اتباع بیگانه در ایران هم مانند سایر کشورهای جهان وجود دارند. بعضی از امکانات شهروندی فقط برای اتباع ایرانی وجود دارد و برخی دیگر از خدمات فارغ از ایرانی یا خارجی بودن، شامل حال فرد می‌شود. تصادف با اتباع بیگانه یکی از دغدغه‌های مردم است. آیا بیمه هنگام تصادف با اتباع بیگانه خسارت را پرداخت می‌کند یا خیر؟ در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی همه چیز درباره تصادف با اتباع بیگانه بپردازیم.

بیمه شخص ثالث چیست؟ یک گام جلوتر از حادثه

بیمه شخص ثالث را می‌توانیم پرمخاطب‌ترین نوع بیمه در ایران بدانیم. با استفاده از بیمه شخص ثالث همه افرادی که در یک حادثه رانندگی دچار زیان‌های جانی می‌شوند، مشمول دریافت خسارت خواهند بود. به‌عنوان مثال، اگر فرد بیمه شخص ثالث داشته باشد، در صورت آسیب رسیدن به سایر سرنشینان یا افراد غیرسرنشین، بیمه خسارت‌های مربوط به درمان یا فوت را جبران می‌کند.

شخص ثالث در نام این بیمه هم دقیقا به افرادی غیر از راننده اطلاق می‌شود. در واقع، شخص اول همان مالک وسیله نقلیه، شخص ثانی شرکت بیمه یا بیمه‌گر و شخص ثالث کسی است که در یک حادثه تصادف دچار زیان‌های مالی و جانی شده است. بنابراین در صورت تصادف، شرکت بیمه همه افرادی را که در این حادثه آسیب دیده‌اند، تحت پوشش خود قرار می‌دهد. در حال حاضر با بیمه آنلاین خودرو می‌توانید یک قدم جلوتر از حادثه حرکت کنید.

با بیمه شخص ثالث جلوی ضررهای سنگین مالی را بگیرید

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌نامه‌های اجباری است که خسارت‌های مالی و جانی را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. بنابراین همه دارندگان وسایل نقلیه باید از داشتن بیمه شخص ثالث برای ماشین خود اطمینان حاصل کنند. با استفاده از استعلام بیمه خودرو با کد ملی می‌توانید به راحتی انواع بیمه‌های ماشین را بررسی کنید. بیمه‌گر شخص ثالث هنگام بروز حادثه متعهد به پرداخت خسارت‌های زیر می‌شود:

  • خسارت‌های مالی: خسارت‌های مالی شامل زیان‌هایی است که به اموال شخص ثالث یا غیرمقصر وارد می‌شود. به‌عنوان مثال در تصادفات اگر خودرو یا وسیله نقلیه شخص ثالث دچار خسارت و زیان شود، شرکت بیمه موظف به پرداخت آن خسارت خواهد بود.
  • خسارت‌های بدنی: خسارت‌های بدنی یا جانی شامل فوت، نقص عضو، هزینه‌های درمان و پزشکی ناشی از آسیب‌های داخل حادثه می‌شود. این نوع خسارت که با نام دیه هم شناخته می‌شود، مقدار مشخصی ندارد و توسط پزشکی قانونی و بر اساس شرع تعیین می‌شود. دیه فوت هم از این قاعده مستثنی نیست و معمولا توسط بیمه پرداخت خواهد شد.

منظور از اشخاص در این نوع بیمه همه سرنشینان خودرو یا کسانی هستند که به‌خاطر تصادف، آسیب‌های جسمی یا مالی متوجهشان شده است. حتی در سال‌های اخیر بیمه شخص ثالث خسارت‌های وارده به راننده را هم تحت پوشش قرار می‌دهد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث: از پرداخت خسارت‌های مالی تا زیان‌های جانی

هزینه بیمه شخص ثالث چقدر است؟

قیمت بیمه هر سال توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود؛ اما شرکت‌های بیمه مختلف، بیمه شخص ثالث را با پوشش‌ها و قیمت‌های مختلفی عرضه می‌کنند. چندین عامل در تعیین هزینه بیمه شخص ثالث موثر است که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تخفیف شرکت بیمه با توجه‌ به سابقه بیمه‌گذار
  • جریمه دیرکرد بیمه‌نامه شخص ثالث
  • میزان پوشش بیمه شخص ثالث
  • کاربری خودرو

مبلغ حق بیمه بر اساس دیه کامل انسان در ماه حرام (ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب) تعیین می‌شود که همان قیمت تعیین‌ شده از سمت بیمه مرکزی است. خودروهایی مانند تاکسی‌ها، آمبولانس‌ها و آتش‌نشانی‌ها بیشتر در معرض حوادث رانندگی هستند، بنابراین نرخ بیمه برای این خودروها با توجه‌ به کاربری آن‌ها بیشتر از خودروهای شخصی است.

تخفیف شرکت‌های بیمه؛ یک عامل انگیزه‌ بخش برای رانندگی بادقت

شرکت‌های بیمه برای افرادی که از بیمه خود استفاده نکنند، تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیرند. معمولا به‌ازای هر یک سال استفاده نکردن از خسارت‌های مالی و جانی بیمه شخص ثالث، ۵ درصد تخفیف برای بیمه‌گذاران در نظر گرفته می‌شود. برای مشاهده جدول درصد تخفیف بیمه شخص ثالث می‌توانید صفحه لینک ‌شده را مشاهده کنید.

دیه کامل انسان در ماه حرام؛ مبنای تعیین مبلغ بیمه شخص ثالث

تفاوت بیمه در تصادف برای اتباع ایرانی و خارجی چیست؟

در بیمه شخص ثالث شرایطی برای ایرانی یا خارجی بودن اشخاص در نظر گرفته نشده است. در واقع پرداخت بیمه در تصادف با اتباع بیگانه هم دقیقا مانند تصادف با اتباع ایرانی است. شرکت‌های بیمه موظف هستند که خسارت‌های وارد شده به اتباع بیگانه را در تصادفات پرداخت کنند. در غیر این صورت، شما به‌عنوان بیمه‌گذار، حق دارید از شرکت مورد نظرتان شکایت کرده و خسارت را دریافت کنید. از طرفی خارجی یا ایرانی بودن شخص ثالث هیچ تاثیری در قیمت نهایی بیمه ندارد. به‌عنوان مثال، با پرداخت مبلغ بیمه شخص ثالث پراید می‌توانید در صورت تصادف با اتباع بیگانه بدون پرداخت هزینه اضافی از پوشش‌های بیمه استفاده کنید.

دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث چگونه است؟

برای دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث باید با توجه‌ به میزان و نوع خسارت (جانی یا مالی) مدارک متفاوتی را ارائه دهید. با این ‌حال ایرانی یا خارجی بودن شخص ثالث در نحوه دریافت خسارت هیچ تاثیری ندارد و شرکت بیمه در هر صورت موظف به پرداخت بیمه خواهد بود. از جمله مدارک لازم برای تشکیل پرونده خسارت جانی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اصل کوپن بیمه‌نامه راننده مقصر
  • اصل گواهی‌نامه رانندگی، کارت خودرو و کارت ملی راننده مقصر
  • کروکی تصادف
  • گزارش‌ها و صورت‌جلسه‌های پلیس نیروی انتظامی
  • نظریه پزشکی قانونی
  • رای دادگاه
  • کارت شناسایی اشخاص ثالث (مجروحان و متوفیان)
  • خلاصه پرونده بالینی اشخاص ثالث در صورت بستری شدن در بیمارستان
  • جواز دفن، گزارش معاینه جسد، گواهی فوت و شناسنامه باطل ‌شده متوفی در صورت فوت شخص ثالث

در تصادفاتی که منجر به خسارت مالی می‌شود، مدارک دیگری هم مورد نیاز است که شامل بیمه‌نامه شخص ثالث دو طرف حادثه و کروکی آن نیز می‌شود. البته گاهی اوقات تشخیص اینکه در تصادف زنجیره ای مقصر کیست کار را دشوار می‌کند. در چنین شرایطی پرداخت بیمه شخص ثالث از بیمه‌نامه شخص مقصر هم ممکن است بیشتر از حد پرداختی بیمه باشد. بیمه بدنه یکی از راهکارهای بیمه برای حل مشکل در چنین مواقعی است.

برای دریافت خسارت بیمه باید پرونده تشکیل دهید

آیتول؛ پلی میان شما و بهترین بیمه‌گران ایران

در این مقاله سعی کردیم به بررسی بیمه شخص ثالث و تصادف با اتباع بیگانه بپردازیم. بنابراین دانستیم که بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری برای انواع وسیله‌های نقلیه است که خسارت‌های مالی و جانی را تحت پوشش قرار می‌دهد. با توجه‌ به ویژگی‌های مختلف انواع بیمه‌ها، انتخاب بیمه مناسب برای خودرو یا موتور کار دشواری است؛ اما آیتول سامانه خودروی من امکانی فراهم کرده است که مقایسه انواع بیمه‌ها و خرید بیمه آنلاین را برایتان راحت می‌کند.

به‌نظر شما بهترین بیمه برای تصادف با اتباع بیگانه کدام است؟ شما از چه بیمه‌ای برای شخص ثالث استفاده می‌کنید؟ تجربیات خود را با ما و سایر مخاطبان مجله آیتول به اشتراک بگذارید. همچنین برای دریافت مشاوره و راهنمایی می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۹۵۱۸۰۱۰ تماس بگیرید و از راهنمایی‌ها و پشتیبانی‌های کارشناسان ما برخوردار شوید.