آنلاین شـدن ارائـه خدمـات خودرویـی از سـالها پیـش در سراسـر جهـان آغـاز شـده اسـت. در ایـران نیـز آیتـول (iToll) ، بـه‌عنـوان ارائه‌دهنـده خدمـات یکپارچـه خودرویـی، خدمـات متمایـز، جامـع و کاملـی را در حـوزه خـودرو، از طریـق وبسـایت و اپلیکیشـن خـود ارائـه می‌دهـد. در ادامـه و در گـزارش سـالانه آیتـول، بــا ایــن برنــد، زیرمجموعه‌هــا، خدمــات و تغییراتــی کــه ایــن برنــد در صنعــت خــودرو، ایجــاد کــرده اســت، آشــنا می‌شــوید. گـــزارش پیـــش رو، گزیـــده‌ای از آمـــار و داده‌هـای گـروه آیتـول، در ســال۱۴۰۰ اســـت کـــه بـــا همـــکاری تیم‌هــای مختلــف ایــن مجموعــه، شــامل تیــم محصــول، توســعه کســب و کار، بازاریابــی، فنــی، منابــع انســانی، پشــتیبانی و…، بــه کوشــش تیــم روابــط عمومــی آیتــول گــردآوری و ارائــه شــده اســت. ایـن نخسـتین گـــزارش سـالانه آیتـول اسـت کـــه بـــه صـــورت عمومـــی، جهـت شفاف‌سـازی فعالیت‌هـای ایـن برنـد و پاسـخ بـه پرسـشهای کاربـران، فعـالان صنفـی و صنعـت منتشـر شـده اسـت.

درباره آیتول

آیتـول، فعالیـت خـود را از سـال ۱۳۹۸ بـه عنـوان درگاه ورودی سـرویس‌های تجمیـع شـده خودرویـی آغـاز کـرد. ایــن ســامانه فعالیــت خــود را بــا ســرویس اســتعلام و پرداخــت عــوارض الکترونیــک آزادراهــی کشــور، شــروع کــرد و در طــول یــک ســال بــه ترتیــب، امــکان پرداخــت عـوارض ورود بـه محدوده‌هـای ترافیکـی تهـران، عـوارض سـالیانه و خلافی و عوارض پارک حاشـیه چندین اسـتان نیـز بـه سـامانه افـزوده شـد. در ایـن سـامانه کاربـران بـه تمـام سـرویس‌های مرتبـط بـا خـودرو دسترسـی دارنـد و امـکان پرداخـت از یـک نقطـه را خواهنـد داشـت. در حال حاضر تـمام خدمات آیتول در ۳ دسته کلی، شـامل: مرکـز بدهی خـودرو، بیمـه خـودرو و خدمات غیر حضــوری خــودرو ارائـه می‌شــود. هـدف آیتول ایـن اسـت کـه تمـام دغدغه‌هـای خودوریی کاربرانـش را برطرف کنـد.

درباره آیتول

آیتول از دریچه آمار

رشد ۱۴.۸% سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه

سهم بازار فروش آنلاین بیمه در ایران ۲ تا ۲.۵% است و ۵۰۴ هزار خودرو در سال ۱۴۰۰ بیمه آنلاین خریداری کردند. سهم آیتول از بازار آنلاین بیمه در شروع سال۱۴۰۰، ۱.۲% بود در پایان سال ۱۴۰۰، سهم آیتول ۱۴.۸ %افزایش یافت و به ۱۶% رسید. آیتول برای کسب سهم ۲۵ %از بازار آنلاین بیمه ایران برنامه‌ریزی کرده است.

رشد آیتول از بازار آنلاین بیمه

رشد ۷۵۵ %خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در آیتول

آیتول در سال ۱۴۰۰ همچنین رشد ۷۵۵ %خرید آنلاین بیمه شخص ثالث را نسبت به سال ۱۳۹۹ تجربه کرد. بر اساس گزارش آیتول، گران‌ترین بیمه خریداری شده از آیتول در سال ۱۴۰۰، بیمه بدنه به مبلغ ۱۲۴.۵۵۵.۱۳۰ ریال برای تویوتا هایلوکس بود. نکته جالب اینجاست که در سال گذشته، ۷۰۰ دستگاه خودروی بدون سابقه بیمه، از آیتول بیمه بدنه خریداری کرده‌ و در لیست دارندگان بیمه قرار گرفته‌اند.

رشد ۷۵۵ %خرید آنلاین بیمه شخص ثالث در آیتول

پرداخت ۴۵۰ میلیارد ریال عوارض آزادراهی از طریق آیتول

در ادامه گزارش سالانه آیتول آمده است که در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۸هزار میلیارد ریال عوارض سالانه برای خودروها صادر شده که از مجموع آن ۶۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است که ۳۵% عوارض سالانه خودرو به صورت آنلاین بوده است. در سال قبل ۴۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال عوارض سالانه، توسط آیتول پرداخت شده است.

پرداخت ۱۱% عوارض آزادراهی کشور از طریق آیتول

سهم آیتول از پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی کشور در سال ۱۴۰۰، ۱۱ %بوده است. اندازه بازار طرح ترافیک در سال ۱۴۰۰، رقمی معادل ۳.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال بود که تمام این مبلغ به‌صورت آنلاین پرداخت شده است. این رقم به نسبت سال قبل رشد ۴۰% داشته است. ۹۶۷.۷۵۳ خودروی یکتا در سال ۱۴۰۰، از طریق آیتول پرداخت داشته‌اند. این افزایش در مقایسه با سال ۱۳۹۹، معادل ۳۸۸.۲۰۷ خودروی یکتا بوده است.
همچنین رکورد پرداخت روزانه در آیتول ۱۶.۹۹۰ پرداخت در یک روز است. بیش‌ترین پرداخت از طریق آیتول در سال ۱۴۰۰ به پرداخت عوارض سالیانه اختصاص دارد.

پرداخت 11% عوارض آزادراهی کشور از طریق آیتول

رشد ۴۰ %دریافت طرح ترافیک از آیتول

در سال ۱۴۰۰، تعداد ۱۷۶ هزار و ۳۶ خودروی یکتا، طرح ترافیک را از طریق آیتول دریافت کردند و این یعنی آیتول نسبت به سال ۱۳۹۹ یک رشد ۴۰% در زمینه ارائه این خدمت را تجربه کرده است.

 ارائه ۷۲ خدمت در دقیقه

در سال ۱۴۰۰، آیتول رکورد پرداخت را با ۱۶ هزار و ۹۹۰ پرداخت در یک روز شکست که بیشترین آن مربوط به عوارض سالیانه بود.

تعامل کاربران با اپلیکیشن آیتول

در سال ۱۴۰۰، بیش از ۸۹۸ هزار و ۵۰۰ کاربر جدید، اپلیکیشن آیتول را نصب کردند و تعداد کاربران اپلیکشن آیتول در پایان اسفند ماه سالی که گذشت به حدود یک میلیون و  ۳۰۰ نفر رسید.

چالش های آیتول

آیتول در این گزارش قطعی سرویس‌ها از سمت رگولاتور را از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی خود عنوان کرده است. بنا بر اعلام آیتول در سال ۱۴۰۰، سرویس بیمه خودرو ۲۱ روز، سرویس شهرداری تهران ۴۰ روز، سرویس نوبت‌دهی معاینه فنی ۳۵۸ روز، سرویس عوارض آزادراهی ۲۳ روز و سرویس خلافی خودرو ۲۵ روز قطع بوده است.

چالش های آیتول

 

تکنولوژی‌، پشتیبانی و سرمایه‌های انسانی آیتول

تیم فنی آیتول برای رفاه کاربرانش ۴۶.۴۶۵ ساعت را به توسعه نرم‌افزار اختصاص داده و ۲۵۶۵ بار در سال ۱۴۰۰ به‌روزرسانی انجام شده، این یعنی به طور میانگین ۷.۰۲ به‌روزرسانی روزانه در سرویس‌های آیتول رخ‌داده است.

روابط عمومی آیتول اعلام کرده که اطلاعات ارائه شده در گزارش سالانه این برند، به دور از بزرگنمایی و کاملا شفاف بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰، بیشترین تماس ورودی به پشتیبانی آیتول، به خرید بیمه‌نامه خودرو مربوط است. آیتول ۱۴۸.۴۱۴ دقیقه پشتیبان کاربران بوده و در سال ۱۴۰۰، ۳۱۰ روز معادل  ۴۴۵.۲۴۲ دقیقه پشتیبانی کاربران را انجام داده است. همچنین در سال ۱۴۰۰، آیتول رشد ۶۱۶ درصدی جذب سرمایه انسانی را تجربه کرد و در حال حاضر ۸۶ نیروی انسانی دارد که ۵۴ نفر از آنها مرد و ۳۲ نفر از آنها زن هستند.

سرمایه انسانی آیتول

برندهای زیرمجموعه آیتول

آیتول تمام خدمات خودرویی را توسط برندهـای زیرمجموعه خود به کاربران ارائه می‌دهد و آیتول بیزینس (کاربیل)، کارپرداز و صنوبر نمونه‌ای از این برندها هستند. صنوبر کارگزاری رسمی مستقیم بیمه برخط بـا نام همپاد کیان است که در راستای خدمات بیمه‌ای در چارچـوب بیمه مرکزی ایجاد شده است. آیتول بیزینس هم به ارائه خدمات زیرساختی خودرو به سایر کسب‌وکارها می‌پردازد و کارپرداز بازوی لجستیک گروه آیتول است که سرویس‌های تعویض پلاک، ترخیص خودرو و معاینه فنی را به کاربران ارائه می‌دهد.

صنوبر

در راسـتای تکمیـل زنجیـره ارزش حـوزه خدمـات خـودرو، آیتـول نسـبت بـه راه‌انـدازی سـرویس بیمـه اقـدام کـرد. بـه همیـن منظـور و در جهـت ارائـه خدمــات بیمــه‌ای در چارچــوب بیمــه مرکــزی جمهــوری اســلامی ایــران، بــا ثبـت کارگـزاری رسـمی مسـتقیم بیمـه برخـط بـا نـام همپـاد کیان بـه فعالیت خـود در ایـن حـوزه رسـمیت بخشـید. از آنجـا کـه ماهیـت ایـن کارگـــــزاری بــر مبنــای ارائــه ســرویس‌های برخــط بــود، لــذا بــا ایجــاد زیرســاخت لازم در ایـن حـوزه ایـن امـکان فراهـم شـد تـا نسـبت بـه ارائـه کلیـه رشـته‌های بیمـه‌ای در قالـب پلتفرمـی چنـد سـویه اقـدام شـود. یکـی از ایـن مـوارد، پلتفـرم صنوبـر اسـت کـه دارای دو لبـه تامیـن و توزیـع بـوده و عملیـات مربـوط بـه صـدور بیمـه‌نامه‌هـای ثبـت سـفارش شـده را تســهیل می‌کنــد.

آیتول بیزینس (کاربیل)

۱,۳۹۶,۹۸۸ خــودروی یکتــا از خدمــات تجــاری آیتــول اســتفاده کردنــد. ایــن یعنــی عــلاوه‌بــر خودروهایــی کــه بــه طــور مســتقیم روی وب‌ســایت و یــا اپلیکیشــن آیتــول پرداخــت داشــته‌اند،  ۴۲۹,۲۳۵ خـودروی یکتـا بـه طـور غیـرمسـتقیم و از طریـق اپلیکیشــن‌های متصــل بــه خدمــات تجــاری آیتــول، از ایــن برنــد خدمــات پرداخــت دریافــت کرده‌انــد.

کارپرداز

کارپـرداز بـه عنـوان بـازوی لجسـتیک گـروه آیتـول در زمسـتان سـال  ۱۳۹۹ متولــد و ســرویس‌های تعویــض پــلاک، ترخیــص خــودرو و معاینـه فنـی را بـه کاربـران ارائـه کـرد. در کارپـرداز سـعی بـر ایـن اسـت تـا چالش‌هـای خدمـات حضـوری، بـرای تشـریفات اداری و قانونـی، بـا غیـرحضـوری کـردن آنهـا بـرطـرف شـود. می‌تـوان گفـت کـه کارپـرداز دسـتیار و مجـری کاربران در انجــام امــور اداری و قانونــی خــودرو اســت. به‌طوری‌کــه بــدون نیــاز بــه حضــور مالــک خــودرو، خدمــات تعویــض پــلاک، معاینــه فنـی و ترخیـص خـودروی توقیفـی در پارکینـگ راهـور را مطمئـن و ســریع انجــام می‌دهــد.

کارپرداز زیرمجموعه آیتول

 

سخن پایانی

رسـم اسـت کـه در گـزارش سـالیانه دربـاره نتیجه‎‌هـا صحبـت شـود؛ دربـاره چنـد برابـر شـدن کاربـران، تراکنش‌هـا، مشـتریان و… امـا مـن می‌خواهـم یـک پاراگـراف را فـارغ از نتیجـه، بـه تلاشهـا، همدلی‌هـا و زحماتـی بپـردازم کـه گاه نتیجـه‌‎ای درخشـان داشـت و گاه تلاشـی بــــــود بـی‌نتیجـه. مـا تنهـا گـزارش رسـیدن‌ها را می‌خوانیـم؛ امـا واقعیـت ایـن اسـت کـه ایـن مسـیر پـر اسـت از نرسـیدن‌ها. زیـر سـایه سـنگین ناامیـدی و مهاجـرت و بـا وجـود بالاتریـن ریسـک سـرمایه‎‌گذاری، سـخت‎‌ترین کار سـاختن، مانـدن و امیـدوار بـودن اسـت. در سـال ۱۴۰۰ و زیـر ایـن سـایه سـنگین و مـوج سـهمگین، «آیتـول» بـه رشـد چنـد برابـری رسـید و مـا همچنـان تـلاش می‌کنیـم بـرای بهتـر و بهتـر شـدن. آیتـول کـه در سـال ۹۷ بـا یـک تیـم ۶ نفـره آغـاز بـه کار کـرد، سـال ۱۴۰۰ را بـا یـک تیـم ۴۰ نفـره، در شـرایطی کـه بسـیاری از کسـب و کارهـا ناچـار بـه یـک خداحافظـی سـخت بـا همـکاران ارزشـمند خـود بودنـد، شروع کـرد و بـا تیمـی نزدیـک بـه ۹۰ نفـر، ایـن سـال را بـه پایـان رسـاند. بـاور داریـم کـه سـال ۱۴۰۰ بـرای آیتـول، سـال سـرمایه‌گذاری بـود و نتایـج ایـن سـرمایه‌گذاری‌ها، در تمـام گزارش‌هـای سـالهای آتـی، خودنمایـی خواهـد کـرد.

بیلبورد آیتول در سطح شهر تهران

 

برای خواندن گزارش کامل سالنامه آیتول در سال ۱۴۰۰ به لینک زیر مراجعه کنید:

https://r.itoll.ir/gn5ru