پیگیری برگ سبز خودرو، کار چندان شیرینی نیست! معمولا از زمان صدور تا تحویل مدارک اتومبیل، یک هفته تا یک ماه زمان می‌برد. این عدد، زمانی بیشتر می‌شود که به دنبال پیگیری یکی از مدارک پرحاشیه هم باشید؛ برگ سبز خودرو یکی از مدارک وسایل نقلیه شخصی است که تا چند سال پیش، کانون دفترداران آن را چندان به رسمیت نمی‌شناخت.

خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور، برگ سبز خودرو را به‌عنوان سند مالکیت و نقل و انتقال خودرو معرفی کرد و گفت از این به بعد ضرورتی برای ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی نیست. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که برای ثبت خودروی شخصی خود، به سراغ درخواست برگ سبز رفته‌اید، در این مطلب راهنمای کامل پیگیری برگ سبز خودرو از وبلاگ آیتول را مطالعه کنید.

برگ سبز خودرو چیست؟ آشنایی با سند مالکیت خودروهای شخصی

همانطور که از نامش پیداست، برگ سبز خودرو یک ورقه سبز ‌رنگ است که همه اطلاعات خودرو اعم از مدل، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، تعداد چرخ و محور، شماره موتور، شماره شاسی و اطلاعات صاحب خودرو را در خود جای داده است. تا چند سال پیش، رئیس سازمان ثبت اسناد به‌صورت رسمی اعلام کرده بود که دریافت برگ سبز خودرو، به منزله مالکیت ماشین نیست؛ بنابراین مالکان وسایل نقلیه شخصی پیش از اقدام برای نوبت گیری تعویض پلاک، باید به سراغ تنظیم سند رسمی خودرو در دفترخانه‌ها می‌رفتند. با این حال چند سالی است که به نظر می‌رسد صاحبان خودروهای نو و دست دوم از این سردرگمی نجات پیدا کرده‌اند و نه تنها نیروی انتظامی، بلکه کانون سردفتران نیز برگ سبز خودرو را به‌عنوان سند رسمی مالکیت خودرو قبول دارند.

پیگیری برگ سبز خودرو با کد ملی

آشنایی با روش‌های پیگیری برگ سبز خودرو

برگ سبز خودرو یکی از مدارکی است که احتمالا به اندازه کارت سوخت و کارت خودرو، پرکاربرد نیست؛ با این حال دسترسی نداشتن به آن برای ارائه در لحظات حساس، ممکن است صاحب خودرو را به دردسر بیندازد. معمولا در‌صورت تکمیل فرایند انتقال مالکیت خودرو و پرداخت هزینه‌های مربوطه در سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو، کافی است ۷ الی ۳۰ روز منتظر صدور برگ سبز خودرو باشید. اگر احساس می‌کنید این بازه رو به اتمام است یا حتی مدت زمان بیشتری به انتظار نشسته‌اید، در ادامه با ۳ روش سریع و کاربردی برای پیگیری کارت سبز خودرو از ناجا همراه ما باشید. نحوه پیگیری برگه کمپانی خودرو در سایر مطالب وبلاگ آیتول توضیح داده شده است.

پیگیری برگ سبز خودرو از پست؛ روشی مطمئن و نسبتاً سریع

مهم‌ترین روش پیگیری مدارک خودرو، سازمان پست ملی کشور است. برای پیگیری برگ سبز خودرو از ناجا کافی است وارد سایت Najatracking.post.ir شوید. پس از آن، از بخش «انتخاب سند» گزینه «شناسنامه خودرو» را انتخاب کنید تا مراحل پیگیری برگ سبز خودرو با شماره پلاک خودرو آغاز شود. در نظر داشته باشید که در حال حاضر تنها روش اینترنتی پیگیری برگ سبز خودرو، مراجعه به سایت پست ملی است. اگرچه در سایت آیتول به خدمات مختلفی نظیر آنی رو عوارض آزادراهی، سامانه مالیات نقل و انتقال خودرو و حتی خرید بیمه شخص ثالث و بدنه دسترسی دارید، اما متاسفانه پیگیری مدارک خودرو فقط از طریق وبسایت معرفی‌شده امکان‌پذیر است.
پیگیری برگ سبز خودرو

پیگیری برگ سبز خودرو از طریق پیامک بدون نیاز به شماره پلاک

اگر به اینترنت دسترسی ندارید یا مایلید نحوه پیگیری برگ سبز خودرو از طریق پیامک را بیاموزید، باید بگوییم که این روش هم بسیار آسان است. برخلاف مراحل  استعلام طرح ترافیک، برای پیگیری برگ سبز خودرو از طریق پیامک، به شماره پلاک ماشین نیاز نخواهید داشت. کافی است کد رهگیری مرسوله پستی (برگ سبز) که هنگام درخواست صدور از سازمان ملی پست کشور دریافت کرده‌اید را به شماره ۲۰۰۰۴۴۱ ارسال کنید؛ پس از آن چند دقیقه انتظار کافی است تا از آخرین وضعیت صدور برگ سبز خودروی خود مطلع شوید.

استعلام برگ سبز خودرو

پیگیری برگ سبز خودرو از ناجا با کد USSD؛ روشی کاربردی و آسان

یکی دیگر از روش‌های موجود برای پیگیری برگ سبز خودرو، استفاده از کدهای دستوری است. کدUSSD *110# یکی از روش‌های ساده بود که اشخاص بدون دسترسی به اینترنت می‌توانستند از استفاده کنند. در گذشته، امکان پیگیری برگ سبز بعد از تعویض پلاک، از طریق کد دستوری *۱۱۰#  وجود داشت؛ اما در حال حاضر، این کد دستوری غیر فعال شده و دسترسی به خدمات آن وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توانید برای پیگیری از آن استفاده کنید. بهترین روش پیگیری کارت ماشین، استفاده از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی و از طریق پیامک است.

استعلام و پیگیری کارت و سند خودرو

پیگیری برگ سبز خودرو المثنی؛ از درخواست تا دریافت

تا این بخش از مقاله آیتول، به‌صورت کامل با نحوه پیگیری برگ سبز خودرو سایپا، پیگیری برگ سبز خودرو صفر ایران خودرو و سایر خودروهای صفر آشنا شدیم. اما اگر یک خریدار تازه‌کار نیستید و به‌دنبال یادگیری نحوه دریافت و پیگیری برگ سبز خودرو المثنی می‌گردید، این بخش از مقاله برای شماست. آیا برگ سبز خودروی شما مفقود شده است؟ در اولین قدم، باید نسبت به اعلام مفقودی آن در روزنامه‌های کثیر‌الانتشار اقدام کنید تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کرده باشید.

پس از سپری ‌کردن یک بازه زمانی ده ‌روزه، با در دست داشتن کارت خودرو، مدارک شناسایی خود، شماره vin خودرو، مدارک احراز محل سکونت و بیمه‌نامه شخص ثالث ماشین به یکی از مراکز تعویض پلاک شهر خود مراجعه کنید. پس از ثبت درخواست صدور برگ سبز خودرو، کافی است ۷ روز الی ۱ ماه صبر کنید و در ‌صورت نیاز از روش‌های معرفی ‌شده در همین مقاله برای پیگیری برگ سبز خودروی خود بهره‌مند شوید. اگر می‌خواهید درمورد برگ سبز بیشتر بدانید می‌توانید به بلاگ آیتول سر بزنید. در ادامه به خدمات آیتول می‌پردازیم.

آیتول سامانه ای برای خدمات خودرویی به صورت یکجا

آیتول سامانه‌ای برای تمام خدمات خودرویی است که با نصب اپلیکیشن آن نه تنها می‌توانید تمام بدهی‌های خود را بپردازید،  بلکه می‌توانید قیمت بیمه شخص ثالث و بدنه را ببینید و خریدی مطمئن انجام دهید. همچنین خدمات غیرحضوری چون معاینه فنی، تعویض پلاک، ترخیص خودرو از پارکینگ راهور از طریق سفیران آیتول انجام پذیر است و دیگر نیازی نیست تا ساعت‌ها در صف‌های طولانی منتظر بمانید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به وبسایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

برگ سبز خودرو صفر را از کجا بگیریم

برگ سبز خودرو صفر چند روزه میاد؟

برگ سبز خودرو صفر را از کجا بگیریم؟ معمولا برگ سبز خودرو نسبت به مدارک دیگری مانند کارت سوخت، گواهینامه و کارت ماشین، مراحل صدور کوتاه‌تری دارد. با این حال اگر مدت زمان انتظار شما برای ارسال برگ سبز خودرو بیش از ۱ ماه شده است، به فکر انتخاب یکی از روش‌های پیامکی یا اینترنتی پیگیری برگ سبز خودرو باشید.

معمولا تاخیر در ارسال مدارک خودرو دلایل ساده‌ای مانند وارد کردن اشتباه آدرس مقصد یا برگشت ‌خوردن مدرک به علت حضور نداشتن گیرنده در مقصد دارد. پیگیری وضعیت مدارک خودرو به شما کمک می‌کند از جریمه‌های احتمالی یا تاخیر در پروسه نقل و انتقال اتومبیل در امان بمانید. اگر این مطلب برای شما مفید بود از انتشار و ارسال آن برای دوستانتان دریغ نکنید؛ وبلاگ آیتول با مهم‌ترین مباحث و موضوعات حوزه خودرو همراه شماست تا دانش‌نامه‌ای کوچک اما کاربردی در دست صاحبان خودرو و وسایل نقلیه باشد.