زمانی که در رانندگی سانحه یا حادثه‌ای رخ می‌دهد، برای مشخص کردن علت آن و پیدا کردن مقصر به دنبال کروکی کشیدن می‌رویم. بعد از برخی از تصادفات، برای گرفتن خسارت به کشیدن کروکی توسط افسر راهنمایی و رانندگی نیاز دارید. شرایطی هم وجود دارد که بدون داشتن برگه کروکی می‌توانیم به نمایندگی‌های پرداخت خسارت شرکت بیمه خود رفته و پرونده دریافت خسارت تشکیل بدهیم. اینکه چه زمانی می‌توانید بدون کروکی برای دریافت خسارت اقدام کنید و سقف آن چه‌قدر است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

چه زمان هایی نیاز به کروکی داریم؟

در این موارد برای گرفتن خسارت‌ از بیمه باید حتما برگه کروکی (سازشی یا غیرسازشی) داشته باشید:

  • تصادف شاخ‌به‌شاخ
  • نامعلوم بودن دلیل تصادف
  • تصادف به خاطر رد کردن چراغ قرمز
  • تصادف کردن به خاطر دنده عقب
  • تصادف با فردی که ساکن شهر دیگر است
  • تصادف برای بار دوم در طول مدت بیمه‌نامه
  • برخورد با اشیاء ثابت مثل گاردریل و درخت و…
  • تصادف با ماشین سنگین مثل کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و…
  • تصادف با ماشین نظامی، موتور و تصادفات زنجیره‌ای و برخورد چند ماشین
  • نداشتن بیمه‌نامه یا گواهینامه یکی از طرفین در تصادف
  • وجود تاخیر زمانی و پیوسته نبودن تاریخ صدور بیمه‌نامه فعلی و قبلی
  • گذشتن کم‌تر از ۲۰ روز از شروع بیمه‌ شخص ثالث
  • آسیب دیدن و یا فوت شخصی در تصادف
  • خسارت‌های مالی بیشتر از ۳۰ میلیون تومان (در سال ۱۴۰۲)

این نکته هم یادآور شویم که شما برای خرید و یا تمدید هر بیمه‌ای به اطلاعات اولیه‎‌ وسیله نقلیه خود مثل پلاک، کد ملی و VIN خودرو نیاز خواهید داشت.

چه زمانی نیاز به دریافت خسارت بدون کروکی داریم؟

نکاتی که باید برای گرفتن خسارت بدون کروکی به آن توجه کنید

برای اینکه بدون کروکی بتوانید خسارت بگیرید، باید حداکثر ۵ روز بعد از اینکه حادثه برای شما اتفاق افتاد، به شرکت بیمه مراجعه کرده و فرم‌هایی که برای درخواست دریافت خسارت است را پر کنید. اگر این کارها را به موقع انجام ندهید، شرکت بیمه تعهدی در قبال پرداخت هزینه‌های خسارت نخواهد داشت. این نکته هم بدانید که اگر به‌ هر دلیلی، با اینکه افسری که در محل وقوع حادثه بود این تشخیص را بدهد که به کشیدن کروکی احتیاج نیست ولی بیمه‌گذار از شما برگه کروکی را درخواست کند، باید به همان افسر مراجعه کرده و برگه کروکی و گزارش حادثه را از او دریافت کنید. همچنین برای تشکیل دادن پرونده دریافت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث ایران و دیگر بیمه‌ها، راننده مقصر و زیان‌دیده، هر دو درگیر می‌شوند. پس با این حساب اگر هر کدام از طرفین به ‌هر دلیلی نتواند به بیمه‌گذار خود مراجعه کند، باید حتما برگه کروکی تهیه کند.

میزان سقف دریافت خسارت در تصادفات  بدون کروکی چقدر است؟

سقف خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه در هر سال بستگی به مقدار دیه‌ای دارد که در آن سال تعیین می‌شود. شرکت‌های بیمه معمولا ۲/۵ درصد یا یک چهلم مبلغ دیه در ماه‌های حرام‌ را به‌عنوان سقف دریافت خسارت بدون تصادف در نظر می‌گیرند که در سال ۱۴۰۲ با توجه به دیه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ماه‌های حرام، برای گرفتن خسار‌ت‌های کمتر از ۳۰ میلیون تومان به گرفتن کروکی نیازی نیست.

شما برای استعلام وضعیت بیمه نامه شخص ثالث خود می‌توانید از طریق بیمه مرکزی (سامانه سنهاب) با شماره پلاک یا کد ملی خود اقدام کنید.

سقف دریافت خسارت بدون کروکی چقدر است؟

پرداخت خسارت بدون کروکی در بیمه شخص ثالث

برای اینکه بدون داشتن کروکی بتوانیم پرونده محاسبه بیمه شخص ثالث و دریافت خسارت را تشکیل بدهیم، قبل از همه اینها باید خسارتی که اتفاق افتاده، مالی باشد، به این معنی که برای خسارت‌های بدنی و جانی بدون داشتن کروکی نمی‌توانیم اقدام کنیم.

مراحل دریافت خسارت بدون کروکی در بیمه ثالث

هر دو راننده (مقصر و زیان‌دیده) باید به شعبه پرداخت خسارت بیمه‌گذار خود مراجعه کرده و پس از تکمیل فرم اعلام خسارت توسط مقصر و زیان‌دیده، خودروها توسط کارشناس شرکت‌های بیمه طرف قرارداد برای اینکه میزان خسارت آنها مشخص شود، بازدید می‌شوند. این نکته را نیز در نظر بگیرید که راننده مقصر و زیان‌دیده هر دو باید گواهینامه معتبر داشته باشند.

می‌دانستید که شما با استعلام تخفیف بیمه شخص ثالث از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید از میزان تخفیف خود مطلع شده و با هزینه کمتری بیمه بخرید و تمدید کنید.

مراحل دریافت خسارت بدون کروکی

خسارت بدون کروکی بیمه بدنه ماشین در سال ۱۴۰۲

سقف دریافت خسارت بدون تصادف در سال ۱۴۰۲، ۳۰ میلیون تومان است. شما می‌توانید بدون کروکی خسارت‌های کمتر از مقدار گفته شده را در صورتی که تصادف جزو موارد گفته شده نباشد، از بیمه بدنه خودرو بگیرید. این نکته هم در نظر داشته باشید که فقط یک‌بار می‌توانید در مدت اعتبار بیمه‌نامه بدنه‌ خود امکان استفاده از این شرایط را دارید.

پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون نیاز به کروکی

در بیمه‌ بدنه، چه راننده ماشین بیمه‌شده مقصر باشد و چه نباشد، پرداخت خسارت را‌ تا میزان مشخصی که در بیمه‌نامه ثبت شده باشد، پوشش می‌دهد. گاهی نیز پیش می‌آید که بعد از تصادف به خاطر شلوغی اوضاع، کروکی کشیدن یا گرفتن آن از افسری که در محل حاضر است فراموش شود، اما نمی‌خواهد نگران باشید، چون همچنان می‌توانید هزینه‌های بازسازی خسارت وارد شده به بدنه خودرویتان را از بیمه بدنه‌ خود دریافت کنید، اما شرایطی برای پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی   از طرف شرکت‌های بیمه وجود دارد:

  • هر دو خودرو در زمان حادثه دارای بیمه‌نامه معتبر باشند
  • هر دو راننده گواهینامه مجاز رانندگی با وسیله نقلیه مورد نظر را داشته باشند
  • اختلافی بین دو طرف حادثه وجود نداشته باشد
  • حادثه باعث خسارت جانی به شخصی نشده باشد
پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون نیاز به کروکی

آیتول،‌ بهترین راه برای خرید و تمدید بیمه

آیتول، سامانه خودروی من به کاربران این امکان را می‌دهد تا به کلیه سرویس‌های مرتبط با عوارض خودرو و بیمه دسترسی داشته باشند. شما با استفاده از اپلیکیشن و یا وبسایت آیتول می‌توانید از انواع خدمات از جمله انواع بیمه،‌ استعلام خلافی، معاینه فنی و تعویض پلاک غیر حضوری، عوارض سالیانه و بسیاری از امکانات دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت شده یا با شماره تلفن ۸۹۵۱۸۰۱۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.