وقوع تصادف حین رانندگی یکی از اتفاقات رایج برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه است. در این مواقع بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و برای تعیین مقصر و میزان خسارت با پلیس تماس بگیرید. گزارشی که مامور راهنمایی رانندگی از تصادف تهیه می‌کند را کروکی می‌گویند. این گزارش اهمیت بسیار بالایی دارد و مدرک مهمی به شمار می‌رود. نکته مهم و قابل توجه این است که آیا همه تصادفات نیاز به کروکی دارند؟ چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است؟ در این مقاله به کلیه سوالات رایج در این مورد پاسخ خواهیم داد.

چه زمانی کشیدن کروکی در تصادفات لازم است؟

بهتر است کلیه دارندگان خودرو اطلاعات کافی در مورد شرایط رسم کروکی داشته باشند تا در صورت وقوع تصادف بتوانند اقدامات لازم را برای جبران خسارت انجام دهند. در ادامه به تعدادی از این موارد می‌پردازیم.

  • هنگامی که یکی از دو طرف تصادف مدارک شناسایی هم‌چون گواهینامه نداشته باشد.
  • زمانی که تصادفات زنجیره‌ای رخ دهد.
  • در صورتی‌که شخص مقصر قصد استفاده از بیمه بدنه را نداشته باشد.
  • زمانی که راننده با شی ثابت تصادف کند.
  • حداقل بیست روز از زمان صدور بیمه‌نامه طرفین گذشته باشد.
  • زمانی که وسیله نقلیه یکی از طرفین تصادف نظامی باشد.
  • زمانی که یکی از طرفین، بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته باشد.
  • هنگامی که در حادثه یکی از دو خودرو، وسیله نقلیه سنگین با بیش از ۷ سرنشین داشته باشد.
  • هنگامی که حادثه به دلیل دنده عقب رفتن یکی از راننده‌ها رخ داده باشد.
  • وقتی که تصادف به صورت شاخ به شاخ اتفاق بیافتد.

در این موارد کشیدن کروکی به‌منظور پرداخت خسارت الزامی است. نحوه تشخیص مقصر در تصادف بر عهده مامور راهنمایی و رانندگی است. در برگه کروکی اطلاعاتی هم‌چون مکان، زمان، ‌تاریخ و جزئیات خسارت درج می‌شود.

 چه زمانی کشیدن کروکی لازم است

نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون برگه کروکی

زمانی که تصادف سبک بوده و میزان خسارت وارده در آن از سقف تعهدات بیمه کمتر باشد، برای دریافت خسارت از بیمه نیازی به ارائه برگه کروکی نیست. لازم به ذکر است که هر دو طرف تصادف باید گواهینامه معتبر و بیمه شخص ثالث داشته باشند. در این حالت طرفین می‌توانند با مراجعه به مراکز پرداخت خسارت خودرو و تکمیل فرم اعلام خسارت بدون کروکی،‌ تشکیل پرونده داده و نسبت به دریافت خسارت بیمه بدنه و شخص ثالث اقدام کنید. اگر طرفین اطلاعات مربوط به بیمه خود را فراموش کرده باشند به‌آسانی می‌توانند از امکان استعلام بیمه خودرو با کد ملی استفاده کنند. در این روش کافی است به سایت آیتول وارد شده و با استفاده از شماره پلاک خودرو، کلیه اطلاعات مربوط به بیمه وسیله نقلیه خود را دریافت کرده و در صورت نیاز آن را تمدید کنند.

برای دریافت خسارت بیمه بدنه و شخص ثالث بدون برگه کروکی، نیاز به یک‌سری مدارک دارید. در بخش بعدی به مدارک مورد نیاز خواهیم پرداخت.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بدنه بدون نیاز به کروکی

برای تشکیل پرونده خسارت بیمه بدنه بدون نیاز به کروکی به مدارکی که در پایین ذکر شده‌اند، نیاز دارید:

  • گواهینامه
  • کارت ماشین
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • بیمه‌نامه بدنه
  • کارت ملی
  • سند خودرو (در برخی مواقع)

بدون در دست داشتن این مدارک، با مشکل مواجه خواهید شد و روند دریافت خسارت از بیمه به تاخیر خواهد افتاد.

پرداخت خسارت بیمه بدنه بدون نیاز به کروکی

برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی به چه مدارکی نیاز است؟

برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث بدون کروکی به مدارکی که در پایین ذکر شده‌اند، نیاز دارید.

  • کپی و اصل بیمه‌نامه پیوسته شخص ثالث طرفین تصادف
  • کپی و اصل مشخصات خودروی فرد یا افراد زیان‌دیده و مقصر
  • یک برش از اصل کوپن بیمه‌نامه شخص ثالث فرد مقصر
  • کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی مقصر و زیان‌دیدگان حادثه

بیمه شخص ثالث برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه الزامی است. اگر هنوز خودروی خود را بیمه نکرده یا تمدید آن را به تاخیر انداخته‌اید،‌ به‌زودی با جریمه‌های سنگین مواجه خواهید شد. با استفاده از درگاه آیتول به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیمه خودروی خود را از بهترین و معتبرترین شرکت‌های بیمه خریداری کرده یا آن را تمدید کنید. هم‌چنین می‌توانید از امکان بیمه شخص ثالث قسطی که در این سایت برای شما فراهم شده نیز استفاده کنید.

پرداخت خسارت شخص ثالث بدون نیاز به کروکی

کروکی تصادف چند نوع دارد؟

در تصادفات دو نوع کروکی وجود دارد که قوانین مربوط به هر یک با دیگری متفاوت است. در صورت وقوع تصادف و نیاز به کروکی می‌توانید از کروکی سازشی یا کروکی غیرسازشی استفاده کنید. در بخش‌های بعدی به بررسی هر کروکی خواهیم پرداخت.

کروکی سازشی چیست؟

هنگامی که خسارات وارد شده در تصادف در سقف تعهدات بیمه باشد، افسر راهنمایی و رانندگی موظف به رسم کروکی سازشی و درج اطلاعات مربوطه در آن است. این کروکی در مواقعی رسم می‌شود که خسارت جانی به هیچ یک از طرفین وارد نشده باشد. برای دریافت خسارت از بیمه باید کروکی سازشی را به‌همراه داشته باشید.

کروکی غیر سازشی چیست؟

در این بخش به یکی دیگر از انواع کروکی می‌پردازیم. کروکی غیر سازشی چیست و چه تفاوتی با کروکی سازشی دارد؟ اطلاعات موجود در این کروکی کامل‌تر از کروکی سازشی است و در دو صفحه تنظیم می شود. در صفحه اول اطلاعاتی مربوط به عابران،‌ دیگر خودروها و مشخصات رانندگان و در صفحه دوم شرح حادثه و مشخصات کامل افسر راهنمایی و رانندگی درج می‌شود. این کروکی مختص مواقعی است که میزان خسارت برآورده شده بیشتر از سقف تعهدات بیمه باشد. همچنین در صورت وقوع خسارت جانی نیز باید کروکی غیر سازشی ترسیم شود.

نحوه اعتراض به کروکی به چه‌صورت است؟

اگر به هر دلیلی از نتیجه نهایی کروکی رضایت ندارید، به آن اعتراض کنید. مهلت اعتراض به کروکی تصادف مشخص نیست، اما بهتر است هرچه سریع‌تر اقدام کنید. به این منظور باید به دادگاه و مراجع قضایی مراجعه کرده و اعتراض خود را در اختیار آنها قرار دهید. پس از ثبت شکایت،‌ مراجع مسئول پرونده را بررسی کرده و در صورت نیاز، درخواست کروکی مجدد صادر می‌شود. رای نهایی وابسته به بازبینی‌های انجام شده توسط کارشناسان است.

بیمه‌نامه معتبر خیال شما را از پرداخت خسارت تصادفات رانندگی تا حد قابل ‌توجهی راحت می‌کند. با استفاده از اپلیکیشن و سایت آیتول اقدام به خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه کرده و با خیال آسوده رانندگی کنید.

اعتراض به کروکی بعد از تصادف

چرا داشتن بیمه در تصادفات اهمیت زیادی دارد؟

اهمیت داشتن بیمه شخص ثالث و بدنه بسیار بالا است و به شما کمک می کند تا با خیال آسوده رانندگی کنید. مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه چندان طولانی نیست. پس از گذشت حداکثر بیست روز از رای نهایی،‌ شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت تعیین شده است. اگر بیمه شخص ثالث و بدنه نداشته باشید،‌ شرکت بیمه هیچ مسئولیتی در قبال خسارت‌های وارده نخواهد داشت.

سامانه آیتول،‌ بهترین راه برای خرید و تمدید انواع بیمه خودرو

تلاش کردیم در مقاله «چه زمانی کروکی کشیدن در تصادف لازم است»، به کلیه سوالات رایج در این زمینه پرداخته و کروکی‌های مختلف را بررسی کنیم.

آیتول یا سامانه خودروی من به کاربران این امکان را می‌دهد تا به کلیه سرویس‌های مرتبط با عوارض خودرو و بیمه دسترسی داشته باشید. با استفاده از سایت یا اپلیکیشن آیتول می‌توانید از انواع خدمات از جمله بیمه بدنه خودرو، بیمه شخص ثالث،‌ استعلام خلافی، معاینه فنی غیر حضوری، عوارض سالیانه و بسیاری امکانات دیگر استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر وارد صفحه اصلی سایت شده یا با شماره تلفن ۸۹۵۱۸۰۱۰ – ۰۲۱ تماس بگیرید.