اگر تجربه زندگی در یک شهر شلوغ مثل تهران را داشته اید، مطمئنا با ترافیک، آمار بالای تصادفات رانندگی و آلودگی هوای آن هم آشنا هستید. یکی از دلایل اصلی این مساله خودروهای معیوب و ناسالم هستند که دقت کافی هنگام رانندگی و آلایندگی بیش از حد دارند. این امر اهمیت معاینه فنی خودروها و جلوگیری از تردد خودروهای معیوب رو دوچندان می‌کند. در این مقاله به شما نحوه دریافت معاینه فنی خودرو را با جزییات کامل معرفی کرده و به متداول ترین پرسش های پیرامون آن پاسخ می دهیم.

استعلام آنلاین جریمه معاینه فنی خودرو

معاینه فنی چیست؟

معاینه فنی یک بازرسی رسمی و همه جانبه از وضعیت سلامت یک خودرو است تا به آن اجازه تردد در سطح شهر داده شود. اعتبار معاینه فنی برای تمامی خودروهای سواری اعم از تولید داخل و خارج یک سال است. همه خودروهای تولید داخل سال ۹۸ و پیش از آن، همه خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۹ و پیش از آن مشمول انجام معاینه فنی در سال ۱۴۰۲ هستند. خودروهای بدون معاینه فنی به ازای هر روز دیرکرد در دریافت معاینه فنی ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان جریمه نقدی خواهند شد.

برای معاینه فنی به کجا مراجعه کنیم؟

با مراجعه با وبسایت سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) آدرس و اطلاعات تماس نزدیکترین مرکز تایید شده معاینه فنی به خود را پیدا کنید. تعداد مراکز معاینه فنی معمولا محدود است که موجب ازدحام و شلوغی بیش از حد در این مراکز می شود. با وجود گسترش ویروس کرونا، برای سه کلان شهر تهران، اصفهان و مشهد امکان نوبت گیری اینترنتی برای معاینه فنی فراهم شده است، برای ورود به سامانه های رزرو نوبت بر روی نام شهر کلیک کنید تا به صفحه مربوطه هدایت شوید.

با توجه به شلوغی مراکز معاینه فنی و همه گیری ویروس کرونا، در هنگام ورود به این مراکز پوشیدن ماسک مناسب و حفظ فاصله اجتماعی را فراموش نکنید.

برای دریافت معاینه فنی چه مدارکی لازم است همراه داشته باشیم؟

صاحب خودرو باید همراه با اصل کارت یا سند ماشین و کارت شناسایی به مرکز معاینه فنی مراجعه کند. در هنگام ورود یک فرم عیوب ظاهری به دارنده خودرو داده می‌شود که باید آن را به دقت پر کرده و تحویل دهد. سپس هزینه بازرسی باید پرداخت شود تا خودرو بارکد پرداخت گرفته و وارد روند معاینه فنی بشود. در سال ۱۴۰۲، هزینه معاینه فنی برای خودروهای سواری ۹۲ هزار تومان در مراجعه اول و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان در مراجعه دوم در نظر گرفته شده است.

مراحل بازرسی معاینه فنی به چه شکل است؟

معاینه فنی از ۷ مرحله مختلف تشکیل شده است که ظاهر خودرو، دقت خودرو در رانندگی و میزان تولید آینده آن را به دقت بررسی و تایید میکنند.

 مرحله ۱: بازرسی ظواهر خودرو

در این مرحله هرگونه معیوبی و مورد نامتعارف در ظاهر خودرو بررسی شده و در صورت عدم تطابق با استانداردها، خودرو در همین مرحله اول رد میشود.

مواردی که در مرحله نخست بررسی می شوند عبارتند از:

  •   سالم بودن آینه‌ها
  •   سالم بودن و ترک نداشتن شیشه‌ها
  •   کارکرد درست برف ‌پاک‌کن
  •   کارکرد درست بوقِ خودرو
  •   همراه داشتن و بسته شدن درست کمربند ایمنی
  •   عدم وجود هرگونه فرورفتگی و دفرمه بودن در بدنه خودرو
  •   بررسی پوسیدگی بدنه
  •   وضعیت باد و ساییدگی لاستیک‌ها
  •   میزان صدای اگزوز
  •   حجم دود خروجی از اگزوز
  •   متعلقات اضافی بر روی بدنه خودرو
  •   روشن شدن چراغ‌های نور‌پایین و نوربالا
  •   روشن شدن  چراغ راهنما
  •   روشن شدن چراغ عقب (ترمز/ دنده عقب/ خطر/ چراغ پلاک)
  •   وجود طلق چراغ‌های عقب

در صورت استفاده از هرگونه متعلقات غیراستاندارد مانند بوق های نامتعارف و غیره، خودرو در نخستین مرحله رد خواهد شد.

مرحله ۲: بررسی میزان آلایندگی

در این مرحله خودرو بر روی یک سطح ایستا شروع به کار در دنده های مختلف کرده و دود خروجی از اگزوز آن توسط تجهیزات پیشرفته آنالیز میشود. در صورتی که گازهای آلاینده مانند مونوکسید کربن و دی اکسید کربن خروجی از اگزوز از حد استاندارد تجاوز کند، خودرو صلاحیت تردد را از دست خواهد داد. تعویض به موقع فیلتر هوا تاثیر مثبتی بر روی نتیجه این بخش خواهد داشت.

مرحله ۳: بررسی کمک فنرها

کمک فنرها برای حفظ تعادل خودرو، به ویژه در پیچ جاده‌ها که بیشتر تصادف ها در آن اتفاق می افتد، حیاتی هستند. در این مرحله با کمک تجهیزات پیشرفته کارکرد کمک فنرهای خودرو بررسی و به صورت نموداری در رایانه ثبت میشود. در صورت نرسیدن به استاندارد موردنظر، خودرو از ورود به سطح شهر و جاده های بین شهری به دلیل خطر بالقوه واژگونی محروم خواهد شد.

مرحله ۴: آزمون ترمزها

اهمیت و حیاتی بودن کارکرد درست ترمزهای خودرو بر کسی پوشیده نیست. ذره ای عدم دقت در شتاب گیری سیستم ترمزهای یک خودرو ممکن است تبعات فاجعه آمیز جانی و مالی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. در این مرحله شتاب گیری ترمزها، سلامت لنت ها، میزان روغن ترمز موجود  و عملکرد ترمز دستی بررسی میشوند.

مرحله ۵: سیستم تعلیق

در مرحله تمامی اتصالات جلوبندی و همچنین سیستم تعلیق خودرو با دقت بررسی میشوند. محکم نبودن اتصالات در هنگام رانندگی تبعات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت؛ بنابراین اتصالات شل و نامناسب برابر است با محرومیت خودروی مورد نظر از حضور در سطح شهر و جاده ها.

مرحله ۶: کارکرد چراغ ها

کارکرد چراغ ها به ویژه در هنگام رانندگی در شب مهم است. در این مرحله عملکرد درست تمامی چراغ های خودرو اعم از چراغ جلو، راهنما و چراغ عقب بررسی میشوند. همچنین میزان تابش و زاویه تابش نور بالا و نور پایین چراغ های  جلو نیز مورد بررسی قرار میگیرند.

مرحله ۷: بررسی میزان لغزش به طرفین

هر چهار چرخ خودرو باید در یک راستا بوده و حرکت کنند، در غیر این صورت واژگون شدن خودرو حتمی است که خسارات جانی و مالی بسیاری به دنبال دارد. در این مرحله خودرو بر روی یک سطح ایستا با فرمان تنظیم شده رو به جلو به میزان یک کیلومتر پیشرونی خواهد کرد، در صورتی که تجهیزات اندازه گیری بیش از ۷ متر انحراف به طرفین را برای این خودرو ثبت کنند، خودروی مورد نظر مردود خواهد شد.

در مرحله هفتم، میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخ های خودرو نیز مورد بررسی قرار میگیرند.

 پرسش های متداول درباره دریافت معاینه فنی خودرو

 اگر خودروی من در معاینه فنی رد شد باید چکار کنم؟

در صورتی رد شدن در بازرسی معاینه فنی، به دارنده خودرو یک برگه چک لیست از تمامی معیوبی های خودرو داده خواهد شد. صاحب خودرو موظف است طی ۱۵ روز کاری تمامی موارد را برطرف کرده و دوباره برای معاینه فنی مراجعه کند در غیر این صورت مشمول جریمه خواهد شد.

اگر برای خودروی زیر ۴ سال معاینه فنی بگیرم تخفیف در جریمه و اجازه ورود به طرح ترافیک را خواهم گرفت؟

خیر. گرفتن معاینه فنی برای خودروهای زیر ۴ سال سن مانعی ندارد اما به هیچ عنوان موجب تخفیف در جریمه و ورود آنها به طرح ترافیک نخواهد شد.

 از کجا بدانم معاینه فنی که گرفتم معتبر است؟

با مراجعه به وب سایت سیمفا از اعتبار کارت معاینه فنی خود اطمینان حاصل کنید.

کارپرداز چیست و چگونه می‌توان از خدمات غیر حضوری کارپرداز استفاده کرد ؟

کارپرداز خدمت جدیدی از آیتول می‌باشد که فرایند معاینه فنی را بدون نیاز به حضور مالک خودرو، سریع و تحت پوشش کامل بیمه بدنه و مسئولیت انجام می‌دهد. هم‌اکنون می‌توانید با مراجعه به صفحه کارپرداز در آیتول درخواست خود را ثبت کنید تا پس از هماهنگی‌های لازم، سفیران کارپرداز به محل شما مراجعه کرده و پس از صدور بیمه نامه‌ی بدنه و مسئولیت، خودروی شما را تحویل گرفته و فرایند را به جای شما انجام می‌دهد.