مطابق قوانین جدید، بیمه شخص ثالث که در گذشته به خودرو تعلق می‌گرفت، در قانون جدید به راننده خودرو تعلق می‌گیرد و شخص محور شده است. مبنای این تغییرات این است که هر راننده با رانندگی درست و قانونمندانه می‌تواند تخفیفات و مزایای بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث دریافت کند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درمورد تغییرات جدید بیمه شخص ثالث بیشتر بدانید.

چرا قوانین بیمه شخص ثالث تغییر پیدا کرد؟

در قانون بیمه شخص ثالث همچون سایر قوانین، چه در سطح کشور چه در سطح بین‌المللی نیازمند بازنگری و اصلاح به شدت حس می‌شد. بیمه شخص ثالث برای دفاع از حقوق اشخاص ثالث و آسیب دیده حوادث رانندگی و همچنین راننده و شرکت بیمه نیاز به تغییرات جدی داشت که در این خصوص تغییراتی در قانون بیمه ایجاد شد تا از زیان‌های مالی به بیمه‌گر، بیمه‌گذار و زیان‌دیده جلوگیری و عدالت در پرداخت غرامت اعمال شود. یکی از بهترین تغییرات قوانین بیمه شخص ثالث، حذف بیمه‌نامه‌های فیزیکی بود. با حذف بیمه‌نامه کاغذی شخص ثالث، تمامی شرکت‌ها موظف هستند صدور بیمه شخص ثالث را فقط و فقط با نسخه الکترونیکی انجام دهند. چرا که دیگر تمام پروسه‌های مربوط به بیمه مثل استعلام بیمه شخص ثالث از طریق کد یکتا قابل پیگیری است.

تغییرات جدید بیمه شخص ثالث

 راننده محور شدن بیمه شخص ثالث

قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث چند سالی در حال بررسی بود و امسال به اجرا رسید. درصد تخفیف بیمه شخص ثالث، درصد فرانشیز و … در این قانون، با توجه به سوابق رانندگی و خسارت مالک خودرو تعیین خواهد شد.

یکی از اقدامات مهم در زمینه راننده محور شدن بیمه ثالث، قانون جدید انتقال تخفیف است. همچنین اضافه کردن گواهینامه رانندگی به بیمه شخص ثالث نیز باعث می‌شود تا تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان خودرو محاسبه شده و درصورت تصادف و خسارت فقط راننده‌ی مقصر مشمول قانون شود.

کاهش پلکانی تخفیف های شخص ثالث در صورت وقوع حادثه

تغییر دیگر قانون بیمه شخص ثالث عدم حذف تخفیف‌های سال‌های گذشته با یکبار خسارت است، در قانون جدید بیمه، تخفیف بیمه شخص ثالث با هر بار خسارت به شکل پلکانی از بین می‌رود. در قانون بیمه ثالث، این تخفیفات از سال دوم بیمه شخص ثالث با ۵% آغاز می‌شود. تخفیفات بیمه شخص ثالث با افزایش سالانه ۵ درصدی، در سال چهاردهم به حداکثر میزان ۷۰ درصد خواهد رسید.

 قانون جدید میزان پرداخت دیه

تغییر دیگر در قوانین بیمه شخص ثالث این است که دریافت غرامت برای راننده مقصر نیز لحاظ شده است. به عبارت ساده‌تر چنانچه راننده مقصر در جریان یک حادثه رانندگی دچار آسیب بشود، براساس نظر پزشکی قانونی، تا سقف دیه ماه غیرحرام مبلغی را دریافت خواهد کرد. دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ در ماه‌های غیرحرام ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.

انتقال سوابق بیمه شخص ثالث

شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات قانون بیمه ثالث، جدا از تغییر قیمت بیمه شخص ثالث، امکان انتقال سوابق بیمه باشد. در قانون جدید بیمه شخص ثالث، اگر مالکی بخواهد خودروی خود را بفروشد، می‌تواند تخفیف بیمه خود را به سه روش مدیریت کند :

  • بیمه‌گذار می‌تواند همزمان با انتقال مالکیت خودرو، تخفیفات بیمه‌ای خود را نیز منتقل کند.
  • بیمه‌گذار می‌تواند تخفیفات بیمه‌ای خود را تا اطلاع ثانوی برای خود محفوظ نگه داشته و زمانی که خودروی جدیدی خریداری کرد، از آن‌ها استفاده کند.
  • بیمه‌گذار می‌تواند این تخفیفات را به بستگان درجه یک خود مثل پدر، مادر، همسر و فرزند انتقال دهد و در صورتی که بیمه‌گذار فوت کند، تخفیفات عدم خسارت آن قابل انتقال به وراث قانونی آنها خواهد بود.

امکان پرداخت بیمه شخص ثالث به صورت قسطی بدون سود نیز برای بیمه‌گذار فراهم شده است. برای خرید بیمه شخص ثالث قسطی با آیتول باید اطلاعات خودروی خود را وارد و سپس شرکت بیمه شخص ثالث خود را انتخاب و مدارک لازم را بارگذاری کنید. پس از دریافت و بررسی مدارک، بیمه شخص ثالث صادر خواهد شد.

پرداخت دیه در قوانین جدید بیمه شخص ثالث

قانون ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث چیست؟

یکی از قوانین مهم بیمه شخص ثالث که بالاتر به آن اشاره کردیم، قانون ثبت اطلاعات گواهینامه است. براساس این قانون، بیمه‌گذار در زمان خرید بیمه شخص ثالث، باید اطلاعات گواهینامه افرادی که می‌خواهند از این خودرو استفاده کرده و پشت آن بشینند را در بیمه‌نامه به ثبت برسانند.

این قانون برای شخصی‌سازی یا همان راننده محور کردن بیمه‌نامه شخص ثالث بوده و اضافه کردن گواهینامه رانندگی به بیمه ثالث باعث آن می‌شود تا تخفیف عدم خسارت برای همه رانندگان خودرو محاسبه شود و اگر تصادف و خسارتی صورت بگیرد، فقط راننده‌ی مقصر مشمول قانون شود. با همه اینها، وارد کردن اطلاعات گواهینامه همه افراد الزامی نیست و فقط اضافه کردن گواهینامه فردی که بیشترین استفاده از ماشین را دارد، برای خرید بیمه ثالث کافی است.

این نکته را نیز درنظر داشته باشید که اگر فقط گواهینامه یک نفر ثبت شده باشد و تصادف در زمان استفاده شخص دیگری رخ بدهد، تفاوتی در پرداخت خسارت ایجاد نخواهد شد و خسارت به طورکامل پرداخت می‌شود. این قانون جدید صرفا برای شخصی‌سازی تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث است.

قانون ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث

قانون خسارت خودروهای لوکس

قانون خودروی نامتعارف، چند سالی است که برای جبران هزینه‌های سنگین خسارت خودروهای لوکس یا نامتعارف تصویب شده است. خودروی متعارف معادل با نصف قیمت دیه در ماه حرام بوده که در سال ۱۴۰۲ این مقدار برابر با ۶۰۰ میلیون تومان است.

در قانون خودروی نامتعارف، هزینه خسارت با یک فرمول تعیین می‌شود. برای مثال اگر شما با یک بنز تصادف کرده و ۲۰۰ میلیون تومان خسارت وارد کنید، این مقدار خسارت در یک خودرو با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان محاسبه خواهد شد و همان مقدار به راننده بنز پرداخت می‌شود و راننده آسیب ‌دیده باید خسارت باقی مانده را از طریق بیمه بدنه خود دریافت کند و راننده مقصر مسئولیتی در قبال پرداخت مابه‌التفاوت نخواهد داشت.

در گذشته، بعد از محاسبه مقدار خسارت، حتی اگر سقف تعهدات مالی راننده مقصر بیشتر از مقدار خسارت بود، بیمه فقط همان مقدار را می‌پرداخت، ولی در قانون جدید بیمه شخص ثالث ۱۴۰۲ مقدار خسارت تا سقف تعهدات بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت خواهد شد و بقیه هزینه‌ها باید به وسیله بیمه بدنه راننده زیان‌دیده پرداخت شود. پس درصورت داشتن ماشین لوکس حتما بیمه بدنه تهیه کنید.

خرید بیمه شخص ثالث در آیتول  

آیتول، سامانه جامع خودروی من، بهترین شرکت‌های بیمه شخص ثالث را یکجا جمع کرده و شما با مقایسه خدمات هر شرکت می‌توانید بهترین بیمه شخص ثالث را برای خودروی خود تهیه کنید.
برای شروع تنها کافی‌ست تا شماره پلاک و شماره یکتای بیمه‌نامه خود را وارد کنید تا اطلاعات اتومبیل شما نمایش داده شود. سپس می‌توانید نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه اقدام کنید. فرایند تمدید یا خرید بیمه‌نامه شخص ثالث به سرعت انجام ‌شده و لینک نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه برای شما ارسال می‌شود. بر اساس آخرین قوانین بیمه مرکزی، نیازی به نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث نیست.