ترخیص خودرو می‌تواند شما را به مدت چند روز از کار و زندگی بیندازد؛ مخصوصاً اگر کار شما با اتومبیل باشد! انتقال خودرو به پارکینگ‌های پلیس راهور در کنار هزینه‌های زیادی که ایجاد می‌کند، باعث اتلاف وقت نیز خواهد شد؛ در نتیجه توقیف اتومبیل می‌تواند برای هر شخصی یک کابوس باشد. اگر شما با مراحل ترخیص خودرو آشنایی زیادی نداشته باشید؛ حتی این فرایند می‌تواند چند روزی وقت شما را بگیرد. اما نگران نباشید، ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که کدام تخلفات منجر به توقیف خودرو خواهند شد تا مبادا به‌صورت ناخواسته از قوانین سرپیچی کنید. همچنین درصورتی‌که خودروی شما به پارکینگ منتقل شده است، یک راهکار سریع به شما معرفی خواهیم کرد تا بدون مراجعه حضوری، اتومبیل خود را جلوی درب منزل در عرض چند ساعت تحویل بگیرید! پس در این مقاله همراه آیتول باشید.

استعلام خلافی خودرو

دلایل توقیف خودرو؛ چرا پلیس اتومبیل‌ها را به پارکینگ انتقال می‌دهد؟

یکی از تخلفاتی که باعث ایجاد صدمات جانی و مالی زیادی خواهد شد، سرپیچی از قوانین راهنمایی ‌و رانندگی است. به همین دلیل پلیس برای جلوگیری از صدمات جبران‌ناپذیر، جرایمی را تنظیم کرده تا راننده‌ها به قوانین پایبند ‌بمانند.

توقیف خودرو از جمله جرایمی است که افراد به دلیل انجام تخلفات سنگین و بعضاً مرگ‌بار متحمل خواهند شد. البته انتقال خودرو به پارکینگ همیشه مربوط به تخلفات راهنمایی ‌و رانندگی نبوده و بعضاً به دلایل عدم پرداخت مهریه یا بدهی، حکم قضایی و دیگر موارد انجام می‌شود.

در تخلفات عادی، فرد با جریمه‌های تسلیمی می‌تواند به راه خود ادامه داده و نیازی به توقیف خودرو نیست. بعضی مواقع راننده در حال برهم زدن نظم اجتماعی و عمومی است یا با تخلفات خود جان و مال اشخاص دیگر را به خطر می‌اندازد که در این مواقع ماشین باید توقیف شود.

البته دلایل توقیف خودرو، زمانی که پلیس اتومبیل را به پارکینگ منتقل می‌کند، مشخص نمی‌شوند؛ در این‌گونه مواقع می‌توان با مراجعه به صفحه استعلام ریز خلافی خودرو از دلیل توقیف اتومبیل اطلاع پیدا کرد.

دلایل توقیف خودرو چیست؟

تخلفاتی که موجب توقیف خودرو می‌شوند کدامند؟

دلایل زیادی وجود دارد که منجر به انتقال خودرو به پارکینگ خواهد شد؛ ولی در اکثر مواقع به دلیل ۷ تخلفی که ذکر خواهیم کرد، اتومبیل‌ها توقیف می‌شوند. در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت.

۱- توقیف خودرو به‌دلیل تصادفات منجر به مرگ یا آسیب جدی

یکی از تخلفات منجر به توقیف خودرو تصادفاتی هستند که باعث فوت یا جراحت اشخاص می‌شوند. در چنین وضعیتی، ماشین مقصر توقیف شده و به پارکینگ انتقال پیدا خواهد کرد.

۲- توقیف اتومبیل با ارتکاب دو تخلف به‌صورت هم‌زمان

رانندگانی هستند که دو تخلف را همزمان در یک لحظه انجام می‌دهند. حرکات مارپیچ، سرعت بالا و غیرمجاز، پارک کردن در پیاده رو، توقف در محل‌های پارک ممنوع و سبقت‌های غیرمجاز از این دست تخلفات هستند و درصورت دیده شدن این تخلفات توسط پلیس، خودروی شما به پارکینگ انتقال داده خواهد شد. در این نوع از تخلفات، می‌توان خودرو را فقط با پرداخت جریمه و هزینه پارکینگ، ترخیص کرد. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ با فرایندهای انجام این کار آشنا شوید.

باید بگوییم که چنین تخلفاتی درمورد موتورسیکلت هم وجود دارد، مثلا اگر موتور سیکلتی با سرعت غیرمجاز در پیاده رو براند و همزمان از حرکات غیرمجازی مثل مارپیچ نیز استفاده کند، موتور او توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شود. مواردی نظیر بار غیرمجاز و یا صداهای ناهنجار نیز نه تنها سبب توقیف موتور خواهند شد، بلکه احتمال ابطال و توقیف گواهینامه هم به همراه خواهد داشت.

توقیف خودرو به دلیل تخلفات رانندگی

۳- انتقال اتومبیل به پارکینگ به‌دلیل همراه نداشتن مدارک

گاهی وقتها در حین رانندگی این امکان وجود دارد که پلیس راهور به دلایلی به شما فرمان ایست بدهد و مدارک خودرو را بخواهد. اگر مدارک و به‌خصوص گواهینامه به همراه نداشته باشید، پلیس خودروی شما را به پارکینگ راهنمایی و رانندگی انتقال خواهد داد.

۴- توقیف خودرو به علت بدهی یا شکایت

اگر به هر دلیلی برای خودرو شکایتی به ثبت برسد یا به سازمان‌های دولتی بدهی داشته باشید، در صورت استعلام به وسیله پلیس راهنمایی و رانندگی، ماشین توقیف خواهد شد. یکی از این موضوعات فرار از صحنه تصادف است.

۵- انتقال خودرو به پارکینگ در صورت عدم پرداخت جریمه بالای ۳ میلیون تومان

یکی از تخلفات منجر به توقیف خودرو، داشتن خلافی بالاست. اگر خلافی ماشین شما بیشتر از ۳ میلیون تومان باشد و پلیس متوجه این موضوع شود، همان لحظه ماشین شما را متوقف و به پارکینگ منتقل می‌کند. برای اینکه قبل از وقوع چنین اتفاقاتی از خلافی خود باخبر شوید، می‌توانید استعلام خلافی خودرو از طریق vin را انجام دهید.

انتقال خودرو به پارکینگ راهور به علت خلافی بالا

۶-توقیف ماشین به علت استفاده از نوشیدنی‌های الکلی

هرگونه استفاده از مشروبات الکلی و همچنین مواد مخدر در زمان رانندگی، جزء تخلفات منجر به توقیف خودرو به حساب می‌آید. این را نیز باید بدانید که چنین موضوعی غیر از توقیف خودرو عواقب بدتری هم برای شما به همراه خواهد داشت.

۷-استفاده از پلاک مخدوش یا غیرقانونی، یکی از دلایل انتقال به پارکینگ

حتما شما هم با چنین صحنه‌ای در خیابان مواجه شدید که برخی خودروها پلاک خود را می‌پوشانند. این ماشین‌ها به این علت چنین کاری می‌کنند تا از جریمه دادن فرار کنند و جریمه‌ای برایشان ثبت نشود. چنین موضوعی نیز یکی از تخلفات منجر به توقیف خودرو محسوب می‌شود، اما عده‌ای این کار را از روی عدم آگاهی انجام می‌دهند، ولی باید بدانید که اگر پلیس چنین موضوعی را بفهمد که پلاک غیرقانونی است، سریعاً خودرو را متوقف می‌کند.

برای رفع توقیف خودرو چه مدارکی موردنیاز است؟

درصورت توقیف خودرو با ارائه مدارک زیر باید به یکی از ستادهای ترخیص خودرو مراجعه کنید و مراحل ترخیص را انجام دهید. مدارک به شرح زیر است:

  • اصل و کپی گواهینامه
  • کپی و اصل کارت خودرو
  • پرداخت هزینه پارکینگ
  • پر کردن اطلاعات شخصی
  • برگه پرداختی خلافی و وضعیت آن
  • فیش پرداختی عوارض سالیانه شهرداری خودرو
برای رفع توقیف خودرو چه مدارکی موردنیاز است؟

استعلام توقیف خودرو؛ روشی آسان و بدون اتلاف وقت

اگر یکی از تخلفات منجر به توقیف خودرو را انجام داده باشید و اتومبیل شما به پارکینگ منتقل شده است، نیازی نیست که برای استعلام دلیل این موضوع به مراکز پلیس راهور مراجعه کنید. ترخیص خودرو به‌خودی‌خود فرایندهای وقت‌گیری خواهد داشت و اگر برای پیگیری توقیف خودرو نیز زمان خود را هدر دهید، می‌تواند شما را کاملاً از کار و زندگی بیندازد.

آیتول یک سامانه استعلام و پرداخت خلافی خودرو است که به شما امکان پیگیری غیرحضوری توقیف خودرو را می‌دهد و علاوه بر آن می‌توانید از خدمات دیگر آیتول مثل خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه، استعلام مدارک خودرو، معاینه فنی و تعویض پلاک غیرحضوری بهره ببرید. برای دیدن خدمات بیشتر می‌توانید به سایت آیتول به آدرس iToll.ir مراجعه کنید.

چگونه خودروی توقیف شده را آزاد کنیم؟

در این مقاله درمورد دلایل مختلف توقیف خودرو گفتیم. اگر اتومبیلی به دلایلی که گفتیم به پارکینگ منتقل شود، در ابتدا صاحب خودرو باید خلافی خود را بپردازد. روش‌های مختلفی مثل پیامک یا پرداخت آنلاین وجود دارد. بعد از پرداخت کامل خلافی ماشین، صاحب خودرو با ارائه مدارک مربوطه از طریق قانونی می‌تواند مراحل آزادسازی خودروی خود را انجام دهد. همچنین اگر خودرو وسیله امرار و معاش شما باشد، با پر کردن دادخواست در دادگاه و ارائه مستندات، در صورت ثابت شدن می‌توانید ماشین خود را آزاد کنید.

اگر می‌خواهید خیلی سریع و بدون دردسر خودروی توقیفی خود را آزاد کنید، می‌توانید از خدمات ترخیص خودروی توقیفی به صورت غیرحضوری آیتول استفاده کنید. کارشناسان آیتول در سریع‌ترین زمان به محل شما مراجعه کرده و پس از دریافت وکالت‌نامه، خودروی شما را از پارکینگ پلیس راهور خارج می‌کنند و درب منزل تحویل می‌دهند.