طبق بند (ج) ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، هر راننده‌ای که بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی کند، به مرکز قضائی معرفی شده و وسیله نقلیه او توقیف می‌شود. آیا به‌تازگی با گواهینامه خود به مشکل برخورده‌اید یا آن را گم کرده‌اید؟ بهتر است پیش از آنکه مشمول مجازات رانندگی بدون گواهینامه شوید، مراحل اخذ گواهینامه المثنی را با آیتول بیاموزید.

از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا مسیر اخذ گواهینامه المثنی را از نقطه صفر تا لحظه دریافت مدرک، برایتان بازگو کنیم.

چه زمانی درخواست گواهینامه المثنی بدهیم؟

برخلاف آنچه اکثر افراد تصور می‌کنند، گواهینامه المثنی فقط در صورت مفقودی مدرک صادر نمی‌شود. بهتر است همین حالا سری به کارت گواهینامه خود بزنید و اگر با هر یک از موارد زیر مواجه شدید، سریعا برای دریافت گواهینامه المثنی اقدام کنید.

  • مخدوش‌شدن اطلاعات، مندرجات یا مهر روی کارت گواهینامه
  • تغییر مشخصات شناسنامه‌ای راننده
  • تغییر وضعیت جسمانی و سلامت راننده
  • اتمام اعتبار گواهینامه

متاسفانه برخلاف امور مربوط به خریداری یا تمدید بیمه شخص ثالث، درخواست گواهینامه المثنی غیرحضوری ممکن نیست و شما باید صفر تا صد مراحل اخذ گواهینامه المثنی را به‌صورت حضوری انجام دهید. در ادامه با ما همراه باشید، تا با یکی از مهمترین اقدامات لازم برای اخذ گواهینامه المثنی، یعنی مفقود شدن مدرک، آشنا شوید.

المثنی گواهینامه

مهم‌ترین اقدامات لازم پس از گم شدن گواهینامه؛ این ۳ قدم را فراموش نکنید

مفقودی کارت گواهینامه، یکی از معمول‌ترین دلایل مراجعه رانندگان به پایگاه‌های پلیس +۱۰ برای ثبت درخواست گواهینامه المثنی به‌شمار می‌آید. تفاوتی ندارد به‌دنبال خرید بیمه بدنه خودرو هستید یا فقط مایلید یک بعدازظهر دل‌انگیز را در اتوبان‌های شهرتان رانندگی کنید؛ بدون داشتن گواهینامه، ریسک بزرگی کرده‌اید! بنابراین با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین اقدامات پس از گم شدن گواهینامه آشنا شوید.

قدم اول بعد از مفقودی گواهینامه؛ چک‌کردن سایت پست یافته

تصور کنید کیف پول یا کیف مدارکتان را باز می‌کنید و اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید، جای خالی کارت گواهینامه است. در چنین شرایطی آرامش خود را حفظ کنید و با جستجوی آدرس پست یافته سری به صندوق گمشده‌های شرکت ملی پست ایران بزنید.

در این وبسایت می‌توانید با وارد کردن اطلاعات هویتی خود، نسبت به پیدا شدن مدارک مختلفتان، مطلع شوید. در نظر داشته باشید که تنها خدمتی که این سایت به شما ارائه می‌دهد، اطلاع‌رسانی درباره مدارک پیدا شده است؛ بنابراین برای سایر خدمات خودرو، باید از سایت راهور ۱۲۰ استفاده کنید. با این حال اگر وارد سایت پست یافته شدید و اثری از کارت گواهینامه خود نیافتید، بهتر است به سراغ قدم بعدی بروید.

درخواست گواهینامه المثنی غیر حضوری

قدم دوم؛ اعلام مفقودی گواهینامه

در این مرحله باید جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی توسط سودجویان را بگیرید؛ بنابراین بدون فوت وقت به نزدیک‌ترین شعبه پلیس +۱۰ محل زندگی خود مراجعه کرده و نسبت به اعلام مفقودی گواهینامه، اقدام کنید. معمولا بیشتر اقدامات مرتبط با مدارک خودرو مانند پیگیری کارت گواهینامه، پیگیری کارت سوخت، درخواست یا دریافت مدارک المثنی، توسط پلیس +۱۰ انجام می‌شود.

شکل گواهینامه المثنی

قدم سوم؛ درخواست صدور گواهینامه المثنی

پس از آنکه نسبت به اعلام مفقودی کارت گواهینامه اقدام کردید، باید بازه زمانی ۶ ماهه‌ای را به انتظار بنشینید. اگر پس از گذشت ۶ ماه، همچنان خبری از گواهینامه شما نبود، زمان درخواست صدور گواهینامه المثنی فرا رسیده است.

متاسفانه در حال حاضر درخواست صدور گواهینامه اینترنتی امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین مجددا باید به یکی از شعبه‌های پلیس +۱۰ مراجعه و با ارائه مدارک هویتی، پرکردن فرم‌های مربوطه و ارائه مدارک پزشکی جدید، نسبت به ثبت درخواست گواهینامه المثنی اقدام کنید.

مدارک لازم برای گواهینامه المثنی

در صورتی ‌که برای اخذ گواهینامه المثنی اقدام می‌کنید، ابتدا باید برای بینایی‌سنجی، گواهی عدم اعتیاد و معاینات سلامتی، به یکی از پزشکان مورد تایید ناجا مراجعه کنید. پس از دریافت این مدارک پزشکی، مطمئن شوید که مدارک زیر را نیز همراه دارید.

  • اصل شناسنامه و کپی آن
  • اصل کارت ملی و کپی آن
  • اطلاعات دقیق و کد پستی محل سکونت
  • قطعه عکس پرسنلی ۳ در ۴
  • اصل و کپی فیش‌های واریزی درخواست اخذ گواهینامه المثنی
  • برگه استعلام از پلیس راهنمایی و رانندگی
  • مدارک پزشکی و اطلاعات مرتبط با گروه خونی

دقت داشته باشید که در این مرحله، برای ثبت درخواست و صدور گواهینامه المثنی، هزینه‌ مشخصی نیز از شما دریافت خواهد شد. این هزینه با توجه به پایه گواهینامه رانندگی شما، می‌تواند متفاوت باشد.

درخواست گواهینامه المثنی

از وضعیت صدور مدارک خود آگاه باشید

تا این بخش از مقاله آیتول، همه اطلاعاتی را که درباره مراحل اخذ گواهینامه المثنی نیاز دارید، بررسی کردیم. معمولا صدور گواهینامه المثنی کمی زمان‌بر است؛ با این حال اگر می‌خواهید از وضعیت مدرک خودروی خود آگاه باشید، می‌توانید یکی از روش‌های پیگیری اینترنتی گواهینامه، پیگیری پیامکی یا استعلام گواهینامه با کد ملی را امتحان کنید.

ما در مقاله نحوه استعلام گواهینامه رانندگی کلیه این روش‌ها را با جزئیات برای شما توضیح داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب کاربردی از وبلاگ آیتول را به هیچ عنوان از دست ندهید.

مفقودی گواهینامه

کلام آخر؛ گواهینامه المثنی چند روزه میاد؟

در یک نگاه کلی، از لحظه گم‌شدن یا مخدوش‌شدن گواهینامه شما تا زمان صدور گواهینامه المثنی، حدود ۳ الی ۴ ماه فاصله خواهد بود. در حال حاضر در قدم اول برای درخواست صدور گواهینامه المثنی، به ۶۰ روز زمان از لحظه اعلام مفقودی نیاز خواهید داشت. پس از آن اگر خوش‌شانس باشید، پروسه صدور گواهینامه جدید، حدود ۳۰ الی ۴۰ روز طول خواهد کشید.

آیا شما تا به‌حال تجربه مفقودی یا مخدوش ‌شدن گواهینامه را داشته‌اید؟ آیا می‌توانید نکته‌ای به مطالب این مقاله اضافه کنید؟ ما مشتاق شنیدن نظرات و تجربیات شما همراهان وبلاگ آیتول هستیم.