در ایران حدود ۳۰ شرکت بیمه فعال هستند که از نظر سقف تعهدات و پرداخت خسارت تفاوت داشته و هر کدام بر روی یک یا چند محصول خاص تمرکز دارند. همین تنوع در محصول و تعدد شرکت بیمه باعث شده تا انتخاب برای افراد سخت شود. به همین دلیل هر سال بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یک ارزیابی و رتبه‌بندی از شرکت‌های مختلف بیمه برای انتخاب بهتر انتشار می‌دهد. اگر می‌خواهید برای خرید و یا تمدید بیمه‌نامه‌های خود انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید، در این مقاله با ما همراه باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

رتبه‌بندی شرکت های بیمه بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟

سازمان‎های بیمه معمولا برای رتبه‌بندی شرکت‎ها، فاکتورهای متفاوتی را در نظر می‌گیرند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین این موارد شامل میزان توانگری شرکت بیمه، میزان حق بیمه تولیدی شرکت موردنظر، تعداد بیمه‌نامه صادره آن شرکت، میزان خسارت پرداختی شرکت بیمه و رضایت مشتریان می‌شود. پس اگر از شرکت بیمه خود به هر دلیلی راضی نبودید و در صدد تغییر شرکت بیمه شخص ثالث هستید، باید این موارد را در نظر بگیرید.

رتبه بندی شرکت های بیمه شخص ثالث

حق بیمه تولیدی شرکت های بیمه چه میزان است؟

مبلغ حق بیمه تولیدی شرکت‌های بیمه کشور در سالی که گذشت (۱۴۰۰) حدود ۵/۱۰۰ و ۵۴/۱ هزار میلیارد تومان بوده و با این حساب بیش از ۳۸/۸، میزان حق بیمه تولیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر شده است.

جدول زیر نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰، این ۹ شرکت‌ بیمه در مجموع ۷۸/۱ درصد از حق بیمه تولیدی بازار بیمه را مثل بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه خودرو و انواع دیگر به‌خود اختصاص داده‌اند.

شرکت بیمه

میزان حق بیمه تولیدی

ایران

۳۱/۴%
آسیا

۱۱/۱%

دانا

۷/۷%

پاسارگاد

۶%
البرز

۵/۷%

کوثر

۴/۸%

پارسیان

۴%

معلم

۴%

دی

۳/۴%

شاخص رضایت مشتری و اهمیت آن در شرکت های بیمه

چند فاکتور اصلی برای میزان رضایت مشتری از شرکت بیمه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • پاسخگویی
  • دانش کارکنان
  • محیط فیزیکی
  • کیفیت ارتباط با مشتری
  • حق بیمه و تخفیف مناسب
  • سادگی و سرعت پرداخت خسارت
  • رسیدگی به شکایات و پاسخگویی
  • سادگی و سرعت صادر کردن بیمه‌نامه
  • تناسب شرایط بیمه‌نامه با نیاز مشتری
  • پرداخت مبلغ خسارت کافی و متناسب با تورم
  • تبلیغات درست و آگاهی‌بخش درباره بیمه‌نامه‌ها
  • دادن اطلاعات مناسب و کافی درباره نحوه گرفتن خسارت
  • دادن اطلاعات کافی و مناسب به مشتری برای انتخاب و خرید پوشش‌های تکمیلی بیمه‌نامه

میزان شاخص رضایت مشتریان نشان از آن دارد که شرکت بیمه در زمانی که بیمه‌نامه صدور شده یا پرداخت خسارت انجام می‌شود، تا چه میزان خدمات و سرویس‌دهی مناسبی ارائه می‌دهد.

اگر به هر علتی از بیمه خود راضی نبودیم، اینکه برای شکایت از شرکت بیمه به کجا مراجعه کنیم، می‌توان گفت که نحوه رسیدگی به پرونده خسارت، نحوه صدور بیمه‌نامه و یا سایر مسائل مربوط به شرکت بیمه به خود شرکت موردنظر مربوط است و  معمولاً شرکت‌های بیمه‌ای، مرکزی برای رسیدگی به شکایات مشتریان خود دارند.

رتبه بندی بهترین شرکت بیمه شخص ثالث

وضعیت شاخص رضایت مشتریان در شرکت های مختلف چگونه است؟

برای مثال در این رتبه‌بندی‌ها در سال ۱۴۰۰، در میزان رسیدگی به شکایت مشتریان، بیمه ایران نسبت به دیگر شرکت‌های بیمه‌ عملکرد بهتری داشته، همچنین در پشتیبانی و ارائه مشاوره به بیمه‌شدگان، بیمه البرز بهترین نمره را گرفته است.

به طور کلی بیمه ایران با داشتن ۱۲ شعبه و ۱۳,۲۴۲ نمایندگی در شهرهای مختلف کشور، بین شرکت‌های بیمه یکی از بهترین سطح پوشش و خدمات‌رسانی را دارد. بیمه آسیا نیز با ۱۱۱ شعبه و ۵۰۰۰ نماینده در استان‌های مختلف یکی دیگر از شرکت‌های بیمه با ارائه خدمات‌رسانی بالا بوده است.

همچنین بیمه دانا و بیمه ملت هم به‌ترتیب با ۸۶ شعبه و ۲,۷۶۶ نمایندگی و ۱۴ شعبه و بیش از ۲۳۰۰ نمایندگی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند. بیمه سینا نیز با  ۶۳ شعبه و بیش از ۱۲۰۰ نمایندگی، از نظر تعداد شعب و سطح ارائه خدمات نمره خوبی دارد.

شرکت بیمه تعداد شعبه تعداد نمایندگی
ایران ۱۲ ۱۳,۲۴۲
آسیا ۱۱۱ ۵۰۰۰
دانا ۸۶ ۲۷۶۶
ملت ۱۴ ۲۳۰۰
سینا ۶۳ ۱۲۰۰

تعداد بیمه‌نامه‌های شخص ثالث و بدنه صادره در سال ۱۴۰۰

در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۳/۱ میلیون انواع بیمه‌نامه در کشور صادر شده است و این یعنی نسبت به سال قبل بیش از ۴ درصد رشد داشته‌ایم.

دقیق‌تر بگوییم در سالی که گذشت بیش از  ۱۹,۳۶۶,۶۳۸ بیمه‌ شخص ثالث از سوی شرکت‌های بیمه فعال در کشور صادر شده و این به این معناست که سهم بیمه ثالث و مازاد تقریبا ۳۴/۶ درصد از سهم کل بازار بیمه در کشور بوده و شرکت‌های بیمه در کشور تقریبا ۴ میلیون بیمه بدنه نیز صادر کرده‌اند.

کدام خدمات بیشترین سهم را در بازار بیمه کشور دارند؟

این رشد ۴/۳ درصدی تعداد بیمه‌ صادر شده بازار به‌ علت رشد افزایش صدور تعداد بیمه‌نامه در بیشتر رشته‌های بیمه بوده و به‌طور کلی بیشترین خدمات بیمه‌ای، مربوط به محصولات زیر هستند:

  • خدمات بیمه ماشین
  • خدمات بیمه عمر
  • خدمات بیمه درمانی
  • خدمات بیمه تکمیلی

با توجه به این آمار، بیمه‌های ایران، آسیا، دانا و پارسیان در رابطه با بیمه‌های ثالث بهترین عملکرد را داشته‌اند. شما برای استعلام وضعیت بیمه‌ نامه خود می‌توانید به سامانه سنهاب، متعلق به بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مراجعه کنید. تمامی اطلاعات بیمه شخص ثالث خودروها در آنجا ثبت شده است.

توانگری مالی در رتبه بندی شرکت های بیمه در سال 1400

میزان شاخص توانگری مالی در رتبه بندی بیمه

سطح توانگری مالی، یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رتبه‌بندی شرکت بیمه است و باید در حدی باشد که بیمه شده به راحتی روی دریافت خسارت از شرکت بیمه حساب کند. .

در سال ۱۴۰۰ خیلی از شرکت‌های بیمه نسبت توانگری مالی و سطح توانگری خودشان را حفظ کردند و آن را افزایش دادند. ۲۸ شرکت بیمه در حال حاضر با سطح یک و توانگری مالی بیش از ۱۰۰% در کشور فعال هستند. همچنین بیمه‌های رازی، سامان، ملت و البرز توانسته‌اند با حفظ سطح یک توانگری، نسبت توانگری مالی‌شان را بیشتر کنند. هزینه بیمه شخص ثالث نیز یکی از مهمترین هزینه‌های دارندگان وسایل نقلیه است. استفاده از تخفیفات بیمه شخص ثالث موجب کاهش هزینه و قیمت بیمه شخص ثالث می‌شود.

خرید بهترین بیمه با آیتول

شما با مراجعه به سایت و یا اپلیکیشن آیتول، می‌توانید بهترین شرکت‎های بیمه را مشاهده و با هم مقایسه کنید و بهترین گزینه را از نظر قیمت، پوشش و سقف تعهدات بخرید و تمدید کنید. سامانه خودروی من آیتول علاوه بر خدمات بیمه، تمام خدمات خودرویی مثل پرداخت عوارض و خلافی، معاینه فنی، تعویض پلاک، خدمات تعمیرگاهی و… را پوشش می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با همکاران ما در بخش پشتیبانی در تماس باشید و نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.