آشنایی با شرایط و نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث برای هر راننده‌ای لازم و ضروری است. بیمه شخص ثالث یک نوع بیمه اجباری است که همه دارندگان وسایل‌نقلیه باید آن را تهیه کنند. در‌واقع، این نوع از بیمه در زمان تصادفات رانندگی و روز حادثه، خسارت‌های مالی و جانی فرد سوم را جبران خواهد کرد.

شرایط پرداخت خسارت در شرکت‌های مختلف بیمه با هم متفاوت است. در این مقاله کاربردی قصد داریم درباره نحوه پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه اطلاعات جامعی ارائه کنیم. مطالعه این مطلب زمان کوتاهی را از شما خواهد گرفت؛‌ اما مطمئن باشید اطلاعات آن در شرایط سخت و زمان حادثه به‌شدت به کارتان خواهد آمد.

خرید قسطی بیمه شخص ثالث

آشنایی با شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در ایران

دریافت خسارت از بیمه یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید پس از سوانح رانندگی انجام دهید. استعلام قیمت بیمه شخص ثالث و خرید آن برای هر مالک خودرو اجباری است. شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به نوع تصادف (مالی یا جانی بودن تصادف) و میزان خسارت بستگی دارد. در‌واقع برای دریافت خسارت هر نوع تصادفی به مدارک متفاوتی نیاز خواهید داشت.

البته توافق صورت‌گرفته میان راننده مقصر و فرد زیان‌دیده و شدت تصادف نیز بر شرایط پرداخت خسارت بیمه تأثیر فراوانی دارد؛ بنابراین در ابتدا بهتر است که با مفهوم و انواع خسارت‌های جانی و مالی در تصادفات آشنا شویم.

شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های مختلف

خسارت مالی در بیمه شخص ثالث به چه معناست؟ مفهوم تصادفات غیر‌جرحی

به خسارت وارد شده به اموال سایر افراد (شخص ثالث) توسط یک مقصر، خسارت مالی می‌گویند. این خسارت‌ها صدمات بدنی و جانی نداشته و فقط بار مالی برای افراد به‌همراه دارند. جبران خسارت وارد شده به خودروی افراد دیگر توسط بیمه شخص ثالث قابل پیگیری است. این کار دشواری چندانی هم ندارد؛ امروزه استعلام بیمه شخص ثالث و حتی خلافی خودرو به راحتی از طریق سایت‌هایی مانند راهور ۱۲۰ قابل پیگیری و انجام است.

تعریف خسارت‌های جانی در بیمه شخص ثالث در تصادفات جرحی

یکی دیگر از کاربردهای مهم بیمه شخص ثالث، جبران همه هزینه‌های درمان و دیه افراد سوم در هنگام تصادفات است. به هر نوع صدمه‌ای که پس از تصادف رخ داده و باعث بروز آسیب،‌ شکستگی استخوان، نقص عضو و از کارافتادگی موقت، دائم یا فوت شخص ثالث شود،‌ در اصطلاح خسارت بدنی بیمه شخص ثالث می‌گویند. نوع تصادف، شرایط دریافت خسارت را متفاوت می‌کند. حال که با انواع خسارت در بیمه آشنا شدیم،‌ بهتر است مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت از بیمه را بدانیم.

جبران خسارت‌های وارده به خودروی ثالث با بیمه شخص ثالث

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت جانی شخص ثالث

در هنگام تشکیل پرونده برای دریافت دیه از بیمه شخص ثالث،‌ باید مدارکی را به شرکت بیمه ارائه کنید. این مدارک عبارتند از:

  •          اصل برگه بیمه‌نامه شخص ثالث فرد مقصر
  •          اصل مدارک شناسایی و خودروی فرد مقصر (گواهینامه معتبر، کارت ماشین و کارت ملی)
  •          گزارش افسر راهنمایی‌و‌رانندگی و ارائه کروکی تصادف
  •          کلیه گزارش‌ها و صورت‌جلسه‌های پلیس نیروی انتظامی
  •          مدارک بازجویی از راننده مقصر و مصاحبه با فرد زیان‌دیده
  •          گزارش پزشکی قانونی
  •          برگه‌های رأی دادگاه
  •          مدارک شناسایی افراد زیان‌دیده یا فوت شده (شناسنامه و کارت ملی)
  •          گزارش‌های بیمارستان (در‌صورت بستری شدن افراد)‌
  •          کپی مدارک شناسایی وراث و ذی‌نفعان متوفی (شناسنامه و کارت ملی)
  •          جواز دفن، گواهی فوت و گزارش‌های معاینه جسد متوفی
  •          ارائه گواهی انحصار وراثت (در تصادفات منجر به فوت)

تصادفاتی که منجر به صدمه جانی و بدنی افراد می‌شوند، دردسر و بار مالی و حقوقی سنگینی دارند. شاید با کمی دقت بیشتر و رعایت قوانین رانندگی بتوان از وقوع بسیاری از این حوادث جلوگیری کرد. خرید بیمه بدنه یا شخص ثالث، صفر کردن خلافی خودرو و پرداخت عوارض آزادراهی سر موقع، همگی می‌توانند از ایجاد جریمه‌های سنگین و ضرر و زیان برای رانندگان جلوگیری کنند.

شرایط دریافت خسارت بیمه شخص ثالث در تصادفات جرحی و غیر جرحی

آشنایی با مدارک لازم برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت مالی بیمه شخص ثالث

شدت و میزان خسارت و همچنین شرایط متفاوت هر تصادف نسبت به تصادفات دیگر باعث می‌شود که پرداخت خسارت‌های مالی توسط بیمه، خود به چند دسته مختلف تقسیم شود. در‌واقع شرایط دریافت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی با نحوه دریافت آن با ارائه کروکی پلیس متفاوت است. در ادامه در ابتدا با شرایط پرداخت خسارت بیمه بدون کروکی آشنا خواهیم شد.

شرایط پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث بدون کروکی

به‌طور‌کلی، در هنگام تصادفات رانندگی سبک بهتر است تا طرفین تصادف با یکدیگر سازش کنند و به توافق برسند؛ اما اگر تصادف سنگین بود یا توافق صورت نگرفت، شرکت بیمه خسارت را جبران خواهد کرد. در تصادفات بدون کروکی، در‌صورت وجود شرایط زیر خسارت توسط بیمه پرداخت خواهد شد:

  •          خسارت وارد شده باید حداکثر تا سقف تعهدات شرکت بیمه باشد.
  •          هر دو خودروی مقصر و زیان‌دیده باید بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر داشته باشند.
  •          اختلافی میان رانندگان ایجاد نشده باشد.
  •          گواهینامه رانندگی هر دو راننده معتبر باشد.
  •          خسارت‌های بدنی و جانی رخ نداده باشد.
  •          طرفین حادثه باید با خودروهای خود به یکی از مراکز پرداخت خسارت بیمه مراجعه کنند.

فراموش نکنید که سقف خسارت بدون کروکی، برابر حداقل پوشش مالی بیمه‌نامه است. پس از انجام امور اداری مربوطه و تشکیل پرونده، خسارت زیان‌دیده توسط بیمه جبران خواهد شد. همچنین، ‌به‌یاد داشته باشید برای فروش خودروی خود باید حتماً میزان خلافی و عوارض شهرداری خودرو را صفر کرده باشید. برای تشکیل پرونده ارائه مدارک شناسایی مقصر و زیان‌دیده، مدارک خودروی هر دو طرف،‌ بیمه‌نامه طرفین و یک برش از کوپن بیمه شخص ثالث مقصر الزامی است.

بررسی میزان سقف خسارت بیمه بدون کروکی

شرایط و مدارک لازم برای تشکیل پرونده و پرداخت خسارت مالی شخص ثالث با ارائه کروکی سازشی

اگر کروکی سازشی در دست دارید،‌ برای تشکیل پرونده خسارت مالی شخص ثالث می‌توانید با در دست داشتن شرایط و مدارک زیر به یکی از مراکز پرداخت خسارت مراجعه کنید:

  •        حضور خودروی زیان‌دیده به‌همراه مدارک به مرکز بیمه برای کارشناسی میزان خسارت وارده
  •        ارائه برگه کروکی سازشی که توسط پلیس تنظیم شده است
  •        اصل و کپی گواهینامه و کارت ملی فرد زیان‌دیده
  •        اصل و کپی بیمه‌نامه و کارت خودروی زیان‌دیده
  •        یک برش کوپن از بیمه شخص ثالث مقصر
  •        کپی کارت خودرو، گواهینامه و بیمه خودروی مقصر

در این شرایط نیازی به حضور راننده مقصر در مرکز بیمه نیست و فقط کافی است تا کپی مدارک و یک کوپن از بیمه‌نامه وی در دستان راننده زیان‌دیده باشد.

برای تشکیل پرونده و دریافت خسارت بیمه شخص ثالث با کروکی غیر سازشی چه مدارکی همراه داشته باشیم؟

گاهی‌اوقات ممکن است به‌دلیل توافق‌ نداشتن طرفین، قبول نکردن پلیس یا همراه نداشتن مدارک، پلیس اقدام به ارائه کروکی غیر سازشی کند. در چنین شرایطی باید طرفین تصادف با ارائه مدارک زیر نسبت به تشکیل پرونده در مرکز بیمه اقدام کنند:

  •         اصل و کپی برابر اصل کروکی تصادف یا گزارش کارشناس دادگستری
  •         کپی برابر اصل مدارک شناسایی و خودروی راننده مقصر
  •         یک برش کوپن از بیمه‌نامه خودروی مقصر
  •         اصل و کپی همه مدارک شناسایی و خودروی زیان‌دیده

البته به یاد داشته باشید که معمولاً شرایط و مدارک لازم برای هر شرکت بیمه،‌ با شرکت‌های دیگر متفاوت است؛ بنابراین بهتر است که پیش از مراجعه به مرکز از شرکت بیمه استعلام بگیرید. همچنین در تصادفات جرحی و فوتی، مراحل گرفتن دیه بعد از رای دادگاه تازه آغاز می‌شود و شرایط متفاوتی دارد.

مدت زمان پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث چقدر است؟

با توجه به قانون جدید بیمه شخص ثالث هر فرد حداکثر ۵ روز برای اعلام خسارت به شرکت‌های بیمه فرصت دارد. شرکت بیمه،‌ با بررسی کد یکتای بیمه شخص ثالث اعتبار بیمه‌نامه را بررسی می‌کند. پرداخت خسارت درست پس از کارشناسی و انجام امور اداری صورت خواهد گرفت. البته در تصادفات جرحی،‌ ابتدا دادگاه برگزار شده و سپس عملیات پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث آغاز می‌شود.

بررسی قیمت، خرید و تمدید بیمه شخص ثالث خودرو با سامانه هوشمند آیتول

در این مقاله نحوه دریافت خسارت بیمه شخص ثالث در شرکت‌های بیمه را با یکدیگر بررسی کردیم. شما عزیزان می‌توانید برای خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث و همچنین بیمه بدنه خودروی خود همین حالا از طریق سامانه هوشمند آیتول اقدام کنید. در سامانه آیتول امکان مقایسه شرکت‌های مختلف بیمه و خرید بهترین گزینه برای همه کاربران فراهم شده است. این سامانه بخش قدرتمند پشتیبانی خدمات هم دارد و شما عزیزان می‌توانید سؤال‌های خود را از طریق شماره تلفن  ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ با کارشناسان پشتیبانی این مجموعه در میان بگذارید.