معاینه فنی تاکسی چندساله است؟ از آزمایش فنی تاکسی خود جا نمانید! رانندگان تاکسی به علت پرتردد بودن خودروهایشان شرایط ویژه‌ای را برای معاینه فنی اتومبیل دارند. زمان معاینه فنی و هزینه‌های انجام این کار برای رانندگان تاکسی کمی متفاوت‌تر از دیگر خودروهای معمولی است. درصورتی‌که راننده‌ای با این شرایط آشنایی نداشته باشد؛ احتمال جریمه شدنش نیز زیاد خواهد بود.

ما در این مقاله سعی کردیم؛ تا با بررسی کامل موضوع معاینه فنی خودروها، به اهمیت این کار و زمانی که تاکسیران‌ها بایستی برای انجام معاینه فنی خودروی خود اقدام کنند بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوع و جریمه نشدن، تا آخر مقاله همراه “آیتول” باشید.

معاینه فنی خودرو چیست؟ آیا چیزی به جز اتلاف وقت است؟

خودروها پس از گذشت چند سال از تاریخ تولید خود دچار مشکلات فنی و ظاهری می‌شوند. این اختلالات حتی در برخی مواقع موجب چپ کردن ماشین یا تصادفات حادثه‌‌ساز خواهند شد؛ که خسارات جانی و مالی زیادی به بار می‌آورند.

تست و عیب‌یابی تاکسی سمند در مرکز معاینه فنی خودرو

به‌غیر از موضوع حوادث، آلایندگی اتومبیل‌ها پس از چند سال بایستی مورد آزمایش قرار بگیرد؛ تا مبادا با ایجاد گازهای سمی زیاد، سلامتی شهروندان به خطر بیافتد. در این آزمایش تقریباً تمامی بخش‌های اتومبیل مورد بازبینی قرار می‌گیرند؛ که برخی از این قسمت‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بررسی وضعیت ظاهر خودرو
  • تست آلاینده‌ها
  • آزمایش ترمز‌های جلو و عقب
  • بازدید از زیربندی خودرو
  • بررسی عملکرد کمک‌فنرها
  • سنجش چرخ‌ها برای موازی بودن با یکدیگر
  • کارایی وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی
  • چک کردن عملکرد چراغ‌های جلو و عقب

به‌محض ورود اتومبیل به مرکز، میزان مصرف سوخت، سلامت سیستم جرقه اتومبیل و عملکرد سوپاپ‌ها در دور آرام و تند بررسی خواهد شد. اگر عملکرد ماشین در هر یک از این موارد دچار نقص باشد، آلاینده‌های خروجی از اگزوز از حد طبیعی فراتر می‌روند و باعث ایجاد بیماری خواهند شد.

تقریباً اکثر بخش‌های خودرو مورد آزمایش قرار می‌گیرند؛ همچنین درصورتی‌که عملکرد اتومبیل دارای مشکل باشد، به درخواست راننده عیب‌یابی خودرو در مراکز مجاز انجام خواهد شد. پس از رفع نواقص نیز با مراجعه مجدد به مراکز معاینه فنی، برچسب سلامت خودرو صادر می‌شود.

کارپرداز - معاینه فنی غیر حضوری

چرا معاینه فنی خودرو اهمیت زیادی دارد؟

درصورتی‌که موتور به‌خوبی کار نکند، باعث ایجاد گازهای سمی می‌شود. اگر این مشکل در تعداد زیادی از خودروها وجود داشته باشد، سلامتی مردم به‌خاطر می‌افتد. همچنین درصورتی‌که یکی از بخش‌های اتومبیل مانند کمک‌فنرها دچار مشکل باشد، جان سرنشینان نیز هنگام رانندگی در خطر است.

از همین رو می‌توان به اهمیت معاینه فنی پی برد؛ این آزمایش در کنار این‌که باعث کمتر شدن آلودگی می‌شود، می‌تواند جان راننده و سرنشینان را نیز در حین سفر نجات دهد. حتی اگر این فرایند ۱ روز کامل وقت شما را بگیرد، معاینه فنی نسبت به قیمتی که دارد، می‌تواند سلامت شما را بیمه کند.

همین‌ الان وارد صفحه نوبت دهی معاینه فنی شوید؛ تا در سریع‌ترین زمان با دریافت نوبت، عملکرد خودروی خود را در هنگام رانندگی آزمایش و عیب‌یابی کنید.

چرا معاینه فنی اجباری است؟ کدام خودروها باید معاینه فنی شوند؟

بر اساس قانونی که در سال ۹۷ و ۹۸ وضع شد؛ تمامی خودروهای شخصی و سبک که ۴ سال از تاریخ تولیدشان گذشته است؛ بایستی هر ۱ سال یک‌بار معاینه فنی شوند.

اتومبیل‌هایی که معاینه فنی نشده باشند؛ روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه خواهند شد و درصورتی‌که این مبلغ به ۱ میلیون تومان برسد؛ ابلاغیه‌ای از طرف اداره راهنمایی ‌و رانندگی به راننده ارسال می‌شود. در صورت توجه نکردن به این ابلاغیه، خودرو توقیف شده و به پارکینگ انتقال می‌یابد.

تاکسی پژو 405 که در جاده تصادف کرده است

این تخلف حتی شب‌ها نیز توسط دوربین‌های پلیس ثبت شده و مبلغ موردنظر به‌عنوان جریمه برای راننده صادر می‌شود. افرادی که هنوز نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی خودروی خود اقدام نکردند می‌توانند؛ به صفحه خلافی خودرو با بارکد مراجعه کنند، تا جریمه خود را بپردازند.

اجباری شدن معاینه فنی می‌تواند از بسیاری حوادث جلوگیری کند. همان‌طور که در بخش قبلی نیز اشاره کردیم، خودروها پس از گذشت چند سال دچار اشکالاتی در سیستم فنی می‌شوند. با اجباری شدن این موضوع می‌توان امید داشت؛ که راننده‌ها اهمیت بیشتری به‌سلامت خودروی خود بدهند.

معاینه فنی تاکسی با اتومبیل‌های معمولی چه تفاوتی دارد؟

رانندگان تاکسی به علت پرتردد بودن خودروهایشان بایستی هر ۶ ماه یک‌بار نسبت به معاینه فنی اتومبیل خود اقدام کنند. همچنین ماشین‌های تاکسی که بیش از ۱۰ سال عمر دارند؛ باید هر ۳ ماه یک‌بار معاینه شوند و گواهی بگیرند. این موضوع برای تمامی تاکسی‌ها همانند خرید بیمه شخص ثالث یا داشتن پروانه تاکسی‌رانی اجباری است.

تفاوت زمان معاینه فنی تاکسی با اتومبیل‌های معمولی به علت پرتردد بودنشان است؛ که باعث نقص بیشتر در این نوع از خودروها می‌شود. البته توجه داشته باشید که شهرداری تهران معاینه فنی تاکسی‌های پایتخت را در مراجعه اول رایگان کرده است و رانندگان تاکسی می‌توانند؛ بدون نگرانی در رابطه با هزینه، این کار را انجام دهند.

معاینه فنی خودرو غیرحضوری؛ بدون مراجعه حضوری و صرف زمان، معاینه فنی بگیرید

انجام آزمایش فنی اتومبیل، کاری زمان‌بر است؛ که اگر وقت آن را نداشته باشید، قطعاً برای شما دردسرساز خواهد شد. شما می‌توانید برای رفع این مشکل از کارپرداز آیتول استفاده کنید تا بدون مراجعه حضوری به مراکز معاینه فنی، این گواهی را دریافت نمایید.

پژو 206 در مرکز معاینه فنی خودرو

روش کارپرداز به این صورت است؛ که با ثبت یک وکالت‌نامه از سمت شما، کارشناس آیتول خودرو را از شما تحویل گرفته و فرایندهای دریافت برچسب معاینه فنی را طی می‌کند. پس از چند ساعت نیز اتومبیل را جلوی درب منزل و با گواهی معاینه فنی به شما تحویل خواهد داد.

دریافت معاینه فنی یکی از خدمات حضوری کارپرداز آیتول است؛ که می‌توانید در کنار سرویس‌های دیگر همانند تعویض روغن، ترخیص خودرو از پارکینگ و دیگر موارد از این سرویس استفاده کنید.

با معاینه فنی تاکسی، به جان مسافران خود اهمیت بیشتری دهید

در این مقاله سعی کردیم؛ تا به‌صورت کامل پاسخی به سؤال “معاینه فنی تاکسی چندساله است؟” داده باشیم. همچنین از دلایل اجباری بودن معاینه فنی، استعلام معاینه فنی خودرو و جریمه نداشتن این گواهی که روزانه ۵۰ هزار تومان است اطلاع کسب کردید.

معاینه فنی خودرو می‌تواند سلامت اتومبیل شما را سنجیده و در صورت وجود ایرادهای خطرناک، شما را از آن مطلع کند. همچنین اگر موتور تاکسی یا خودروی شما خراب باشد، باعث ایجاد گازهای سمی می‌شود؛ که برای مردم و خود شما نیز خطرناک است؛ با رفع این مشکل می‌توانید برای خود و جامعه ارزش قائل شوید.

شما می‌توانید همین‌الان با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس گرفته و درخواست معاینه فنی غیرحضوری خودروی خود را در کارپرداز آیتول ثبت کنید.