درباره پوشش نوسان قیمت خودرو چقدر می‌دانید؟ در سال‌های گذشته، قیمت خودرو با نوسان‌های فراوانی مواجه شده و روز‌به‌روز در حال افزایش است. در چنین شرایطی که ممکن است قیمت امروز یک خودرو با قیمت فردای آن متفاوت باشد، بهتر است کمی هم به فکر آینده باشیم.

در بیمه‌نامه‌های بدنه خودرو، یکی از فاکتورهای اصلی در تعیین میزان خسارت وارده به وسیله‌نقلیه، ارزش روز خودرو است. به‌همین‌خاطر، شرکت‌های مختلف بیمه، پوشش جدیدی با عنوان پوشش نوسان قیمت ماشین را ارائه می‌دهند. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات جامعی درباره این نوع پوشش بیمه بدنه خودرو به شما عزیزان ارائه دهیم.

پوشش نوسان قیمت خودرو چیست و جزو کدام نوع بیمه است؟

با یک نگاه اجمالی به قیمت ماشین در سال‌های گذشته، متوجه نوسان فراوان و افزایش افسار‌ گسیخته آن خواهید شد. برای جبران این هزینه‌ها، شرکت‌های بیمه به کمک مالکین وسایل‌ نقلیه آمده‌اند و پوشش جدیدی به‌نام پوشش نوسان قیمت خودرو در بیمه بدنه را معرفی کرده‌اند. معمولاً در زمان وقوع حادثه‌های رانندگی و تصادف، میزان خسارت خودرو با توجه به ارزش آن در زمان صدور بیمه‌نامه تعیین می‌شود و این موضوع به ضرر صاحبان خودرو خواهد بود.

معرفی کامل پوشش نوسان قیمت خودرو در بیمه بدنه ماشین

با تهیه پوشش نوسان قیمت وسیله ‌نقلیه در بیمه بدنه، مبلغ خسارت بر اساس میزان ارزش روز خودرو در زمان وقوع تصادف محاسبه خواهد شد؛ بنابراین در کنار خرید بیمه شخص ثالث که اجباری است، تهیه بیمه بدنه با پوشش اضافه نیز کمک فراوانی به رانند‌ها و مالکین خودرو می‌کند.

اهمیت تهیه پوشش نوسان قیمت خودرو در ایران

تصور کنید که در زمان تنظیم بیمه بدنه، قیمت خودروی شما ۲۰۰ میلیون تومان است. پس از چند ماه و ‌با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان می‌رسد. حال اگر در این مدت تصادف کنید و خسارتی به خودرویتان وارد شود، بیمه بدنه به‌ اندازه ارزش خودرو در زمان تنظیم بیمه (۲۰۰ میلیون تومان) خسارت خواهد داد. اما اگر پوشش نوسان قیمت خودرو را نیز به بیمه بدنه ماشین خود اضافه کنید، میزان خسارت پرداختی توسط شرکت بیمه به اندازه ارزش روز خودرو خواهد بود.

در هر صورت، تهیه بیمه شخص ثالث و بدنه،‌ در شرایط سخت کمک حال همه صاحب‌های وسایل ‌نقلیه مختلف خواهد بود. شما نیز می‌توانید همین حالا نسبت به محاسبه بیمه شخص ثالث یا تهیه بیمه بدنه برای خودروی خود اقدام کنید.

تعیین میزان خسارت خودرو با پوشش نوسان قیمت ماشین

میزان سقف پوشش نوسان قیمت ماشین در ایران چقدر است؟

سقف پوشش نوسان قیمت خودرو به شرکتی بستگی دارد که بیمه را از آن خریداری می‌کنید. این سقف در شرکت‌های مختلف، متفاوت است و معمولاً با ۲۰% آغاز شده و حداکثر به ۵۰% می‌رسد. حال سؤال اینجاست که آیا پوشش نوسان قیمت، خسارت‌های کلی مانند سرقت یا آتش‌سوزی خودرو را نیز شامل می‌شود؟

در زمان تنظیم بیمه‌نامه، حتماً به مقدار و نحوه این پوشش توجه داشته باشید. زیرا برخی از شرکت‌ها فقط خسارت‌های جزئی مانند تصادف را تحت پوشش نوسان قیمت ماشین دارند و خسارت‌های کلی را مشمول این پوشش نمی‌دانند. البته برخی دیگر از شرکت‌های معتبر،‌ خسارت‌های کلی را نیز پرداخت می‌کنند؛ بنابراین چه به ‌دنبال خرید بیمه موتور سیکلت هستید و چه قصد تهیه بیمه خودرو را دارید، حتماً به قوانین آن شرکت توجه ویژه‌ای داشته باشید.

تفاوت سقف پوشش نوسان قیمت وسیله‌نقلیه در شرکت‌های مختلف

آشنایی با پوشش‌های اصلی بیمه بدنه خودرو

در همه شرکت‌های مختلف، بیمه بدنه شامل پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافه است. به‌طور‌کلی، پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

  • جبران خسارت ناشی از تصادف‌های رانندگی و برخورد دیگر اجسام ثابت یا متحرک به خودرو
  • واژگونی و سقوط خودرو از ارتفاع
  • پرداخت خسارت ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و برخورد صاعقه به خودرو
  • سرقت کلی وسیله‌ نقلیه

پس از تهیه بیمه بدنه،‌ شرکت بیمه‌گذار موظف است تا خسارت مواردی که مطرح شدند را برای فرد زیان ‌دیده جبران کند. در ادامه مطلب، پوشش‌های اضافه این نوع از بیمه خودرو را معرفی می‌کنیم.

 معرفی پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه خودرو

پوشش‌های تکمیلی بیمه بدنه، پوشش‌هایی هستند که خود مالک وسیله ‌نقلیه با پرداخت مبلغی اضافه آن‌ها را به بیمه‌نامه خود اضافه می‌کند. این پوشش‌های اضافه شامل موارد زیر هستند:

  • جبران خسارت‌های وارده به خودرو ناشی از بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله
  • جبران خسارت ناشی از پاشیده‌ شدن مواد شیمیایی مانند رنگ و اسید به خودرو
  • پوشش نوسان قیمت خودرو
  • سرقت کلی یا سرقت وسایل مختلف خودرو
  • جبران هزینه توقف
  • پوشش افت قیمت خودرو در بیمه بدنه
  • جبران خسارت ناشی از شکسته ‌شدن شیشه ماشین به دلایل مختلف ذکر شده در بیمه‌نامه
  • پوشش هزینه‌های ترانزیت خودرو برای وسایل‌ نقلیه‌ای که از کشور خارج می‌شوند
  • جبران هزینه‌های ایاب‌و‌ذهاب

پوشش نوسان قیمت ماشین نیز جزء پوشش‌های تکمیلی محاسبه می‌شود و برای دریافت آن باید مبلغی اضافه پرداخت کنید. همین حالا می‌توانید از طریق سامانه آیتول، نسبت به استعلام تخفیف بیمه و بررسی قیمت انواع بیمه مختلف اقدام کنید.

پوشش‌های اصلی و تکمیلی بیمه بدنه خودرو

کدام خسارت‌ها توسط بیمه بدنه جبران نمی‌شود؟

در صنعت بیمه، حتی بعد از تهیه بیمه بدنه، بخشی از هزینه‌ها را باید خود فرد بیمه‌گذار به‌عنوان فرانشیز پرداخت کند. برای آشنایی با مفهوم  Franchise،‌ پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقاله فرانشیز بیمه چیست را مطالعه کنید. به‌طور‌کلی، جبران خسارت‌های زیر تحت پوشش بیمه بدنه نخواهند بود:

  • خسارت ناشی از حمل تعداد مسافر یا بار بیش از ظرفیت خودرو
  • خسارت ناشی از بکسل ‌کردن خودرو توسط وسایل ‌نقلیه دیگر
  • جبران خسارت ایجاد شده از انفجار هسته‌ای
  • پوشش زیان ناشی از جنگ، شورش یا حمله وارده
  • خسارت‌های عمدی که برای دریافت پول وارد می‌شوند
  • خسارت ایجاد شده به خودرو به‌دلیل مصرف الکل یا مواد روان‌گردان
  • جبران ضرر ناشی از فرار از دست پلیس
  • پوشش زیان وارده به خودرو در شرایطی که فرد گواهینامه معتبر ندارد

توجه داشته باشید که بیمه‌گذار در هنگام رخ دادن این موارد موظف به پرداخت هیچ‌گونه خسارت به فرد زیان‌دیده نخواهد بود.

مشاوره و خرید آنلاین انواع بیمه خودرو با سامانه هوشمند آیتول

در این مقاله با پوشش نوسان قیمت خودرو در بیمه بدنه آشنا شدیم. برای خرید انواع بیمه ماشین، نیازی نیست شال و کلاه کنید و به نمایندگی‌های شرکت‌های مختلف سر بزنید. با سامانه هوشمند آیتول، می‌توانید در زمانی اندک و فقط با چند کلیک، شرکت‌های مختلف را با هم مقایسه کرده و بیمه مورد نظرتان را خریداری کنید. برای دریافت مشاوره و ارتباط با بخش پشتیبانی آیتول، می‌توانید با شماره تماس ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما مشتاقانه پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.