طور کامل صورت نمی‌گیرد. فرانشیز خسارت اول ۱۰ درصد، فرانشیز خسارت دوم ۲۰ درصد و فرانشیز خسارت سوم ۳۰ درصد است و با توجه به مبلغ خسارت صورت گرفته، پرداخت این درصدها به عهده شما خواهد بود.

تفاوت پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث و بدنه

۵- مشمولیت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو

بیمه شخص ثالث یک بیمه کامل برای همه وسایل نقلیه است. در حقیقت همه وسایل نقلیه از اتومبیل تا موتورسیکلت باید این نوع بیمه را خریداری کنند. اما بیمه بدنه تنها شامل خودرو است و موتور سیکلت را پوشش نمی‌دهد.

۶- تفاوت شرایط صدور بیمه نامه در بیمه بدنه و شخص ثالث

اگر قصد خرید بیمه بدنه را داشته باشید، قبل از صدور بیمه نامه باید شرکت بیمه را از سلامت خودرو مطمئن کنید. به همین دلیل قبل از صدور نهایی، یک کارشناس بیمه از خودروی شما بازدید و سلامت آن را بررسی می‌کند. اما در بیمه شخص ثالث نیازی به بررسی نیست و به محض درخواست و تکمل مدارک، بیمه نامه برای شما صادر می‌شود. به همین دلیل می‌توانید خرید اینترنتی بیمه شخص ثالث بیمه ایران را نیز بدون تایید کارشناس در کمترین زمان انجام دهید.

بهترین راه خرید بیمه شخص ثالث

تمدید بیمه اتومبیل به صورت اینترنتی در آیتول

تمدید به موقع بیمه شخص ثالث علاوه بر اینکه یک فرایند اجباری و قانونی است، خیال شما را از اتفاقات احتمالی آسوده خواهد کرد. ما در آیتول برای ساده کردن فرایند تمدید و خرید بیمه شخص ثالث در کنار شما هستیم. در آیتول علاوه بر استعلام و پرداخت خلافی خودرو می‌توانید از بهترین شرکت‌های بیمه، بیمه شخص ثالث خریداری کنید.