استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

مواظب جریمه‌های ۳ میلیون تومانی و توقیف خودروی خود باشید! معاینه فنی برای تمامی خودروها اجباری است. درصورتی‌که خودرویی معاینه فنی نشود، به ازای هر یک روزی که بدون داشتن معاینه فنی از منزل خارج شود، برای صاحب اتومبیل مبلغی به‌عنوان جریمه در نظر گرفته خواهد شد.

درصورتی‌که مبلغ جریمه به ۳ میلیون تومان برسد، خودرو پس از چند روز توقیف شده و باید مبالغ بسیار بیشتری را به ‌غیر از معاینه فنی اجباری بپردازید. ما در این مقاله پاسخی دقیق به سوال “جریمه نداشتن معاینه فنی خودرو چه قدر است؟” خواهیم داد. برای اطلاع از مبلغ جریمه معاینه فنی و جلوگیری از ایجاد هزینه‌های اضافی همراه آیتول باشید.

چرا معاینه فنی خودرو اجباری است؟

زمانی‌که موتور اتومبیل‌ها به‌خوبی کار نکند، باعث ایجاد آلایندگی بیش‌ از حد شده و همین موضوع می‌تواند گازهای سمی زیادی را در شهر ایجاد کند. این گازها در طولانی‌مدت برای سلامتی شهروندان خطرناک خواهد بود و باید از این آلاینده‌ها جلوگیری شود.

یکی از آزمایش‌هایی که در مراکز معاینه فنی خودرو انجام می‌شود، تست آلایندگی خودرو است. این آزمایش‌ها با توجه به معاینه فنی برتر یا عادی در سطوح مختلف انجام خواهند شد. به‌طور مثال اگر شخصی برای دریافت گواهی معاینه فنی برتر اقدام کند، تست آلایندگی اتومبیل در دور موتور بالا که احتمال ایجاد آلودگی بیشتری دارد، سنجیده خواهد شد.

دود خودرو از اگزوز دو لوله

هم‌چنین بخش‌های دیگری از ماشین مانند کمک‌فنرها، سیستم‌های ترمز، بدنه و دیگر قسمت‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ تا در صورت خرابی عیب‌یابی شوند. معاینه تمامی قسمت‌های ماشین باعث می‌شود تا اگر فرضاً مشکلی در کمک‌فنرها وجود داشت، به راننده اطلاع‌رسانی شود تا در هنگام پیچیدن در جاده‌های خطرناک، خودرو واژگون نشود.

از همین رو پلیس راهنمایی و رانندگی انجام تست معاینه فنی را در جهت ایمنی سرنشینان و شهروندان از سال ۱۳۹۸ اجباری کرده است. هم‌چنین پیش‌بینی می‌شود که تا چند سال دیگر معاینه فنی برتر به‌صورت اجباری در شهرهایی مانند تهران و کرج برای کاهش آلودگی هوا و ایمنی سرنشینان انجام شود. طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا نیز در کنار انجام معاینه فنی درنظر گرفته شده تا در کنار هم باعث ایجاد هوایی پاک‌تر شوند.

جریمه نداشتن معاینه فنی چقدر است؟

طبق اعلام پلیس راهور، درصورتی‌که اتومبیلی مشمول معاینه فنی خودرو شده باشد و صاحب ماشین نسبت به انجام این آزمایش اقدام نکند، روزانه ۵۲ هزارو ۲۰۰ تومان جریمه خواهد شد. این مبلغ نیز به ازای هر یک روز خروج اتومبیل از منزل محاسبه می‌شود.

همچنین اگر صاحبان خودرو توجهی به پرداخت جریمه معاینه فنی نکنند، پیامکی مبتنی بر ضرورت پرداخت جریمه به این افراد ارسال خواهد شد. توجه نکردن به این پیامک و عدم پرداخت مبلغ موردنظر، باعث توقیف خودرو می‌شود.

اگر شما نیز چند وقتی است که نسبت به معاینه فنی خودروی خود اقدام نکردید، می‌توانید با مراجعه به صفحه گرفتن خلافی ماشین با شماره پلاک از اینترنت، نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام نمایید.

کدام خودروها ملزم به دریافت معاینه فنی هستند؟

تمامی خودروهایی که حدودا ۴ سال از تاریخ تولیدشان گذشته باشد، باید نسبت به تست معاینه فنی اقدام کنند. درصورتی‌که خودروی شما مشمول دریافت گواهی معاینه فنی است، می‌توانید از سرویس کارپرداز آیتول استفاده کنید. در این بسته خدماتی، شما می‌توانید تعویض پلاک، ترخیص خودرو از پارکینگ و انجام تست معاینه فنی را بر عهده آیتول بسپارید. در خدمت کارپرداز آیتول، کارشناسان مربوطه در محل شما حضور پیدا می‌کنند و پس از صدور بیمه‌نامه و بیمه مسئولیت، خودرو را تحویل گرفته و فرایندهای کاری را انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید خرید بیمه بدنه و ثالث خود را از آیتول انجام دهید. برای خدمات بیشتر می‌توانید به وبسایت آیتول به آدرس iToll.com مراجعه کنید.

نمای جانبی پیکان طوسی فرسوده

این نکته را نیز بدانید که شما در آیتول می‌توانید شرکت‎های معتبر بیمه ثالث و بیمه بدنه را از همه لحاظ با هم مقایسه کنید و خریدی مطمئن و به صرفه داشته باشید.

 هزینه معاینه فنی چقدر است؟

در حال حاضر (سال ۱۴۰۲) معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان در مراجعه اول و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مراجعه دوم است. همان‌طور که می‌توان دید جریمه انجام ندادن معاینه فنی به‌صورت روزانه خیلی بیشتر از انجام دادن این تست است و صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین درصورتی‌که گواهی معاینه فنی خودروی خود را دریافت کنید، می‌توانید از ایمنی اتومبیل خود و سرنشینانی که سوار می‌کنید، اطمینان حاصل فرمایید؛ پس اگر بیشتر از ۴ سال از تاریخ تولید ماشین شما گذشته است، سریعاً به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده یا با استفاده از کارپرداز آیتول نسبت به انجام تست معاینه فنی اقدام کنید. آیتول در هر زمانی آماده انجام درخواست‌های شما در سیستم کارپرداز خود بوده و در سریع‌ترین زمان نیز فرایندهای کاری مربوطه را انجام خواهد داد.