بیمه شخص ثالث برای همه وسایل نقلیه از خودرو گرفته تا موتور اجباری و ضروری است. نداشتن بیمه شخص ثالث می‌تواند مالک خودرو را با عواقب و جریمه‌های بسیاری روبرو کند. با تمدید و خرید بیمه ثالث مسئولیت همه اشخاص ثالث در طی تصادفات و حوادث ناگهانی بر عهده شرکت بیمه‌گر خواهد بود. اما آیا می‌توان بیمه ثالث را باطل کرد؟ شرایط فسخ بیمه نامه ثالث چگونه است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

شرایط فسخ بیمه‌نامه از طرف شرکت بیمه

در طول مدت قرارداد بیمه ممکن است بیمه‌نامه از سوی هر یک از طرفین فسخ شود، اما فسخ شدن آن به معنی ایراد در اصل قرارداد نیست. به‌طور مثال ممکن است بعد از استعلام بیمه و تمام شدن مدت قرارداد، تمدیدی صورت نگیرد و بیمه‌نامه فسخ شود. امکان فسخ از طرف یکی از طرفین قرارداد در همه بیمه‌نامه‌ها وجود دارد. در ادامه به شما خواهیم گفت که شرکت بیمه یا بیمه‌گر چگونه می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند. به‌طور کلی، هنگامی شرکت بیمه می‌تواند قرارداد را فسخ کند که بیمه‌گذار تخلفی انجام دهد. این موارد عبارتند از:

  • بیمه قسطی خریداری شود و قسط آن پرداخت نشود.
  • خودرو فرسوده شود و خطر تشدید شود.
  • اگر بیمه‌گذار ارزش موضوع بیمه شده را بیش از مقداری که هست اعلام کند. در این صورت حق بیمه دریافت شده نیز قابل استرداد نیست.
  • اگر بیمه‌گذار سهواً یا عمداً اطلاعات درست را در اختیار بیمه نگذارد، شرکت بیمه می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند.

آیا امکان فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گذار وجود دارد؟

جواب این سوال خیر است! به‌طور کلی مشتری نمی‌تواند به‌دلیل عدم رضایت از شرکت بیمه قرارداد را حذف کند. اما تحت شرایط خاصی، بیمه‌گذار نیز می‌تواند بیمه شخص ثالث را فسخ کند که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم:

  • اگر خطری که متوجه موضوع بیمه است کاهش پیدا کند و شرکت بیمه حاضر به پرداخت ما‌به‌التفاوت حق بیمه نشود یا تخفیفی در بیمه اعمال نکند.
  • در صورتی که شرکت بیمه به هر دلیلی توانایی ادامۀ قرارداد را نداشته باشد.
  • اگر موضوع بیمه از طرف دو شرکت بیمه مطرح شود، بیمه‌نامه ثالث شرکتی که دیرتر قرارداد بسته است فسخ می‌شود. در این صورت بیمه‌گذار باید نسبت به دریافت حق بیمه اقدام کند.

آیا امکان فسخ بیمه نامه برای خودروهای فرسوده وجود دارد؟

بله امکان ابطال و فسخ بیمه شخص ثالث برای خودرو‌های فرسوده نیز وجود دارد. برای این کار بیمه‌گذار باید به یکی از مراکز شرکت بیمه برود و قرارداد بیمۀ خود را فسخ کند و حق بیمه را دریافت کند. اگر می‌خواهید درباره بیمه بدنه خودرو که در دسته بیمه‌های اختیاری قرار می‌گیرد اطلاعات بیشتری کسب کنید؟ مقاله بیمه بدنه شامل چیست را از دست ندهید.

فسخ بیمه نامه ثالث

در چه صورت بیمه‌نامه ثالث خودبه‌خود فسخ می‌شود؟

این امکان نیز وجود دارد تا بیمه‌نامه خودبه‌خود فسخ شود. اما چگونه؟ در صورتی‌که خودروی بیمه شده در حادثه‌ای از بین برود که تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست، قرارداد فسخ می‌شود، زیرا موضوع بیمه از بین‌رفته است و امکان تمدید یا لغو بیمه‌نامه وجود نخواهد داشت. اگرچه این مورد به‌ندرت پیش می‌آید، اما دانستن این موضوع برای نوشتن قراردادی مطمئن اهمیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره بیمه ثالث و بیمه بدنه ماشین و آگاهی از سایر قوانین آن‌ها به وبلاگ آیتول مراجعه کنید.

آیا بیمه نامه شخص ثالث درصورت انتقال مالکیت فسخ می‌شود؟

بنا به قانون جدید بیمه، انتقال تخفیفات بیمه به مالک جدید خودرو امکان پذیر نیست. اما می‌توان مالکیت بیمه شخص ثالث را به فرد دیگری واگذار کرد. مطمئن شوید تا اطلاعات مالک جدید را به موقع در اختیار شرکت بیمه قرار دهید تا درصورت بروز خسارت، بیمه هزینۀ آن را پرداخت کند. اگر بعد از حادثه انتقال مالکیت به بیمه‌گر اعلام شود، هیچ هزینه‌ای بابت جبران خسارت پرداخت نخواهد شد.

در موردی دیگر نیز اگر انتقال مالکیت به بیمه‌گر اعلام نشود، پرداخت قسط‌های عقب ماندۀ بیمه شخص ثالث قسطی به عهدۀ مالک قبلی خواهد بود. درصورتی‌که مالک مایل به انتقال بیمۀ شخص ثالث به مالک جدید نباشد، می‌تواند بیمه‌نامه را فسخ کند و تمام حق بیمه در مدت باقی‌ماندۀ قرارداد را از شرکت بیمه دریافت کند.

شرایط ابطال بیمه ثالث

حق بیمۀ برگشتی پس از فسخ بیمه‌نامه

طبق قوانین جدید اعلام شده برای بیمه، اگر بیمه‌گذار بیمه ‌نامه را فسخ کند، حق بیمه‌ای که سهم شرکت بیمه است به‌صورت کوتاه مدت برای زمان باقی‌مانده از اعتبار قرارداد حساب می‌شود. اما اگر فسخ شدن قرارداد بیمه از طرف بیمه‌گر باشد، حق بیمه به‌صورت روزشمار حساب می‌شود و حق بیمۀ مدت باقی‌مانده به عنوان حق بیمۀ برگشتی به بیمه‌گذار پرداخت خواهد شد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات تخصصی در رابطه با قوانین بیمه وسایل نقلیه، نحوه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث و ترخیص خودرو به وبلاگ آیتول رفته و مقالات تخصصی این سامانه را مطالعه کنید.

فرآیند و روند فسخ بیمه‌نامه

در این مقاله به شرایط مختلف فسخ بیمه‌نامۀ ثالث پرداخته شد و همانطور که گفتیم امکان فسخ بیمه‌نامه از طرف بیمه‌گر و بیمه‌گذار وجود دارد، اما به این معنا نیست که بیمه‌گذار پس از دریافت بیمه و به‌دلیل نارضایتی بتواند قرارداد را فسخ کند. به همین دلیل بسیار مهم است تا قبل از عقد قرارداد از میزان پوشش شرکت بیمه، تعداد شعب، نحوۀ پاسخگویی و پرداخت خسارت بیمه‌گر مطمئن شوید. بعد از انتخاب شرکت بیمۀ موردنظرتان، باید مستندات مربوط به خودروی خود را صادقانه ارائه دهید، زیرا در غیر اینصورت شرکت بیمه می‌تواند قرارداد را فسخ کند و در شرایطی حق بیمه پرداخت شده نیز قابل استرداد نخواهد بود.

متن نامه فسخ بیمه نامه

با خرید بیمه ای مطمئن خیال خود را راحت کنید

فرقی ندارد که بیمه‌گذار قرارداد را فسخ کند یا بیمه‌گر، در هر دو حالت درخواستی کتبی نوشته شده و به طرف مقابل قرارداد اعلام می‌شود، که برای فسخ بیمه‌نامه اقدام شده است لحظه‌ای که درخواست کتبی به‌دست طرف مقابل می‌رسد، به مدت ۱۰روز قرارداد بیمه در جریان است، تا از اتفاقات احتمالی جلوگیری شود. همچنین شما می‌توانید در طی این مدت نسبت به دریافت بیمه شخص ثالث از شرکتی دیگر اقدام کنید. البته روند دریافت بیمه شخص ثالث و بیمه بدنۀ ماشین از طریق سایت آیتول بسیار سریع انجام می‌شود و زمان زیادی از متقاضی صرف نمی‌شود.

انجام خدمات بیمۀ مربوط به ماشین، مانند بیمه بدنه، بیمه شخص ثالث، تمدید و استعلام بیمه از سایت‌های معتبر نقش به‌سزایی در صرفه‌جویی در هزینه‌های شما خواهد داشت. به علاوه‌ سایت آیتول امکان مقایسۀ شرکت‌های بیمه را برای بیمۀ شخص ثالث برای شما فراهم کرده است، تا با دیدی باز و نگاهی مطمئن شرکت بیمۀ خود را انتخاب کنید و از خدمات ارائه شدۀ آن نهایت استفاده را ببرید. شما نیز می‌توانید تجربیات خود را با ما در میان بگذارید یا با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ در تماس بوده و سوالات خود را از کارشناسان تیم آیتول بپرسید.