آیا به فکر جان خانواده و فرزندان خود در اتومبیل هستید؟ انجام معاینه فنی خودرو می‌تواند؛ امنیت خودروی شما را بسنجد. این آزمایش در دو حالت عادی و برتر انجام می‌شود که بسیاری از افراد را در انتخاب این معاینات دچار سردرگمی می‌کند.

ما در این مقاله به بررسی تفاوت و فرق معاینه فنی برتر با عادی خواهیم پرداخت؛ تا بتوانید با بررسی کاربردهای هر کدام، آزمایش‌های خودروی خود را انجام دهید. تا پایان این مطلب همراه آیتول باشید.

استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

معاینه فنی خودرو چیست؟

معاینه فنی خودرو، آزمایشی است؛ که توسط آن می‌توان از سلامت و آلایندگی خودرو آگاهی پیدا کرد. پلیس راهنمایی و رانندگی، داشتن برگه معاینه فنی را الزامی دانسته و در صورتی که هر شخصی نسبت به انجام این آزمایش اقدام نکند، به‌صورت روزانه جریمه خواهد شد. البته خودروهایی که کمتر از ۴ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد؛ نیازی به انجام معاینه فنی ماشین ندارند.

معاینه فنی خودروی پراید نقره‌ای توسط کارشناس

در هنگام انجام آزمایش فنی خودرو موارد زیادی توسط کارشناسان بررسی می‌شود؛ که برخی از این آزمایش‌ها به شرح زیر هستند:

  • سنجش ترمزهای جلو و عقب
  • بررسی عملکرد کمک‌فنرها
  • کارایی وضعیت اتصالات فرمان
  • بازدید از زیربندی خودرو
  • بررسی اتصالات جلوبندی
  • سنجش چرخ‌های جلو و عقب
  • تست آلایندگی ماشین
  • بررسی وضعیت ظاهری خودرو
  • بازدید از چراغ‌های جلو و عقب

درصورتی‌که خودرو در هر یک از این آزمایش‌ها رد شود، صاحب اتومبیل می‌تواند؛ درخواست رفع عیب کرده تا در مراکز مجاز، اشکالات اتومبیل برطرف گردد. درصورتی‌که مشکلات اتومبیل برطرف شود، راننده می‌تواند مجدداً به مراکز آزمایش خودرو مراجعه کند و نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی اتومبیل خود اقدام نماید.

چرا انجام این معاینه فنی اجباری است؟

اجباری بودن این معاینه برای خودروها به‌دلیل محافظت از مردم در برابر گازهای سمی است. روزانه اتومبیل‌های زیادی در جاده‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، درصورتی‌که موتور هر یک از این ماشین‌ها به‌خوبی کار نکند، باعث ایجاد گازهای سمی شده و سلامت مردم را به خاطر می‌اندازد.

دود آلوده ماشین‌ها در خیابان

البته اهمیت معاینه فنی به همین موضوع ختم نمی‌شود؛ زمانی‌که راننده با آرامش مشغول رانندگی با خودرویی می‌شود؛ که بیش از ۱ سال معاینه نشده است، همین موضوع می‌تواند جان خود و خانواده‌اش را به خاطر بیندازد.

پلیس راهور نیز برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر برای سلامتی مردم، تست معاینه فنی را اجباری کرده و تمامی خودروها پس از ۴ سال بایستی این آزمایش را انجام دهند. در صورت انجام ندادن آزمایش فنی خودرو، هر راننده روزانه ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان جریمه خواهد شد.

این رانندگان می‌توانند؛ با مراجعه به صفحه استعلام خلافی با بارکد خوان از جرائم مربوط به معاینه فنی خود اطلاع کسب کنند.

کارپرداز - معاینه فنی غیر حضوری

تفاوت معاینه فنی برتر و عادی با یکدیگر

به‌صورت کلی می‌توان گفت؛ که آزمایش معاینه فنی برتر در بخشی از موارد سخت‌گیرانه‌تر از حالت عادی انجام می‌شود. مخصوصاً این سخت‌گیری در بحث تست‌های آلایندگی هوا بیشتر از باقی آزمایش‌ها است.

تست کارشناس در مرکز معاینه فنی

آلایندگی ماشین در معاینه فنی برتر، با دور موتور بالا انجام می‌شود و کارایی بیشتری نسبت به حالت عادی در زمینهٔ کنترل آلودگی‌های خودرو دارد. در بیشتر مواقع زمانی که اتومبیل‌ها در دور موتور بالا هستند؛ هوا را بیشتر از حالت عادی آلوده خواهند کرد و انجام این آزمایش می‌تواند این موضوع را در خودرو تشخیص دهد.

همچنین در صورتی که راننده برچسب معاینه فنی خودروی برتر را دریافت کند، می‌تواند از تخفیف ۳۰ درصدی برای پرداخت عوارض طرح ترافیک برخوردار شود. پرداخت عوارض خودرو را نیز می‌توان با استفاده از سامانه آیتول انجام داد؛ همچنین خدمات دیگری مانند اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث، پرداخت خلافی خودرو و موارد دیگر از سرویس‌های ویژه آیتول به‌حساب می‌آیند؛ که در کنار پرداخت عوارض، می‌توانید از این خدمات نیز بهره ببرید.

هزینه معاینه فنی برتر چه قدر است؟

هزینه معاینه فنی برتر خودرو تفاوتی با حالت عادی نداشته و صاحبان اتومبیل‌ها بدون توجه به سال تولید خودروی خود می‌توانند؛ با همان مبلغ ۹۲ هزار تومان برای دریافت این گواهی اقدام کنند.

آیا انجام معاینه فنی برتر ارزش اقدام دارد؟

همان‌طور که در این مقاله نیز توضیح دادیم، هر خودرویی که بتواند برچسب معاینه فنی برتر را دریافت کند، می‌تواند از ۳۰ درصد تخفیف پرداخت عوارض نیز بهره‌مند شود.

همچنین به ‌غیر از دریافت تخفیف، عملکرد خودرو در حالت سخت‌گیرانه‌تری بررسی می‌شود و همین موضوع به ایمنی سرنشینان و راننده کمک بیشتری می‌کند. با توجه به عدم وجود تفاوت قیمتی بین حالت عادی و برتر، دریافت این گواهی می‌تواند از لحاظِ اقتصادی و ایمنی، ارزشمندتر باشد.

شما می‌توانید با استفاده از سرویس کارپرداز آیتول بدون نیاز به حضور خود در مراکز معاینه فنی، نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنید. کارشناسان آیتول در محل شما حاضر شده و پس از صدور بیمه‌نامه و مسئولیت، خودروی شما را تحویل گرفته و فرآیندهای دریافت معاینه فنی، تعویض پلاک یا ترخیص خودرو را انجام خواهند داد.

شما می‌توانید همین حالا درخواست خود را مبنی بر انجام خدمات کارپرداز در وب‌سایت آیتول به ثبت برسانید.