بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌نامه‌های اجباری برای همه دارندگان وسایل نقلیه است. این بیمه دو نوع خسارت‌های مالی و جانی را برای سرنشینان خودرو غیر از راننده جبران می‌کند. درواقع شرکت بیمه متعهد می‌شود هنگام بروز حادثه تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث را به افراد زیان‌دیده پرداخت کند. بسیاری از راننده‌ها و صاحب‌های خودرو هنگام خرید بیمه با سوالاتی مانند سقف تعهدات بیمه شخص ثالث چقدر است، روبه‌رو می‌شوند. اگر این سوال برای شما هم مطرح است، خواندن ادامه این مقاله برای یافتن پاسخ به شما کمک می‌کند.

بیمه شخص ثالث چه مواردی را پوشش می‌دهد؟

به‌طورکلی، بیمه شخص ثالث دو نوع خسارت جانی و مالی را برای افراد حادثه‌ دیده غیر از راننده مقصر پوشش می‌دهد. اگر در حین تصادف فردی آسیب ببیند، پرداخت هزینه‌های درمان، بستری یا حتی دیه فرد به‌عهده شرکت بیمه راننده مقصر است. از جمله خسارت‌های جانی که با بیمه ثالث خودرو پرداخت می‌شود، عبارت‌اند از:

  • نقض عضو
  • بستری شدن در بیمارستان
  • دیه شخص فوت‌شده

بیمه مرکزی میزان دیه و خسارت‌های جانی را بر اساس نرخ دیه مرد کامل در ماه‌های حرام مشخص می‌کند. نرخ دیه نیز هر ساله توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود. علاوه‌بر خسارت‌های جانی، زیان‌های مالی شخص حادثه‌دیده نیز توسط بیمه شخص ثالث پرداخت می‌شود. فرد غیرمقصر در تصادف می‌تواند خسارت‌های وارد بر خودرو یا وسیله نقلیه خود را از بیمه راننده مقصر دریافت کند.

با بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی و جانی را پوشش دهید

سقف تعهدات بیمه شخص ثالث برای خسارت‌های جانی

سقف پرداخت خسارت‌های جانی برای افراد حادثه‌دیده کاملا به نرخ دیه سال جاری بستگی دارد. درواقع، سقف تعهدات بیمه ثالث همان مبلغی است که توسط قوه قضائیه یا بیمه مرکزی اعلام می‌شود. در سال ۱۴۰۲ نرخ دیه مرد کامل در ماه‌های حرام یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های غیرحرام معادل ۹۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین تعهدات بیمه شخص ثالث نیز از این مبالغ فراتر نمی‌رود.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام دریافت خسارت باید به آن توجه کنید، این است که اگر تعداد آسیب‌دیدگان در یک حادثه رانندگی از تعداد سرنشینان هر خودرو بیشتر باشد، پرداخت بیمه به‌عهده صندوق تامین خسارات جانی بیمه مرکزی خواهد بود. آیتول سامانه جامع خودروی من، کارهای مرتبط با وسایل نقلیه از جمله استعلام خلافی خودرو با پلاک یا خرید بیمه را برایتان تسهیل کرده است.

سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

در یک تصادف رانندگی ممکن است یک یا چند خودرو آسیب ببینند. در چنین شرایطی بیمه شخص ثالث راننده مقصر موظف است، هزینه تعمیر ماشین‌های آسیب‌دیده را پرداخت کند. البته راننده مقصر می‌تواند با استفاده از بیمه بدنه خسارت‌های وارد شده بر اتومبیل خود را جبران کند. از آنجایی ‌که هزینه تعمیر هر خودرو کاملا به مدل آن بستگی دارد، هزینه بازسازی همه ماشین‌ها در انواع بیمه‌نامه‌ها یکسان نیست. از همین‌رو، همه شرکت‌های بیمه از مفهومی با نام حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث روی بیمه‌نامه‌های خود صحبت می‌کنند.

حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث و نحوه محاسبه آن

همه شرکت‌های بیمه موظف هستند معادل با ۲.۵ درصد دیه در ماه‌های حرام را به‌عنوان حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث پرداخت کنند. برای محاسبه کمترین میزان پوشش مالی بیمه شخص ثالث فقط کافی است ۲.۵ را در نرخ دیه در ماه حرام ضرب کنید؛ به ‌این ‌ترتیب متوجه می‌شوید که شرکت‌های بیمه در سال ۱۴۰۲ باید حداقل ۳۰ میلیون تومان به‌عنوان خسارت مالی به افراد زیان ‌دیده پرداخت کنند. در صورتی ‌که میزان خسارت وارد بر شخص زیان ‌دیده بیشتر از ۳۰ میلیون تومان باشد، فرد مقصر باید باقی‌مانده را از جیب خود پرداخت کند.

حداقل پوشش مالی تعهدات بیمه شخص ثالث چقدر است؟

حداکثر پرداخت خسارت مالی بیمه شخص ثالث چقدر است؟

اگر نگاهی به قیمت خودروها و هزینه قطعات و تعمیر آن‌ها بیندازیم، متوجه خواهیم شد که حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث تاثیر چندانی در کم کردن بار خسارت ندارد؛ بنابراین منطقی است که پوشش‌های مالی بیشتری برای بیمه‌نامه شخص ثالث وسیله نقلیه خود انتخاب کنیم. هنگام خرید بیمه‌نامه می‌توانید با پرداخت حق بیمه بیشتر، از پوشش مالی بالاتری برخوردار شوید. در دورانی که حتی نوبت دهی تعویض پلاک نیز به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود، بهتر است با استفاده از سامانه آیتول انواع شرکت‌های بیمه را بررسی کرده و یک بیمه با پوشش‌های بیشتر را انتخاب کنید.

پوشش خسارت مالی در تصادف با خودروهای لوکس؛ نگرانی همیشگی راننده‌ها

با توجه‌ به اینکه هزینه تعمیر و قطعات خودروهای لوکس سرسام‌آور و نجومی بوده، قوانین جداگانه‌ای برای تصادف با ماشین‌های لوکس و نامتعارف تنظیم شده است. طبق قانون همه خودروهایی که ارزش آن‌ها بیشتر از ۵۰ درصد مبلغ دیه باشد، ماشین لوکس به حساب می‌آیند. در چنین شرایطی برای محاسبه حداقل پوشش مالی بیمه شخص ثالث باید از فرمول زیر برای میزان خسارت پرداختی استفاده کنید:

میزان خسارت وارد شده * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف / ارزش خودروی نامتعارف آسیب‌دیده

البته برای جبران خسارت تصادف با خودروهای لوکس هم سقفی معین شده است؛ اما برای جبران باقی ‌مانده خسارت می‌توانید از بیمه بدنه خودروی متعارف استفاده کنید. در حوادث رانندگی معمولا علاوه‌بر پرداخت خسارت باید خلافی هم بپردازید. اگر متوجه شدید جریمه پلیس به ناحق بوده است، برای اعتراض به خلافی خودرو اقدام کنید تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشید.

با قانون جدید سقف تعهدات بیمه شخص ثالث نگران خسارت ماشین‌های گران نباشید

چه شرکت‌هایی سقف تعهدات بیمه شخص ثالث را رعایت می‌کنند؟

شرکت‌های بیمه سیاست‌های خود را برای ارائه خدمات و پوشش دادن خسارت‌های مالی و جانی دارند. سقف خسارت بیمه در هر سال کاملا مشخص است و شرکت‌های بیمه می‌توانند براساس توانایی مالی خود، مبلغی را بین حداقل و حداکثر تعهدات مالی اعلام ‌شده توسط بیمه مرکزی، به‌عنوان حداکثر پوشش مالی بیمه شخص ثالث تعیین کنند. به‌عنوان مثال، شرکت بیمه ایران سقف تعهدات شخص ثالث در سال ۱۴۰۲ را ۶۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است. ما در آیتول سامانه جامعی را برای دارندگان خودرو به وجود آورده‌ایم که می‌توانید از آن برای مقایسه انواع بیمه‌ها، پرداخت خلافی و حتی آگاهی از قوانین تعویض پلاک استفاده کنید.

بهترین شرکت بیمه برای پوشش دادن بیمه شخص ثالث کدام است؟

آیتول؛ همراه شما در انجام امور مربوط به خودرو

در این مقاله به بررسی سقف تعهدات بیمه شخص ثالث پرداختیم و نحوه محاسبه آن را به شما توضیح دادیم. حداقل و حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث هر ساله توسط بیمه مرکزی و براساس دیه کامل انسان محاسبه و به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود. این شرکت‌ها موظف‌اند مبلغی را بین حداقل و حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث تعیین و به مشتریان خود ارائه دهند. انتخاب شرکت بیمه متناسب با نیازهای خود کار چندان آسانی نیست؛ اما آیتول سامانه جامعی برایتان فراهم کرده است که با مشاهده بهترین شرکت‌های بیمه می‌توانید به‌راحتی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده و یکی را به دلخواه انتخاب کنید. اگر در مسیر خرید بیمه نیاز به راهنمایی دارید، به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید و از تجربه کارشناسان ما در آیتول بهره ببرید.