گاهی ممکن است خودروی شما به دلایل مختلفی توسط پلیس توقیف و به پارکینگ منتقل شود. در این شرایط باید برای رفع توقیف و ترخیص خودرو از پارکینگِ پلیس اقدام کنید. بسیاری از افراد درباره مدت توقیف خودرو در پارکینگ و شرایط ترخیص آن اطلاعات کافی ندارند. اگر شما هم درباره مدت زمان ترخیض خودرو از پارکینگ سؤال‌هایی در ذهن دارید، پیشنهاد می‌کنیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید تا به جواب سؤال‌تان برسید.

منظور از توقیف خودرو چیست و چه انواعی دارد؟

دلایل بسیاری برای توقیف خودرو توسط پلیس وجود دارند. دلایلی مانند تخلفات رانندگی یا شکایت افراد از یکدیگر. به‌طور‌کلی توقیف خودرو به دو شیوه متفاوت انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

توقیف قانونی خودرو

توقیف قانونی خودرو ابزاریست برای اعمال فشار بر شخصی که مدیونِ یک شخص دیگر است. در این روش فرد مدیون نمی‌تواند خودروی توقیف شده خود را بفروشد یا به دیگری انتقال بدهد. معمولا در شرایطی که فردی به دلایلی نظیر پرداخت ‌نکردن مهریه، چک برگشتی یا سفته مدیون دیگری شود، قانون اقدام به توقیف قانونی خودرو خواهد کرد. با اعمال این فشار، شخص مدیون با سرعت بیشتری برای پرداخت بدهی اقدام خواهد کرد.

توقیف فیزیکی خودرو

بعد از توقیف فیزیکی خودرو، فرد علاوه‌بر اینکه توانایی فروش و انتقال خودروی خود را از دست می‌دهد، امکان هرگونه دخل‌و‌تصرف و استفاده از وسیله‌نقلیه را هم از دست خواهد داد. به‌این‌منظور، دادگاه پس از صدور حکم توقیف، یک کارشناس خبره را برای ارزش‌گذاری و ضبط ماشین به محل اعزام می‌کند. نکته مهم این است که در‌ صورت امتناع فرد مدیون از پرداخت بدهی، دادگاه توانایی مصادره‌ کردن خودرو و پرداخت طلب شخص از این طریق را خواهد داشت. در توقیف فیزیکی، معمولا خودروها را در پارکینگ‌های پلیس نگهداری می‌کنند تا شخص مورد نظر بدهی خود را پرداخت کند.

انتقال وسیله‌نقلیه توقیفی به پارکینگ

چه دلایلی باعث توقیف خودرو می‌شوند؟

دلایل بسیاری می‌توانند باعث توقیف خودرو و ارسال آن به پارکینگ‌های پلیس باشند. پیشنهاد می‌کنیم این موارد را با دقت مطالعه کنید، تا بعدها دچار گرفتاری‌ها و هزینه‌های مربوط به ترخیص خودرو از پارکینگ نشوید. بر اساس قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مواردی که باعث توقیف ماشین می‌شوند، شامل موارد مصرح قانونی و البته تصادفات منجر به مجروحیت یا مرگ‌اند. دلایلی مانند نداشتن بیمه معتبر یا معاینه فنی خودرو، تصادف منجر به مرگ، پرداخت‌نکردن جریمه‌ها و دلایلی دیگر که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

مأموران راهنمایی‌و‌رانندگی با توجه به این قوانین و آئین‌نامه‌ها برای توقیف وسیله ‌نقلیه و انتقال آن به پارکینگ اقدام خواهند کرد.

تصادف منجر به مجروحیت یا فوت، یکی از دلایل اصلی توقیف ماشین

طبق قانون، در تصادفاتی که منجر‌ به فوت یک شخص یا جراحت می‌شوند،‌ باید هر دو خودروی فرد زیان‌ دیده و مقصر توقیف شده و به پارکینگ‌های مخصوص پلیس منتقل شوند. مدت توقیف خودرو در پارکینگ به شرایط و اقدامات قانونیِ پس از تصادف بستگی خواهد داشت.

توقیف خودرو به‌دلیل تصادف منجر‌ به فوت

پرداخت نکردن جریمه‌های رانندگی، از دلایل رایج توقیف خودرو در ایران

اگر میزان جریمه‌های خودروی شما به بیش‌از یک میلیون تومان رسیده است، همین حالا نسبت به پرداخت آن‌ها اقدام کنید. بر اساس قانون در‌صورتی‌که میزان جریمه‌ها از سقف یک میلیون تومان بیشتر شود،‌ پلیس ابلاغیه‌ای برای فرد ارسال خواهد کرد. راننده وسیله‌نقلیه موظف است ظرف مدت یک ماه نسبت به پرداخت بدهی اقدام کند تا از صدور دستور توقیف و انتقال خودرو به پارکینگ جلوگیری شود.

برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن‌ها می‌توانید از بخش استعلام خلافی در سایت یا اپلیکیشن آیتول یا راهور ۱۲۰ اقدام کنید.

رانندگی بدون داشتن بیمه شخص ثالث

یکی از مهم‌ترین دلایل توقیف خودرو که شاید خیلی از افراد از آن اطلاع نداشته باشند، نداشتن بیمه شخص ثالث در هنگام رانندگی است. در این شرایط تا زمانی که شخص بیمه‌نامه خود را تمدید نکند،‌ نمی‌تواند نسبت به رفع توقیف خودرو اقدام کند. با اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث و مقایسه شرکت‌های بیمه می‌توانید خریدی مطمئن انجام دهید و از توقیف خودرو جلوگیری کنید.

اگر راننده هم‌زمان دو تخلف انجام دهد خودرو توقیف خواهد شد

رانندگان گرامی در جریان باشید که اگر هم‌زمان دو تخلف را با هم مرتکب شوید، به احتمال فراوان خودروی شما توقیف و به پارکینگ منتقل خواهد شد. مدت توقیف خودرو در پارکینگ در این شرایط به نوع تخلف‌ها بستگی خواهد داشت.

ارتکاب هم‌زمان دو تخلف

همراه نداشتن مدارک خودرو، یکی دیگر از رایج‌ترین دلایل توقیف وسایل‌نقلیه در کشور

ترخیص خودرو فرایندی زمان‌بر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم مدارک شناسایی وسیله‌نقلیه خود را همواره همراه داشته باشید. همراه ‌نداشتن مدارکی مانند کارت‌ماشین، گواهینامه‌رانندگی، معاینه‌فنی و بیمه‌نامه معتبر در هنگام رانندگی، منجر به توقیف خودروها خواهد شد.

استفاده از پلاک مخدوش یا غیر مجاز

رانندگی با خودرویی که پلاک ندارد یا پلاک آن به عمد مخدوش شده ‌است، باعث توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ می‌شود. رفع توقیف خودرو در این شرایط فقط با تعویض پلاک مخدوش شده امکان‌پذیر است و راننده تنها ۵ روز فرصت دارد، نسبت به تعویض پلاک و ترخیض خودرو از پارکینگ اقدام کند.

مدت زمان ترخیص خودرو از پارکینگ چه‌قدر است؟

مدت توقیف خودرو در پارکینگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. پس از انتقال خودرو به پارکینگ، مالکان وسایل‌نقلیه باید با انجام مراحلی نسبت به ترخیص خودروی توقیف‌شده اقدام کنند. به‌ازای هر شبی که خودرو در پارکینگ پلیس باقی بماند،‌ مالکان باید هزینه‌هایی پرداخت کنند. هزینه پارکینگ خودرو توقیفی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به‌همین دلیل بهتر است هر چه سریع‌تر برای خروج خودرو از پارکینگ اقدام کنید. فراموش نکنید در روز ترخیص خودرو، کلیه مدارک لازم را همراه داشته باشید تا فرایند ترخیص خودرو به مشکل نخورد.

مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ، راهنمایی برای رفع توقیف وسایل‌نقلیه

به‌منظور رفع توقیف و خروج ماشین از پارکینگ باید مراحلی را طی کنید. مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ عبارتند از:

  • ابتدا با تماس با پلیس ۱۱۰ نسبت به استعلام توقیف خودرو اقدام کنید.
  • شناسایی نام و مکان پارکینگی که خودروی شما در آن توقیف شده است.
  • همراه داشتن کلیه مدارک مورد نیاز از جمله کارت ماشین، برگ‌سبز خودرو، بیمه‌نامه و کپی مدارک
  • همراه داشتن مدارک شناسایی شخصی مثل کارت‌ملی، شناسنامه، گواهینامه و کپی آن‌ها
  • بررسی و استعلام جریمه‌های رانندگی و پرداخت آن‌ها
  • اطمینان از پرداخت خلافی‌ها و عوارض شهرداری ماشین
  • مراجعه به پارکینگ مورد نظر و اخذ برگ توقیف خودرو و جریمه
  • مراجعه به اداره ترخیص پلیس راهور منطقه
  • پرداخت هزینه‌های ترخیص و گرفتن مجوز خروج ماشین
  • مراجعه به پارکینگ و خروج خودرو

با انجام مراحل بالا در نهایت می‌توانید خودروی خود را از پارکینگ پلیس تحویل بگیرید.

مدت زمان توقیف خودرو

مدارک مورد نیاز برای ترخیص خودرو از پارکینگ چه هستند؟

یکی از عواملی که به کاهش مدت توقیف خودرو در پارکینگ منجر می‌شود،‌ همراه داشتن همه مدارک مورد نیاز در هنگام ترخیص است. مدارک لازم برای ترخیص خودرو عبارتند از:

  • کارت ماشین
  • برگ سبز خودرو
  • بیمه‌نامه معتبر
  • کارت ملی و گواهینامه مالک خودرو
  • رسید پرداخت خلافی
  • رسید پرداخت عوارض شهرداری خودرو
  • مجوز خروج خودرو از پارکینگ
  • برگ جریمه ماشین در هنگام تخلف
  • کپی همه مواردی که بالا ذکر شدند

فراموش نکنید که از همه مدارک بالا یک نسخه کپی تهیه کنید و آن‌ها را در روز ترخیص خودرو همراه‌تان ببرید.

استعلام خلافی خودرو با آیتول، همین حالا لیست جریمه‌های خود را صفر کنید!

به‌طورکلی مراحل ترخیص خودرو توقیف شده از پارکینگ زمان‌بر و پر هزینه‌اند. مدت توقیف خودرو در پارکینگ هم ممکن است از ۲۴ ساعت تا چند روز طول بکشد. حتما این ضرب‌المثلِ معروف را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با رعایت قوانین رانندگی و پرداخت به‌موقع جریمه‌ها، مانع از توقیف خودرو شوید تا درگیر فرایند زمان‌بر رفع توقیف نشوید. همچنین می‌توانید همین حالا با مراجعه به سایت یا اپلیکیشن آیتول، به راحتی و فقط با چند کلیک نسبت به پرداخت جریمه‌های رانندگی خودرو اقدام کنید.