هنگام خرید و فروش خودرو چه خریدار باشید چه فروشنده، یکی از مراحلی که باید از آن عبور کنید و یک روز را به آن اختصاص دهید، مرحله تعویض پلاک خودرو است. اولین سوالی که اغلب افراد در این زمینه دارند این است که تعویض پلاک چقدر زمان میبرد؟ شاید نتوان جواب دقیقی برای این سوال ارائه کرد، اما اگر تمامی مدارک موردنیاز را در روز تعویض پلاک همراه خود برده باشید و راس ساعت در اولین ساعات کاری در مرکز تعویض پلاک موردنظر حاضر شوید، برای تعویض پلاک بیشتر از ۳ یا ۴ ساعت زمان لازم ندارید.

البته این زمان با توجه به شلوغی مرکز تعویض پلاک و سرعت کارکنان آن متغیر است. اگر قصد تعویض پلاک خودرو را دارید پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در اینجا شما را با جزئیات مراحل تعویض پلاک و سرویس‌های جدید این حوزه آشنا خواهیم کرد.

استعلام و تسویه بدهی خودرو برای فروش خودرو

ورود به مرکز تعویض پلاک، اولین گام برای تعویض پلاک خودرو

در انتخاب مرکز تعویض پلاک خودرو بهتر است مرکزی را انتخاب کنید که به محل زندگی شما نزدیک باشد تا زمان کمتری را برای رفت و آمد و ماندن در ترافیک هدر دهید. در همان ساعتی که به شما وقت تعویض پلاک داده شده در محل حاظر شوید و به همراه خریدار یا فروشنده وارد مرکز تعویض پلاک شوید. ورود شما به داخل ساختمان به میزان نوبت‌دهی‌های آن روز بستگی داد.

اگر در همان ساعت مشخص شده حضور داشته باشید معمولا کمتر از نیم ساعت در صف ورود به مرکز تعویض پلاک قرار خواهید گرفت. البته اگر مشغله‌های زیادی دارید، تعویض پلاک را می‌توانید بدون نوبت و به کمک تیم پشتیبانی آیتول در کمترین زمان انجام دهید. در ادامه به توضیح این مورد بیشتر خواهیم پرداخت.

تعیین اصالت خودرو، مرحله دوم در تعویض پلاک

گام بعدی پس از ورود به مراکز تعویض پلاک، تعیین اصالت خودرو است. بعد از ورود برگه‌ای به شما داده می‌شود که مشخصات خودرو روی آن قرار گرفته است. در صفی نسبتا خلوت قرار می‌گیرید تا نوبت به بازرسی ماشین شما برسد. این بازرسی شامل بررسی شماره موتور و مشخصات کلی خودرو است تا اصالت خودرو تعیین شود و ربطی به موضوعات جزئی مانند انواع ترکیبات روغن موتور استفاده شده در ماشین، سلامت خودرو، خرابی و مشکلات آن ندارد. این مرحله معمولا بیشتر از نیم ساعت زمان از شما نمیگیرد و پس از یک بررسی سریع وارد مرحله بعد که فک پلاک قدیمی است می‌شوید.

فک پلاک خودرو در کمترین زمان

فک پلاک قدیمی، سریعترین مرحله تعویض پلاک خودرو

بلافاصله پس از تعیین اصالت خودرو توسط کارشناسان، شما چند قدم بعد وارد بخش فک پلاک قدیمی خودرو می‌شوید. این کار در کمترین زمان ممکن صورت می‌گیرد و شما نیازی به صرف وقت بسیار در مرحله فک پلاک نخواهید داشت. در مرحله بعد ماشین  را پارک کرده و وارد بخش اداری مرکز تعویض پلاک می‌شوید. توجه داشته باشید که قبل از ورود به بخش اداری تمامی مدارک مورد نیاز اعم از پرداختی‌های عوارض خودرو، سند، کارت شناسایی، قبض و قولنامه خانه را به همراه داشته باشید.

تحویل مدارک تعویض پلاک به بخش اداری، مهم‌ترین مرحله تعویض پلاک

مهم‌ترین مرحله تعویض پلاک، تحویل مدارک فروشنده و خریدار به باجه مشخص‌شده و دریافت شماره

پلاک جدید است. اگر از قبل شماره پلاکی به نام شما ثبت نشده باشد در کمتر از یک ساعت کارها انجام می‌شود و نصب پلاک جدید صورت می‌گیرد. اما اگر شماره پلاکی از قبل داشته باشید، ممکن است حدود ۱ تا ۲ ساعت زمان بیشتری از شما گرفته شود. پس از امضاهای نهایی و تحویل مدارک به مسئول باجه شماره پلاک جدید به شما داده می‌شود.

نصب پلاک جدید، آخرین گام تعویض پلاک

نصب پلاک جدید آخرین مرحله در تعویض پلاک خودرو است. وارد انبار پلاک خودرو می‌شوید و با ارائه برگ سبز جدید خودرو پلاک خود را دریافت می‌کنید. پس از دریافت پلاک سوار خودرو شده و در صف نصب پلاک قرار می‌گیرید. زمانی که در این مرحله صرف می‌کنید بستگی به شلوغی مرکز تعویض پلاک دارد. اما معمولا بین ۱۰ تا ۴۰ دقیقه در این محل منتظر می‌مانید و پس از نصب پلاک با ارائه برگ سبز خودرو به نگهبانی، می‌توانید از مرکز خارج شوید.

مدارک لازم برای تعویض پلاک و دریافت پلاک جدید

تعویض پلاک بدون نوبت و صرفه‌جویی در زمان با سرویس جدید آیتول

تعویض پلاک بدون نوبت در واقع کاری غیر ممکن است. اما اگر زمان کافی برای انجام این کار را ندارید نگران نباشید. آیتول علاوه‌بر ارائه خدماتی همچون سرویس نمایندگی، خرید و فروش خودرو با ارائه خدمت کارپرداز در تعویض پلاک، بدون صرف کمترین زمان همراه شما خواهد بود. با استفاده از خدمات کارپرداز دیگر نیازی به حضور شما در مراحل انجام تعویض پلاک، معاینه فنی و ترخیص خودروی توقیفی نخواهد بود. سفیران کارپرداز به محل شما مراجعه کرده و پس از صدور بیمه نامه‌ی بدنه و مسئولیت، خودروی شما را تحویل گرفته و فرایند را به جای شما انجام می‌دهند. این کار کمک بزرگی به شما در صرفه‌جویی در تایم و زمان می‌کند.

تعویض پلاک خودرو بدون نوبت در آیتول

آیتول، همراه شما در تعویض پلاک خودرو

در این مقاله شما را با ساعت‌هایی که باید در بخش‌های مختلف تعویض پلاک وقت بگذرانید آشنا کردیم. اما به‌طور کلی ۳ تا ۶ ساعت زمان برای تعویض پلاک نیاز دارید. اگر قصد دارید برای انجام این کار مرخصی بگیرید یا جلسات مهمی را لغو کنید، بهتر است بدانید که نصف روز شما کاملا در مراکز تعویض پلاک صرف خواهد شد.

همانطور که در طول مطلب خواندید، با کمک سرویس کارپرداز آیتول دیگر تعویض پلاک کار مشکل و وقت‌گیری نخواهد بود و برای انجام آن نیاز به لغو کارهای مهم‌تان نخواهید داشت و با کمک تیم پشتیبانی آیتول این امر در کمترین زمان انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوه استفاده از خدمات آیتول می‌توانید با شماره ۰۲۱-۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.