یکی از قوانین جدید و تغییراتی که در بیمه شخص ثالث خودرو اتفاق افتاده، تقسیم خودرو به دو نوع متعارف و نامتعارف است. خودروی متعارف به خودرویی می‌گویند که ارزش آن در زمان حادثه برابر و یا کمتر از ۵۰درصد دیه ماه حرام یک مرد مسلمان در همان سال و یا کمتر از ۵۰درصد از سقف تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث است و خودروی نامتعارف یا همان لوکس، خودرویی است که ارزش آن در زمان حادثه بیشتر از ۵۰درصد دیه ماه حرام یک مرد مسلمان یا ۵۰درصد سقف تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث در آن سال باشد. دیه سال ۱۴۰۲ برای یک فرد مسلمان در ماه حرام ۹۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید. همچنین شما می‌توانید برای خواندن مقالات بیشتر در رابطه با موضوعات دیگر مثل خلافی خودرو به بخش اخبار و مقالات وبسایت ما سر بزنید.

محاسبه خسارت تصادف با خودروی لوکس

بر اساس قانون، اگر خودروی متعارفی با خودروی لوکس تصادف کند، راننده مقصر باید حداکثر برابر با سقف تعهدات بدنی بیمه‌نامه شخص ثالث که در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ میلیون تومان است، خسارت پرداخت کند. فلسفه‌ای که این قانون دارد این است که  قیمت یک خودرو هرچه‌قدر هم زیاد باشد، ارزش آن از جان یک انسان بیشتر نیست، پس نباید از نصف دیه کامل یک مرد در ماه‌های حرام بیشتر باشد.

پس در این شرایط اگر خودروی حادثه دیده بیمه بدنه داشته باشد، می‌تواند از پوشش بیمه بدنه خود استفاده کند، در غیر این صورت مالک ماشین لوکس باید باقیمانده خسارت را خودش پرداخت کند.

پس با این حساب، خرید بیمه بدنه خودروهای لوکس ضرورت پیدا می‌کند. همچنین با توجه به اینکه ارزش ماشین در محاسبه بیمه بدنه یکی از موارد خیلی مهم است، بنابراین مالکان خودروهای لوکس بهتر است با توجه به افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت ماشین‌‌های لوکس نسبت به خرید الحاقیه افزایش سرمایه در بیمه بدنه نیز اقدام کنند.

محاسبه خسارت تصادف در خودروهای لوکس

جبران خسارت در تصادف با ماشین‌های لوکس

یکی از دغدغه‌های رانندگان برای تصادف با خودروهای گران قیمت هزینه‌های زیاد بود که به موجب قانونی که در سال ۱۳۹۵ تعیین شد، پایان یافت، چون با توجه به این قانون، خودروهای لوکس تا سقف معینی تحت پوشش بیمه هستند. این نگرانی همیشه از گذشته وجود داشت، زیرا حتی خسارت‌های جزئی به این خودروها فرد را مجبور به پرداخت خسارت‌های چند ده میلیونی به صاحبان آن می‌کرد، مبالغی که تعهدات بیمه‌گر هم پاسخگوی آن نبوده و نیست. برای همین در قانون جدید برای حل این مشکل راهکارهایی در نظر گرفته شد که می‌توان به تبصره‌های ۳ و ۴ ماده هشت این قانون اشاره کرد.

در تبصره ۳ ماده هشت در رابطه با قانون خودروهای نامتعارف آمده است: «خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی فقط تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.»

و در تبصره چهار، خودروی متعارف را چنین تعریف کرده است: «خودرویی که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد سقف تعهدات بدنی باشد و در ابتدای هر سال مشخص می‌شود.»

قوه قضاییه هر ساله سقف تعهدات بدنی را اعلام می‌کند. در سال ۱۴۰۲ دیه کامل در ماه حرام را ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه غیرحرام را یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته است. امسال همه خودرو‌های بالای ۶۰۰ میلیون تومان ماشین نامتعارف هستند و نحوه محاسبه میزان خسارت پرداختی به خودرو‌های لوکس هم به این صورت تعیین می‌شود:
مبلغ خسارت وارد شده * قیمت روز گران‌ترین خودروی متعارف / ارزش خودروی نامتعارف آسیب‌دیده
اگر میزان این خسارت بیشتر از میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث بیمه ‌شده شود، بقیه خسارت را می‌توان با بیمه بدنه خودروی متعارف جبران کرد.

شاید اگر از نگاهی کلی به موضوع نگاه کنیم، شخص باید در برابر همه خسارتی که به یک خودروی لوکس وارد کرده، پاسخگو باشد و زیان وارده را جبران کند، اما با تعیین قانون جدید فرد فقط تا سقف تعیین شده موظف به جبران خسارت بوده.

خرید بیمه بدنه برای خودروهای لوکس

چرا خرید بیمه بدنه برای خودروهای لوکس اهمیت دارد؟

اگر در تصادفی شما مقصر حادثه باشید نمی‌توانید با خرید بیمه شخص ثالث خیالتان راحت باشد و باید از بیمه بدنه برای جبران خسارت وارد شده به خودروی لوکس خود استفاده کنید. همچنین اگر اتومبیل شما سرقت شده یا دچار آتش سوزی شود و یا دچار سقوط و واژگونی گردد، باز هم به پوشش‌های بیمه بدنه مربوط است.

زمانی که اتومبیل لوکس شما پارک شده و سانحه تصادفی برای آن اتفاق بیفتد، شما نمی‌دانید مقصر این حادثه چه کسی می‌تواند باشد و بنابراین نمی‌توانید از بیمه شخص ثالث خود استفاده کنید و خسارت شما با داشتن بیمه بدنه قابل جبران است. اگر اتومبیل شما گرفتار بلایای طبیعی مانند سیل هم بشود، باز هم با داشتن بیمه بدنه می‌توانید خسارت وارده را جبران کنید. پس با این حساب تهیه بیمه بدنه خودروهای لوکس امری ضروری است.

شما با مراجعه به وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید برای استعلام بیمه شخص ثالث و همچنین خرید و تمدید آن اقدام کنید.

استعلام و خرید بیمه بدنه آیتول

سقف تعهدات بیمه بدنه در پرداخت خسارت چقدر است؟

در بیمه بدنه معیار پرداخت خسارت، ارزش خودروی بیمه شده است و شرکت بیمه هر خسارتی را که اتفاق بیفتد، بر حسب ارزشی که برای خودروی بیمه شده درنظر گرفته و در بیمه‌نامه قید شده محاسبه و پرداخت می‌کند. اگر ارزش ماشین شما در روز حادثه نسبت به ارزش ماشین بیمه شده تغییری کند و گران‌تر شده باشد، جبران خسارت بر اساس ارزش ثبت شده در بیمه‌نامه صورت می‌گیرد و به همان میزانی که در بیمه‌نامه تعیین شده پرداخت خواهد شد. پس اگر می‌خواهید در پرداخت خسارت بیمه بدنه به دردسر نیفتد، با انجام الحاقیه افزایش سرمایه بیمه بدنه خیال خودتان را از از این بابت راحت کنید. همچنین می‌توانید برای کاهش هزینه‌هایتان از بیمه اقساطی نیز استفاده کنید.

 

سقف تعهدات بیمه بدنه در خودروهای لوکس

خرید بهترین بیمه بدنه در آیتول

در این مقاله در مورد ماشین های لوکس و خرید بیمه برای این نوع خودروها گفتیم و شما را با هزینه و شرایط آن آشنا کردیم. با استفاده از خدمات آیتول دیگر نگران انجام امور خودرویی خود نباشید. شما می‌توانید قیمت انواع بیمه‌ها را از طریق وبسایت و یا اپلیکیشن آیتول ببینید و با مقایسه آنها با هم بهترین خرید را انجام دهید.