سالهاست که استفاده از وسایل نقلیه همه‌گیر شده و رفت‌وآمد را بسیار آسان‌تر کرده، اما همیشه اختراع وسایل نقلیه جدید در کنار نکات مثبت، نکات منفی هم به همراه دارد. یکی از این موارد، سوءاستفاده سارقین در اعمال مجرمانه است. از آن‌جایی که اصلی‌ترین مشخصه شناسایی یک خودرو، شماره پلاک آن بوده، در دهه‌های اخیر بازار سرقت پلاک خودرو بسیار داغ شده است و سارقین با استفاده از پلاک سرقت شده، شناسایی خود توسط پلیس را دشوار کرده و متاسفانه انگشت اتهام را متوجه مالک پلاک می‌کنند. به همین دلیل، اعلام سرقت پلاک خودرو بسیار مهم بوده و ضرورت دارد.

اگر روزی برای شما هم پیش بیاید که پلاک خودرویتان گم شود و یا به سرقت برود، باید اقداماتی انجام دهید. برای اینکه بدانید در صورت سرقت پلاک خودرو باید چه کار کنید، در ادامه این مقاله با آیتول همراه باشید، تا مراحل پیگیری پلاک مفقودی یا سرقت شده را باهم مرور کنیم.

سرقت پلاک خودرو

اولین اقدام برای اعلام سرقت پلاک خودرو یا مفقود شدن آن

اولین مورد در پیگیری سرقت پلاک خودرو یا گم شدن آن، تماس با پلیس ۱۱۰ و اعلام به مراجع انتظامی بوده. در مرحله بعدی اگر یک پلاک شما و یا هر دوی آنها به سرقت رفته و یا گم شود و همچنین با توجه به محل زندگیتان، باید مراحل متفاوتی را طی کنید. شما باید مدارک ماشین به همراه مدارک شناسایی را به کلانتری منطقه ببرید.

اگر در مرکز استان ساکن هستید، برای اعلام پلاک سرقت شده ابتدا باید به مراکز تعویض پلاک استان محل زندگی خود مراجعه کرده و سپس به اداره پلیس بروید و با اظهارات شفاهی و همچنین ثبت یک تعهدنامه کتبی، سرقت یا مفقودی پلاک خودرو را اعلام کنید.

اگر هر سوالی در رابطه با مفقودی و سرقت پلاک خودرو دارید می‌توانید از کارشناسان ما در بخش مشاوره حقوقی آیتول بپرسید. همچنین می‌توانید پاسخ سوالات دیگر خود را در حوزه خودرو و بیمه مثل تفاوت بیمه بدنه و ثالث، قیمت بیمه‌ها و چه در زمینه خدمات خودرو در محل، تعمیرگاه، رزرو نوبت معاینه فنی و… در وبسایت و یا وبلاگ آیتول جستجو کنید.

مراحل بعد از ثبت پلاک مفقودی و یا سرقت شده

در صورتی که تمام مراحل صحت گزارش شما ثابت شود، پس از استعلام، مسئول آن بخش، پلاک سرقتی یا گم شده را ثبت کرده و وارد لیست به اصطلاح سیاه می‌کند. همچنین به پلیس‌های راهور هم داده می‌شود تا همگی با در دست داشتن مشخصات پلاک به جستجو کمک کنند.

پس از ثبت پلاک موردنظر در سیستم پلیس راهنمایی و رانندگی، از این پس مالک اصلی پلاک می‌تواند از هر نوع سوءاستفاده احتمالی شانه خالی ‌کند و نگران این نباشد که جرم صورت گرفته برای او ثبت شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که اگر فقط یکی از پلاک‎های خودروی شما به سرقت رفته و یا مفقود شده باشد، باید پلاک دیگر را هم تحویل دهید.

می‌دانستید که برای تعویض پلاک به صورت غیرحضوری می‌توانید به وبسایت آیتول مراجعه کنید. همچنین از خدمات دیگری مثل خرید بیمه بدنه و انواع بیمه‌های دیگر مثل شخص ثالث و بیمه موتور بهره‌مند شوید.

یکی از بهترین بیمه‌های شخص ثالث که از کاربردی‌ترین بیمه‌ها در ایران بوده و شما می‌توانید خیلی سریع نسبت به خرید و تمدید آن در سامانه آیتول اقدام کنید، بیمه شخص ثالث ملت است.

تعویض پلاک خودروی سرقت شده یا مفقودی

اعلام پلاک مفقودی خودرو در شهرستان‌ها

در برخی شهرستان‎ها، دفاتر تعویض پلاک کمی متفاوت است. دفاتر تعویض پلاک غرفه ندارد و  مالک باید جهت اعلام مفقودی پلک خودرو به اداره آگاهی شهرستان خود مراجعه کرده و اگر فقط یکی از پلاک‌ها گم شده باشد، می‌تواند این مرحله را در یکی از کلانتری‌ها انجام داده و ضرورتی به مراجعه به پلیس آگاهی نیست.

آیا گزارش دادن سرقت یا مفقودی پلاک ماشین الزامی است؟

اعلام گزارش سرقت پلاک ماشین الزامی است و شما بدون لحظه‌ای درنگ باید به پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و به سرعت پرونده‌ای تشکیل دهید. زیرا در صورتی که سارقین هر نوع سوءاستفاده‌ای را انجام دهند، به‌نام شما ثبت خواهد شد و هر اتفاقی که بیفتد، شما به عنوان مالک مسئول هستید.

همچنین طبق قانون، در صورت سرقت وسیله نقلیه و یا پلاک، اگر مالک بلافاصله این موضوع را به نزدیکترین کلانتری اطلاع نداده و مراحل قانونی را طی نکند، متخلف محسوب شده و باید بین ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان جریمه پرداخت کند.

این نکته هم در نظر داشته باشید که هیچگاه از قصد پلاک ماشین را جدا نکنید، زیرا علاوه بر جریمه، حکم‌های سنگینی را در پی دارد و حتی ممکن است دادگاهی شوید.

همین حالا می‌توانید جریمه‌ها و خلافی خودروی خود را از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول استعلام گرفته و پرداخت کنید. همچنین در آیتول می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث و انواع بیمه‌های دیگر را مشاهده کرده و با مقایسه قیمت‌ها، بهترین انتخاب را برای خرید داشته باشید.

مراحل گرفتن پلاک جدید خودرو

بعد از اعلام مفقودی، باید پلاک جدید دریافت کنید، زیرا پلاک قبلی دیگر غیرقابل استفاده است، چون وارد لیست سیاه شده و حتی اگر مالک هم درنهایت آن را پیدا کند باید جهت امحا آن را به آگاهی تحویل دهد.

مراحل دریافت پلاک جدید مثل همان مراحل دریافت پلاک برای یک خودروی جدید است. شخصی که پلاک به نام اوست، باید با همراه داشتن اصل کارت ملی و شناسنامه، کارت شناسایی خودرو و برگ سبز و همچنین معاینه فنی خودرو و سندهای مربوط به احراز محل سکونت به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند.

پس از آن خودرو به وسیله کارشناسان فنی پلیس بازدید شده و در صورت تایید اصالت آن که شامل رنگ بدنه، شاسی، هم‌خوانی شماره‌های موتور و… است، شماره پلاک جدید ماشین بر روی آن نصب می‌شود. کارت خودرو هم طبق پلاک جدید، مجددا صادر شده و برای مالک ارسال می‌شود.

مراحل دریافت پلاک جدید خودرو

هزینه پلاک مفقودی خودرو

در سال ۱۴۰۰، خودروها برای تعویض پلاک به دو دسته کمتر و بالای ۲۰۰ میلیون تومان تقسیم شدند و برای هر کدام از این دو دسته، هزینه‌های جداگانه‌ای در نظر گرفته شده است. خودروهایی که قیمت ‌آنها کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان است، برای تعویض پلاک باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنند، ولی خودرو‌های بالاتر از ۲۰۰ میلیون تومان باید مبلغ ۳۰۰ هزار تومان هزینه بدهند.

وکیل می‌تواند به جای مالک خودرو اقدام به گرفتن پلاک جدید کند؟

شما می‌توانید از طریق وکیل قانونی به جای خود برای گرفتن پلاک مفقودی ماشین اقدام کنید، اما توجه داشته باشید که وکیل شما باید دارای وکالت‌نامه قانونی از طرف شما باشد، در غیر این صورت حضور شما در تمامی مراحل الزامی است.

پس در صورت نداشتن فرصت کافی برای طی کردن مراحل پلاک گم شده، به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و وکالتی برای این کار به شخصی بدهید تا به جای شما با خودرویتان به مراکز تعویض پلاک مراجعه کند. شما می‌توانید برای انجام این کار با خیال راحت خودروی خود را به کارپرداز آیتول بسپارید. سفیر کارپرداز به جای شما فرایند تعویض پلاک را انجام می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم به سوالات شما در خصوص گم شدن و یا سرقت پلاک ماشین و همچنین مراحلی که باید طی کنید، پاسخ دهیم. این را بدانید که در صورت سرقت شدن پلاک یا مفقودی آن، وقت خود را تلف نکنید و هر چه زودتر با اعلام سریع و به‌موقع به پلیس، خیال خود را از سوءاستفاده‌های احتمالی راحت کنید.