رانندگی بدون داشتن گواهینامه، جرم کیفری محسوب می‌شود و راننده ممکن است مشمول ۲ الی ۶ ماه حبس شود. بنابراین اگر گواهینامه شما هنوز صادر نشده، بهتر است پیش از نشستن پشت فرمان، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مطلب از وبلاگ آیتول با ۴ روش نحوه استعلام گواهینامه رانندگی آشنا خواهیم شد. اگر صبر شما هم برای صدور گواهینامه‌تان لبریز شده است، تا انتهای این مطلب با ما باشید تا ۴ روش کاربردی برای استعلام و پیگیری وضعیت گواهینامه را یاد بگیرید.

پیش از معرفی روش‌های دیگر در ابتدا لازم به یادآوری است که در سامانه آیتول می‌توانید بدون مراجعه به جایی یا صرف زمان زیادی استعلام گواهینامه رانندگی را انجام دهید.

۱. استعلام گواهینامه رانندگی پلیس+۱۰؛ مراجعه حضوری به دفاتر پلیس

تا چند سال پیش، موفقیت در آزمون رانندگی، فقط قدم اول بود. پس از آن پروسه سخت و طاقت‌فرسای مراجعه حضوری به شعبه‌های پلیس +۱۰ برای پیگیری صدور گواهینامه، تازه آغاز می‌شد. با این حال چند سالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی با همکاری پلیس +۱۰ روش‌های مختلفی برای استعلام اینترنتی، پیامکی و حتی تلفنی گواهینامه در نظر گرفته است.
در حال حاضر اولین گزینه، مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ است. اگر طرفدار روش‌های سنتی هستید، به یکی از شعب پلیس +۱۰ شهر خودتان مراجعه کنید و با ارائه مدارک هویتی و شماره ملی، از آخرین وضعیت صدور کارت گواهینامه خود مطلع شوید. اگرچه همچنان پیگیری این مدرک وابسته به سامانه‌های اختصاصی پلیس است، می‌توانید مانند گرفتن رایگان خلافی خودرو با پلاک از سامانه آیتول اقدام کنید.

استعلام گواهینامه رانندگی پلیس+10

۲. استعلام گواهینامه از ناجا؛ استعلام با کد ملی

نسل جدید فعالیت‌های اداری، با اینترنت گره خورده‌اند. این روزها تفاوتی ندارد به فکر خرید و تمدید بیمه شخص ثالث هستید یا فقط مایلید نسبت به استعلام گواهینامه خود اقدام کنید؛ اینترنت راه حل شما است!
در حال حاضر برای استعلام اینترنتی گواهینامه، کافی است وارد وبسایت Najatracking.post.ir شوید. پس از آن قدم‌های زیر را دنبال کنید تا از آخرین وضعیت گواهینامه خود مطلع شوید.

  •  وارد وبسایت مرسولات سازمانی به آدرس Najatracking.post.ir شوید.
  • از میان سندهای موجود، گزینه گواهینامه را انتخاب کنید.
  • کد ملی و عدد امنیتی را وارد کنید.

این روش بهترین گزینه برای افرادی است که به‌دنبال راهی برای استعلام با استفاده از کد ملی می‌گردند. با این حال، اگر کد ملی دارید اما دسترسی شما به اینترنت غیرفعال است، در یادگیری روش بعدی با ما همراه باشید.

نحوه استعلام گواهینامه رانندگی با استفاده از کد ملی از سایت ناجا

۳. استعلام تلفنی؛ یک شیوه سریع

یک روش غیرحضوری و سریع وجود دارد که بدون نیاز به اینترنت، شما را از آخرین وضعیت گواهینامه خودرو مطلع می‌کند. همه ما می‌دانیم که برای کارهای ضروری مرتبط با خودرو مانند خرید یا تمدید بیمه بدنه به گواهینامه نیاز خواهید داشت؛ بنابراین اگر مدت زمان انتظار شما برای صدور گواهینامه رانندگیتان بیش از یک ماه شده است، همین حالا تلفن را بردارید و یکی از شماره‌های ۸۱۲۵۳۵۶۱ یا ۸۱۲۵۳۵۷۳ را شماره‌گیری کنید.
در روش استعلام تلفنی گواهینامه خودرو، فقط با اعلام کد ملی می‌توانید از خدمات استعلام و پیگیری بهره‌مند شوید.

۴. پیگیری از طریق پیامک، روشی ساده اما هزینه‌بر

روش پیامکی، در‌واقع شیوه‌ای برای استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +۱۰ است. برای این کار کافی است عدد ۱ را به سامانه پیامکی ۱۱۰۰ ارسال کنید. پس از ارسال پیامک، پروسه استعلام گواهینامه خودرو آغاز شده و به اطلاع شما می‌رسد.

متاسفانه برخلاف استعلام بیمه خودرو در سامانه آیتول، این روش برای شما عاری از هزینه نیست. هزینه استفاده از این سامانه به ازای هر پیامک ۵,۲۰۰ تومان است که از حساب کاربری اپراتور شما کسر می‌شود. همچنین این سامانه فعلا فقط اپراتورهای مخابراتی ایرانسل و همراه اول را پوشش می‌دهد.

استعلام گواهینامه مفقودی

تا این بخش از مقاله درباره نحوه استعلام و پیگیری گواهینامه‌های جدیدالصدور صحبت کردیم. اما تصور کنید زمانی پیش می‌آید که باید نسبت به استعلام و پیگیری گواهینامه المثنی خود اقدام کنید. در چنین شرایطی، قدم‌های زیر را دنبال کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن، گواهینامه المثنی را دریافت کنید.

  1. وارد سایت postyafteh.post.ir شوید و در میان مدارک یافته‌شده، گواهینامه خود را جستجو کنید.
  2. اگر مدرک شما در میان یافته‌شده‌ها نبود، به یکی از شعبات پلیس +۱۰ مراجعه کنید.
  3. نسبت به اعلام مفقودی مدرک اقدام کنید.
  4. برای دریافت گواهینامه المثنی درخواست دهید.
  5. پس از گذشت حداقل ۱ ماه، از میان یکی از ۴ روش بالا برای پیگیری مدرک اقدام کنید.

متاسفانه پیگیری گواهینامه رانندگی جزو آن دسته از خدماتی است که باید خودتان به دنبال تک تک مراحلش بروید. با این حال با افتخار اعلام می‌کنیم که این روند همیشگی نیست! شما می‌توانید برای بیشتر خدمات خودرو مانند ترخیص خودرو، استعلام بیمه و حتی خرید و تمدید بیمه‌نامه‌های مختلف، از سرویس‌های غیر حضوری آیتول استفاده کنید.
استعلام گواهینامه مفقودی با کد ملی

در این مطلب از وبلاگ آیتول، درباره نحوه استعلام گواهینامه رانندگی صحبت کردیم. در یک نگاه کلی برای اطلاع از آخرین وضعیت گواهینامه خود می‌توانید یکی از روش‌های پیامکی، تلفنی، اینترنتی یا حضوری را انتخاب کنید. برخلاف دیگر خدمات خودرو، برای استعلام این مدرک، تنها چیزی که نیاز دارید کد ملی یا کارت ملی است؛ بنابراین پروسه آسان‌تری را طی خواهید کرد.
معمولا مدت زمان مورد انتظار برای صدور گواهینامه رانندگی بین ۳۰ الی ۴۰ روز از زمان امتحان رانندگی است؛ بنابراین مراحلی که در این مقاله معرفی شده است را پس از این بازه انجام دهید. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ نظراتتان را درباره این مقاله با ما در میان بگذارید و اگر سوالی دارید با بخش پشتیبانی ما در تماس باشید.