مواظب باشید که هنگام خرید خودرو به دردسر نیفتید! زمانی که قصد دارید خودرویی را از شخصی خریداری کنید؛ حتماً بایستی نسبت به موضوع شکایت قضایی خودرو اشراف کاملی داشته باشید. عدم تسلط بر این موضوع باعث می‌شود؛ تا درصورتی‌که اتومبیل خریداری شده از لحاظ حقوقی و کیفری شکایتی بر روی پلاک آن ثبت شده باشد، شما را گرفتار مشکلات قانونی کند.

ما در این مقاله قصد داریم؛ تا پاسخ کاملی به سؤال “شکایت قضایی خودرو چیست؟” بدهیم و روش‌های پیگیری این موضوع را نیز به شما توضیح دهیم. اگر قصد خرید اتومبیلی را دارید، حتماً این مطلب را تا آخر مطالعه کنید؛ تا از ایجاد مشکلات قانونی برای خود جلوگیری نمایید. با “آیتول” همراه باشید.

شکایت قضایی خودرو چگونه صادر می‌شود؟

اگر صاحب یک خودرو درگذشته مرتکب جرم یا تخلفی شده و اشخاصی از اتومبیل مذکور شکایتی کرده باشند؛ دادنامه‌ای برای صاحب ماشین صادر می‌شود. البته این نوع از شکایت بر روی پلاک ثبت می‌شود و برای زمانی است که هویت اصلی صاحب اتومبیل مشخص نیست.

توقیف خودروهای مدل بالا با شکایت قضایی

با ورود به صفحه دریافت ریز خلافی خودرو با پلاک می‌توان دادخواست‌هایی که بر روی پلاک اتومبیل ثبت شده را استعلام گرفت.

چه تخلفاتی باعث ایجاد شکایت قضایی پلاک خودرو می‌شوند؟

تخلفات و جرایم مختلفی وجود دارند که در آن‎ها هویت صاحب خودرو مشخص نیستند. یکی از مثال‌های بارز این موضوع تصادف اتومبیل با یک فرد و فرار کردن صاحب خودرو از صحنه است؛ در این مواقع شاهدان این سانحه با یادداشت کردن شماره پلاک می‌توانند؛ در آینده یک شکایت قضایی برای خودروی مذکور ثبت کنند.

انواع دیگر این جرایم را می‌توانید در لیست زیر مطالعه کنید:

  • اتومبیل‌هایی که برای عابران و سایر رانندگان مزاحمت ایجاد کردند
  • خودروهایی که قاچاق می‌کنند
  • اتومبیل‌های سرقتی که سارقان اقدام به فروش آن می‌کنند
  • خودروهایی که تخلفات رانندگی خطرناکی را انجام می‌دهند
  • ماشین‌هایی که عوارض شهرداری یا جرایم بسیار سنگین پرداخت نشده‌ای دارند.

البته برای مورد آخر که وجود جرایم سنگین است، می‌توان اعتراضاتی ثبت نمود؛ که باعث کاهش مبلغ جریمه یا حذف کلی آن خواهد شد. با مراجعه به صفحه اعتراض به جریمه رانندگی می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این موضوع کسب کنید.

شکایت قضایی خودرو چه تأثیری بر روی معامله دارد؟

زمانی که شکایتی بر روی پلاک خودرو ثبت شده باشد، خریدار در هنگام تعویض پلاک به مشکل برمی‌خورد. در این مرحله از خرید، اتومبیل در همان لحظه توقیف شده و تا رفع اثر شکایت قضایی این مشکل برطرف نخواهد شد. در این‌جور مواقع خریدار به‌شدت ضرر می‌کند؛ البته مشکل زمانی بدتر می‌شود که معامله خودرو به‌صورت وکالتی انجام شده و تمامی مسئولیت این شکایت برعهده خریدار خواهد بود.

مدارک شناسایی خودرو

به شما توصیه می‌کنیم؛ که حتماً قبل از خرید اتومبیل از مشاوره حقوقی مجموعه “آیتول” استفاده کنید. کارشناس‌های متخصص ما به‌صورت دقیق و ریزبینانه تمامی مسائل مربوط به شکایت قضایی خودروی مدنظر شما را پیگیری می‌کنند. همچنین سامانه “آیتول” خدمات دیگری نیز مانند خرید بیمه شخص ثالث، ترخیص اتومبیل از پارکینگ و معاینه فنی را نیز ارائه می‌دهد.

۳ روش برای استعلام شکایت قضایی خودرو

تا به اینجا با شکایت قضایی خودرو آشنا شدید؛ برای این‌که این موضوع خریدار اتومبیل را درگیر مسائل قانونی نکند، بایستی قبل از امضاء مبایعه‌نامه حتماً فرایند استعلام شکایت پلاک خودرو انجام شود. در ادامه به ۳ روش اصلی این موضوع خواهیم پرداخت.

۱- تماس با پلیس ۱۱۰ جهت استعلام شکایت قضایی خودرو

ساده‌ترین روش برای استعلام شکایت اتومبیل، تماس با پلیس ۱۱۰ است. در این روش شما شمارهٔ پلاک خودرو را به اپراتور اعلام می‌کنید و سپس از جزئیات شکایت‌های اتومبیل اطلاع کسب خواهید کرد.

۲- استعلام شکایت از پلاک اتومبیل با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک

استعلام حضوری شکایت قضایی اتومبیل مزیت‌هایی نسبت به تماس با پلیس ۱۱۰ دارد؛ شما در این روش می‌توانید عوارض سالیانه، خلافی خودرو و جزئیات کامل شکایت‌های اتومبیل را نیز مشاهده کنید. با مراجعه به دفاتر +۱۰ یا خدمات الکترونیک می‌توانید از این موضوعات اطلاع کسب کنید.

۳- دریافت جزئیات خلافی و شکایت خودرو از سامانه “آیتول”

یکی از بهترین روش‌های اینترنتی برای پیگیری شکایت خودرو و خلافی آن مراجعه به سامانه “آیتول” است. در این روش فقط با ارائه شماره پلاک ماشین می‌توانید از عوارض سالیانه، خلافی خودرو و شکایت‌های قضایی آن اطلاع کسب کنید. همچنین شما می‌توانید برای سنهاب استعلام بیمه شخص ثالث هم روی آیتول حساب کنید. این پروسه می‌تواند از طریق کد یکتا، شماره پلاک یا کد ملی انجام بگیرد.

استعلام شکایت قضایی خودرو از الزامات قبل از خرید اتومبیل است

قبل از خرید یک خودرو حتماً باید بر روی موضوع شکایت قضایی خودرو و استعلام آن اشراف کاملی داشته باشید؛ برخی از سودجویان از عدم آگاهی خریدارها نسبت به این موضوع سوءاستفاده کرده و ضررهای مالی زیادی را برای خریدار ایجاد می‌کنند.

این نوع از شکایات زمانی اتفاق می‌افتد؛ که هویت صاحب اتومبیل مشخص نبوده و تنها اطلاعات در دسترس فقط شماره پلاک خودرو است. شما می‌توانید با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک، تماس با پلیس ۱۱۰ و یا استفاده از سامانه “آیتول” از این موضوع اطلاع کسب کنید.

اگر قصد خرید خودرویی را دارید، همین‌الان به صفحه خلافی خودرو در وب‌سایت “آیتول” رفته و جزئیات شکایات قضایی خودروی مدنظر خود را مشاهده نمایید.