نقص فنی خودرو، عاملی مهم در بروز تصادفات است و متاسفانه سبب ایجاد خسارت‌های جانی و مالی زیادی می‌شود. دو نوع نقص فنی داریم که شامل حادث و مستمر می‌شود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد انواع نقص فنی، دلایل آن و همچنین به سوال اینکه در صورت نقص فنی بیمه خسارت میدهد یا نه پاسخ دهیم.

نقص فنی حادث، همانطور که از نامش پیداست، نقصی است که به صورت آنی و بدون آگاهی راننده در وسیله نقلیه، موقع رانندگی به وجود می‌آید و مسبب ایجاد تصادف می‌شود و ممکن است راننده از آن مطلع هم نشود، مثل ترکیدن لاستیک موقع رد شدن خودرو از روی یک شی تیز موقع رانندگی در شب یا احتراق موتور خودرو در هوای خیلی گرم که موجب بروز حادثه می­‌شود و ممکن است موجب بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود. اگر وسیله نقلیه شما داری بیمه شخص ثالث باشد، می‌توانید خسارات مالی و جانی را تا حد زیادی جبران کنید و خیالتان را از بابت اینکه در صورت نقص فنی بیمه خسارت میدهد یا نه راحت کنید.

نقص فنی مستمر نیز به مرور زمان در خودرو ایجاد شده و راننده از وجود آن مطلع می‌شود، اما نسبت به آن بی‌توجه است و یا سهل‌انگاری کرده و کاری برای رفع مشکل آن انجام نمی‌دهد. به طور کلی نقص فنی در طول زمان ممکن است در قسمت‌های مختلف خودرو به وجود بیاید و امری طبیعی است.

اگر در این شرایط حادثه‌ای به وجود آمد، شخص راننده مسئول حوادثی است که اتفاق خواهد افتاد. دقیقا مثل راننده‌ای می‌ماند که از فرسوده بودن لاستیک خودروی خود اطلاع دارد ولی آنها را تعویض نمی‌کند! یا نسبت به شارژ باتری ماشین بی‌توجه است و تخلیه باتری موقع رانندگی با سرعت بالا در جاده می‌تواند سبب وجود حادثه و درنهایت تصادف شود.

می‌دانستید که امکان استعلام و پرداخت عوارض و خلافی خودرو نیز در سایت و اپلیکیشن آیتول فراهم است و شما می‌توانید به راحتی از امکانات موجود در سایت برای انجام این امور استفاده کنید.

تصادف در اثر نقص فنی

کدام نقص‌ها سبب بروز حادثه می‌شوند؟

نقص‌هایی که می‌توانند موجب بروز حادثه شوند، شامل این موارد هستند:

  • نقص در سیستم چرخ‌ها و یا لاستیک‌ها
  • نقص در سیستم ترمز
  • نقص در سیستم سوخت‌رسانی خودرو
  • نقص در سیستم انتقال نیرو
  • نقص در نحوه عملکرد باتری خودرو
  • نقص در مکانیسم موتور و دینام خودرو
  • نقص در سیستم ایمنی داخل خودرو
  • نقص در سیستم برقی خودرو

خسارات وارده به خودرو در اثر چنین نقص‌هایی می‌تواند از طریق بیمه بدنه تا حدود زیادی جبران شده و شما را از خرج‌های میلیونی نجات دهد. برای خرید و همچنین اطلاع از قیمت بیمه بدنه می‌توانید همین حالا به وبسایت آیتول مراجعه کنید.

نقص‌ها سبب بروز حادثه

نحوه جبران خسارت در صورت نقص فنی

اگر راننده مقصر حادثه به علت نقص فنی مستمر یا حادث در خودروی خود مسبب آسیب و یا زیان مالی و جانی برای شخص دیگری شود، مسئول آن خواهد بود و غرامت این حادثه از بیمه شخص ثالث مقصر حادثه پرداخت خواهد شد. در نقص حادث خسارت به‌صورت کامل پس از کسر کسورات قانونی پرداخت شده و در نقص مستمر، بعضی شرکت‌های بیمه هیچ خسارتی را نمی‌دهند، در صورتی که فقط باید قسمت مربوط به خسارت نقص فنی مستمر را حذف کنند نه کل خسارت را. اگر شرکت بیمه‌ای قصد دارد تا حوادث ناشی از نقص مستمر را غیرقابل پرداخت اعلام نماید، باید از قبل چنین شرایطی را در بیمه‌نامه درج کند.

داشتن بیمه شخص ثالث برای هر خودرویی الزامی است و خسارات مالی و جانی وارد شده به اشخاص زیان دیده را پرداخت می‌کند. اگر هزینه خرید بیمه‌ برای شما زیاد است می‎توانید از تخفیفات بیمه شخص ثالث استفاده کنید.

در حالت کلی رسیدگی به ماشین و بررسی‌ قسمت‌های مختلف آن در بازه‌های زمانی مختلف بسیار ضروری است و صاحبان خودرو نباید به هیچ وجه از موضوع به این مهمی غافل شوند. به همین دلیل لازم است تا برای چک کردن سیستم‌های مختلف خودرو حتما هر چند وقت یک‌بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و در صورت وجود هرگونه ایراد برای حل آن اقدام کنند تا اتومبیل دچار نقص فنی مستمر نشده و از بروز تصادفات احتمالی جلوگیری به عمل آید.

جبران خسارت در صورت نقص فنی ماشین

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال شما در خصوص جبران خسارت در اثر نقص فنی پاسخ دهیم. در کلام آخر این نکته را بدانید که در مورد بیمه کوتاه مدت شخص ثالث و بلند مدت آن و همچنین پرداخت حق بیمه نباید هیچ‌گونه کوتاهی صورت بگیرد، چرا که خرید حق بیمه، بیمه‌گذار را موظف کرده تا در مواجهه با تصادفات و سوانح رانندگی، هزینه‌ها و خسارات ناشی از آن را متقبل شود و این چنین از حقوق بیمه‌شدگان حفاظت خواهد شد. با توجه به تمام این موارد می‌توانید نگرانی‌های ناشی از پرداخت هزینه‌های مربوط به تصادف را کاهش دهید و زمینه را برای رانندگی ایمن و اصولی فراهم کنید.

اپلیکیشن و وبسایت آیتول این امکان را برای شما فراهم کرده تا برای رانندگی ایمن و مطمئن از تمام خدمات خودرویی بهره ببرید. شما می‌توانید شرکت‎های مختلف بیمه‌ای را با هم مقایسه کرده و براساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای شروع کافی است تا شماره پلاک خودروی خود را در سایت و یا اپلیکیشن وارد کنید.