دیگر وقت خود را در صف‌های طولانی عوارضی تلف نکنید. نیازی نیست زمانی که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، به دنبال پول یا کارت عابربانک خود بگردید. روش قدیمی پرداخت عوارض دیگر خریداری ندارد و شما می‌توانید فقط با گذر از باجه عوارضی، هزینه استفاده از اتوبان را پرداخت نمایید.

چند سالی است که پرداخت الکترونیکی عوارضی‌ها در اتوبان‌های معروف کشور ایجاد شده است. رانندگان فقط باید از لاین جدیدی که برای این شیوه از پرداخت در باجه‌های عوارضی ایجاد شده، بدون هیچ توقفی عبور کنند. این طرح با سرعت بسیار زیادی در بین مردم رواج پیدا کرد و مخصوصاً کسانی که شغل آن‌ها رانندگی بین‌شهری است؛ از این شیوه پرداخت استقبال زیادی کردند. اما چگونه عوارض بزرگراه را الکترونیکی پرداخت کنیم؟ ثبت‌نام عوارض الکترونیکی خودرو به چه صورت است؟ ما در این مقاله به شما پاسخ کامل این سؤالات را خواهیم داد. همچنین به این موضوع نیز می‌پردازیم؛ که جریمه پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی چه‌قدر است و چگونه باید پرداخت شود؟ پس برای این‌که دیگر وقت خود را وسط اتوبان برای پرداخت عوارض تلف نکنید، تا آخر مقاله همراه آیتول باشید.

۴ روش پرداخت عوارض آزادراهی

سازمان راه و شهرسازی مدل‌های مختلفی برای پرداخت الکترونیکی عوارض بزرگراه‌ها در نظر گرفته است. عوارض آزادراه تهران شمال یا قزوین-رشت فرقی ندارد، تمامی افراد می‌توانند در هرکجا که هستند به‌صورت آفلاین یا آنلاین نسبت به پرداخت عوارضی الکترونیکی اتوبان اقدام کنند. در ادامه به ۴ روش پرطرفدار برای پرداخت هزینه عوارضی می‌پردازیم.

۱- کد دستوری پرداخت عوارض آزادراهی

کد دستوری پرداخت عوارض آزادراهی در ایران، #۷۲۰*۸# است. با شماره‌گیری این کد دستوری، می‌توانید از مبلغ عوارضی آزادراه‌های کشور مطلع شوید و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.
برای استفاده از این کد دستوری، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. کد دستوری #۷۲۰*۸# را از طریق گوشی همراه خود شماره‌گیری کنید.
  2. در صفحه‌ای که باز می‌شود، شماره پلاک خودروی خود را وارد کنید.
  3. کد ملی مالک خودرو را وارد کنید.
  4. دکمه ارسال را فشار دهید.

پس از چند لحظه، مبلغ عوارضی آزادراهی که از آن عبور کرده‌اید، به شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از یکی از روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی، مانند پرداخت اینترنتی، پرداخت از طریق خودپرداز یا پرداخت از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت، نسبت به پرداخت عوارضی خود اقدام کنید.

توجه داشته باشید که مهلت پرداخت عوارض آزادراهی، یک هفته پس از تردد از آزادراه است. در صورت عدم پرداخت عوارضی در مهلت مقرر، مشمول جریمه خواهید شد.

۲- استفاده از برچسب پرداخت عوارضی اتوبان

بانک مسکن با همکاری سازمان راه و شهرسازی سامانه‌ای را طراحی کرده که رانندگان می‌توانند از طریق این درگاه، برچسب الکترونیکی پرداخت عوارض تهیه کنند. برچسب‌ها قابلیت شارژ شدن دارند و با هر بار که از باجه الکترونیکی عوارضی رد شوید، مبلغی از شارژ حساب کاربری راننده کم خواهد شد.
طریقه پرداخت عوارض الکترونیکی

برای تهیه این نوع از برچسب‌ها باید وارد سایت بانک مسکن شوید؛ سپس با وارد کردن مشخصات خودرو و صاحب اتومبیل و پرداخت مبلغی بابت شارژ اولیه، برچسب مخصوص به خود را تهیه کنید. این روش باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود؛ اما فرایند ثبت‌نام و دریافت برچسب برای برخی افراد دشوار است و نیاز به پرداخت هزینه و صرف زمان دارد؛ ازاین‌رو اغلب افراد به دنبال راه‌کارهای ساده‌تر می‌گردند.

۳-  پرداخت عوارض جاده‌ای با سامانه پیمان

سامانه “پیمان” یک درگاه برداشت مستقیم هزینه عوارضی از حساب بانکی شماست. در این روش پلاک خودروی شما با حساب کاربری که در سامانه پیمان ایجاد می‌کنید اتصال پیدا می‌کند؛ سپس با هر بار تردد خودروی شما از باجه عوارضی، شماره پلاک اتومبیل شناسایی شده و هزینه مستقیماً از حساب بانکی شما کم خواهد شد. با سامانه پیمان دیگر نیازی به تهیه برچسب و شارژ حساب کاربری نخواهید داشت.

اگرچه در این روش دیگر نیازی به خرید برچسب و شارژ مجدد حساب ندارید، با این حال امکان استعلام میزان بدهی یا مشاهده ریز جزئیات عوارضی‌ها برای مالکان خودرو میسر نیست و با وجود راحتی، این روش محبوبیت چندانی نداشته، زیرا در روش کسر مستقیم از حساب بانکی، اجازه برداشت از حساب به شخص ثالثی داده می‌شود و امنیت کافی ندارد.

۴-  پرداخت عوارض الکترونیکی اتوبان با استفاده از آیتول

وب‌سایت “آیتول” بهترین و آسان‌ترین پیشنهاد بابت پرداخت هزینه عوارضی اتوبان است. فقط کافیست که با مراجعه به صفحه پرداخت عوارض آزادراهی و وارد کردن شماره پلاک، عوارض بزرگراه‌ها را پرداخت کنید. دلیل آن که اعتقاد داریم سامانه آیتول بهترین راه پرداخت عوارض به‌شمار می‌آید، آن است که پرداخت جریمه عوارضی در این سامانه فقط با استفاده از شماره پلاک خودرو و در کسری از ثانیه انجام می‌شود؛ بنابراین کافی است بعد از هر سفر سری به آیتول بزنید تا با پرداخت به‌موقع، مشمول جریمه‌های سنگین عوارضی‌ها نشوید. در ادامه درمورد خدمات پرداختی دیگر در آیتول می‌گوییم.

۵- تمام پرداخت‌های خود را با آیتول انجام بده!

شما علاوه بر پرداخت عوارض الکترونیکی می‌توانید تمام بدهی‌های خودروی خود مثل عوارض سالیانه و خلافی را تنها با چند کلیک از طریق آیتول انجام دهید. همچنین سامانه آیتول به غیر از خدمات پرداختی، سرویس‌های دیگری مانند خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به وبسایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

۶- پرداخت عوارض اتوبان با خودپرداز بانک‌های مختلف

اگر دوست ندارید که از طریق فضای مجازی یا به‌صورت آنلاین مبالغ عوارضی آزادراه‌ها را پرداخت کنید، استفاده از عابربانک‌ها برای شما گزینه مناسبی است. در این روش بدون نیاز به اینترنت و فقط با دریافت شناسه قبض و شناسه پرداخت از طریق سامانه “آیتول” می‌توانید به خودپرداز رفته و مبلغ موردنظر را پرداخت نمایید.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی با استفاده از خودپرداز بانک

کدام اتوبان‌ها امکان پرداخت الکترونیکی عوارضی را دارند؟

با مدرن شدن نحوه پرداخت عوارضی‌ها در چند اتوبان به‌زودی و در آینده‌ای نه‌چندان دور امکان حذف پرداخت نقدی عوارضی‌ها نیز وجود دارد. طبق گزارش‌ها و خبرهایی که اعلام می‌شود به‌زودی عوارضی‌های اکثر آزادراه‌ها الکترونیکی خواهد شد؛ اما در حال حاضر در سال ۱۴۰۲ چند بزرگراه از این ویژگی برخوردار هستند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

  • آزادراه تهران – قم
  • آزادراه تهران – ساوه
  • آزادراه کرج – قزوین
  • آزادراه قزوین – زنجان
  • آزادراه بندرعباس – بندر شهید رجایی
  • آزادراه تهران – شمال (قطعه یک)
  • آزادراه همت – کرج

اتوبان‌های زیر نیز در حال افتتاح باجه‌های پرداخت الکترونیکی خود هستند:

  • آزادراه قزوین – رشت
  • آزادراه تهران – پردیس
  • آزادراه قم – کاشان
  • آزادراه کاشان – اصفهان
  • آزادراه ارومیه – تبریز (قطعه چهار)
  • آزادراه ساوه – سلفچگان
  • آزادراه کنارگذر شمالی مشهد
  • آزادراه باغچه – مشهد
  • آزادراه زنجان – تبریز

توجه داشته باشید که اگر از باجه‌های الکترونیکی هرکدام از این اتوبان‌ها عبور کرده و مبلغی را بابت عوارض پرداخت نکنید، جریمه خواهید شد. در بخش بعدی بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

جریمه پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی چه‌قدر است؟

متأسفانه برخی از افراد بعد از الکترونیکی شدن عوارضی‌ها مبالغ آن را پرداخت نکرده و همین موضوع باعث شده تا سرعت احداث باجه‌های الکترونیکی در اتوبان‌ها کمتر شود. جریمه پرداخت نکردن عوارض الکترونیکی به این صورت است که؛ سواری، وانت، کامیونت و مینی‌بوس مبلغ ۴۲ هزار تومان، اتوبوس و کامیون دو محور حدود ۵۲ هزار تومان و کامیون سه محور، تریلی و نفتکش حدود ۹۴ هزار تومان جریمه شوند.

روش پرداخت عوارض آزادراهی به روش نقدی

درصورتی‌که شما نیز عوارضی برخی از اتوبان‌ها را پرداخت نکردید، می‌توانید با مراجعه به صفحه استعلام خلافی خودرو، نسبت به پرداخت عوارض و جریمه اتومبیل خود اقدام کنید.

با عوارضی‌های الکترونیکی، زودتر از همیشه به مقصد خود برسید

الکترونیکی شدن باجه‌های عوارضی نشان از پیشرفت کشور در زمینه راه و شهرسازی دارد. اگر مردم پس از گذر از باجه‌های الکترونیکی، هزینه عوارضی را نیز پرداخت کنند؛ قطعاً سرمایه‌گذاران بیشتری بودجه خود را بر روی این پروژه هزینه می‌کنند.

نحوه پرداخت عوارض آزادراه‌ها همانطور که گفتیم به ۴ صورت امکان‌پذیر است؛ که شامل سامانه پرداخت عوارض آیتول، سامانه پیمان، خودپردازهای بانکی و برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض است. روش پیشنهادی نیز استفاده از “آیتول” بوده که می‌توانید تنها با وارد کردن شماره پلاک ماشین خود، مبلغ عوارضی‌هایی که از آن‌ها گذر کردید را به راحتی پرداخت کنید.