از سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیت‎های ارزی که وجود داشت، واردات خودرو از سوی شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا ممنوع شد و تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ همچنان ادامه داشت. اما با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو این ممنوعیت پایان پذیرفت. در خرداد ماه ۱۴۰۱ بود که قانون ساماندهی صنعت خودرو به وسیله رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ شد و رئیس جمهور این پیام را به وزیر صمت رساند.

در ماده ۴ این قانون آمده که “واردات خودرو برابر آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه می‌شود با رعایت شرایطی که پیشنهاد شده و به تصویب هیات وزیران می‌رسد، مجاز است”. در  تبصره ۲ این ماده قانونی نیز آمده است که حکم این ماده برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار دارد؛ پس با توجه به صحبتی که شد، از لحاظ قانونی تا خرداد ماه سال ۱۴۰۶، امکان و اجازه واردات وجود خواهد داشت.

روند تصویب آیین نامه واردات خودرو

پس از گذشت چندین هفته‌ای که از ابلاغ این قانون گذشت، از تعیین آیین‌نامه واردات خودرو خبری نشد. در حالی که شنیده‌ها حکایت از این داشت که مانع ارزی در برابر به سرانجام رسیدن این آیین‌نامه وجود دارد.

وزارت صمت آیین‌نامه واردات خودرو را نیز قبل‌تر به هیات دولت ارسال کرده و منتظر تصویب آن بوده است. در این میان وزیر صمت در نشست خبری که در ۴ تیرماه ۱۴۰۱ در جمع اصحاب رسانه برگزار گردید، با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو نداشتیم و از این بخش تقاضای زیادی داریم، بیان داشت که: کارکرد اولی که از ناحیه واردات خودرو داریم، پر کردن شکاف عرضه و تقاضاست. در سال گذشته کمتر از یک میلیون خودرو تولید شد، در حالی که برآورد ما تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تقاضا در بازار خودرو است.

گمانه زنی‌های زیادی نیز پیرامون جزئیات آیین‌نامه واردات خودرو مثل سقف دلاری خودروهای مدنظر تا شرکت‌های وارد کننده وجود داشت. با همه این‌ها آیین‌نامه واردات خودرو نهایتا در تاریخ ۲۶ مرداد توسط هیئت وزیران تصویب شده و در تاریخ ۳ شهریور از سمت محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برای خرید و فروش خودروهای وارداتی باید مبلغی را نیز به عنوان مالیات پرداخت کنید که سامانه‌ای برای دریافت آن وجود دارد و با هدف پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو، پیش از مراجعه برای ثبت‌ نام تعویض پلاک ایجاد گردیده است.

در آیین نامه واردات خودرو، اولویت با چه خودروهایی است؟

متن ابلاغیه آیین‌نامه واردات خودرو

متن ابلاغیه‌ای که محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در نظر گرفته، به شرح زیر است:
هیئت وزیران در جلسه ۲۶ مردادماه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند:

۱. واردات خودرو با قیمت زیر ۲۰ هزار یورو مجاز بوده، اما اولویت واردات با خودرو‌های زیر ۱۰ هزار یورو است. در این میان به این نکته نیز توجه داشته باشید که خرید بیمه بدنه خودرو برای این نوع خودروها نیز به علت هزینه‌های بالا ضروری‌تر است.

تبصره ۱ – تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

تبصره ۲ – ارزش گمرکی بر اساس ماده ۱۴ قانون امور گمرکی محاسبه می‌شود.

۲. خودرو‌های وارداتی صرفا در بورس کالا عرضه می‌شوند. کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و عضویت وزارت امور اقتصاد و دارایی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور، موظف بوده تا نرخ سود بازرگانی خودرو‌های وارداتی برحسب ارزش را طوری تأمین کند که مابه‌التفاوت قیمت پایه با قیمت پایانی در بورس کالا، معادل سودی عادلانه باشد. کارگروه ذکر شده مجاز به تعیین علی‌الحساب سود بازرگانی در زمان ترخیص و نیز تعیین سود بازرگانی قطعی در زمان فروش است.

۳. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف بوده تا با هدف توسعه تولید خودرو‌هایی اقتصادی (حداکثر ۱۰ هزار یورو) ضمن پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، اقداماتی را برای هدایت قسمتی از واردات به سمت تولید و همچنین افزایش ساخت داخل در نظر بگیرد. برنامه ساخت داخل وارد کنندگان موضوع این بند، باید به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد.

۴. واردات خودرو‌های سواری به‌صورت سرمایه‌گذاری خارجی (با تأیید از سمت سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) برای استفاده در شبکه حمل‌ونقل عمومی مجاز بوده و دستورالعمل این بند نیز به‎وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت کشور تدوین و ابلاغ خواهد شد.

۵. واردات خودرو برای شماره‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-صنعتی منحصر به خودرو‌های دو نیرویی (هیبریدی) یا تمام برقی است. سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ نیز بر عهده وارد کنندگان است. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بعد از واردات خودرو، زمانی‌که وسیله نقلیه به دست مشتری رسید، یکی از مهمترین کارها خرید بیمه شخص ثالث است که برای آسان‎تر شدن این روند می‌توانید از خرید بیمه اینترنتی استفاده کنید.

سقف قیمت واردات خودروهای خارجی

۶. سقف منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو‌هایی که در موضوع این تصویب‌نامه هستند، به غیر از سرمایه‌گذاری خارجی، حداکثر معادل یک میلیارد یورو است.

۷. منابع ارزی مورد نیاز برای این تصویب‌نامه از محل ارز حاصل از صادرات، رمزدارایی، سرمایه‌گذاری خارجی (با تایید از سمت سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و همچنین سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود.

۸. وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (در رابطه با مباحث مرتبط با همان بانک) دستورالعمل‌های اجرایی این تصویب‌نامه مثل چگونگی تأمین و تخصیص ارز، خدمات پس از فروش، مشخصات فنی، انتقال فناوری و تعیین صلاحیت‌های فنی و حرفه‌ای وارد کنندگان را تدوین و همچنین ابلاغ می‌کند.

۹. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است تا گزارش اجرای این تصویب‌نامه را در مقاطع زمانی ۳ماهه، به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه بدهد.

بر اساس این گزارش؛ همانطور که قبل‌تر هم گفته شد؛ با توجه به آنچه که در تبصره ۲ ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو آمده، واردات خودرو برای پنج سال از تاریخ ابلاغ اعتبار خواهد داشت؛ پس بر اساس آن، از لحاظ قانونی تا خردادماه سال ۱۴۰۶، واردات امکان‌پذیر است.

فعالان بازار نیز پیش‌بینی می‌کنند که با واردات خودروهای کمتر از ۱۰ هزار یورو، روند تعدیل قیمت‌ها در بازار شدت بگیرد و به‎تدریج عرضه و تقاضا، به تعادل برسد. بر همین اساس انتظار می‌رود که با همکاری خودروسازان داخلی، تولید و عرضه محصولاتشان سرعت بیشتری بگیرد تا به‌خوبی پاسخ نیاز متقاضیان خودرو داده شود. در این میان سامانه مالیات خودرو نیز با هدف پرداخت مالیات خودرو قبل از فرایند تعویض پلاک برای شهروندان ایجاد شده است تا بعد از خرید و فروش خودرو بتوانند این روند را سریع‌تر انجام دهند.

قیمت خودروهای وارداتی چقدر است؟

استعلام و پرداخت سریع مالیات خرید و فروش خودرو در سامانه آیتول

مالیات نقل و انتقال خودرو از انواع مالیاتی است که از گذشته وجود داشته و در حال حاضر شکل تازه‌ای به خود گرفته است. در سال‌های گذشته خریدار و فروشنده ابتدا تعویض پلاک را انجام داده و سپس در هنگام مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال سند، این مالیات را پرداخت می‌کردند، اما طبق قانون جدید ابتدا باید هزینه مالیات بر نقل و انتقال خودرو پرداخت گردد تا امکان تعویض پلاک فراهم شود.

اگر شما هم قصد فروش خودروی خود را دارید تنها با وارد کردن شماره پلاک، شماره همراه و کد ملی خود می‌توانید پیش از فرایند تعویض پلاک، مالیات نقل و انتقال خودروی خود را از طریق آیتول استعلام گرفته و پرداخت کنید.