پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی

با آیتول، پرداخت بدون توقف را تجربه کنید براساس قانون جدید، برای پرداخت عوارض آزادراهی تا ۱۵ روز فرصت دارید؛ و پس از این مهلت ۱۵ روزه،خودرو مشمول جریمه خواهد شد. با سرویس خدمات عوارض آزادراهی در سامانه جامع آیتول، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نگرانی از دیرکرد پرداخت هزینه، عوارض آزادراهی «آنی‌رو» (عوارضی‌های الکترونیکی کشور) و عوارض آزادراهی تهران- شمال را استعلام و پرداخت کنید. آزادراه‌های تحت پوشش «آنی‌رو» را می‌توانید پایین‌تر ببینید. برای استعلام و پرداخت کافی است در چند گام ساده، اطلاعات خودروی خود را وارد کنید، تا بلافاصله فرایند استعلام عوارض آزادراهی خودرو آغاز شود. پس از آن، در کمتر از 3 دقیقه پرداخت بدون توقف و آنی را تجربه خواهید کرد.

استعلام و پرداخت عوارض آزادراهی

آیتول؛ سامانه استعلام و پرداخت عوارض آزادراه، جاده‌ای و بزرگراهی

پرداخت خودکار

طبق قانون جدید عوارض آزادرا‌هی ثبت شده پس از ۱۵ روز مشمول جریمه دیرکرد می‌شود.

پرداخت عوارض آزادراهی

با آیتول، پرداخت بدون توقف را تجربه کنید! در سامانه آیتول می‌توانید بسیار سریع و راحت نسبت به پرداخت عوارض آزادراه، جاده و اتوبان اقدام کنید.
در قانون جدید، شما می‌توانید نسبت به پرداخت عوارض آزادراه تا ۱۵ روز اقدام کنید. اما در صورتی که پرداخت جریمه عوارضی بیش از ۱۵ روز طول بکشد، مشمول جریمه خواهید شد. با خدمات عوارض آزادراه آنی‌رو در سامانه خودروی من، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون نگرانی بابت دیرکرد پرداخت عوارضی، از استعلام خلافی و پرداخت در لحظه عوارض برخوردار شوید.
کافی‌ست در چند مرحله ساده، اطلاعات خودروی خود را وارد کنید، تا همین حالا فرایند استعلام عوارضی خودرو آغاز شود. پس از آن، شما می‌توانید در کمتر از 3 دقیقه پرداخت بدون توقف و آنی را تجربه کنید.

پشتیبانی 24 ساعته
پشتیبانی 24 ساعته
پرداخت آنلاین
پرداخت آنلاین
اپلیکیشن اختصاصی
اپلیکیشن اختصاصی
پرداخت بدون توقف
پرداخت بدون توقف

آزادراه‌های تحت پوشش

آزادراه
تهران - قم
آزادراه
تهران - ساوه
آزادراه
همت - کرج
آزادراه
کرج - قزوین
آزادراه
قزوین - زنجان
آزادراه
گذرگاه شرق اصفهان
آزادراه
کاشان - نطنز - اصفهان (سان‌آرا)
آزادراه
بندرعباس - شهید رجایی

سوالات متداول شما

شما می‌توانید در آیتول، شماره پلاک خودروی خود را وارد کرده و از عوارضی‌های ثبت شده، اطلاع پیدا کرده و نسبت به پرداخت هر یک، اقدام کنید. در واقع اگرچه در اکثر موارد انتظار می‌رود که بلافاصله بعد از عبور از عوارضی، پیامک مربوط به آن نیز برای شما ارسال شود؛ اما گاهی اوقات چنین مشکلی پیش می‌آید.

پس از آنکه عوارض آزادراهی برای وسیله نقلیه شما، ثبت شد؛ به مدت 15 روز فرصت پرداخت آن را دارید. لازم به ذکر است که بعد از این مدت، جریمه‌ای مشمول مبلغ عوارض آزادراهی شما می‌شود.

بله، از نیمه تیر ماه (17 تیر) سال 1402، داشتن برگه تسویه عوارض آزادراهی برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، اجباری شده است.

بله، طبق قانون لایحه بودجه امسال، پرداخت و تسویه بابت عوارض آزادراهی، برای تعویض پلاک وسیله نقلیه، کاملا ضروری است.

به طور معمول این پیامک باید بلافاصله، برای مالک خودرو ارسال شود؛ اما در شرایطی ممکن است ارتباط و اتصال تماس، مدتی طول بکشد.

جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، بسته به نوع خودرو و مدل آن، از 40 تا 90 هزار تومان، تعیین خواهد شد.

با وارد کردن پلاک خودرو و همینطور شماره تلفن همراه خود در صفحه عوارض آزادراهی آیتول، می‌توانید به راحتی اطلاعات عوارض را مشاهده کرده و نسبت به پرداخت آنلاین، اقدام کنید.

عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی، به نوعی از عوارض گفته می‌شود که برای ساخت و نگهداری، تعمیرات و رسیدگی به آزادراه‌ها، دریافت می‌شود. پرداخت این عوارض، از وسایل نقلیه موتوری، صورت گرفته و ممکن است از سالی به سال دیگر، مبلغ متفاوتی داشته باشد. از آن جایی که همیشه نیاز به گسترش آزادراه‌ها و بهینه‌سازی آن‌ها داریم، دریافت عوارض آزادراهی از وسایل نقلیه عبوری، کاملا منطقی و معقول به نظر می‌رسد. البته مدتی است که پرداخت عوارض آزادراهی، به صورت آنلاین شده و فرایند ساده‌تری نسبت به قبل دارد.

استعلام عوارض آزادراهی

برای استعلام عوارض آزادراهی با جزئیات، می‌توانید به سامانه آیتول وارد شده و با ثبت پلاک خودروی خود، به‌طور کامل مبلغ عوارض و جزئیات آن را مشاهده کنید. در نظر داشته باشید که تسویه آنی عوارض آزادراهی، یک مزیت است که فراهم شده و می‌توانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، عوارض آزادراهی وسیله نقلیه خود را مشاهده کرده و نسبت به پرداخت آن، اقدام کنید.
در نظر داشته باشید که شما به رسید مفاصا حساب پرداخت عوارض آزادراه؛ برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، نیاز خواهید داشت. از این روی لازم است که حتما استعلام عوارض آزادراهی را به موقع انجام داده و نسبت به پرداخت آن، اقدام کنید.

چرا باید عوارض آزادراهی پرداخت کنیم؟

به جز مواردی که در صورت عدم پرداخت عوارض آزادراهی، مشمول جریمه خواهید شد؛ تسویه این حساب، برای تعویض پلاک خودرو، خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث هم ضروری است. با استفاده از سامانه آیتول، شما می‌توانید از امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی بدون توقف، برخوردار شوید. به این شکل، بدون آنکه نیازی به مراجعه مستقیم داشته باشید، عوارض آزادراهی نمایش داده شده و امکان پرداخت آن را دارید.

مزیت‌های پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی چیست؟

در صورتی که از طریق پرداخت الکترونیکی، نسبت به مدیریت عوارض آزادراهی اقدام کنید، دیگر نیاز به مراجعه حضوری نخواهد بود. به این ترتیب زمان سفر شما کاهش پیدا کرده و نیازی به توقف در محل عوارضی‌ها ندارید. همچنین از میزان استهلاک خودرو یا وسیله نقلیه شما کم شده و امکان عبور سریع از محل عوارضی را خواهید داشت.

رسید مفاصا حساب پرداخت عوارض آزادراه

سامانه آیتول جهت تکمیل سبد خدمات خود نسبت به صدور مفاصا حساب پرداخت های مرتبط به عوارض آزادراهی و همچنین رسید پرداخت های گذشته را به صورت آنلاین فراهم نموده است.

تسویه آنی عوارض آزادراهی

با استفاده از کیف پول آیتول می توانید به صورت خودکار عوارض آزادراهی خودرو خود را بدون توقف و کارمزد به صورت آنلاین پرداخت نمایید.

عوارض کدام آزادراه‌ها را می‌توان الکترونیک پرداخت کرد؟

آزادراه‌هایی که امکان پرداخت الکترونیکی عوارض خود را دارند، به شرح زیر هستند:

  • آزادراه تهران – شمال
  • آزادراه همت – کرج
  • آزادراه کرج – قزوین
  • آزادراه زنجان - تبریز
  • آزادراه قزوین - زنجان
  • آزادراه تهران – ساوه
  • آزادراه تهران – قم
  • آزادراه بندرعباس – بندر شعید رجایی
  • آزادراه کاشان – نطنز – اصفهان
  • آزادراه گذرگاه – شرق اصفهان

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی چقدر است؟

مهلت پرداخت عوارض آزادراهی، 15 روز پس از عبور از عوارضی است. در نظر داشته باشید که در صورت سپری شدن این مدت و عدم پرداخت عوارض، وسیله نقلیه مشمول جریمه متناسب با آن، خواهد شد.

جدول نرخ عوارض آزادراه‌ها در سال ۱۴۰۲

جدول نرخ عوارض آزادراهی در سال 1402، برای آزادراه‌های مختلف، به شرح زیر است:

نام آزادراه نرخ عوارض
عوارضی آزادراه تهران – پردیس 75.000 ریال
عوارضی آزادراه تهران - ساوه 22.000 ریال
عوارضی آزادراه تونل البرز (تهران – شمال) 300.000 ریال
عوارضی آزادراه قزوین - رشت 115.000 ریال
عوارضی آزادراه قزوین - زنجان 38.500 ریال
عوارضی آزادراه کرج - قزوین 40.000 ریال
عوارضی آزادراه همت - کرج 75.000 ریال
عوارضی آزادراه باغچه - مشهد 50.000 ریال
عوارضی شرق استان اصفهان 150.000 ریال
عوارضی قطعه شماره 4 آزادراه ارومیه - تبریز 85.000 ریال
عوارضی آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی 12.000 ریال
عوارضی آزادراه کاشان – نطنز - اصفهان 115.000 ریال

* لازم به ذکر است که این اعداد و ارقام، تغییر کرده و لزوما ثابت نیستند.

نحوه پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها

شما می‌توانید از روش‌های مختلفی برای پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه‌ها استفاده کنید:

  1. استفاده از سامانه آیتول
  2. با استفاده از سامانه آیتول، شما می‌توانید استعلام عوارض آزادراهی قبلی را گرفته و برای پرداخت آن به صورت آنلاین و الکترونیکی، اقدام کنید. به این شکل همه چیز ظرف مدت کوتاهی پیش رفته و این امکان را دارید که مبلغ عوارضی پلاک وسیله نقلیه خود را صفر کنید.

  3. استفاده از برچسب پرداخت عوارضی
  4. این برچسب‌ها که روی شیشه ماشین چسبانده می‌شوند، یک طرح مشترک بین بانک مسکن و سازمان راه و شهرسازی هستند. به این شکل، با هر بار عبور از مقابل عوارضی، مبلغ مرتبط با آن، از حساب مالک خودرو، کسر می‌شود. به این ترتیب باید حساب مرتبط با برچسب عوارضی، شارژ شده و هر بار امکان برداشت مستقیم از آن، وجود داشته باشد.

جریمه عوارض آزادراهی چقدر است؟

بسته به نوع خودرو، جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، مشخص خواهد شد؛ اما به طور کلی این جریمه چیزی بین 40 تا 90 هزار تومان است.

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه عوارض آزادراهی سال 1402 (در صورت عدم پرداخت)
خودروی سواری 40 هزار تومان
اتوبوس، کامیون دو محور 50 هزار تومان
تریلی، نفتکش، کامیون سه محور 90 هزار تومان

آیا پرداخت عوارض آزادراهی برای تعویض پلاک و خرید بیمه شخص ثالث نیاز است؟

بله، پرداخت عوارض آزادراهی، برای هر دو اقدام تعویض پلاک و خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث، ضروری بوده و این موضوع در لایحه بودجه سال 1402؛ پیش‌بینی شده است. از این روی توصیه می‌کنیم که حتما به موقع برای تسویه حساب عوارض آزادراهی وسیله نقلیه خود اقدام کنید تا در زمان تعویض پلاک یا خرید و تمدید بیمه شخص ثالث، مشکلی نداشته باشید.

چطور می‌توان جریمه عوارض آزادراهی را پرداخت کرد؟

برای استعلام میزان جریمه عدم پرداخت عوارض آزادراهی، کافی است تا نگاهی به لیست خلافی‌های خودرو خود انداخته و نسبت به پرداخت آنلاین آن اقدام کنید.

سامانه پرداخت عوارض آزادراهی آنی‌رو چیست؟

آنی رو امکان پرداخت خودکار عوارض آزادراهی تحت پوشش آنی رو را ایجاد کرده، از همین رو تردکنندگان می‌توانند از طریق این سایت عوارض آزادراهی را به صورت خودکار پرداخت نمایند.