بیمه‌نامه شخص ثالث بیمه‌ای اجباری برای ماشین است و یکی از انواع بیمه‌های مسئولیت به حساب آمده که راننده را در مقابل صدماتی که به افراد دیگر وارد می‌شود، بیمه می‌کند. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که موقع تعویض پلاک ماشین، باید حتما بیمه شخص ثالث و برگه تاییدیه معاینه فنی را همراه داشته باشید و این امری ضروری است.

اگر هنگام تعویض پلاک، بیمه شخص ثالث نداشته باشید، مشکلاتی مثل توقیف خودرو توسط ماموران راهنمایی و رانندگی برایتان به وجود خواهد آمد، که برای رفع توقیف باید بیمه شخص ثالث خریده و مراحل اداری آن را نیز طی کنید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

تخفیف بیمه شخص ثالث بعد از تعویض پلاک چه می‌شود؟

ایا بعد از تعویض پلاک بیمه باطل میشود؟ اواخر سال ۹۹ بود که قوانین جدیدی در رابطه با بیمه وضع شد که کمک کرد تا بیمه شخص ثالث با دقت بیشتری ثبت شود و در کنار آن حق بیمه افرادی که قصد فروش ماشین خود را دارند از بین نرود. مهم‌ترین قانونی که وضع شد، قانون عدم انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو با تعویض پلاک به خودروی جدید است که طبق آن افرادی که صاحب ماشین بوده و می‌خواهند وسیله نقلیه خود را بفروشند، می‌توانند تخفیفات بیمه را برای خودشان نگه دارند و حتی در صورت تمایل به وابستگان خود مثل پدر، مادر، همسر و فرزندان انتقال بدهند.

قبل از اینکه قانون جدید اعمال شود، موقع فروش، تمامی تخفیفات بیمه شخص ثالث فروشنده به صاحب جدید ماشین انتقال می‌یافت و به ضرر فروشنده خودرو بود، اما صاحب جدید خودرو از تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو با تعویض پلاک بهره می‌برد. اما حالا با اجرایی شدن قانون جدید، شخصی که می‌خواهد خودروی خود را بفروشد، می‌تواند به‌راحتی تخفیفات بیمه خود را نگه داشته و اگر ماشین جدید خرید از آن استفاده کند. پس طبق قانون جدید اگر مالکیت خودرویی به صورت قطعی انتقال یابد، می‌توان قبل از تمام شدن بیمه‌‌نامه و فروش خودرو، تخفیف‌های بیمه‌ای ماشین فروخته شده را فقط به بستگان درجه یک منتقل کرد.

این نکته هم در نظر داشته باشید؛ با توجه به اینکه سابقه پلاک‌ها و تخفیفات بیمه‌های شخص ثالث به ترتیب در بانک‌های اطلاعاتی راهور و بیمه (شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی) برای مدت نامحدود محفوظ است، با انتقال پلاک‌های قدیمی به خودروی دیگر، سوابق رانندگی و بیمه‌ای مثل تخفیفات عدم خسارت مالک قبلی پلاک به هیچ وجه از بین نرفته و افراد می‌توانند با توجه به سوابق بیمه‌ای خود از مزایای تخفیفات بهره‌مند شوند. شما هم‌اکنون در صورت نیاز می‌توانید از بیمه اقساطی خودرو از طریق آیتول اقدام کنید. کافی‌ست به وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول سر بزنید، شماره پلاک خود را وارد کرده و تنها با چند کلیک بیمه خود را خریداری کنید.

تخفیف بیمه شخص ثالث ماشین با تعویض پلاک

شروط لازم برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

تخفیفات بیمه‌‌نامه ‌شخص ثالث فقط به خودروهای مشابه قابل انتقال است. پلاک وسیله نقلیه نیز باید به نام یکی از بستگان یا اشخاص درجه یک باشد.

پس از انجام اقدامات تعویض پلاک خودرو، تخفیفات بیمه‌نامه قبلی به خریدار انتقال نخواهد یافت و براساس قوانین جدید دیگر بیمه‌نامه مربوطه پس از فروش ماشین برای پلاک جدید معتبر نیست.

این نکته هم بدانید که حق بیمه شخص ثالث مالک جدید ماشین با احتساب تخفیفات عدم خسارت انتقالی محاسبه شده. همچنین در زمان انتقال مالکیت یا بعد از آن اگر صاحب قبلی ماشین یا بستگان او در دسترس نباشند، تخفیفات بیمه نزد بیمه و در سوابق بیمه‌گذار و در بیمه مرکزی نگهداری خواهد شد.

دیگر نیازی نیست برای تمدید و خرید بیمه شخص ثالث به دفاتر شرکت‌های بیمه مراجعه کنید. به راحتی و در کم‌ترین زمان می‌توانید دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث را با استفاده از اپلیکیشن‌های مثل آیتول انجام دهید.

انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث با تعویض پلاک

انتقال تخفیفات بیمه پس از تعویض پلاک ماشین

پس از تعویض پلاک ماشین، اگر صاحب پلاک جدید از قبل تخفیفات بیمه شخص ثالث را داشته باشد، برای این ماشین هم ثبت می‌شود، در غیر این صورت تخفیفات بیمه از صفر محاسبه شده و خریدار باید برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث جدید اقدام کند. گاهی هم پیش می‌آید که افراد تا پایان اتمام بیمه‌نامه، نام مالک و شماره پلاک ماشین را تغییر نمی‌دهند و این کار سبب بروز مشکلاتی خواهد شد، چون بیمه موظف است تا در صورت وقوع تصادف، بیمه را بر اساس اطلاعات پلاک محاسبه کند و اگر پلاک شما به‌نام شما نباشد، خسارتی هم پرداخت نخواهد شد. شما می‌توانید قبل از فروش و تعویض پلاک ماشین خود از طریق سنهاب بیمه مرکزی که سامانه‌ای جامع و کامل است جهت انجام استعلام‌های بیمه‌نامه‌ای اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث

  • کپی سند خودرو و بیمه‌نامه ثالث خودروی قدیمی
  • اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیمی
  • اصل و کپی سند خودروی جدید
  • بیمه‌نامه خودروی جدید

همچنین باید درخواست بیمه‌گذار و مدارک شناسایی را به شرکت بیمه ارائه دهید. در صورت خرید ماشین جدید و انتقال بیمه شخص ثالث به آن باید مدارکی مثل سند خودروی جدید، الحاقیه فسخ ‌بیمه‌نامه قبلی، درخواست ‌بیمه‌گذار و مدارک شناسایی و همچنین کپی ‌بیمه‌نامه قبلی را به شرکت بیمه تحویل دهید. برای اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث و مقایسه شرکت‌های مختلف با هم برای خرید بیمه‌ای مناسب می‌توانید همین حالا از طریق آیتول اقدام کنید.

خرید و تمدید انواع بیمه‌ها با آیتول

در این مقاله با پاسخ به سوال اینکه آیا تخفیف بیمه با تعویض پلاک از بین می‌رود، شما را به صورت کامل با نحوه تخفیف بیمه شخص ثالث و انتقال آن موقع تعویض پلاک آشنا کردیم. با استفاده از خدمات آیتول دیگر نگران انجام امور خودروی خود نباشید. همچنین شما می‌توانید استعلام پلاک خودرو، قیمت انواع بیمه‌ها مثل قیمت بیمه بدنه، بیمه ثالث و بیمه موتور را از طریق سامانه آیتول ببینید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید از سایت آیتول دیدن فرمایید.