در طول روز تصادفات بسیاری در سطح شهرها و جاده‌های کشور اتفاق می‌افتند. تصادفاتی که برخی از آن‌ها خسارات مالی یا جانی برای افراد به‌همراه دارند. گاهی ‌اوقات قبل از رسیدن پلیس، صحنه تصادف به‌طور عمدی یا سهوی شکل اصلی خود را از دست می‌دهد. در چنین شرایطی، ترسیم کروکی و پیدا کردن مقصر تصادف کار دشواری است. در این مقاله قصد داریم اقدامات لازم در ‌صورت بهم خوردن صحنه تصادف را برای‌تان کامل توضیح بدهیم. از شما دعوت می‌کنیم همراه ما باشید.

منظور از بهم خوردن صحنه تصادف چیست؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که به دلیل ترافیک ایجاد شده بعد از تصادف، مجبور باشید صحنه تصادف را بهم بزنید. در هر تصادف یک نفر مقصر و یک نفر هم زیان‌دیده است. اگر یک یا هر دو طرف حادثه، صحنه تصادف را به هر دلیلی ترک کنند یا محل قرارگیری خودروها و شکل تصادف را بهم بزنند، صحنه تصادف به هم خورده است. در چنین شرایطی اگر امکان کارشناسی تصادف برای پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی موجود نباشد، در اصطلاح «تصادف صحنه بهم خورده» اتفاق افتاده است. در تصادف صحنه بهم خورده، افسر پلیس با توجه به اظهارات هر دو طرف حادثه و شاهدین اقدام به ترسیم کروکی فرضی از صحنه تصادف خواهد کرد.

با توجه به این کروکی، برخی از خودروها به پارکینگ پلیس منتقل می‌شوند. در این موارد، فرد مقصر باید برای پرداخت هزینه پارکینگ و ترخیص خودرو اقدام کند.

ترسیم کروکی توسط پلیس در تصادفات

در چه شرایطی می‌توانیم صحنه تصادف را بهم بزنیم؟

احتمالا شما هم به‌وفور در سطح شهر تصادفاتی را دیده‌‌اید که خسارت چندانی نداشته‌اند، ولی ترافیک سنگینی در خیابان ایجاد کرده‌اند. به‌طور‌کلی در تصادفاتی که خسارت مالی و جانی ناچیزی ایجاد می‌کنند، بهتر است هر دو طرف، از صحنه حادثه چند عکس و فیلم تهیه کنند. سپس خودروها را جا‌به‌جا کرده و برای تماس و اعلام تصادف به پلیس اقدام کنند. در این مورد، بهم خوردن صحنه تصادف ایرادی ندارد.

در‌صورتی که طرفین حادثه با هم به توافق برسند، می‌توانند صحنه تصادف را بهم بزنند. در این شرایط معمولا طرفین با تعویض مدارک خود (بیمه‌نامه و کارت ماشین) نسبت به دریافت خسارت از بیمه اقدام می‌کنند.

همچنین اگر حادثه در مکانی اتفاق افتاده که دوربین کنترل پلیس وجود دارد و طرفین به توافق نرسند، پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی با بررسی دوربین‌ها مقصر را تشخیص خواهد داد. تشخیص اینکه در تصادف زنجیره ای مقصر کیست هم بر عهده پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی خواهد بود.

بهم زدن صحنه تصادف در‌صورت توافق طرفین

اگر صحنه تصادف بهم خورد چه بکنیم؟ راهنمایی برای دریافت خسارت

تصادفات رانندگی به دو دسته تصادفات جرحی و تصادفات غیر‌جرحی تقسیم می‌شوند. در تصادف غیر جرحی فقط خسارت مالی ایجاد می‎شود. درحالی‌که در تصادفات جرحی فرد یا افرادی آسیب می‌بینند. شرایط بهم‌ خوردگی صحنه حادثه در این دو نوع تصادف کاملا با هم متفاوت است. همراه ‌داشتن بیمه شخص ثالث در هر دو نوع تصادف ضروری است. با مقایسه و اطلاع از قیمت بیمه شخص ثالث شرکت‌های مختلف، می‌توانید بهترین خرید را انجام دهید.

اقدامات لازم در‌صورت بهم خوردن صحنه تصادف در تصادفات غیر جرحی

در تصادفات غیر‌جرحی خودروی یک یا هر دو طرف حادثه خسارت می‌بیند. در این موارد بهترین کار گرفتن عکس از زوایای مختلف و همچنین فیلم‌برداری از صحنه تصادف است. برای جلوگیری از ایجاد ترافیک، بهتر است خودروها به گوشه خیابان منتقل شوند. در نهایت اگر امکان تصویربرداری از حادثه را ندارید، می‌توانید کروکی افسر پلیس را برای بررسی بیشتر و کارشناسی به شورای حل اختلاف ببرید. مراحل ترسیم کروکی در تصادف غیر‌جرحیِ صحنه‌بهم ‌خورده عبارتند از:

  • مراجعه به کلانتری منطقه برای اعلام حادثه
  • تهیه و تنظیم شکایت‌نامه توسط زیان‌دیده
  • ارسال درخواست تنظیم کروکی فرضی به قاضی دادگستری
  • تهیه کروکی فرضی توسط کارشناسان رسمی دادگستری
  • ارائه کروکی و مدارک خودرو به شرکت بیمه

برابر ماده ۴۰ قانون بیمه شرکت بیمه مکلف است تا سقف ۱۶ میلیون تومان در سال جاری بدون دریافت کروکی و گزارش پلیس خسارت زیان دیده حادثه را پرداخت نماید. اگر هنوز نسبت به خرید بیمه اقدام نکرده‌اید، همین حالا می‌توانید بیمه شخص ثالث سینا را با قیمتی مناسب از سایت آیتول خریداری کنید.

گرفتن عکس از صحنه تصادف

شرایط بهم خوردگی صحنه تصادف در تصادفات جرحی و فوتی

در تصادفاتی که باعث مجروحیت یا فوت فرد یا افرادی می‌شوند، شرایط کاملا متفاوت است. در تصادفات جرحی، وضعیت خودروها باید به همان شکل حفظ شود تا پلیس و اورژانس به صحنه تصادف برسند. در چنین شرایطی تا حد امکان بهتر است فرد مصدوم را حرکت ندهید تا از صدمه بیشتر به وی جلوگیری شود. مراحل دریافت خسارت در تصادفات صحنه‌بهم‌خورده جرحی به شرح زیر است:

  • مراجعه به کلانتری
  • مراجعه و معرفی فرد آسیب‌دیده به پزشکی قانونی
  • ارسال پرونده زیان‌دیده به دادسرا توسط کلانتری منطقه
  • تهیه شکایت‌نامه علیه مقصر در دادسرا
  • انجام معاینات پزشکی در پزشکی قانونی و اعلام نتیجه برای صدور رأی نهایی
  • دریافت خسارت و دیه از شرکت بیمه

خرید بیمه شخص ثالث یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر راننده باید انجام دهد تا در هنگام تصادف دچار مشکل نشود. در یک تصادف جرحی، معمولا فرد آسیب‌دیده برای انجام معاینات پزشکی به بیمارستان یا پزشکی قانونی مراجعه می‌کند؛ بنابراین اقدامات فوق را یکی از بستگان درجه یک فرد آسیب‌دیده می‌تواند انجام دهد.

فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

اگر مقصر تصادف فرار کرد چه کنیم؟

گاهی اتفاق می‌افتد که بعد از تصادف، مقصر از صحنه حادثه فرار می‌کند. در این شرایط چه باید کرد؟ مهم‌ترین موردی که باید در خاطرتان بماند، حفظ‌ کردن مشخصات وسیله نقلیه فرد مقصر قبل از فرار است. در‌ هنگام فرار راننده مقصر از صحنه تصادف می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. عکس‌برداری از پلاک یا حفظ ‌کردن مشخصات وسیله نقلیه مقصر
  2. تماس با پلیس و اعلام حادثه و متواری شدن خودروی مقصر
  3. تنظیم صورت‌جلسه حادثه توسط افسر پلیس
  4. تهیه کروکی فرضی توسط پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی
  5. مراجعه به کلانتری برای تنظیم شکایت‌نامه و پیگیری آن در دادسرا
  6. ارائه مدارک و کروکی به شرکت بیمه

در‌صورت متواری شدن راننده، شرکت بیمه خسارت خودرو را پرداخت خواهد کرد. برای مقایسه بیمه‌های مختلف مانند بیمه شخص ثالث ایران می‌توانید از بخش مربوطه در سایت آیتول اقدام کنید.

سامانه آیتول، بهترین مکان برای خرید و مقایسه انواع بیمه شخص ثالث

با مطالعه این مقاله متوجه شدیم که در صورت بهم خوردن صحنه تصادف چطور خسارت بگیریم. همچنین به اهمیتِ داشتن بیمه شخص ثالث در هنگام رانندگی پی بردیم. خرید بیمه به‌صورت آنلاین از سایت‌های معتبر، در هزینه‌ها و زمان شما صرفه‌جویی خواهد کرد.

افرادی که قصد خرید بیمه دارند، می‌توانند به‌راحتی از طریق سامانه آیتول شرکت‌های مختلف بیمه را با هم مقایسه کنند تا خریدی مطمئن داشته باشند. در صورت تمایل می‌توانید با شماره ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید و سوالات خود را با کارشناسان آیتول در میان بگذارید.