تصادفات رانندگی از حوادث تلخی‌اند که ممکن است برای هر کسی پیش بیایند. یکی از مواردی که ممکن است در‌ هنگام تصادف با آن مواجه شوید، متواری شدن راننده مقصر از صحنه تصادف است. آیا می‌دانید در صورت فرار راننده از صحنه تصادف چه کار باید بکنید؟ از شما دعوت می‌کنیم در این مطلب همراه ما باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و بدانیم در صورتی که مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

انواع تصادفات رانندگی چه هستند؟

قبل از اینکه به سوال اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم پاسخ دهیم، ابتدا باید با انواع تصادف رانندگی آشنا شویم. به‌طور‌کلی تصادفات رانندگی را می‌توان به دو دسته تصادفات جرحی و غیرجرحی تقسیم کرد. خوشبختانه در تصادفات غیر‌جرحی فردی آسیب نمی‌بیند و فقط خساراتی به یک یا هر دو خودرو وارد می‌شود. در این‌گونه تصادفات در‌صورت متواری شدن راننده از صحنه تصادف، قانون فرد را مجرم نشناخته و امکان پیگیری و شکایت کیفری وجود نخواهد داشت. در تصادفات جرحی، حتما شماره ‌پلاک خودروی مقصر را به خاطر بسپارید تا بتوانید شکایت حقوقی انجام دهید.

تصادف جرحی به این معناست که فردی در‌ حین تصادف آسیب دیده است. در این‌گونه از تصادفات اگر راننده مقصر از صحنه تصادف بگریزد، مجرم شناخته می‌شود و می‌توان برای ثبت شکایت کیفری از او اقدام کرد.

تصادفات رانندگی به دو دسته جرحی و غیر‌جرحی تقسیم می‌شوند

در‌صورت فرار راننده مقصر از صحنه تصادف چه کار باید کرد؟

قبل از هر چیز آرامش و خون‌سردی خود را حفظ کنید. به‌خاطر‎ سپردن و ثبت مشخصات خودروی مقصر، اولین گام در‌صورت متواری شدن راننده از صحنه تصادف است. این‌روزها تقریبا همه یک گوشی هوشمند با دوربین عکاسی همراهشان دارند. به‌طور‌کلی پیشنهاد می‌کنیم بعد از تصادف، از صحنه و یا خودروی مقصر عکاسی کنید تا مدرکی به‌همراه داشته باشید.  در‌صورت ثبت شماره پلاک خودروی مقصر، می‌توانید برای شکایت و گرفتن خسارت اقدام کنید.

مراحل شکایت از راننده فراری در تصادف

در ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید تا مأموران کلانتری و راهنمایی‌و‌رانندگی در محل تصادف حاضر شوند. پس از تهیه و تنظیم کروکی و صورت‌جلسه تصادف، شخص زیان‌دیده یا یکی از بستگان درجه‌یک او باید برای تنظیم شکایت‌نامه در کلانتری محل حاضر شوند. اگر تصادف جرحی باشد، فرد زیان‌دیده برای بررسی سلامت فیزیکی به پزشکی‌قانونی معرفی خواهد شد و در‌صورتی که تصادف غیر جرحی باشد، باید به همراه مدارک تصادف و بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه مراجعه کرد. در‌کل، مراحل شکایت از راننده فراری عبارتند از:

  • حفظ آرامش و خون‌سردی خود و سایر سرنشینان بعد از تصادف
  • تلاش برای به‌خاطر‌ سپردن و ثبت شماره پلاک و مشخصات خودروی مقصر
  • تماس با پلیس ۱۱۰ و اعلام تصادف و متواری شدن مقصر از صحنه تصادف
  • تهیه یک صورت‌جلسه از وقوع تصادف با شهادت و امضای شاهدین حادثه
  • دریافت گزارش اورژانس در‌صورتی که تصادف جرحی باشد
  • ارائه صورت‌جلسه و گزارش‌های مربوطه به شورای‌ حل‌ اختلاف برای شکایت از راننده فراری در تصادف

مجازات راننده مقصر در‌صورت فرار از صحنه تصادف چیست؟

تا اینجا به این سؤال که اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم، پاسخ دادیم. اما مجازات راننده فراری چه خواهد بود؟ اگر تصادف غیر جرحی باشد، راننده زیان‌دیده با ثبت شماره پلاک خودرو برای شکایت و جبران خسارت اقدام خواهد کرد. در‌صورت تصادف جرحی، داستان کمی فرق می‌کند و فرار از صحنه جرم محسوب شده و شاید باعث انجام مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه شود.

مجازات تصادف منجر به فوت از سایر تصادفات سنگین‌تر است

مجازات راننده مقصر در‌صورت متواری شدن از صحنه تصادف منجر به فوت

خوشبختانه قانون تصادفات، میان فردِ باوجدانی که در صحنه تصادف باقی می‌ماند و فردی که مصدوم را به‌حال خود روی زمین رها می‌کند، تفاوت قائل شده‌ است؛ بنابراین مجازات راننده فراری سنگین‌تر خواهد بود. در تصادف منجر به مرگ، راننده مجرم موجب قتل شبه‌عمد شده و به قصاص محکوم نخواهد شد. در این‌مورد مطالعه قانون دیه سال ۱۴۰۲ را پیشنهاد می‌کنیم. در ماده ۷۱۹ قانون مجازات اسلامی در این‌رابطه آمده‌ است:

“هرگاه مصدوم احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور در مواد (۷۱۴) و (۷۱۵) و (۷۱۶) محکوم خواهد شد. دادگاه نمی‌تواند در مورد این ماده اعمال کیفیت مخففه نماید.”

تبصره‌های مهم ماده ۷۱۹

البته این ماده دو تبصره مهم هم دارد. بر‌اساس تبصره اول،‌ راننده مجرم فقط زمانی می‌تواند وسیله‌ نقلیه خود را حرکت دهد که برای کمک به مصدوم راه دیگری وجود نداشته باشد. با ‌توجه ‌به تبصره دوم، هرگاه راننده، مصدوم را برای معالجه به بیمارستان منتقل و ماموران را از وقوع حادثه باخبر کند، دادگاه مقررات تخفیف را برای او رعایت خواهد کرد. معمولا در چنین شرایطی بیمه هزینه‌های درمان را پرداخت می‌کند. برای آگاهی از تخفیفات بیمه شخص ثالث از این بخش اقدام کنید.

مجازات تصادف منجر به صدمه لاعلاج یا از بین رفتن یکی از حواس

براساس ماده ۷۱۴ قانون مجازات، هر ‌زمان بی‌احتیاطی، رعایت‌نکردن قانون یا بی‌مهارتی راننده باعث قتل غیرعمد شود، فرد مقصر به شش ماه تا سه سال حبس و پرداخت دیه (در‌ صورت مطالبه خانواده زیان‌دیده) محکوم می‌شود. با‌ توجه‌ به ماده  ۷۱۵ قانون، اگر تصادف باعث صدمه غیر‌قابل‌ علاج، از بین‌رفتن یکی از حواس، از کار افتادن عضوی  مهم یا تغییر شکل دائمی یک عضو یا صورت شود، فردِ مجرم به حبس از دو ماه تا یک سال و پرداخت دیه توسط بیمه (در‌صورت مطالبه خانواده زیان‌دیده) محکوم می‌شود. داشتن بیمه و خرید بیمه شخص ثالث قسطی یا نقدی در این‌مورد اهمیت فراوانی دارد.

مجازات تصادف منجر به صدمه لاعلاج

مجازات تصادفی که باعث نقص عضو یا ضعف دائمی یکی از اعضای بدن شود

همچنین بر اساس ماده ۷۱۶ قانون، هر ‌زمان تصادف باعث صدمه بدنی، نقص یا ضعف دائمی یکی از منافع یا اعضای بدن، از بین ‌رفتن قسمتی از یک عضو بدون از کار افتادن آن یا وضع‌حمل زنی قبل از زمان مقرر زایمان شود، فردِ مجرم به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه (در‌صورت مطالبه خانواده زیان‌دیده) محکوم خواهد شد. برای آگاهی از قیمت بیمه شخص ثالث می‌توانید از بخش مربوطه اقدام کنید.

مواردی که باعث تشدید مجازات فرار از صحنه تصادف می‌شوند

گاهی ‌اوقات برخی کارها باعث می‌شوند مجازاتِ راننده فراری از قبل هم سنگین‌تر شود. این اعمال را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نوشیدن مشروبات الکلی و مست‌بودن راننده
  • رانندگی بدون داشتن گواهینامه معتبر رانندگی
  • رانندگی در شرایطی که خودرو نقص فنی دارد (در‌صورتی که نقص فنی باعث تصادف شود)
  • رانندگی با سرعت نامطمئن و غیر مجاز
  • در‌صورتی که راننده برخی از قوانین عبور‌ و مرور همچون حق ‌تقدم را رعایت نکرده باشد

حال‌ که پاسخ سؤالِ اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم را دادیم، توجه داشته باشید افرادی که به راننده مجرم در فرار‌ کردن کمک کنند، طبق قانون مجرم هستند. البته میزان مجازات این افراد به نوع مشارکت و جرم صورت‌گرفته بستگی خواهد داشت.

خرید بیمه شخص ثالث برای رانندگان

مجازات رانندگی در‌ حالت مستی، اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم؟

نوشیدن مشروبات الکلی یا مواد روان‌گردان به‌طور مجزا جرم محسوب می‌شود. رانندگی در این حالت و ایجاد حادثه، علاوه‌بر مجازات‌هایی که در بالا بیان شد، می‌تواند باعث محرومیت از رانندگی مجرم، جریمه‌ای ۴۰۰ هزار تومانی یا ۲۰ نمره منفی برای فرد شود. در چنین مواقعی دادگاه می‌تواند مجازات‌های مختلفی برای راننده در نظر بگیرد. قانون‌گذار بیش از دو سوم مجازات مقرر را برای این افراد در نظر گرفته است. فراموش نکنید که با خرید بیمه شخص ثالث از خسارات ناشی از تصادفات رانندگی کاسته خواهد شد.

خرید بیمه، مهم‌ترین موردی که یک راننده باید در نظر بگیرد

اکنون می‌دانیم اگر مقصر تصادف از صحنه فرار کرد چه کنیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر راننده هستید و وسیله‌نقلیه دارید، همین حالا برای خرید بیمه شخص ثالث اقدام کنید. در‌صورتی که وسیله‌نقلیه بیمه‌نامه معتبر داشته باشد، پرداخت خسارات بر عهده شرکت بیمه خواهد بود و از این بابت نگرانی نخواهید داشت. اگر خدای نکرده شما مقصر تصادف بودید، هیچ‌گاه صحنه تصادف را ترک نکید. زیرا این‌کار فقط باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد.